Auteur Topic: De Mol in de media (2021)  (gelezen 16647 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #100 Gepost op: 10-05-2021, 11:12:06 »
De Mol spreekt: "Ik kan wel janken van emoties en van de druk die van mijn schouders valt" - Newsmonkey

Na maanden stilzwijgen tegen iedereen mocht Lennert zondagavond tijdens de finale van De Mol eindelijk naar voren komen als mol. Met een historisch lage prijzenpot en wekenlang buiten verdenking te zijn gebleven, is het niet overdreven om te zeggen dat we hier te maken met de beste mol ooit.

“Ik kan wel janken van emoties – en ga dat straks waarschijnlijk ook doen – en van de druk die van mijn schouders valt”, is de eerste reactie van Lennart na de uitzending. “Maar ik wil ook heel de crew zoals Gilles De Coster, Joren Creylman, Jeroen Mertens en Wouter Verstichel bedanken omdat ze mij zo goed hebben opgeleid als mol.”

Ondanks de grote druk vond Lennart zijn avontuur ook vooral enorm leuk. “Ik heb in mijn introductiefilmpje gezegd dat ik graag met mensen hun voeten rammel hé”, lacht hij. “Ik rammel al heel mijn leven met mensen hun voeten, op de voetbal, op de scouts, op school. Ik denk niet dat ik ooit een examen heb afgelegd zonder te spieken. Sorry mama!”

10.000 euro

Zijn meest gedurfde molstreek was ongetwijfeld het bieden van 10.000 euro voor een vrijstelling tijdens de derde laatste aflevering. “Daar ben ik ook het meest trots op. Dat is een plan dat ik heel de reis heb opgebouwd. Ik heb mij voortdurend laten kennen als de sympathieke Kempenaar, zodat iedereen mij direct zou vergeven”, legt hij uit. “De crew vond het een groot risico, maar ik wist 100 procent zeker dat ik ermee ging wegkomen en zo bleek ook.”

Als het van Lennart afhing, was de pot overigens nog veel lager geweest. “Ik kon echt kwaad zijn als een opdracht die ik probeerde te saboteren wel lukte”, klinkt het. “Tijdens de Riesling-opdracht bijvoorbeeld had ik enorm getreuzeld om druiven te gaan plukken, maar Samina en Noah hebben die opdracht toch doen slagen. Dat vond ik niet plezant.”
Kostuum

Lennart ga na afloop van de finale ook nog even kort uitleg over zijn shopmomentje met roomie Sven. “Ik heb thuis echt geen kostuum en zomaar ineens een kostuum gaan kopen omdat ik op reis ging, zou voor mijn omgeving heel vreemd geweest zijn. Dan hadden zij van bij het begin doorgehad dat ik wist dat ik naar de finale ging … en dus de mol was”, verklaart hij.

Axolotl

Ondanks zijn voorzichtigheid en hoewel Lennart door zijn medespelers nooit verdacht is geweest, kwam hij na de eerste aflevering bij heel wat kijkers online wel in het vizier van veel mollenjagers. Iemand had namelijk ontdekt dat zijn axolotl een soort molsalamander is. “Toen was ik echt kwaad. Het programma was nog maar bezig en ik was al verdacht en dan nog om de foute reden. Ik heb dat beest al twee jaar”, lacht hij.



Verliezende finalist ‘De Mol’: “Het was de strafste mol uit de geschiedenis” - Newsmonkey

Naast een mol en een winnaar levert de finale van De Mol jammer genoeg ook ieder jaar een verliezende finalist op. In het negende seizoen was die rol weggelegd voor Sven. Maar ook hij kon na afloop niet anders dan mol Lennart overladen met lof.

Tien minuten verwijderd was Sven van winst in De Mol 2021 en de prijzenpot van 18.240 euro. Na het verrassende vertrek van Philip vorige aflevering verlegde hij zijn aandacht namelijk direct naar Lennart “Aangezien ik er nog in zat ondanks een foute mol heb ik meteen gekeken welke antwoorden tijdens de vorige eliminaties ook nog over iemand anders konden gaan. Zo wist ik dat het enkel maar Lennart kon zijn”, legt hij uit.

Jammer genoeg voor hem kwam Annelotte tien minuten voor ze hun cruciale vragenlijst moesten invullen ook tot die conclusie en haalde zij het uiteindelijk heel nipt van Sven.

