Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel  (gelezen 11990 keer)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #40 Gepost op: 25-03-2021, 14:19:14 »
En het is sommige kandidaten ook niet ontgaan gezien de opmerkingen. Samina kijkt verwijtend over haar schouder naar Jasmien die haar naam niet heeft gezien op de Spaanse helm die ze van binnen en van buiten bekeek. En daarna de opmerking maakte "het is wat het is hè".
Dat Jasmine haar naam niet gezien heeft maar wel de Spaanse helm in handen heeft gehad dat heeft Samina toch niet gezien. Hoe kan ze dat Jasmine dan verwijten?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #41 Gepost op: 25-03-2021, 15:04:05 »
Waarom moest volgens jou Kevin gered worden en Dami niet?
Ik redeneer andersom. Met Jasmien als mol kijk ik naar wie zij mogelijk zou redden en wie niet. Ik zie haar alleen een bijdrage geven aan de redding van Kevin. Want het lijkt mij wel logisch dat de mol er (in)direct voor zorgt dat er nog even 10 kandidaten zijn, na zo'n rare hectische eerste aflevering.
Met Jasmien als mol was Kevin de meest waarschijnlijke afvaller.

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #42 Gepost op: 25-03-2021, 15:48:00 »
Dat Jasmine haar naam niet gezien heeft maar wel de Spaanse helm in handen heeft gehad dat heeft Samina toch niet gezien. Hoe kan ze dat Jasmine dan verwijten?
Zo bedoelde ik het ook niet. Ze verwijt het in principe de hele groep. Op dat moment komt Jasmien (met ie) scherp in beeld en haar gezichtsuitdrukking spreekt wat mij betreft boekdelen. En ik denk dat Samina dat ook wel gelezen heeft.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #43 Gepost op: 25-03-2021, 16:16:12 »
Zo bedoelde ik het ook niet. Ze verwijt het in principe de hele groep. Op dat moment komt Jasmien (met ie) scherp in beeld en haar gezichtsuitdrukking spreekt wat mij betreft boekdelen. En ik denk dat Samina dat ook wel gelezen heeft.
Ok, dan snap ik wat je bedoelt.

(Jasmien met "ie" ja, daar moet ik even aan wennen omdat ik een Jasmine als directe collega heb...).

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #44 Gepost op: 25-03-2021, 16:27:44 »
Ik snap ook niet echt waarom je bewust naambordjes niet zou willen vinden. Het verandert helemaal niets aan jouw eigen scherm. Dit is anders dan iemand een vrijstelling geven, want dan is de kans groter dat jij zelf een rood scherm krijgt.
Bovendien is er nog zoiets als 'wie goed doet, goed ontmoet'. Stel even dat alle 4 de namen zouden zijn gevonden door de eerste groep, dan zou je toch wel een grote eikel zijn als je in de tweede groep met opzet geen namen vindt.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #45 Gepost op: 25-03-2021, 21:29:55 »
Ik geloof ook in het “wie goed doet, die goed ontmoet”-principe. Dus kandidaten uit de eerste groep zullen goed hun best doen. Maar voor latere groepen werkt dat anders. Zeker als jouw naam niet gevonden is, dan ben je misschien minder geneigd om je best te doen.

Uiteindelijk is het een afvalrace en jouw kansen op rood veranderen niet, maar hoe eerder je tegenstanders weg zijn hoe groter jouw kansen natuurlijk.

Ik denk alleen dat de kandidaten zo nu nog niet denken en voor geld/ groepsgevoel gaan.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #46 Gepost op: 26-03-2021, 09:54:59 »
Of finale met vier.
En 1/3 kans om de finale te winnen ipv 1/2 (de mol kan namelijk niet winnen).
Geef mij dan ook maar de 1/2  ;)

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #47 Gepost op: 26-03-2021, 17:11:41 »
Je zou kunnen zeggen dat die van Katrien ook iets lastiger was. Dan moest je in een kast kijken, vervolgens het spel vinden, en dan nog weer in het spel kijken naar haar naam. Terwijl de munt van Noah bijvoorbeeld gewoon in zicht ligt.

Mee eens .
De andere namen zaten aan de oppervlakte.

