Auteur Topic: [kandidaat] Yens  (gelezen 14832 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #40 Gepost op: 4-04-2022, 23:19:58 »
Het was wel een Productieassistentmomentje. Je wilt gewoon graag dat die raket ook de lucht ingaat. Lekker spectaculair. En ze stonden hem allemaal op de handen te kijken, ze wisten dat hij die vraag wel goed moest hebben want die hadden ze nou juist goed bestudeerd. Anders ben je meteen bekend als de mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #41 Gepost op: 4-04-2022, 23:55:56 »
Die opdracht moest blijkbaar inderdaad slagen gezien de vragen die ze moesten beantwoorden, waarbij ze ook nog één fout mochten maken. De vragen waren:

1) Maanlanding: Wie was na Neil Armstrong en Buzz Aldrin het derde bemanningslid van de Apollo 11? Michael Collins.
2) Ruimtetoerisme: Hoe heet het ruimtebedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos? Blue Origin
3) Dieren in de ruimte: Hoe heet de kat die in 1963 een ruimtereis maakte? Felicette.
4) Oerknal: Welke Leuvenaar is de grondlegger van de oerknaltheorie? Georges Lemaître.
5) Zonnestelsel: Wat is de juiste volgorde van de planeten van dicht tot ver van de zon? Mercurius (aka Mericulus), Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus

Vraag 1, 2 en 5 zijn algemene kennis en eenvoudige quizvragen. Als Belg zou je ook wel het antwoord op vraag 4 mogen weten lijkt mij. Dan ben je er dus al en hoef je de naam van die kat niet eens te weten. Ze durfden het blijkbaar niet aan om voor deze categorie te vragen naar Laika, dan was het echt een lachertje geweest.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #42 Gepost op: 5-04-2022, 00:02:08 »
Wat opviel was dat al helemaal vanaf begin af aan de keuze was op Sven en Yens om de vragen te beantwoorden. Dat zeiden Bert en Anke direct. Die twee. Dus er was ook geen ontkomen meer aan voor Yens, toen Sven maar liefst al 2 van de 3 goed had beantwoord. Hij moest.

Ik vind het echt heel opvallend hoe het stukje erna geknipt is. Eerst zie je Yens biechten hoe mooi het was om die 4000 binnen te halen en dat de groep nog nooit een betere sfeer had. Dan wordt het beeld even zwart en gaan we naar de biecht van de mol. Die zegt in tekst de verontschuldiging. En dat hem de sfeer in de groep zo verrast heeft, t.o.v. de eerste dagen was die helemaal veranderd.

Het eerste dus geacteerd, het tweede is hoe hij het echt meent.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #43 Gepost op: 5-04-2022, 00:03:02 »
Maar waarom moest die lancering per se slagen? We zagen de raket daarna niet in de lucht. Het was pas leuk geweest als dat wel zo was en er daarna een kleine parachute in de lucht had gehangen (zoals bij dit soort raketten gebruikelijk is) met daaraan een bordje met de naam van de Mol. Die beelden zouden we dan natuurlijk in de finale te zien hebben gekregen. Maar niets van dat alles, dus geloof ik niet dat de raket per se gelanceerd moest worden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #44 Gepost op: 5-04-2022, 00:18:54 »
Wat opviel was dat al helemaal vanaf begin af aan de keuze was op Sven en Yens om de vragen te beantwoorden. Dat zeiden Bert en Anke direct. Die twee. Dus er was ook geen ontkomen meer aan voor Yens, toen Sven maar liefst al 2 van de 3 goed had beantwoord. Hij moest.

Ik vind het echt heel opvallend hoe het stukje erna geknipt is. Eerst zie je Yens biechten hoe mooi het was om die 4000 binnen te halen en dat de groep nog nooit een betere sfeer had. Dan wordt het beeld even zwart en gaan we naar de biecht van de mol. Die zegt in tekst de verontschuldiging. En dat hem de sfeer in de groep zo verrast heeft, t.o.v. de eerste dagen was die helemaal veranderd.

Het eerste dus geacteerd, het tweede is hoe hij het echt meent.
Precies dit! Wat hem ook behoorlijk moet hebben gestoord is die laatste vraag over Michael Collins als derde man op de maan (algemene kennis) waar Yens nota bene zelf als "ezelsbruggetje" gaf aan Nele "denk aan Phil Collins". Deze vraag kon hij als Mol echt niet fout beantwoorden.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #45 Gepost op: 5-04-2022, 00:23:07 »
Als hij de mol was zou hij niet dat ezelsbruggetje hardop gezegd hebben aangezien de mol de vragen echt wel weet van tevoren.. tenzij de opdracht moést slagen maar ik zie niet waarom


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #46 Gepost op: 5-04-2022, 00:31:38 »
Hier kun je natuurlijk ook reverse psychologie toepassen. Misschien verdenkt Nele hem wel en omdat hij als Mol wist dat deze vraag eraan zat te komen zou hij ook heel goed dit "ezelsbruggetje" hebben kunnen geven. Nele zou dan jouw gedachtengang hebben kunnen volgen en toch voor een andere Mol gaan. Hoe dan ook, iedereen heeft toch duizend keer dat fragment "a small step for me" gezien en kan die 3 namen toch dromen? Of ben ik nou gek? "Tranquility base here, the Eagle has landed" heb je toch ook al duizend keer gehoord. Hadden dit ook kunnen vragen.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2022, 00:40:49 door MartinJ »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #47 Gepost op: 5-04-2022, 00:35:53 »
Nele deed niet eens mee  ::rofl::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #48 Gepost op: 5-04-2022, 00:43:06 »
Sorry, ik bedoelde Uma. Haal ik altijd door elkaar  ::ohno::

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #49 Gepost op: 5-04-2022, 00:44:08 »
Nele deed niet eens mee  ::rofl::


Die zat in een omloopbaan om de maan.    ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #50 Gepost op: 5-04-2022, 00:53:59 »
Denk dat ze met Gilles stond te flirten ergens.. oh wacht ..

dat zou ik zelf doen  ::love::

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #51 Gepost op: 5-04-2022, 08:15:09 »
Hier kun je natuurlijk ook reverse psychologie toepassen. Misschien verdenkt Nele hem wel en omdat hij als Mol wist dat deze vraag eraan zat te komen zou hij ook heel goed dit "ezelsbruggetje" hebben kunnen geven. Nele zou dan jouw gedachtengang hebben kunnen volgen en toch voor een andere Mol gaan. Hoe dan ook, iedereen heeft toch duizend keer dat fragment "a small step for me" gezien en kan die 3 namen toch dromen? Of ben ik nou gek? "Tranquility base here, the Eagle has landed" heb je toch ook al duizend keer gehoord. Hadden dit ook kunnen vragen.

Ik wist Collins niet, de andere twee wel. Volgens mij heb ik wel vaker gehoord dat de derde vaak vergeten wordt. Ik ben het met FS eens dat een Mol met voorkennis die naam niet met een ezelsbruggetje hardop had moeten onthouden. En als jij zo vertrouwd wordt dat je de laatste vraag/vragen mag beantwoorden dan moet je daar als Mol misbruik van maken.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #52 Gepost op: 5-04-2022, 08:38:08 »
Precies dit! Wat hem ook behoorlijk moet hebben gestoord is die laatste vraag over Michael Collins als derde man op de maan (algemene kennis) waar Yens nota bene zelf als "ezelsbruggetje" gaf aan Nele "denk aan Phil Collins". Deze vraag kon hij als Mol echt niet fout beantwoorden.
Mooie post van Lo en MartinJ.
Mag ik eraan toevoegen dat Yens dan misschien helemaal niet van plan was op tijd aan het einde te komen, gezien zijn getreuzel bij de draaistoel en het basketbal. Hij heeft op basketbal gezeten. Dan kon hij mooi weer spelen met ja 'Michael Collins" dat wisten wij, maar helaas waren we niet op tijd. De dringende oproep van Anke verstoorde dan dit plan. Wel een risicovolle aanpak voor een mol.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #53 Gepost op: 5-04-2022, 08:39:13 »
Ik wist Collins niet, de andere twee wel. Volgens mij heb ik wel vaker gehoord dat de derde vaak vergeten wordt. Ik ben het met FS eens dat een Mol met voorkennis die naam niet met een ezelsbruggetje hardop had moeten onthouden.

Hier ben ik het mee eens.

Citaat
En als jij zo vertrouwd wordt dat je de laatste vraag/vragen mag beantwoorden dan moet je daar als Mol misbruik van maken.

Hier ben ik het niet mee eens. Dit is niet de mol Nederland.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #54 Gepost op: 5-04-2022, 08:41:01 »
Vlaamse mollen zijn voorzichtiger bedoel je?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #55 Gepost op: 5-04-2022, 10:57:54 »
In Vlaanderen mag de mol al eens een bedrag binnenhalen voor goodwill (denk aan Alina bij de bel). In Nederland gaat er al minder geld in omloop, dus wordt verwacht dat de mol optimaal molt.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #56 Gepost op: 5-04-2022, 11:28:36 »
Ik stelde het inderdaad wat overdreven. "Moet" had "mag" moeten zijn. Ik zie gewoon graag een Mol die wat risico neemt en als je dan de kans gegund wordt om de opdracht om zeep te helpen zou ik graag zien dat de Mol dat doet. Maar in dit geval kon dat niet meer omdat Yens het stukje zo goed hardop geleerd had. Dat zou dan zijn fout geweest zijn als Mol.

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #57 Gepost op: 5-04-2022, 12:56:23 »
Een vergelijk met de Nederlandse mol:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
2K in de Nederlandse mol en 4K in de Belgische mol zijn volgens mij prima te vergelijken en de situaties lijken ook op elkaar. De bedragen die in de Belgische mol verdiend worden, zijn nu eenmaal hoger. Het moet niet (veel) vaker voorkomen, maar Yens wegstrepen door zijn goed beantwoorde vraag in de raket-opdracht is wat voorbarig.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #58 Gepost op: 5-04-2022, 13:04:12 »
Klopt, maar de crux zit 'm dus wat mij betreft niet zozeer in het invullen van dat antwoord, maar in de stap eerder: het zo goed onthouden (samen met Uma, haar nog het ezelsbruggetje meegevend terwijl ook Uma bij de computer terecht had kunnen komen) van het antwoord waarvan een Mol met voorkennis zou weten dat het een van de antwoorden is die in de computer ingegeven moet worden.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Yens
« Reactie #59 Gepost op: 5-04-2022, 13:51:52 »
Dat pleit inderdaad tegen Yens als Mol. En dan wordt het weer des te opvallender dat Uma en Bert de executie hebben overleefd terwijl ze Jens en Yens invulden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!