“Verstond helft van de opdrachten niet”

Toch blikt Sven tevreden terug op het avontuur van De Mol. “Ik voel mij week en emotioneel. Het is echt niet te beschrijven. Ik ben heel dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken. Ik heb mij enorm geamuseerd”, blikt hij terug. “We hadden echt te maken met de strafste mol uit de geschiedenis.”

Sven was voor veel kijkers de hoofdverdachte, al snapt hij dat zelf niet helemaal. “Op den duur dacht ik zelf dat ik de mol was, maar ik heb nooit bewust iets fout gedaan om verdacht te zijn. Eigenlijk verstond ik gewoon de helft van de opdrachten niet”, lacht hij.

www.newsmonkey.be
« Laatst bewerkt op: 10-05-2021, 11:16:06 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #101 Gepost op: 14-05-2021, 13:13:14 »
Nog een paar mooie artikelen met dank aan salb:




















Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #102 Gepost op: 15-05-2021, 13:32:26 »
In de Mollengroep (een Facebook-groep) heeft Patrick Pickard een bericht geplaatst met daarin allerlei leuke feitjes over zijn deelname aan het programma. Ik citeer zijn bericht hieronder.

Citaat
Dag allemaal,
hier de kerel met zijn bril met één beentje.
Nu dat de laatste aflevering bijna uitgezonden wordt, wou ik toch eens wat delen met deze leuke mollengroep.
Al vanaf de eerste reeks van De Mol, zat ik elk jaar gekluisterd voor (toen nog) de buis, om mee te zoeken naar de saboteur van de reeks.
‘k Heb soms zelf hard getwijfeld mij eens in te schrijven, maar een maand je agenda vrijhouden was een uitdaging op zich.
Als plots het legendarische productiehuis Woestijnvis aan je deur staat in volle Corona om te vragen of ik interesse had mee te werken aan een opdracht rond hypnose... was ik uiteraard mega opgewonden.
Ondertussen weet ik, na al wat TV ervaring, dat hypnose op TV altijd een uitdagend thema is om het spannend, fascinerend en geloofwaardig over te brengen. Toen begon mijn spannend avontuur...
Vandaag de dag zijn er nog altijd mensen die geen idee hebben wat hypnose is en het klasseren bij de ongeloofwaardige wereld van het paranormale. Nochtans is het een gewoon een psychologisch fenomeen waarbij we het brein zo kunnen foppen en dingen zo echt laten lijken, dat wat het brein ziet echt lijkt. Het gaat dan gelijkaardig reageren alsof het zich echt voordoet. Een principe gelijk bij seksueel fantaseren , waarbij je lichaam ook gaat  reageren wanneer je aan bepaalde beelden denkt of dat je niet kunt slapen omdat je je wakker houdt door aan de drukte op je  werk te denken.
Samen met de productie werd het een boeiende zoektocht naar opdrachten die Molgehalte hebben en die toch ook 'hypnosefacinerend' zijn en dus de mogelijkheden van hypnose kunnen tonen.
Mijn grootste uitdaging tijdens de opname was het hypnoseproces zelf. Iemand in de juiste staat krijgen kan soms duren. Bij therapie kan je al de tijd nemen om die ene persoon in de juiste staat te krijgen. Bij shows heb je een selectiemogelijkheid uit een grote groep om mensen te vinden die het snel toelaten. Hier, een 3-tal kandidaten vinden die er niet op ingesteld zijn dat hypnose aan bod komt, en dat uit een voor mij nietswetend groepje was wel heel spannend.
Dan moet je gaan hypnotiseren met tal van camera's op jou en in de megaproductie dat De Mol heet.
Weet dat een zanger zijn liedjes kan zingen of er nu 1 of 10000 mensen aanwezig zijn. Een goochelaar kan zijn truc doen voor de spiegel of voor een heel publiek. Maar een hypnotiseur moet het doen met mensen die zich op het moment aanbieden. Dit om maar aan te geven dat ik wellicht meer zenuwen had dan de kandidaten zelf.
Ondertussen hebben jullie de opdracht gezien (zie afl 3) en hoop ik dat ons opzet geslaagd is om een intrigerende opdracht met hypnose te brengen.
In ieder geval is het een unieke ervaring geworden en één van de meest bijzondere hoogtepunten in mijn hypnosecarrière.
Daarom wil ik van het moment eens gebruik maken om het productieteam te bedanken voor de kans die ze me geboden hebben, maar ook voor het vertrouwen en de morele steun. Want daar wordt wel bijzonder aandacht aan gegeven vergeleken met andere TV producties.
Ik wil zeker ook eens alle crews van alle reeksen bedanken omdat ze elk seizoen, keer op keer, erin slagen een schitterende reeks te maken. In welk land dan ook, met of zonder Corona.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik geniet de laatste jaren extra doordat de reeks filmischer wordt en er meer aandacht gaat naar de keuze van de muziek die mooi en soms episch past in het plaatje. Bij momenten voel ik zelf een Tarantino-achtig effect tussen beeld en muziek en daar hou ik wel van. Een juiste sfeer creëren is het spel van betovering en magie. My World.
Ook de kandidaten en uiteraard de Mol waren, zoals jullie zelf konden zien, weer op en top. Openminded, avontuurlijk en speels zoals een nieuwsgierig kind. Enkel zo kan je avonturen beleven door te genieten van elk moment. En dat hebben ze zeker gedaan.
Ik heb alvast zelf ook genoten van deze, voor mij, extra bijzondere editie.
Ga zeker eens kijken in de TV-Theek van Telenet als je dat nog niet gedaan hebt. De afleveringen achter de schermen, geven echt goed weer hoe het daar bij de opnames aan toe gaat.
Hieronder een kleine collage als herinnering aan mijn Duits avontuur met de Mol.
Tschüss,
Patrick Pickart
'Der Zauber steckt immer im Detail' (Theordor Fontane)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #103 Gepost op: 15-05-2021, 13:32:43 »
Dubbelpost ivm aantal tekens. Patrick beantwoordt ook nog wat vragen:
- Wist jij wie de Mol was? Had je instructies gekregen dat die moest meedoen?
Ik heb speciaal mijn antenne op mijn hoofd gedaan om iedereen zijn gedachten te kunnen lezen 😉
- Heb je de opdrachten ook zelf bedacht of was dat in samenwerking met de crew van de mol?
Samen: ik weet wat met hypnose kan, zij bekijken het Molgehalte.
- Was de kleur die ze opdronken bepalend?
Ik meen dat ze een vloeistof dronken 😉. We maken altijd keuzes bij kleuren : verkeerslicht, kleren, spelletjes, … wat gebeurt er als je rood en blauw mengt? Kijk eens naar mijn vestje 🧐
- Mooie boodschap, Patrick PickArt Gillard 💖 over filmisch gesproken : ik vond vooral het vertelstukje in het begin van de aflevering over sprookjes, als soort van terugblik, echt fantastisch. Dat mag van mij in elk seizoen terugkeren 😃 en hypnose misschien ook wel 😃
 Voor mij ook … zolang anderen hypnose maar niet slaapverwekkend vinden kan het nog veel kansen krijgen 😉