De Dokter Bibber hint op zich niet te ver gezocht. 
Maar de naam in het spel te lastig om te vinden .
Wij zouden het verdacht vinden als t gevonden zou zijn  ::rofl::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #48 Gepost op: 27-03-2021, 11:29:20 »
Heeft iemand zin om een overzicht te maken welke namen zijn gevonden door wie en waar de namen zich bevonden?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #49 Gepost op: 27-03-2021, 13:42:57 »
Ik vond het een fantastische opdracht. Zeer mooi in beeld gebracht, leuk die variatie aan hints. Het nadeel van verschillende soorten hints is per definitie de verschillende moeilijkheidsgraad. Die dino was heel duidelijk (vooral omdat die dino ook in opdracht 2 al een rol had), terwijl de dokter Bibber dan weer erg verstopt lag. Ik denk dat als ik een kast open zou trekken en een dokter Bibberspel zou zien, ik de link met Katrien wel vrij snel zou zien, maar het blijft gek dat die doos óók nog open moest. Dan zijn er dus twee hordes te nemen om die naam te vinden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #50 Gepost op: 27-03-2021, 13:51:58 »
Voor entree van de ridderkamer staat Jasmien goed voor het bordje met de namen Dami, Katrien, Kevin, Samina.
De naam van Kevin lijkt vet gedrukt op het bord en is precies uitgelijnd met de bovenkant van het witte bordje van het museum dat rechts van het namenbord hangt. Zo zou je als mol kunnen weten dat je Kevin moet vinden, zodat hij niet afvalt deze aflevering. Na binnenkomst begint Jasmien over: "Wat weten we van Kevin?"
Later zien we haar voorlangs de Dinosaurus op de open haard lopen en daarna loopt ze verder naar een doodlopend gangetje en zegt "het zal hier nog zijn". Ze weet nu waar de dino staat en dat die gevonden moet worden om Kevin te sparen. Daarna is het wachten en hopen dat de medekandidaten die toch vrij opvallende dino boven op de open haard gaan vinden. Dat gaat heel vlug, Philip roept "hier is een dino" en Jasmien komt terug gesneld. Ze zegt nog Fuck. Misschien bedoelde ze: Fuck, dat was snel. Kevin is gered, verder hoeft ze niks meer te vinden, of dat zelf proberen te voorkomen.

Later voordat Dami gevonden wordt, noemt Jasmien psychologie als associatie bij Dami, waar Nigeria tot de oplossing leidt. Philip komt met Nigeria op voorzetje roots van Lennart. Jasmien als mol gaat geen bijdrage leveren aan het vinden van namen voor geld.
Nog drie rare momenten:
Lennart met de wereldbol , ging vrij plotseling. Jasmien staat erbij en kijkt snel de andere kant op.
Jasmien die de Spaanse helm bekijkt terwijl dit door de voice-over besproken wordt dat deze voor Samina is.
En nog iets raars, ze lijken de naam van Katrien vergeten te zijn. Plotseling collectief geheugenverlies? Het lijkt erop dat gaandeweg de kandidaten ook zijn gaan twijfelen of ze namen wel moesten vinden. Er werd niet goed gezocht.
Zowel Jasmien als Lennart hebben aangedrongen richting het redden van een medekandidaat. Dat is mols, als je er vanuit gaat dat er iemand gered moest worden deze aflevering.
Aan het feit dat iemand wel of niet goed zoekt kun je niks afleiden. De kandidaten twijfelen of dat wel in hun belang is en de mol heeft er belang bij dat er geen namen worden gevonden vanwege het geld.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2021, 13:54:49 door foxhunter »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #51 Gepost op: 28-03-2021, 12:06:53 »

Heb wel het idee dat de naam van Noah gevonden moest worden (en dat hij misschien ook de afvaller was), anders had dat filmpje na de executie geen toegevoegde waarde gehad.

Alleen als hij als slechtste de test zou hebben gemaakt zou de mol misschien de instructie krijgen om de naam Noah te vinden.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #52 Gepost op: 28-03-2021, 23:35:30 »
Nouja mocht Noah gered moeten worden (hetzij voor de twist, hetzij wegens slechtste test) dan is uit dat groepje alleen Samira nog in t spel..

