Auteur Topic: Suggesties / verbeteringen voor De Mol  (gelezen 5783 keer)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Gepost op: 9-05-2021, 16:24:02 »
Post in dit topic suggesties om De Mol nóg beter te maken. Uiteraard zit het programma steengoed in elkaar, maar toch ben ik zeker dat de miljoenen kijkers met ideeën kunnen komen waar de makers iets mee zijn.

Ik heb zelf één suggestie. We zien vaker dan in de eerste seizoenen dat kandidaten zich bewust 'mols' gaan gedragen om anderen op het verkeerde been te zetten en zo zelf ver te geraken. Dat is ook voor mij de kritiek die ik het vaakste hoor wanneer ik met mensen over De Mol praat.
Daarom dacht ik aan een eenvoudig systeem waarbij diegenen die in de vragenlijst verdacht worden (het antwoord op de vraag "wie is de mol?"), per vermelding door een andere kandidaat 5 seconden extra tijd krijgen geteld. Hierdoor hebben deze verdachte kandidaten (of hulpmollen) een nadeel bij gelijke stand wanneer de tijd doorslaggevend is.
Iemand die correct zit wordt hierdoor niet afgestraft, het zou vooral in de eerste 3 afleveringen kandidaten moeten ontmoedigen om zichzelf verdacht te maken.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #1 Gepost op: 9-05-2021, 17:06:49 »
Ik heb geen verbeteringen, De Mol is gewoon al perfectie. Echt het allerbeste wat er op tv te zien is.

Ik heb wel één suggestie, ga nog vele jaren door met dit fantastische programma. Jullie zijn kanjers! ::bravo:: ::love::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #2 Gepost op: 9-05-2021, 18:03:12 »
Eens met Arco Mol Fan. Ik maak me geen illusies over dat ik het beter weet dan de makers, ze zijn me altijd een stap voor en ik heb veel bewondering voor de zorgvuldigheid waarmee ze het programma maken, die in werkelijk alles zit (de opdrachten, de kandidaatkeuze, de molkeuze, de edit, de cinematografie, de muziekkeuze, de presentatie, etc.).

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #3 Gepost op: 9-05-2021, 19:02:11 »
Echt het allerbeste wat er op tv te zien is.

Precies! Hier kan niemand aan tippen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #4 Gepost op: 9-05-2021, 19:18:46 »
Nouja, het enige is dat de overdaad aan troeven ook hier een beetje begint op te vallen naar mijn mening. En mijn relaas over veilingen bij de Nederlandse mol geldt ook hier.

Waar ik nog beetje bang voor ben zijn twee dingen.

1. de morale onder de kandidaten om geld te verdienen voor de groepspot - toch waar het om gaat in dit spel

2. het belonen van egoïstisch gedrag

Betr 1: Als mensen weten dat er zo 10.000 euro kan verdwijnen, gaan ze dan hard hun best doen? Misschien nu nog wel, maar bij de NLse vind ik toch dat je kunt zien dat dat toch elk jaar wat afkalft. En voor de mol lijkt het me ook niet leuk dat de kandidaten gaan doen waar de mol voor is gevraagd.

Betr 2: Dilemma's horen er absoluut bij, maar ik vond dat er dit seizoen net wat te vaak groepsgeld werd geofferd voor eigen gewin". Ik vind het gewoon jammer als egoïsme wordt beloond. Dat is denk ik mijn hoofdbezwaar. Ik snap dat de uitruil geld/pasvragen een keer voorkomt, maar ik vind het mooi als behoudende kandidaten niet worden afgestraft omdat iemand anders "pakt wat ie pakken kon". Dan krijg je namelijk een keer een Lennart die 10.000 euro inzet omdat hij "nu aan de beurt is".

Wat dat betreft vond ik het mooi aan de dossiers dat alleen mensen die niet hadden gekeken, een vrijstelling konden winnen. Dat dat dan betaald moest worden uit de groepspot vond ik minder fraai. Zeker na de stoelen-explosie en de bomstoelen, waar de uitruil geld-vs. pasvragen/vrijstellingen ook beide keren eigenlijk een volledige no-brainer was.

Ik vind gewoon dat tegenover elke troef een risico zou moeten staan dat groter is dan alleen de groepspot. Bijvoorbeeld: je mag best bieden voor een vrijstelling, maar dan wordt jouw winst gehalveerd als je wint. Of, je mag kiezen voor de vrijstelling, maar dan wordt jouw partner/familielid afgezegd. Dan heeft het persoonlijk gewin ook een persoonlijke prijs. Dan lijkt het me eerlijk. Dan staat voor een kandidaat namelijk een eigenbelang tegenover een eigenbelang, in plaats van een eigenbelang tegenover een groepsbelang.