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #104 Gepost op: 15-05-2021, 13:39:54 »
Erg leuk dan ook Mr. Eénbeen hier een bijdrage levert.  ;D

Leuk om zijn ervaringen met de groep, en vooral ook rondom de opdracht zélf, hier te delen.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #105 Gepost op: 17-05-2021, 10:13:56 »
Dankzij M95 en armide.lully van wieisdemol.be:

Het nieuwsblad 15/05























« Laatst bewerkt op: 17-05-2021, 10:16:39 door Heinz »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #106 Gepost op: 17-05-2021, 11:47:40 »
Geweldig leuk om te lezen. Dank voor het plaatsen.  ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #107 Gepost op: 17-05-2021, 17:10:28 »
Nog meer mooie artikelen om af te kicken, dankzij salb:

HLN 17/05/2021



Knack Focus:






















Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #108 Gepost op: 17-05-2021, 23:15:30 »
En dan nog de kers op de taart (in je gezicht), wederom via salb, een prachtig interview met de Mol in Humo:















 ::bravo::

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #109 Gepost op: 18-05-2021, 11:07:51 »
Bedankt voor het plaatsen van de leuke artikelen ::bravo::

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #110 Gepost op: 18-05-2021, 15:02:15 »
humo.be:

Hoe vervangmol Martijn ook mij, zijn beste vriend, misleidde: ‘Ik had je goed liggen, hè’

Frederik Jacobs maandag 17 mei 2021, 17:13

Ik zal mijn goede vriend Martijn nooit meer kunnen vertrouwen. Na urenlange discussies over wie dan toch die verdomde mol zou kunnen zijn, blijkt dat hij al een halfjaar op de hoogte was van de identiteit van de saboteur. Erger nog: het had niet veel gescheeld of hij was zélf als mol mee afgereisd naar Duitsland. Op de rooster ermee!

