Met het risico lichtjes off-topic te geraken, maar om dit op te lossen:
Wat een onzin. Zo gaat dat helemaal niet.
Dan volg je de schaakwereld niet voldoende. Wellicht het bekendste voorbeeld is Deep Fritz - Kramnik (2006), waarbij Kramnik (overigens gedurende 7 jaar lang de wereldkampioen) vergat om tegen een mat-in-1 te verdedigen.
Komt, natuurlijk, niet vaak voor - maar het gebeurt zeker.
De Witte is overigens dagelijks bezig met schaken, en weet wel waar hij het over heeft
Ik ben niet zo heel goed in schaken, maar twee zetten vooruit denken is al heel veel.
Maar voor schakers niet. Zeker in forcerende posities kunnen ook normale clubschakers zonder bijzonder veel moeite 10 zetten (5 voor beide spelers) vooruit kunnen denken, en indien nodig waarschijnlijk ook wel 15. Hoe langer de variatie, des te groter de kans op fouten natuurlijk.
Joh, no worries, ik ga weereens even volledig on-topic. - De joker naar de zijkant toe werken. Hierdoor zijn er nog 4 pinnen over op het moment van 'schaakmat' in plaats van 5. (zie afbeelding)
En behalve als ik even iets mis, kan de joker vervolgens ook helemaal aan de zijkant komen - zodat hij afhangt van 3 pinnen. Klem tussen muur en 1 pin; 2 pinnen eronder.
Maar goed, al die scenario’s waren academisch, omdat de groep de joker redelijk in het midden houdt en Sinan al vrij snel de pinnen onderin weghaalt. Zou hij doorgerekend hebben dat hij daarmee, logischerwijs de joker zou krijgen? Ik denk het niet want het vergt wel veel analyse. Maar het zou wel mooi zijn, als hij wel zo ver doordacht.
Ik verwacht het totaal niet. Je zou alle kandidaten een half uur denktijd moeten geven om de verschillende situaties en variaties uit te rekenen, nog voor ze de indeling maken en pinnen eruit gaan trekken, willen ze echt zulke strategische overwegingen gaan maken.
En je bent met 4 kandidaten zo afhankelijk van wat de anderen doen, ook als die geen idee hebben wat ze moeten doen, dat je met een optimale strategie alsnog maar beperkt invloed hebt op je winstkansen.[/list]