Ik heb het pianogedeelte van de eerste opdracht bestudeerd en het pianostuk zelf en ik kwam tot de volgende inzichten:
- De valse noot op Philip’s oefenpiano is de hoge G, die ligt een hele noot boven de hoogste noot in Philip’s stuk. Los van de drie keer dat het duidelijk in beeld wordt gebracht,
slaat Philip nog drie keer de valse noot aan .
Eén keer rond 12:11, waarop Katrien zegt ‘nee, dat is één te hoog’ en twee keer rond 12:41 (Katrien weer: ‘dat is te hoog).
Dit is niet hoorbaar in de uitzending, omdat de valse-noot-klank er waarschijnlijk bij de montage in is geplakt (dat is geen G, maar een G#).
-
Annelotte lijkt Kevin inderdaad
verkeerd te corrigeren bij de linkerhand in de eerste maat. Katrien corrigeert hem goed terug.
- Twee van de drie fouten van Kevin zijn in de linkerhand, de hand die door Annelotte en Katrien is gecorrigeerd (echter: hij speelt niet het stuk verkeerd waar eerst Annelotte en vervolgens Katrien hem op corrigeert, dat is de eerste maat).
- Wat de valse noot is op de oefenpiano van Kevin en Annelotte, is onduidelijk. Gilles heeft het over een valse noot op beide oefenpiano’s en we zien alleen de hoge G op Philips piano. De hoge G ligt ver af van de stukken die Kevin en Annelotte moeten spelen. Zou die noot op die oefenpiano hetzelfde zijn, of een andere?
- De hoge G zit maar één noot af van de hoogste noot in Philip en Katrien. Je zou je daarom kunnen afvragen of deze valkuil misschien expres in het leven is geroepen om de spelers van
stuk 1 en
stuk 4 (onbewust)
te laten saboteren?
Enkel de witte toetsen mochten de kandidaten gebruiken, dus een zwarte toets gebruiken was sowieso een fout.
- Kevin’s stuk bevatte als enige van de vier stukken mollen (
) en kruisen (zwarte toetsen). Daarom kan ik zijn aanname dat zijn stuk moeilijker was dan dat van anderen (Annelotte) wel begrijpen. Katriens stuk leek me voor een beginner echter ingewikkelder.