Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money  (gelezen 2453 keer)

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
[Theorie] Follow the Money
« Gepost op: 27-03-2021, 15:16:50 »
Deze theorie mag natuurlijk niet ontbreken :D Net als vorig jaar maak ik een tabel waarin je makkelijk drie dingen kan teruglezen: hoeveel geld iemand binnenhaalde, in welke groep iemand zat/welke opdracht iemand deed én of iemand het netto goed, slecht, of gemiddeld heeft gedaan voor de pot. Groen is dus niet verdacht, rood is wel verdacht. Duidelijker kan ik het niet maken :P


Uitleg bij de bedragen:
  • 1.1 Bij de eerste opdracht verdient niemand geld. Katrien krijgt als enige 'groen' omdat zij twee pijlen raak schiet. (Met 8 schutters verwacht je net iets meer dan 1 raak schot per persoon voor een geslaagde opdracht.) Bij de derde deelopdracht zien we voor zover ik weet niet wie er raak schieten, dus krijgen alle drie daar 'oranje'. Sven schiet als enige zeker niets raak.
  • 1.2 Ik heb 100 euro toebedeeld wanneer iemand een (goed beantwoord) thema vond bij de klokken. De rest is verdeeld over kandidaten die een goede vraag beantwoorden of daar de goede informatie over gaven.
  • 1.3 Driehonderd euro per juist gevonden naam. Philip gaf het voorzetje voor Lennart en krijgt daarom een deel van dat geld. (Ik hoop dat ik geen andere voorzetjes over het hoofd zie.)
Opmerkelijk: er zijn 3 kandidaten die nog geen frank hebben verdiend. En Sven heeft deze eerste aflevering zelfs nog niets positiefs voor de pot gedaan ::vergroot::

Ik maak vast fouten of hier en daar rare keuzes. Suggesties zijn daarom altijd welkom ::ok::
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #1 Gepost op: 2-04-2021, 22:34:08 »
Een nieuw Follow the Money-overzicht ::joehoe::


Uitleg bij de bedragen:
  • 2.1 De pianisten verdienen elk hun eigen bedrag. Voor de carpool-opdracht heb ik de volgende berekening aangehouden: de zanger krijgt 50% van het bij elkaar gezongen bedrag. De overige helft is in tweeën verdeeld over de raders en de uitbeelders. (Daarbij heb ik niet exact gekeken naar wiens gebaren precies wel of niet geraden werden. Dami en Jasmien raadden ongeveer evenveel goede antwoorden.)
  • 2.2 Iedereen krijgt het bedrag van zijn/haar glazen. Lennart is 'oranje' omdat hij weliswaar zelf niets inlevert maar dankzij zijn gehol wel de volle 6 glazen voor zijn team verdiend.
  • 2.3 Niemand verdiend geld, en niemand verhindert actief dat de code gevonden wordt (hooguit Kevin die wegloopt uit de coderuimte zonder een hint gevonden te hebben).

Binnenkort komt dit overzicht makkelijk terug te vinden beschikbaar in de afleveringmenu's ::ok::
...óf niet!

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #2 Gepost op: 6-04-2021, 20:34:27 »
Benieuwd naar de update  ::ok::

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #3 Gepost op: 6-04-2021, 22:39:56 »
Mooi gemaakt, Päc. Erg leuk dat je voor de opdrachten aparte pictogrammen ontwerpt.   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #4 Gepost op: 7-04-2021, 07:43:33 »
Mooi gemaakt, Päc. Erg leuk dat je voor de opdrachten aparte pictogrammen ontwerpt.   ::ok::

Ja, echt super  ::ok::
Ma how, zeg!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2021, 19:49:49 »
Mooi gemaakt, Päc. Erg leuk dat je voor de opdrachten aparte pictogrammen ontwerpt.   ::ok::
Ja, echt super  ::ok::
Dank jullie wel :D Helaas geen Follow the Money-overzicht deze week :( Ik probeer een nieuwe layout uit te vinden (à la Alles Combineren) maar dat duurt even. De tussenstand mogen jullie ondertussen wel weten ;)

