Auteur Topic: [De Mol] Philippe  (gelezen 15180 keer)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #180 Gepost op: 13-04-2022, 14:45:28 »
Hoe weet je zoiets?


Dat is de taak van de screeners,  iedere kandidaat ondergaat immers psychologische testen.

Ik herinner me op het inschrijvingsformulier wel enkele vragen in de aard wat is je moeilijkste beslissing/keuze ooit geweest en wat was je grootste teleurstelling... 2 vragen die eigenlijk al veel info geven hoe iemand reageert.

Beetje gelijkaardige bij Expeditie Robinson en Million Dollar Island als er vragen gesteld worden over de gezinssituatie en hoe lang je al zonder contact van je familie/vrienden bent weg geweest om de kans van heimwee in te schatten...
Eens dingen in het kopje kruipen door onzekerheid, schuldgevoel, vermoeidheid...  is de 'flag' (opgeven) optie bijna onoverkomelijk op korte termijn  (een van de F reacties bij stress/survival instinct zoals fight, flight, freeze, faint, fright,...)

Maar zoals gezegd is er er nooit een zekerheid als de druk van het spel te veel wordt als de camera werkelijk draait en er werkelijke interactie is met de andere kandidaten (de variabele dat alle kanten uit kan gaan).

Maar...Als je Philippe dan  hoort zeggen dat hij nog nooit ergens in gefaald heeft en voor het eerst in zijn leven op wankele benen staat.  Dan heb ik zo mijn bedenkingen over het relativeren van situaties met teleurstelling.  Aan de andere kant, mensen die heel vaak met teleurstellingen te maken hebben gehad gaan mogelijk de schuld bij een ander leggen zonder zelf hun eigen aandeel in te willen zien en dat zijn vaak niet echt een aanvulling indien men een positieve groepsdynamiek wil bekomen. 

Het is goed voor hem dat hij zijn grens heeft aangegeven en dat de makers van het programma hier de nodige zorg en aandacht voor opgebracht hebben.  Hij was vooral fysiek op door slaapgebrek.  Kon dit misschien ergens voorkomen worden door iedereen een aparte kamer te geven? 
« Laatst bewerkt op: 13-04-2022, 15:21:56 door reaver »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #181 Gepost op: 13-04-2022, 15:44:09 »
Ik lees dit af en toe: eigen kamer geven, fysiek op, ...ik heb het meegemaakt, niet kunnen slapen. 1 Nacht gaat nog wel, 2 nachten denk je, ik ben zo moe, slaap vanzelf (helaas niet dus), 3e nacht (en dag) weet je niet zeker meer of je slaapt of wakker bent, de onrust in je lijf zorgt dat je niet echt meer tot slapen komt. Als je in slaap valt schrik je in no time weer wakker en als  je wakker bent ben je een zombie die niet zeker weet of alles om je heen wel echt is of een droom. Je gaat daadwerkelijk dingen zien en denken die er niet zijn, die geven nog meer onrust erbovenop. Je raakt in een vicieuze cirkel, het is niet alleen vermoeiend maar ook doodeng. Na 4 nachten is het niet meer op te lossen zonder slaapmedicatie. Ik heb ongeveer een jaar nodig gehad om fysiek te herstellen. Het is gewoon niet niks waar je over praat. Als er al een aparte kamer gegeven moest worden was dat meteen na de 1e nacht, dat had nog wel kunnen helpen. Maar dan denk je niet dat het zo erg gaat worden, je denkt dat het zich nog wel oplost. Op het moment dat je voelt dat het niet meer gaat ben je de grens al over.
Ik denk niet dat zoiets te voorspellen is met een psychologische test. Hoewel perfectionisten wel iets meer risico schijnen te lopen.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2022, 15:46:36 door tureluurs »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #182 Gepost op: 13-04-2022, 16:54:17 »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #183 Gepost op: 13-04-2022, 17:35:13 »
https://www.youtube.com/watch?v=VFhwb5ZotM0

^Dit filmpje geeft goed weer wat geen slaap echt met je doet. En als je dan ook nog eens als mol 24/7 op je hoede moet zijn, dan gaat dat gewoon niet. Enorm veel respect dat hij zijn grenzen heeft aangegeven :)
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #184 Gepost op: 14-04-2022, 14:50:37 »
Ik denk niet dat zoiets te voorspellen is met een psychologische test. Hoewel perfectionisten wel iets meer risico schijnen te lopen.