Maar dit is uiteindelijk een vrij klein puntje in een verder fan-tas-tisch programma. Het is zo'n freaking spannend spel dat zó mooi filmisch wordt samengebracht en tegelijkertijd precies de psychologische mindfuck waar ik van hou. En mooie, lange opdrachten die verweven zijn met het land. De Mol is wat mij betreft het beste Nederlandstalige amusementsprogramma en de opdracht met het verstoppen in het huis in aflevering 7 vond ik misschien wel de spannendste opdracht ooit.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #5 Gepost op: 9-05-2021, 19:28:06 »
Ik vind dat de mol weinig verbeterpunten heeft. Echter waar ze wel vrij vaak gebruik van maken is dat er in duo’s wordt gewerkt , waardoor bepaalde deelnemers de mol vaker in een opdracht aan het werk zien dan anderen.

Dit komt vooral doordat deelnemers de duo’s zelf samenstellen vaak op basis van wie zij verdenken.  Het is voor het kijken zeker niet storend en vaak heeft het ene duo nog wel effect op de andere opdrachten , maar qua mollicipatie ( samenwerking met de mol) trekt het vaak scheef.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #6 Gepost op: 9-05-2021, 19:45:35 »
Mijn suggestie:

Maak minimaal 2 seizoenen per jaar. Ik moet nu veel te lang wachten tot de volgende. Dan werken jullie maar wat harder! /s

 ::bravo::
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #7 Gepost op: 9-05-2021, 23:17:08 »
Ik vertolk gaarne de echo van Erik Leppen hierboven. De Mol is één van de best gemaakte, meest onderhoudende televisieprogramma's die ik in mijn hele leven heb gezien. Telkens weer sta ik ervan versteld dat in de hedendaagse modderpoel van plat vermaak, oppervlakkig geneuzel, waan van de dag-waanzin, woketerreur, hijgerige journalistiek, hysterie en domheid zo'n fraaie bloem levensvatbaar blijkt.

(Maar voor die veiling moeten ze volgende week wel met een verdomd goede uitleg komen  ;))
« Laatst bewerkt op: 9-05-2021, 23:18:52 door Michmol »
Woosie down?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2021, 00:03:29 »
Ik vertolk gaarne de echo van Erik Leppen hierboven. De Mol is één van de best gemaakte, meest onderhoudende televisieprogramma's die ik in mijn hele leven heb gezien. Telkens weer sta ik ervan versteld dat in de hedendaagse modderpoel van plat vermaak, oppervlakkig geneuzel, waan van de dag-waanzin, woketerreur, hijgerige journalistiek, hysterie en domheid zo'n fraaie bloem levensvatbaar blijkt.

(Maar voor die veiling moeten ze volgende week wel met een verdomd goede uitleg komen  ;))

Eens met alles. Het was weer fantastisch!

De troeven vind ik ok, mits:
- het gedoseerd ingezet wordt (niet elke aflevering)
- er een natuurlijke grens aan zit hoeveel geld een enkel dilemma kan kosten (in één keer de hele pot wegspelen voelt een beetje als een dooddoener voor andere opdrachten)
- het dilemma niet steeds tussen geld of troeven moet zijn (mogelijk kunnen troeven ook als iets positiefs worden ingezet of wordt de troef pas verdiend als er ook vertrouwen gewonnen wordt)
- de groep wel zo is samengesteld dat niet iedereen steeds voor zichzelf gaat (want dan wordt het wel heel voorspelbaar)
- het is mooier als het dilemma niet zonder een bijkomend risico is (zoals onheilspellende ‘extreme consequenties’, een voordeel dat kan omslaan in een nadeel)
- het is ook mooier als de keuze voor de troef niet zuiver individueel is zodat er nog een psychologisch groepselement meespeelt (bijvoorbeeld duo’s die beslissing nemen, of dat individuele beslissing afhankelijk is / gevolgen heeft voor andere kandidaat)
- het dilemma niet door toedoen van de mol (evt met voorkennis) om zeep kan worden geholpen

De dilemma’s in de mol scoren overigens best goed op de meeste van hiervan, maar het was af en toe wel iets te veel op het randje. De veiling zat in intelligent in elkaar, maar bij het bieden op het eind was het wel weer zonder limiet.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2021, 00:09:14 »
Telkens weer sta ik ervan versteld dat in de hedendaagse modderpoel van plat vermaak, oppervlakkig geneuzel, waan van de dag-waanzin, woketerreur, hijgerige journalistiek, hysterie en domheid zo'n fraaie bloem levensvatbaar blijkt.

