Hulde voor de makers om dit te proberen, maar voor mij hoeft het niet. Wat @KD ook zegt: het is vloeken in de kerk, maar die gillende fans zijn absoluut geen meerwaarde voor het programma. Prima dat mensen fans van het programma hier plezier uit halen, maar voor mij doet het alleen afbraak aan het format. Ik wil gewoon lekker kijken, beetje speuren, meer praten op een forum en vooral veel beelden van het seizoen doen. Iedere shot van 'kijkers' gaat ten koste van beeldmateriaal dat echt interessant is.
Ik kan me hier 100% in vinden.
Het is een beetje alsof je een goed, spannend boek leest, en dan op de voorlaatste bladzijde ineens leest "de laatste bladzijde is geschreven door de fans". Het breekt de vierde muur, het breekt de immersie, en het breekt de
suspension of disbelief. Het laat het publiek ervaren: "het is maar een kunststuk, dit is niet ècht", en dat is eigenlijk zonde. Je haalt je kijker úit de illusie.
Dus: gewoon, niet doen. De makers weten precies wat ze doen en hebben een hele storytelling opgezet en bedacht. Laat hen de kunstenaars zijn die een mooi, spannend, verhaal schrijven. De fans zijn geen tv-makers, en moeten dus geen tv maken.
Van sommige dingen moet gewoon enthousiast publiek géén deel uitmaken. En juist niet van een programma dat het moet hebben van mystiek en spanning en geniepigheid.
Maar begrijp me ook niet verkeerd: ik vond het als kijker tóch supervet. En mijn ouders - die voor het eerst de Vlaamse mol mee kijken - hebben zich volgens ook super vermaakt (alhoewel ze niet helemaal begrepen dat er volgende week nog een aflevering komt, dus ze zeiden wel: de andere kandidaten moeten toch nog komen?)
Als eenmalig jubileumfeest vond ik het absoluut een succes. Het is fantastisch opgezet, en ik vind het als kijker ook gaaf om dit eens te zien. Inderdaad: om dit
ééns te zien. Volgend jaar weer een goed, spannend, immersief boek waar je als kijker helemaal in opgaat, zónder door fans geschreven laatste bladzijde
En
juist als het bij één keer blijft, blijft het ook
echt iets speciaals dat hoort bij een tiende keer. Dus ik zeg: topfinale, passend bij de 10e keer; volgend jaar weer iets waar kijkers
kijkers blijven
(en Philippe had tijdens deze show iets meer aandacht verdiend.)