Maar het was wel vast te stellen hoe onzeker hij was, dat is gewoon superonhandig als mol.

Offline Amateur

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #185 Gepost op: 14-04-2022, 23:22:36 »
Maar het was wel vast te stellen hoe onzeker hij was, dat is gewoon superonhandig als mol.
In zijn rol als de mol was hij onzeker. Dat stel je achteraf vast, maar is niet per se van tevoren vast te stellen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #186 Gepost op: 14-04-2022, 23:27:13 »
We weten inmiddels dat legio mollen in het begin mega onzeker zijn en dat ze denken dat Ik Ben De Mol! op hun voorhoofd staat en dat dat niets abnormaals is. Vorig WIDM seizoen was er ook zo eentje. Verkeerd geselecteerd? 'De beste mol sinds jaren' met 'de laagste pot ever'...
Onzekerheid zegt niets. Drie dagen niet slapen maakt alles stuk.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #187 Gepost op: 15-04-2022, 07:50:39 »
Vorig WIDM seizoen was er ook zo eentje. Verkeerd geselecteerd? '

Ik moest al terug nadenken wie dat was. Zowel in de positieve als negatieve zin geen memorabele mol.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #188 Gepost op: 15-04-2022, 09:07:08 »
zijn onzekerheid en zachtaardige karakter was misschien een goede dekmantel geweest dat men hem niet zou verdenken en dat hem veel molacties als onhandigheden zouden worden aangerekend. Wellicht dacht men dat zijn optimisme sterker zou zijn dan zijn onzekerheid.

Met de kennis van nu kun je zeggen dat Philippe geen goede keuze was. zijn stressbestendigheid is onvoldoende getest. de verspreking in zijn slaap was natuurlijk onvoorzien, maar men heeft niet goed gemeten hoe hij kon omgaan met onvoorziene omstandigheden. Dat is wel wat een mol moet kunnen. Je kan ook betrapt worden bij een molactie of al je molacties mislukken. Dan moet je er een draai aan kunnen geven en daar zelf in geloven. Ik neem het Philippe niet kwalijk, maar beter breiden ze de psychologische tests volgend jaar uit, om dit te voorkomen.

Ik denk dat ze wat overmoedig zijn geweest na 9 succesvolle seizoenen en dat ze graag een ander type mol wilden. Helaas is Philippe daar het slachtoffer van geworden. dit is menselijk en kan gebeuren en ja ze hebben het goed opgelost, maar laat het een wijze les zijn.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #189 Gepost op: 15-04-2022, 11:11:33 »
Prachtige keek op de situatie!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #190 Gepost op: 15-04-2022, 12:37:44 »
zijn onzekerheid en zachtaardige karakter was misschien een goede dekmantel geweest dat men hem niet zou verdenken en dat hem veel molacties als onhandigheden zouden worden aangerekend. Wellicht dacht men dat zijn optimisme sterker zou zijn dan zijn onzekerheid.

Met de kennis van nu kun je zeggen dat Philippe geen goede keuze was. zijn stressbestendigheid is onvoldoende getest. de verspreking in zijn slaap was natuurlijk onvoorzien, maar men heeft niet goed gemeten hoe hij kon omgaan met onvoorziene omstandigheden. Dat is wel wat een mol moet kunnen. Je kan ook betrapt worden bij een molactie of al je molacties mislukken. Dan moet je er een draai aan kunnen geven en daar zelf in geloven. Ik neem het Philippe niet kwalijk, maar beter breiden ze de psychologische tests volgend jaar uit, om dit te voorkomen.

Ik denk dat ze wat overmoedig zijn geweest na 9 succesvolle seizoenen en dat ze graag een ander type mol wilden. Helaas is Philippe daar het slachtoffer van geworden. dit is menselijk en kan gebeuren en ja ze hebben het goed opgelost, maar laat het een wijze les zijn.
Ik denk dat je de makers van het programma zwaar onderschat.
Je maakt een programma en je denkt dat de makers de mol niet testen op onvoorziene omstandigheden?
Je kan 5000 situaties voorbereiden, en dan kan net situatie 5001 zich voordoen en dat is wat er gebeurt is. Denken dat Philippe hier niet klaar voor was, of dat de makers ''overmoedig'' waren, dat vind ik simpelweg dom.

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #191 Gepost op: 15-04-2022, 13:04:29 »
Ik zit me nu trouwens al een week te bedenken hoe ik me zou redden uit een situatie waarin ik in mijn slaap me verspreek. Ik zou niet voor Philippes optie zijn gegaan, doen alsof je baalde van 3.000 euro omdat het 6.000 had kunnen zijn. Ik droom echt debiele dingen vaak, dus ik was vol overtuiging gaan zeggen dat het spel me zo gek maakte dat ik opeens de Mol was in mijn dromen, en dat ik droomde de druk niet aan te kunnen en een of andere onrealistische opdracht erbij verzinnen waarover ik dan droomde. En als ik niet meteen ter plekke was geconfronteerd dan had ik gewoon uit mezelf bij sommige mensen dit verhaal verteld als ik bij ze op de kamer lag, dat ik al de hele tijd daar droomde dat ik opeens de Mol was.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #192 Gepost op: 15-04-2022, 13:04:53 »
Ik denk dat je de makers van het programma zwaar onderschat.
Je maakt een programma en je denkt dat de makers de mol niet testen op onvoorziene omstandigheden?
Je kan 5000 situaties voorbereiden, en dan kan net situatie 5001 zich voordoen en dat is wat er gebeurt is. Denken dat Philippe hier niet klaar voor was, of dat de makers ''overmoedig'' waren, dat vind ik simpelweg dom.

Niet dat ik aan dit dode paard wil blijven trekken, maar achteraf moeten we toch concluderen dat Philippe hier inderdaad niet klaar voor was? Kennelijk hebben nogal wat mensen moeite om het verschil te zien tussen een rationele analyse van de situatie en een eventueel (negatief) waardeoordeel over Philippe (of de makers). Dat laatste is hier (althans wat mij betreft) volstrekt niet aan de orde.

Maar als er een artikel van een paar jaar geleden opduikt met een kop in de trant van: 'Onze ergste nachtmerrie is een mol die praat in zijn slaap', en vervolgens voltrekt zich dat scenario tot op de letter, dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen.

(En mensen met een andere mening 'simpelweg dom' noemen getuigt ook niet van al te veel respect. Kennelijk is dat sentiment geheel opgegaan aan het meeleven met Philippe).
Woosie down?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #193 Gepost op: 15-04-2022, 13:53:00 »
Hindsight bias: Hindsight bias, also known as the knew-it-all-along phenomenon or creeping determinism, is the common tendency for people to perceive past events as having been more predictable than they actually were. People often believe that after an event has occurred, they would have predicted or perhaps even would have known with a high degree of certainty what the outcome of the event would have been before the event occurred. Hindsight bias may cause distortions of memories of what was known or believed before an event occurred, and is a significant source of overconfidence regarding an individual's ability to predict the outcomes of future events.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #194 Gepost op: 15-04-2022, 13:53:13 »
Niet dat ik aan dit dode paard wil blijven trekken, maar achteraf moeten we toch concluderen dat Philippe hier inderdaad niet klaar voor was? Kennelijk hebben nogal wat mensen moeite om het verschil te zien tussen een rationele analyse van de situatie en een eventueel (negatief) waardeoordeel over Philippe (of de makers). Dat laatste is hier (althans wat mij betreft) volstrekt niet aan de orde.

Maar als er een artikel van een paar jaar geleden opduikt met een kop in de trant van: 'Onze ergste nachtmerrie is een mol die praat in zijn slaap', en vervolgens voltrekt zich dat scenario tot op de letter, dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen.

(En mensen met een andere mening 'simpelweg dom' noemen getuigt ook niet van al te veel respect. Kennelijk is dat sentiment geheel opgegaan aan het meeleven met Philippe).
Ja maar dat is pas achteraf inderdaad.
Met de voorbereiding die een mol ondergaat, geloof ik simpelweg niet dat Philippe er niet klaar voor is geweest. Hij heeft pech gehad, dat vind ik wat anders.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #195 Gepost op: 15-04-2022, 14:15:47 »
Hindsight bias: Hindsight bias, also known as the knew-it-all-along phenomenon or creeping determinism, is the common tendency for people to perceive past events as having been more predictable than they actually were. People often believe that after an event has occurred, they would have predicted or perhaps even would have known with a high degree of certainty what the outcome of the event would have been before the event occurred. Hindsight bias may cause distortions of memories of what was known or believed before an event occurred, and is a significant source of overconfidence regarding an individual's ability to predict the outcomes of future events.

Goed geknipt en geplakt  ::ok:: Nu nog een oorspronkelijke gedachte.
Woosie down?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #196 Gepost op: 15-04-2022, 14:55:34 »
Je zou ook gewoon kunnen aannemen van de makers dat Philippe uit alle selecties als ontzettend goede Mol overgekomen is, en dat ze daar nog steeds in geloven ondanks wat er gebeurd is. Dat heeft niets te maken met een verkeerde selectie, maar met een mentale ziekte die Philippe hier genekt heeft. Zoals Starlight al aangaf, had dat iedereen kunnen overkomen.

Ik neem aan dat ze wisten van Philippes gepraat in zijn slaap. Zou niet de eerste keer zijn dat een Mol dat doet en als hij beter in zijn vel had gezeten op dat moment had hij het waarschijnlijk ook gewoon op kunnen lossen of kunnen relativeren. We weten inmiddels dat Bert hem helemaal niet meer als hoofdverdachte had, dus zo’n probleem was dat heus niet.

Ik neem aan dat ze wisten dat hij een zondagskind was. Again: als hij goed in zijn vel gezeten had, had hij met de tegenslagen die er geweest zijn vast veel beter om kunnen gaan. Of waren er simpelweg minder tegenslagen geweest; het is ook een vicieuze cirkel natuurlijk.

Bovenstaande twee dingen worden door veel mensen hier genoemd als “dat hadden ze toch kunnen weten”, maar zijn imo dus slechts dingen die óók meespeelden, het zeker niet makkelijker maakten, maar niet de hoofdreden.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #197 Gepost op: 15-04-2022, 15:19:40 »
Je zou ook gewoon kunnen aannemen van de makers dat Philippe uit alle selecties als ontzettend goede Mol overgekomen is, en dat ze daar nog steeds in geloven ondanks wat er gebeurd is.
Het feit dat Philippe voor het vorige seizoen geselecteerd was als deelnemer en niet als mol noch als reserve-mol spreekt dat wel wat tegen.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #198 Gepost op: 15-04-2022, 15:30:45 »
Het feit dat Philippe voor het vorige seizoen geselecteerd was als deelnemer en niet als mol noch als reserve-mol spreekt dat wel wat tegen.
Het feit dat hij toen al reservekandidaat was, bewijst in elk geval dat de crew hem er graag bij had en dat hij erg gewaardeerd werd door de crew.

Dat hij toen niet direct geselecteerd als deel van de groep was, kan ermee te maken hebben dat ze de 10 kandidaten wel echt als groep bij elkaar zoeken, niet als individuen. Bovendien zou een groep met twee Philippen casten wat ingewikkeld zijn ;) (Twee Bruno's konden twee jaar eerder niet, Yens en Jens dit keer nog net wel.)

Dat hij niet de reservemol was, komt denk ik vooral door het onwaarschijnlijke toeval dat ze twee geschikte mollen wisten te vinden die op precies dezelfde dag geboren waren. Dat was te mooi om te laten liggen. Ondertussen zullen ze Philippe destijds ook echt wel al overwogen hebben als mogelijke mol.
...óf niet!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #199 Gepost op: 15-04-2022, 15:36:26 »
Ondertussen zullen ze Philippe destijds ook echt wel al overwogen hebben als mogelijke mol.

Hier twijfel ik ook niet aan. Nu nog 6 kandidaten over, misschien allemaal, maar zeker toch 2 of 3 potentiële mollen. Het is niet zo dat als een mol geselecteerd is, de rest er niet geschikt voor is.