Dit is zeker een lastige! Eigenlijk zijn dit bijna allemaal favoriete momenten.
De openingsopdracht in Venetië (S3): wat een geweldige manier om de kandidaten elkaar te laten vinden en dat in mijn favoriete stad op aarde. Fantastische opdracht, mooi uitgewerkt, geweldige beelden, super! Dit is een opdracht die qua kaliber prima past bij de latere / modernere series
Beestenboelopdracht die uiteindelijk tegen alle verwachtingen in toch slaagt (S5): deze opdracht kan ik me (hoe gek het ook klinkt) nauwelijks herinneren. Ik herinner me gedoe met hokjes en een nepdier. Verder staat deze opdracht mij niet echt bij.
Levend begraven (S6): dit is weer zo'n knoop-in-je-maagopdracht, zo'n opdracht waarbij je denkt 'dit gaan ze toch niet doen?'. Vooral toen de laatste twee ergens anders bleken te liggen en zichzelf niet konden bevrijden, poeh, ik vond hem heftig.
"Er is nog geen Mol gekozen" (S7): briljante twist, fantastisch uitgevoerd, gaf een geweldige draai aan het seizoen (met de instructies aan de mol die onderschept konden worden, instructie in aanwezigheid van alle anderen enzovoorts). Heel mooi om een groep waar iedereen die mol wilde zijn aan het werk te zien.
Het stelen van boodschappen in een lokale supermarkt (S8): met deze opdracht heb ik niet zoveel. Niet alleen omdat ik het moreel lastig vind (waarom kandidaten dwingen iets te doen wat echt verboden is?), maar ook omdat hij niet zo goed uit de verf kwam. Het toppunt was dat de mol eigenhandig het meeste geld binnenbracht.
"Deze tien hebben de selectie net niet gehaald. Maar ze willen wel graag mee" - De openingsopdracht in het maïsveld (S9): hele mooie opdracht, filmisch, veel spanning. Elke keer dacht ik 'hoe dan?', hebben de makers dit serieus gedaan? Hebben ze serieus 10 extra kandidaten gekozen (inclusief een extra mol)? De dreigende wolkenlucht en regen maakte het plaatje compleet.
Ik ga voor de openingsopdracht in Venetië, de molkeuze en de openingsopdracht in het maisveld, maar laat met pijn in het hart de grafopdracht gaan.