Annelotte: 1733,33
Dami: 650
Jasmien: 350
Katrien: 1400
Kevin: 200
Lennart: 550
Noah: 725
Philip: 1883,33
Samina: 1600
Sven: 708,33
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2021, 12:24:50 »
Daar is hij dan eindelijk: de splinternieuwe Follow the Money-pagina! ::feest::

Kijk gauw hoe jouw verdachte het doet op basis van het geld! Interessant: Annelotte en Philip zijn de grootverdieners van de groep, Jasmien en Lennart bungelen onderaan ::vergroot::

De uitleg bij aflevering 3 en 4:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2021, 13:14:49 »
Citaat
4.1 Geen geld verdiend. Ik heb geen verstand van voetbal, maar Sven scoort een hattrick en dat vind ik toch positief voor de pot. De rest speel mwah?

Dat klopt op zich wel, al verspeelt Sven de bal ook evenveel. Je kunt ook zeggen, dat hij niet kan scoren als iemand anders de bal niet aangeeft. Al met al is zijn voetbalresultaat neutraal. Ik ben geneigd de tegendoelpunten zwaarder te tellen.

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #8 Gepost op: 20-04-2021, 13:31:03 »
Klopt het totaalbedrag bij Annelotte? Er staat 2176, maar als ik optel is het volgens mij 1926,- 
Nog wel veel, maar iets minder.

Ps. Mooie nieuwe follow the money pagina      :D
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 13:33:32 door Memmymol »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2021, 19:48:25 »
Klopt het totaalbedrag bij Annelotte? Er staat 2176, maar als ik optel is het volgens mij 1926,- 
Nog wel veel, maar iets minder.

Ps. Mooie nieuwe follow the money pagina      :D
Het totaal klopt, de tabel niet  :-[ Annelotte zou net als Katrien, Sven en Philip 500 euro moeten hebben voor het bingewatchen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om ook de verdubbeling ook eerlijk over de hikers en bingewatchers te verdelen.
...óf niet!

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2021, 20:31:59 »
Bedankt voor de informatie. 😊

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2021, 12:28:45 »
Het is een beetje crossposten, maar het Follow the Money-overzicht van deze week staat weer online ::ok:: Vet onhandig dat De Mol pas in de laatste uurtjes van het weekend online komt :P

Hoe dan ook:
  • Over de helft van de serie zijn Philip en Annelotte (en Samina) veruit het minst verdacht als je puur naar het geld kijkt. Zij hebben rond de €2500 euro binnengebracht terwijl Lennart, Jasmien en Sven rond de 1000 euro staan.
  • De klassiekers-opdracht en het bingewatchen zijn de belangrijkste opdrachten waar dit verschil wordt gemaakt. Reken je deze opdrachten niet mee, dan staan Annelotte en Jasmien praktisch gelijk (±925), maar wel nog ruim boven Lennart (±700) en Sven (±575) in verdiende bedragen.
  • De kleurtjesverdeling was nog even puzzelen, maar ik heb het falen van de groepsopdracht bij de videoclip vooral Annelotte en Lennart toegerekend. Kan tunnelvisie zijn ;)
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #12 Gepost op: 30-04-2021, 22:47:58 »
De traditionele uitleg bij de nieuwe Follow the Money-pagina:
  • Bij de verschillen ben ik uitgegaan van 500 euro per gevonden verschil, waar dan een deel weer wordt afgetrokken om Philips bijdrage aan het onthouden van de kleurcodes mee te rekenen (Sven en Lennart deden het niet zo fantastisch daarin). Vervolgens bedacht ik me dat voor het vinden van de verschillen telkens beide zijden van de portofoon van belang zijn, dus heb ik weer een deel van de vier-verschillengroep aan de drie-verschillengroep gegeven ;D
  • Niemand verdient geld, alleen Annelotte kan ik niet op een mollenstreek betrappen.
  • Ook weer een mooie berekening ;D Net als vorig jaar heb ik de bedragen van de veiling evenredig verdeeld over de bieders. Dus 2000 euro verdeeld over Annelotte, Sven en Lennart, de volgende 5600 euro over Sven en Lennart, en de laatste 2400 staat geheel op conto van Lennart. Maar toen moest ik nog het aandeel van Philip en Jasmien hierin meewegen (omdat zij de veiling mogelijk maakten en de kans vergroten dat het geboden bedrag uit de pot ging) en ik vond 2000 euro daar wel een mooi bedrag voor, gezien de 4000 euro die door hen niet verdiend werd. :)

