Overigens is het waarschijnlijk zo dat de makers bewust een mix van verschillende persoonlijkheden, maatschappelijke niveaus maar toch ook intelligentieniveaus bij elkaar zoeken. Bij seizoen 2019 kregen we beelden van de selectieprocedure te zien waarbij de potentiële kandidaten werden uitgenodigd voor een rendez vous in een soort camperbus en waar ze geïnterviewd werden door een van de mensen van Woestijnvis. Tijdens dat gesprek werd nadrukkelijk gezegd: 'Luister, je kent mij niet en hebt mij nooit gezien.'
Vervolgens kregen we een gesprek enkele weken later in Vilvoorde te zien dat de kandidaten met andere mensen van Woestijnvis hadden. Tijdens dat gesprek kwam dan plotseling even degene die de kandidaat in de camperbus had geïnterviewd binnenlopen. De bedoeling was natuurlijk dat de kandidaat geen krimp zou geven en niet zou laten merken dat deze die persoon al kende.
Kandidaat Ingrid ging echter opvallend de mist in. Ze herkende die persoon en reageerde meteen verheugd. Helemaal fout natuurlijk voor een potentiële Mol en niet erg snugger. Desalniettemin werd ze toch geselecteerd als kandidaat. M.a.w.: een beetje naïeve (druk ik me zo voorzichtig genoeg uit?) kandidaten zijn juist prima voor de groep. Als die dan ook nog eens nadrukkelijk aanwezig zijn of zelfs tot (lichte) irritatie kunnen leiden, houden ze zonder dat ze het weten de Mol mooi uit de wind. Die kan dus wat makkelijker mollen terwijl de aandacht van de groep bij een type als Ingrid of Emanuelle is.
En dan nog even een opmerking over reacties die kandidaten krijgen in de media en op internet: dit programma is niet bepaald nieuw en je kunt dus weten dat je verrichtingen uit en te na besproken zullen worden. Als je herhaalde malen 'Mericulus' zegt terwijl er overduidelijk gewoon Mercurius op het bord staat, dan roep je daarmee reacties op. En eerlijk gezegd vind ik dat je daar dan maar tegen moet kunnen.