‘Niemand is zeker van zijn plek.’ Zo werd het laatste seizoen van ‘De mol’ aangekondigd. In de eerste aflevering werd meteen duidelijk wat Gilles De Coster daarmee bedoelde: tien reservekandidaten mochten strijden voor een plekje bij de definitieve selectie. Uiteindelijk haalde de jonge Noah het, ten koste van de onfortuinlijke Jens.

Tussen die tien reservekandidaten zat ook een reservemol verstopt. Als die het in aflevering 1 nét iets beter had gespeeld, heette de mol dit jaar niet Lennart Driessen, maar Martijn Van Loo. Humo besloot even bij te praten met de 26-jarige geschiedenisleerkracht, die vermoeid klinkt aan de telefoon. Deze voormiddag heeft hij les proberen te geven, maar de leerlingen bestookten hem onophoudelijk met vragen.

MARTIJN VAN LOO «Ik kreeg applaus en op de krijtborden stonden wensen voor mij geschreven. Er werd mij zelfs om handtekeningen gevraagd (lacht). Ik heb met de kinderen afgesproken dat we tijdens het eerste deel van de les de geplande leerstof zouden overlopen, en dat ze daarna vragen zouden mogen stellen. Ik heb ook even samen met hen naar Lennart gebeld.»
HUMO Ik zie jou al vijf jaar lang hopen op een deelname aan ‘De mol’. Is het niet bijzonder zuur om nu als reservemol je laatste kans op een deelname te verspelen?

VAN LOO «Uiteraard. Enerzijds ben ik dankbaar dat ik geselecteerd werd uit zoveel kandidaturen, maar anderzijds is het frustrerend omdat ik er zo dichtbij was. De wagen richting Duitsland was letterlijk binnen handbereik. Om dan in de laatste meter afgeknald te worden, da’s kak hè.

»Maar kijk: daarstraks vertelde iemand me dat er een petitie is opgezet om me volgend jaar tóch mee te nemen. Tekenen, zou ik zeggen (lacht).»
HUMO Hoe hoog schatte je je eigen kansen in, vlak voor de start van die allesbepalende opdracht?

VAN LOO «Hoger dan de kansen van de andere aanvallers. Ik wist namelijk al een maand hoe die proef in z’n werk ging. In mijn hoofd had ik ze al duizend keer gespeeld, en mijn tactiek stond op punt. Maar helaas: in de laatste fase van de opdracht had Lennart me al snel gespot en wist hij me neer te knallen. Na afloop heb ik hem nog snel een knipoog kunnen geven.»
HUMO Een halfjaar geleden stond je oog in oog met Lennart in die befaamde graancirkel. Wat was toen je eerst indruk?

VAN LOO «Ik had eigenlijk verwacht dat de echte mol een totaal tegenovergesteld profiel zou hebben aan het mijne: een vrouw in de businesswereld of advocatuur. Maar plots stond daar iemand die zo hard op mij leek dat ik haast dacht dat ik in de spiegel keek. Mijn eerste gedachte was toen: waarom nemen ze hém mee, en niet mij?

»Ik probeerde Lennart een beetje te intimideren, maar jij weet ook dat dat niet mijn sterkste kant is. Ik probeerde een steekje te geven, maar hij reageerde heel relaxed. Laconiek, haast. Ja, ik was nogal geïntimideerd daar in het graan.»
HUMO Waarom denk je dat ze uiteindelijk Lennart gekozen hebben en niet jou?

VAN LOO «Ten eerste hadden ze met Samina al een leraar geschiedenis tussen de kandidaten. Ten tweede denk ik dat de organisatie net iets meer vertrouwen had in de goedlachse Kempenzoon Lennart: hij is spontaner en kan beter improviseren. Ik zou een rol als mol veel beredeneerder aanpakken, en mezelf zo misschien te verdacht maken.»
HUMO Vorige week heb je Lennart voor ’t eerst gezien sinds die dekselse openingsopdracht. Heb je hem iets naar het hoofd geslingerd?