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #53 Gepost op: 29-03-2021, 16:37:10 »
Met de kennis van aflevering 2 de eerste run van deze opdracht herbekeken.
Is het niet toevallig dat de namen die in de eerst run zijn gevonden (Dami en Kevin) een rood scherm kregen in aflevering 2? Had één van hun misschien toevallig een rood scherm in aflevering 1 en moest die gered worden om de Prisonner Dilemma opdracht te kunnen doen in aflevering 2?
Het is Lennart die de naam van Kevin vindt op de dino. Dat is niet triviaal want deze staat op achterkant van de dino.
Bij het zoeken naar Dami begint Lennart met "Dami, Dami, die...". Jasmien vult in met "Studente. Psychologie". Lennart leidt onmiddellijk van dit spoor af met "Nigeriaanse afkomst. Roots". En hij gaat linea recta op de wereldbol af en wijst vervolgens op de naam Dami: "Dami, Dami, hier".

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #54 Gepost op: 29-03-2021, 16:55:20 »
Met de kennis van aflevering 2 de eerste run van deze opdracht herbekeken.
Is het niet toevallig dat de namen die in de eerst run zijn gevonden (Dami en Kevin) een rood scherm kregen in aflevering 2? Had één van hun misschien toevallig een rood scherm in aflevering 1 en moest die gered worden om de Prisonner Dilemma opdracht te kunnen doen in aflevering 2?
Het is Lennart die de naam van Kevin vindt op de dino. Dat is niet triviaal want deze staat op achterkant van de dino.
Bij het zoeken naar Dami begint Lennart met "Dami, Dami, die...". Jasmien vult in met "Studente. Psychologie". Lennart leidt onmiddellijk van dit spoor af met "Nigeriaanse afkomst. Roots". En hij gaat linea recta op de wereldbol af en wijst vervolgens op de naam Dami: "Dami, Dami, hier".
Met Kevin en Dami als afvallers is dit nog opvallender ja ::jaja::

Al had deze aflevering, inclusief de laatste opdracht, ook best met 9 kandidaten gekund. Dus of de Mol de afvaller dan per se moest redden voor 300 euro weet ik niet.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #55 Gepost op: 29-03-2021, 17:11:40 »
Het gaat er niet om of die opdracht ook met 9 had gekund. Waar het om gaat is dat je 2 kandidaten kunt laten afvallen omdat er de eerste aflevering 0 zijn afgevallen. Anders raak je wel heel snel door je kandidaten heen.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #56 Gepost op: 29-03-2021, 19:49:02 »
Het gaat er niet om of die opdracht ook met 9 had gekund. Waar het om gaat is dat je 2 kandidaten kunt laten afvallen omdat er de eerste aflevering 0 zijn afgevallen. Anders raak je wel heel snel door je kandidaten heen.
Als er in de 1ste aflevering wel iemand was afgevallen, dan zou er tijdens de 2de aflevering gewoon maar één iemand afgevallen zijn, zoals gewoonlijk.

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #57 Gepost op: 29-03-2021, 20:16:29 »
En hoe wou je dan het dilemma doen. Een halve afvaller per groep als niemand op de rode knop drukt en een hele afvaller bij het team dat niet als eerste drukt.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #58 Gepost op: 29-03-2021, 20:38:56 »
En hoe wou je dan het dilemma doen. Een halve afvaller per groep als niemand op de rode knop drukt en een hele afvaller bij het team dat niet als eerste drukt.

Je zou bv kunnen zeggen dat als er op niets gedrukt wordt door beide groepen er gewoon 1 iemand naar huis gaat en er € 3000 verdiend wordt. Als er op de rode knop gedrukt wordt, komt de afvaller sowieso uit het team van de andere groep en als er op de groene knop gedrukt wordt door beide groepen wordt er € 5000 verdiend. De makers hadden vast wel een plan B, C, ... zoals ze dat zelf altijd aangeven in interviews over het programma.

Los daarvan wil ik wel even kwijt dat ik de buik vol heb van hoe jij hier soms reageert op bepaalde posts. Als het niet in jouw gedachtegang past begin je iemand anders zijn redenering in het belachelijke te trekken en doe je het af alsof jij altijd en overal gelijk hebt. Denk daar misschien in het vervolg eens aan... ;)

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - Zoektocht in het kasteel
« Reactie #59 Gepost op: 29-03-2021, 22:24:13 »
Ik was me daar niet bewust van en het is ook niet mijn bedoeling. Excuus daarvoor en ik zal beter op mijn woorden letten.