Met nog maar 4 kandidaten over is het tijd om mijn gedachten op een rijtje te zetten. Als eerste Emanuelle: Manu is een lastige kandidaat. Aan de ene kant speelt ze het spel heel onhandig en naïef, alsof ze de spelregels niet snapt en eigenlijk niet weet wat ze aan het doen is. Aan de andere kant is ze een ster in het inschatten van haar medekandidaten en heeft bij meerdere proeven bewezen nogal gewiekst te kunnen zijn. Is ze daarmee de mol? Dat denk ik niet, maar 100 procent afgeschreven is ze voor mij ook niet.
Dan Uma. Als ik in de productie zou zitten zou ik haar kiezen als vervangende mol. Een felle tante die keihard voor het spel gaat, tactisch denkt aan het eigen gewin en daarmee bewust of onbewust opdrachten laat mislukken. Ze is bepalend in de groep en laat van zich horen als er groepen moeten worden ingedeeld. Uma brengt kleur aan het programma en is een heel andere mol dan Philippe, iets wat ook nodig is bij de vervangende mol. Uma zou mijn wensmol zijn.
Yens is kleurrijk en vrolijk. Hij strijdt voor de groep maar maakt zich ook nogal verdacht door vage antwoorden en gekke acties. Yens zou een vrolijke mol zijn passend in het rijtje van Gilles en Lennart. Dat hij qua type het geijkte moltype is spreekt eerlijk gezegd in zijn nadeel. Hij zou een hele veilige / voorspelbare keuze zijn van de productie.
Dan Sven, de ondoorgrondelijke kandidaat. Van zijn gezicht is niets af te lezen; hij oogt redelijk gesloten en lijkt daarmee minder te mengen in de groep. Hij is erg onopvallend in het spel; je vergeet bijna dat hij er is. Dit is een prima moleigenschap. Sven zou daarmee een totaal andere mol zijn dan de Vlaamse versie ooit heeft gehad, een prima keuze.