VAN LOO (lacht) «Nee, we hebben samen meerdere pintjes gedronken en kwamen verrassend goed overeen – ondanks onze meningsverschillen over voetbal (Martijn is een Anderlecht-fan, Lennart supportert voor Club Brugge, red.). Binnenkort ben ik zelfs uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten!»

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #111 Gepost op: 18-05-2021, 15:02:20 »
HUMO Jij wist al een halfjaar wat niemand in Vlaanderen weten mocht: Lennart was de mol. Heb je ooit moeite gehad om dat te verzwijgen?

VAN LOO «Nee, dat is goed gelukt, al moest ik soms op mijn tanden bijten tijdens discussies over ‘De mol’.

»Ik vond het moeilijker om te moeten liegen tegen mijn familie en partner. Ik moest wekelijks op gesprek bij de makers van het programma ter voorbereiding van mijn eventuele reis, en telkens moest ik een reden verzinnen waarom ik weer weg moest. Dat wrong enorm. Toen ik gisteren eindelijk eerlijk kon zijn, zijn de tranen beginnen vloeien van opluchting.»
HUMO Toen je enkele jaren geleden deelnam aan ‘Blokken’, heb je half Heist-op-den-Berg opgetrommeld om samen live te kijken in Café Den Oude Ketel. Vond je het niet jammer dat je zoiets dit jaar niet kon doen?

VAN LOO (vastberaden) «Héél jammer. Ik ken genoeg Heistse cafés die een finale met mij heel graag zouden uitzenden.»
HUMO Je was dan wel geen mol, maar hebt me toch een beetje proberen misleiden. Na de onthulling van Lennart als mol, stuurde je mij een ‘verbaasde’ sms: ‘Amai, had gij dit voelen aankomen? Of dacht gij ook dat Sven de mol was?’

VAN LOO (schatert) «Dat was een goeie, hè! Ik genoot ervan om onschuldige kandidaten verdacht te maken, terwijl ik heel goed wist dat Lennart de mol was.»
HUMO Net als Lennart werd jij door de organisatie op alle opdrachten voorbereid. Welke opdracht had je ’t allerliefst willen meemaken?

VAN LOO (vastberaden) «De carpoolkaraoke! Je weet toch dat ik minstens een even grote karaokefan ben als jij, Fré! Ik zou me daar uitgeleefd hebben als een overenthousiast klein kind. Inclusief veel valse noten (knipoogt). Maar de allerbriljantste proef vond ik die in de schuur met de bomstoelen.»
HUMO In die proef viel Lennart al heel snel af omdat hij niet kon verbergen dat zijn mond in brand stond. Had jij dat beter gekund?

VAN LOO «Ik heb getraind op pikant eten...»
HUMO Dat was nodig. De laatste keer dat wij samen pizza aten, stonden de tranen je in de ogen.

VAN LOO (negeert mij) «Ik heb ook helemaal in m’n eentje zitten trainen op shotjes drinken! Ik kan ondertussen shotjes achteroverkappen zonder een krimp te geven. Daar zijn toch wel 20 stuks voor nodig geweest. Maar niet allemaal op dezelfde avond, hè!»
HUMO Aha, dat verklaart veel. Rond oktober vermoedde ik even dat je met een verdoken alcoholprobleem kampte. Maar we wijken af: waren er andere opdrachten die jij beter zou gemold hebben dan Lennart?

VAN LOO «Ik vond het iets te duidelijk toen hij in de tweede aflevering zijn glazen witte wijn net niet vol genoeg schonk. Ik zou eerder de plateau hebben laten vallen.»
HUMO Veel kijkers noemen Lennart de beste mol ooit. Akkoord?

VAN LOO «Sowieso, zelfs wanneer je ’t puur objectief bekijkt. Het is de laagste groepspot ooit en hij werd door niemand verdacht.»
HUMO Had jij de beste mol ooit kunnen worden?

VAN LOO (grijnst) «Ja, ik denk het wel.»

https://www.humo.be/tv/hoe-vervangmol-martijn-ook-mij-zijn-beste-vriend-misleidde-ik-had-je-goed-liggen-he~bcf32c50/

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #112 Gepost op: 16-09-2021, 22:01:58 »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: De Mol in de media (2021)
« Reactie #113 Gepost op: 18-09-2021, 01:05:51 »
Wat leuk! Het is hem van harte gegund.   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!