Wat een montage gedrocht! Haha. Maar ik denk dat er, net als bij de chaotisch in beeld gebrachte bananen-opdracht, toch wel wat uit te halen is. Ik heb alvast een paar dingen die me bij beter kijken opvielen. Eerst nog even de verdeling zoals die grosso modo gedurende de opdracht lijkt te zijn geweest:
- Sarah blauw (stroomopwaarts)
- Merel groen (midden)
- Niels oranje (stroomafwaarts)
Rond 14'40 in de aflevering gooit Merel oranje in de boot. Als Niels even later terugloopt van zijn strandje en binnen gehoorafstand komt, zegt zij: "Niels, er zit nog oranje in de boot". Niels doet een paar stappen, maar laat hem gaan. Hij zou daarin ook geen oranje hebben gevonden: het is namelijk een andere boot (duidelijk te zien aan de kleding van de mannen). Merel staat wel nog steeds bij dezelfde paal (dit is mijn inschatting), dus het is geen shot van veel later, en zij geeft hier dus onjuiste informatie aan Niels.
De boot waarin zij oranje gooide moest op dat moment nog aan het strandje van Niels liggen. Het lijkt me in gezichtsafstand, en dus een vreemde "vergissing". Tijdrekken? Of wilde ze zich bij Niels verdacht maken? Want ja, wat als Niels die boot wel gehaald had, en er gewoon geen oranje in had gelegen... Dat was dan van een Mol dan toch geen handige zet geweest.
Op 15'11 lijken ze allemaal opeens omgedraaid te staan. Er zijn aan de overkant geen strandjes te zien, dus het is niet van de andere kant gefilmd. Maar het lijkt me bij nader inzien gewoon dat dit beeld gespiegeld is: Sarah staat namelijk aan de stroming te zien nog steeds stroomopwaarts. Dus even wat extra verwarring door een beeld te spiegelen. Verder hier niets proberen uit te halen.
En dan: verdacht-makerij van de montage richting Sarah. Niels vist een groene schijf uit het water. Merel zegt: "Die moet dan van stroomopwaarts komen". En ja, daar staat Sarah. Maar het blijft niet bij die ene schijf. Rond 16'10 bukt Sarah zich met een sneaky lachje naar een groen stapeltje op het strand. Zou ze soms iets van plan zijn, moeten we schijnbaar denken. Vervolgens vraagt Niels aan Merel: "Pak jij die groene?". En in het volgende beeld zien we, hoe is het mogelijk, alweer een groene schijf in het water drijven! Dat die groene waar Niels op doelde helemaal niet dreef maar gewoon op een paal zat leid ik af uit zijn nuchtere constatering, en de al even nuchtere reactie van Merel: "Ja, ik pak die groene, jij blijft bij oranje.". Merel zet het allemaal nog even dikker aan in de biecht, als ze zegt dat ze af en toe niet 1 schijf voorbij zag drijven, maar wel 4. En tja, wie stond er ook alweer stroomopwaarts.
Het is zo chaotisch gemonteerd, dat er vast nog wel meer uit halen valt. Maar mijn voorlopige conclusie: Sarah wordt door de montage weer heel erg verdacht gemaakt. Dit kan toch echt niet als zij de mol is. Als Merel schijven voorbij heeft zien drijven, dan heeft ze die er hoogstwaarschijnlijk zelf ingelegd. Of Niels moet zich buiten de beelden ook eens aan haar andere kant hebben bevonden... Merel mols hier, Sarah verdacht gemaakt, en van Niels kan ik het weer niet inschatten. Hij leek, zoals we van hem gewend zijn, weer heel kandidaats. Ja, hij mag even Oost-Indisch doof lijken, maar verder vindt de montage het blijkbaar niet nodig hem nou eens echt een hak à la Sarah proberen te zetten. Als hij niet de Mol is, vind ik dat jammer. Pas als hij zelf de Mol is, zou ik het begrijpen.
EDIT: De meest molse positie is denk ik in het midden, waar Merel stond. Dan kun je dingen onderscheppen, verkeerde dingen doorsturen, en de andere zijkant nog eventueel de schuld geven als het opvalt (zoals ook gebeurde).