De totaalstand is beschikbaar met en zonder Stasi-opdracht meegerekend ::ok::
...óf niet!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #13 Gepost op: 30-04-2021, 23:24:15 »
Als Jasmien en Philip niet in de dossiers hadden gekeken, had je kunnen bieden wat je wil, maar er was geen geld uit de pot gegaan. De dossier gluurders hebben dus invloed op het bedrag dat Lennart uit de pot haalt. Dat Philip dan - 2000 krijgt (de helft van 4) is te weinig. Die 10.000 moet je verdelen over alle vijf. 50% voor de dossier kijkers, dus 2500 euro voor J en voor P. Die andere 50% kan je verdelen naar rato. A: 2/(2+17.6)*5000.
L: 10/19.6*5000=2551. Sven: 7.6/19.6*5000.
maw de dossierkijkers - 4500 en Lennart 2551.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #14 Gepost op: 30-04-2021, 23:59:34 »
Om een iets beter overzicht te heben denk ik dat je dit naast een andere tabel moet leggen wie er in welk team of individueel welk bedrag heeft geflushed. Er kon reeds meer dan 70k verdiend worden.. iemand dat het hoogste bedrag heeft binnengehaald en alsook bij de top 3 geld heeft weggegooid is ook verdacht te noemen.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2021, 00:01:50 door reaver »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #15 Gepost op: 4-05-2021, 17:05:37 »
Om een iets beter overzicht te heben denk ik dat je dit naast een andere tabel moet leggen wie er in welk team of individueel welk bedrag heeft geflushed. Er kon reeds meer dan 70k verdiend worden.. iemand dat het hoogste bedrag heeft binnengehaald en alsook bij de top 3 geld heeft weggegooid is ook verdacht te noemen.
Dat ben ik met je eens, hoor! Deze tabel gaat bewust over wat er wel is verdiend. Met niet-verdienen kom je weer tot heel andere resultaten soms.

@foxhunter: het is altijd lastig om 'het ophogen van het te winnen bedrag' (in dit geval te verliezen) en 'zorgen dat het ook effectief (niet) verdiend' wordt af te wegen in zo'n tabel. Voor de laatste aflevering heb ik het ook twee of drie keer moeten doen en wat je ook kiest, het is nooit een perfecte weergave van de werkelijkheid. Maar hopelijk wel inzichtelijk :)

::cheerleader:: De Einduitslag ::cheerleader::Ik heb voor de laatste keer voor de finale het Follow the Money-overzicht geüpdatet ::ok::
Uitleg bij aflevering 7:
  • Philip en Sven krijgen elk 500 euro voor het geraden sprookje. Voor het uitzetten van de route heb ik Annelotte en Lennart 750 euro gegeven en Philip en Sven 250 euro. Vooral omdat er bijna niks misgaat bij het eerste duo en we weinig van het tweede zien ben ik ervan uitgegaan dat zij het grootste aandeel hadden.
  • Annelotte en Lennart krijgen samen 2000 euro toebedeeld, verdeeld over de opdrachten die ze hebben doen slagen. De laatste 1000 is voor Sven en Philip omdat ze niet opmerkzaam genoeg zijn geweest.
  • De helft van de verdiende 1500 euro is voor niet-euh-zegger Annelotte en verder is voor Lennart en Sven 250 euro per goed geraden woord.

Conclusie: Lennart staat in mijn telling fier onderaan met maar €56 in 7 afleveringen tijd. Vooruit, die ene veiling geeft natuurlijk wel een vertekend beeld dus als we die even niet meerekenen, doet Sven het met een paar honderd euro minder dan Lennart het als slechtste van de groep. Annelotte is in alle tellingen veruit de grootste verdiener van de groep.
...óf niet!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #16 Gepost op: 4-05-2021, 21:42:29 »
Lennart zijn verdiensten na die 10,000 euro's: