Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke  (gelezen 6511 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #40 Gepost op: 29-03-2021, 22:04:07 »
ze vulden de badjes bij tussen de liedjes in.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #41 Gepost op: 30-03-2021, 00:05:51 »
Bij de uitvoering van de 2 kandidaten die geen ervaring hadden met pianospelen viel mij de reactie van Lennart op. Lacht hij bij voorbaat omdat hij verwacht dat er geen geld wordt verdiend door deze 2?

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #42 Gepost op: 30-03-2021, 01:10:16 »
Dit klopt niet, Philip slaat hier per ongeluk de E (mi) en F (fa) tegelijk aan. Niet de valse noot (G).
Oh ja, goed gezien! Daar heb ik inderdaad even een foutje gemaakt.

Citaat
(...)
Hm, dit lijkt qua woordkeuze wel erg op mijn stukje hier:
(...)
Oh klopt inderdaad hoor. Toen ik bezig was met alle fragmenten die we zagen één voor één te analyseren en te noteren zag ik dat jij al iets had gepost, dus had ik dit puntje nog even meegenomen omdat ik ook tot die conclusie kwam ;)

Citaat
Maar los daarvan:
Gilles heeft het over valse noten op "beide oefenpiano's". Ik maakte hieruit op dat de lamp alleen in connectie stond met de twee piano's waar we Philip en Kevin op zien spelen.
We zien Annelotte en Katrien heel weinig spelen, maar ook zij hebben elk een 'eigen' piano. Of deze allemaal in verbinding staan met een lamp is niet helemaal bevestigd, maar lijkt me wel gewoon logisch als dat zo is. Waarom maar 2 piano's in verbinding brengen met de lamp als je toch meerdere piano's hebt? Opvallend is wel dat Kevin ook aan de piano van Annelotte speelt, dus dat vind ik wel vreemd. Dus ik denk dat Kevin en Annelotte dezelfde valse noot hadden en dus die 2 piano's tot hun beschikking kregen. Philip en Katrien hebben dan ook dezelfde valse noot en de andere 2 piano's tot hun beschikking.

Piano van Philip:


Piano van Katrien:


Piano van Annelotte:


Piano van Kevin:


Dat is toch wat ik nu denk...
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #43 Gepost op: 30-03-2021, 07:36:22 »
Foxhunter je hebt last van een tunnel  ::rofl:
Ik heb er geen last van. Het is een keuze en voorlopig bevalt deze tunnel prima. En ik trek een spoor. Of het goed of fout is zien we achteraf wel, maar zo ontstaan er wel ijkpunten. Met meerdere sporen gaat dat nog sneller, so go for it.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #44 Gepost op: 30-03-2021, 10:01:41 »
We zien Annelotte en Katrien heel weinig spelen, maar ook zij hebben elk een 'eigen' piano. Of deze allemaal in verbinding staan met een lamp is niet helemaal bevestigd, maar lijkt me wel gewoon logisch als dat zo is. Waarom maar 2 piano's in verbinding brengen met de lamp als je toch meerdere piano's hebt? Opvallend is wel dat Kevin ook aan de piano van Annelotte speelt, dus dat vind ik wel vreemd. Dus ik denk dat Kevin en Annelotte dezelfde valse noot hadden en dus die 2 piano's tot hun beschikking kregen. Philip en Katrien hebben dan ook dezelfde valse noot en de andere 2 piano's tot hun beschikking.
Maar Gilles heeft het in de voice-over over 'beide piano's'. Dat lijkt dan toch eerder te verwijzen naar 2 piano's (degene die het meest in beeld waren), en niet naar 4. Stel dat er inderdaad maar 2 piano's in verbinding stonden met de lamp, is Annelotte wel verdacht dat ze Kevin op 'haar' piano laat spelen. En dan ook nog een verkeerde toonhoogte aanleert.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #45 Gepost op: 30-03-2021, 10:09:10 »
Met twee zulke goede spelers (Katrien en Annelotte) heb je bij deze opdracht als mol dus niks te zoeken achter de piano, veel te opvallend, ze zullen je meteen door hebben.
Het was natuurlijk logisch dat beiden voor deze deelopdracht werden verkozen. En ook logisch dat ze geen fouten (bewust) zouden gaan maken. Maar toch zie ik in Annelotte nog steeds mijn grootste molkandidaat. Zelf geen fouten maken, maar wel Kevin de hele tijd het stuk verkeerd laten instuderen. Zo kan je ook geld uit de pot spelen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #46 Gepost op: 30-03-2021, 10:21:42 »
Ik heb het pianogedeelte van de eerste opdracht bestudeerd en het pianostuk zelf en ik kwam tot de volgende inzichten:
- De valse noot op Philip’s oefenpiano is de hoge G, die ligt een hele noot boven de hoogste noot in Philip’s stuk. Los van de drie keer dat het duidelijk in beeld wordt gebracht, slaat Philip nog drie keer de valse noot aan .
Eén keer rond 12:11, waarop Katrien zegt ‘nee, dat is één te hoog’ en twee keer rond 12:41 (Katrien weer: ‘dat is te hoog).
Dit is niet hoorbaar in de uitzending, omdat de valse-noot-klank er waarschijnlijk bij de montage in is geplakt (dat is geen G, maar een G#).
- Annelotte lijkt Kevin inderdaad verkeerd te corrigeren bij de linkerhand in de eerste maat. Katrien corrigeert hem goed terug.
- Twee van de drie fouten van Kevin zijn in de linkerhand, de hand die door Annelotte en Katrien is gecorrigeerd (echter: hij speelt niet het stuk verkeerd waar eerst Annelotte en vervolgens Katrien hem op corrigeert, dat is de eerste maat).
- Wat de valse noot is op de oefenpiano van Kevin en Annelotte, is onduidelijk. Gilles heeft het over een valse noot op beide oefenpiano’s en we zien alleen de hoge G op Philips piano. De hoge G ligt ver af van de stukken die Kevin en Annelotte moeten spelen. Zou die noot op die oefenpiano hetzelfde zijn, of een andere?
- De hoge G zit maar één noot af van de hoogste noot in Philip en Katrien. Je zou je daarom kunnen afvragen of deze valkuil misschien expres in het leven is geroepen om de spelers van stuk 1 en stuk 4 (onbewust) te laten saboteren?
- Kevin’s stuk bevatte als enige van de vier stukken mollen (::vergroot::) en kruisen (zwarte toetsen). Daarom kan ik zijn aanname dat zijn stuk moeilijker was dan dat van anderen (Annelotte) wel begrijpen. Katriens stuk leek me voor een beginner echter ingewikkelder.

Goede analyse, dank! De noot hoge G (Sol) om te sollen, mooi gevonden van de makers.

Ik ben wel cynisch genoeg om te denken dat die alarmknop voor de bühne (tv kijkers) was om de feestvreugde in de car te verhogen, maar niet daadwerkelijk als zodanig in gebruik was... (Waarom hebben we niet 4 van die knoppen gezien en alleen onder die mooie vleugel van Philip en alleen hem het rem-alarm laten triggeren?) Maar grappig effect  :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #47 Gepost op: 30-03-2021, 20:14:33 »
Hebben we wel goed begrepen hoe de caraoke in elkaar zit?
Sven is de schlagerkoning
Dami kent geen Duitse klassiekers en geeft duidelijk aan met haar vlucht naar Jasmien niet te gaan zingen.
Samina zal het wel doen, maar niet boos worden als het niet goed is.
Noah kent iets van Kristoff en Lennart zegt dan moet jij zingen.
Van Lennart horen we niks.
Degenen in de volgauto horen niet hoe er gezongen wordt. Jasmien zal moeten raden wie het beste zal zingen.
Sven als schlagerkoning doet het waarschijnlijk goed, dus die moet geen drie goede antwoorden geven. Wie is de volgende in dit rijtje? Samina was onzeker, Lennart weet je niet, Noah had een goede waardering van Lennart. Noah dan naar als tweede?
Meer dan twee doorlaten zou opvallen.
Zo bezien is het botte pech dat de schlagerkoning heel slecht zingt en Samina heel goed.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2021, 20:31:57 door foxhunter »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #48 Gepost op: 30-03-2021, 20:22:10 »
Goede analyse Foxhunter!
Jasmien als mol kan dan alvast in de eerdere autoritten lekker zijn gaan meezingen, en dan anderen daarin mee proberen te krijgen, om te peilen wie er vals gaat zingen.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #49 Gepost op: 30-03-2021, 22:38:01 »
Oh klopt inderdaad hoor. Toen ik bezig was met alle fragmenten die we zagen één voor één te analyseren en te noteren zag ik dat jij al iets had gepost, dus had ik dit puntje nog even meegenomen omdat ik ook tot die conclusie kwam ;)