Hear, hear! Volledig met je eens!   ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2021, 00:16:53 »
Mijn suggestie is dat ze het volgende seizoen met iets minder Corona-maatregelen rekening hoeven te houden. Dat zou ten goede van ons en de makers zijn denk ik.  ::rofl::
Toch hebben ze het wel goed aangepakt. Die maatregelen zijn nooit storend teruggekomen, waardoor het toch leek op een vrij normaal seizoen.  ::ok::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #11 Gepost op: 10-05-2021, 11:13:51 »
Mijn suggestie is dat ze het volgende seizoen met iets minder Corona-maatregelen rekening hoeven te houden. Dat zou ten goede van ons en de makers zijn denk ik.  ::rofl::

Ja, kunnen ze misschien die hele coronasituatie even oplossen voordat ze beginnen met opnemen? Ook buiten het spel om heeft dat zijn voordelen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #12 Gepost op: 10-05-2021, 12:57:48 »
Helemaal eens met @ErikLeppen en kan hier nog wel een suggestie aan toevoegen.

Wat als bijvoorbeeld eens een keer kandidaten die gekozen hebben voor geld i.p.v. pasvragen, in een vervolgopdracht met het geld dat ze hebben verdiend de pasvragen kunnen kopen van de kandidaten die de pasvragen hebben gewonnen.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #13 Gepost op: 10-05-2021, 13:02:59 »
Ik vind het jammer om te lezen dat de regie soms de Mol aanspoort tot het binnenhalen van geld terwijl de Mol zelf aangeeft te willen saboteren. De Mol kan zelf toch wel bedenken of hij vertrouwen wil winnen of wil saboteren. Lennart was er zelfs mee weg gekomen als hij nog meer had gesaboteerd denk ik. Verder was het een top seizoen met een top Mol!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #14 Gepost op: 10-05-2021, 13:08:30 »
Wat als bijvoorbeeld eens een keer kandidaten die gekozen hebben voor geld i.p.v. pasvragen, in een vervolgopdracht met het geld dat ze hebben verdiend de pasvragen kunnen kopen van de kandidaten die de pasvragen hebben gewonnen.

Denk jij dan dat er mensen zijn die hun pasvragen willen verkopen? Dat lijkt mij stug. Daarmee verklein je je eigen kans én vergroot je de kans dat iemand anders in het spel blijft. Ik kan me niet voorstellen dat er kandidaten zouden zijn die dit doen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #15 Gepost op: 10-05-2021, 14:18:40 »
Denk jij dan dat er mensen zijn die hun pasvragen willen verkopen? Dat lijkt mij stug. Daarmee verklein je je eigen kans én vergroot je de kans dat iemand anders in het spel blijft. Ik kan me niet voorstellen dat er kandidaten zouden zijn die dit doen.

Precies. En bovendien zou deze handel in troeven de productie verleiden om nóg meer pasvragen/jokers, vrijstellingen etc. in het spel te brengen. Daarbij werkt het drempelverlagend bij het bieden in veilingopdrachten (wat hopelijk eens maar nooit weer was, waarde Vlamingen  :P).
Woosie down?

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #16 Gepost op: 10-05-2021, 16:24:55 »
Een editie waar er geheel niets opgeschreven mag worden  >:D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #17 Gepost op: 10-05-2021, 19:29:46 »
Denk jij dan dat er mensen zijn die hun pasvragen willen verkopen? Dat lijkt mij stug. Daarmee verklein je je eigen kans én vergroot je de kans dat iemand anders in het spel blijft. Ik kan me niet voorstellen dat er kandidaten zouden zijn die dit doen.
Ik bedoelde eigenlijk dat degene met de pasvragen geen keuze hebben om de verkoop tegen te houden. Die zijn sowieso weg. Het gaat er alleen om wie van de kandidaten die voor geld hebben gespeeld ze krijgen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #18 Gepost op: 10-05-2021, 20:45:17 »
Ja, maar dan maak je er dus als het ware een veiling van voor de kandidaten zonder pasvragen. Heb je toch weer een veiling.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Suggesties / verbeteringen voor De Mol
« Reactie #19 Gepost op: 10-05-2021, 21:19:15 »
Wat als bijvoorbeeld eens een keer kandidaten die gekozen hebben voor geld i.p.v. pasvragen, in een vervolgopdracht met het geld dat ze hebben verdiend de pasvragen kunnen kopen van de kandidaten die de pasvragen hebben gewonnen.
Ik denk dat dat het probleem niet gaat oplossen; sterker nog, eerder verergert...

Mijn suggestie zou zijn om na te denken over dilemma's met pasvragen en vrijstellingen waar in het geheel géén geld mee gemoeid is. Ook gewoon als gedachte-oefening voor alternatieve dilemma's (alhoewel ik niet twijfel aan de originaliteit van de makers als het om mooie dilemma's gaat).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas