Ik zal dan ook eens een lijstje maken
Mijn persoonlijke top 8 van-je-stoel-valmomenten!
8.
'De Mol heeft nooit een andere kleur gekregen' (2006). Ik was negen jaar en keek voor het eerst in mijn leven Wie is de Mol? - ik wist nog amper wat een 'Mol' precies was of deed, maar het feit dat
verborgen boodschappen inzaten die je had kúnnen zien, intrigeerde mij gelijk zo dat ik sindsdien geen enkel seizoen meer heb gemist
7.
'Je vliegt zometeen naar Las Vegas' (2017). Dat geloof je toch niet?! WIDM maakt in 2017 een briljante comeback met onder andere de beruchte rechtzaak
Jeroen als Elvis, Roos naar Las Vegas en Diederik met zijn bevertjes
6.
'Jullie krijgen de kans om de toekomst naar je hand te zetten.' (2011). In de voorlaatste test krijgen de kandidaten allemaal extra vragen, die gaan over rare onderwerpen die nog helemaal niet gebeurd zijn. 'Was de Mol in de boom of op de grond?' Dan komen ze bij Pieter Jan: jullie kunnen het lot een handje helpen.
5.
'We gaan de kruisvaarders achterna' (2009). Ik wist het! Totaal niet
De eerste grote landentwist
Toen het nog echt een verrassing was
4.
'Patrick, Art. Wie is... de Mol?' (2011). Op het moment suprême, hét moment waar je 10 weken naar toewerkt, waar je spanning op z'n allerhoogst is: FLITS. Ineens spoelen we terug! Wat gebeurt er. We zien het seizoen achterstevoren voorbijflitsen, tot de climax:
Zie punt nummer 2
3.
Jan blijkt de Mol. Shit. Voor het eerst in 10 seizoen WIDM zit ik er zelfs tot op het allerlaatste momen keihard naast. Ik zit op dat moment in een keukentje in Lapland, 24 uur nadat heel Nederland al wist wie de Mol was. Die ontknoping valt mijn mond in de ene verbazing na de andere
2.
'Jullie zaten in de bus met... de Mol'(2011). Seizoen 11 zat vol met goede twists. Wát!
Ik wist niet wat ik hoorde, toen bleek dat de kandidaten de kans hadden gehad om de Mol in de ogen aan te kijken - of zelfs deden (Horace
). Een wending die ze later nog vaker hebben toegepast, onder andere tijdens het Sri Lankaanse feest (er stond nog een foto van de Mol) en - natuurlijk - vorig jaar met Jan op meesterlijke wijze
1.
'Wij zijn niet in Kiev, vriend!' (2018). Wow, wow, wow. Ik denk dat we deze allemaal wel delen. Vijf landen?! Zó goed opgebouwd en zó'n grote verrassing!
Ik weet nog dat ik de dag er na tussen allemaal internationale mensen zat die geen idee hadden van WIDM of wat dan ook, en ik af toe gewoon niet anders kon verbluft . Terechte nummer 1
Er zijn tal van andere geweldige plottwists te noemen: 'Dit kan ook anders', Karel & Angela op bezoek, 'Wordt vervolgd', etc. Maar het zijn de momenten waar ik persoonlijk sterke herinneringen aan heb - hoor graag die van jullie