Ik vind het tof dat je die informatie meeneemt in je overzicht, maar dat is wat anders dan stukken overnemen, wat woordjes veranderen en niet de bron vermelden. (ik tel vier stukken en niet een 'puntje')
Ik zou het fijn vinden als je de volgende keer aan bronvermelding zou doen dan, want je presenteert het nu als je eigen bevindingen en dat voelt vervelend voor mij, zeker als ik de lof zie die je oogst op het Belgische forum.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #50 Gepost op: 30-03-2021, 22:52:27 »
[...] Ik beloofde met een overzicht te komen, dus hier ben ik dan ;)

Ook hulde voor dit uitzoekwerk. Ere wie ere toekomt.  ::ok::

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #51 Gepost op: 31-03-2021, 07:48:41 »
In de volgauto hadden ze niet door dat er bekende Duitse nummers werden gezongen?
Als ze de liedjes hadden herkend was het een stuk makkelijker geweest om woorden te raden.

Bij "Ich bin wie du" is dat wel lastig denk ik. Hoewel... als je Zand en Zee hebt zou het moeten kunnen
Bij "du" lijkt het me ook lastig
"eins zwei polizei" zou moeten kunnen als je politie al hebt.
En "99 luftballons" is een makkie als je horizon hebt
Wit is ook een kleur!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #52 Gepost op: 31-03-2021, 11:34:23 »
Horizon en vuurwerk waren heel snel uit te beelden en dat deden ze ook. Ik betwijfel of het sneller gaat om eerst 99 luftballons te laten raden en dan oorlog versus oorlog meteen. Als ze allebei de tekst goed kennen en weten hoeveel jaar die oorlog geen plaats liet voor overwinnaars dan zouden ze dat getal kunnen uitbeelden. Maar het kan. Ik zou proberen niet alleen schieten uit te beelden maar bijvoorbeeld ook loopgraven.  Schepbewezing en dan lange lijn uitbeelden.  Dan nog iets gooien en daarna boem. Als je dan nog niet op oorlog komt dan is het oorlog.
Edit
Ik vraag me af of ze niet gewoon oor kunnen uitbeelden door hier naar te wijzen en dan de bekende beweging maken dat er nog iets bij moet.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2021, 11:44:21 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #53 Gepost op: 31-03-2021, 13:35:17 »
Ik heb het aantal keren remmen door de bus eens geteld.
Bij Sven is er 6 keer geremd door de bus, waarvan 1x voor een bocht.
Bij Lennart is er 1 a 2 keer geremd.
Bij Noah is er 2 keer geremd.
Bij Samina is er 1 a 2 keer geremd.
Er werd redelijk wild gereden, de kandidaten werden de hele tijd wel een beetje heen en weer geslingerd.
Met 3 uur piano oefenen, en zeker geen 3 uur rijden in de bus, is het het eerlijkst als er een interpretatie van de piano's opgenomen en die versneld is afgespeeld in de bus in max. 30 minuten. Samina werd al misselijk, het kan niet al te lang duren. Misschien 4 rondes a 5 minuten met een beetje pauze er tussen.
Opvallend is dan dat wij zien dat er alleen in het begin bij Sven veel fouten op de piano gespeeld zijn, maar naderhand nauwelijks meer. Bij Lennart, Noah en Samina zal er ook een bocht in gezeten hebben waarvoor afgeremd moest worden, dat betekent dat bij hen mogelijk maar 1 fout gespeeld werd op de piano.
Zo bekeken was de invloed van de pianospelers zeer bescheiden. Maar dan alleen voor zover wij gezien hebben.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #54 Gepost op: 31-03-2021, 13:39:36 »
Ik heb het aantal keren remmen door de bus eens geteld.
Bij Sven is er 6 keer geremd door de bus, waarvan 1x voor een bocht.
Bij Lennart is er 1 a 2 keer geremd.
Bij Noah is er 2 keer geremd.
Bij Samina is er 1 a 2 keer geremd.
Er werd redelijk wild gereden, de kandidaten werden de hele tijd wel een beetje heen en weer geslingerd.
Met 3 uur piano oefenen, en zeker geen 3 uur rijden in de bus, is het het eerlijkst als er een interpretatie van de piano's opgenomen en die versneld is afgespeeld in de bus in max. 30 minuten. Samina werd al misselijk, het kan niet al te lang duren. Misschien 4 rondes a 5 minuten met een beetje pauze er tussen.
Opvallend is dan dat wij zien dat er alleen in het begin bij Sven veel fouten op de piano gespeeld zijn, maar naderhand nauwelijks meer. Bij Lennart, Noah en Samina zal er ook een bocht in gezeten hebben waarvoor afgeremd moest worden, dat betekent dat bij hen mogelijk maar 1 fout gespeeld werd op de piano.
Zo bekeken was de invloed van de pianospelers zeer bescheiden. Maar dan alleen voor zover wij gezien hebben.

Het aantal fouten bij de pianos is gewoon geteld en dat aantal is doorgegeven naar de chauffeur, of aan de hand van dat aantal is de chauffeur gestuurd. Tot zover de magie ;D

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #55 Gepost op: 31-03-2021, 14:14:19 »
Het enige dat overblijft is het verband dat in het begin Philip en Kevin aan het oefenen waren, er veel fout zal zijn gegaan, en daardoor Sven nogal veel rem acties voor zijn kiezen kreeg. Maar dat is logisch.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #56 Gepost op: 31-03-2021, 18:50:41 »

Dit is niet hoorbaar in de uitzending, omdat de valse-noot-klank er waarschijnlijk bij de montage in is geplakt (dat is geen G, maar een G#).


Is een G# niet hetzelfde als een A-mol?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #57 Gepost op: 31-03-2021, 22:49:19 »
Het aantal fouten bij de pianos is gewoon geteld en dat aantal is doorgegeven naar de chauffeur, of aan de hand van dat aantal is de chauffeur gestuurd. Tot zover de magie ;D

Huh? Wat bedoel je daarmee? Heb je gemist dat er een radioverbinding was tussen de piano's en de vrachtwagen, waar in de cabine een rode lamp ging branden zodat de chauffeur wist dat hij op de rem moest trappen?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #58 Gepost op: 1-04-2021, 09:47:05 »
Huh? Wat bedoel je daarmee? Heb je gemist dat er een radioverbinding was tussen de piano's en de vrachtwagen, waar in de cabine een rode lamp ging branden zodat de chauffeur wist dat hij op de rem moest trappen?
Als die radio verbinding 1:1 zou zijn, dan zouden 4 kandidaten 3 uur lang in een zwembadje in koud water in een afgesloten vrachtwagen hebben gezeten. Zuurstofgebrek en blaasontsteking liggen op de loer.
Daarom het vermoeden van een interpretatie van de verkeerde toon naar een gecomprimeerd tijdsbestek in de vrachtwagen.
Die liedjes waren maar 5 minuten max per stuk, 4 stuks, dus binnen 20-30 minuten is dat klaar. Compressie van 3 uur naar 20 minuten is een factor 9. 5 minuten vrachtwagen is dan 45 minuten piano. Als je in 45 minuten 45 keer op de verkeerd toets drukt, dan worden dat 5 remacties. Je kan niet 45 keer remmen in 5 minuten.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Pianoconcert en Carpool Karaoke
« Reactie #59 Gepost op: 1-04-2021, 11:10:43 »
Ja ik denk ook dat het vooral voor ons de kijkers een leuke twist gaf met de foute noten, de lamp, de verbinding met de chauffeur en het remmen. Maar denk ook dat het vooral leuke beelden oplevert, zonder de techniek daadwerkelijk te hebben aangelegd.