Auteur Topic: [De Mol] Philippe  (gelezen 15169 keer)

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #100 Gepost op: 11-04-2022, 00:05:51 »
Hoewel ik nog steeds denk dat dit besluit 3 à 4 dagen eerder had moeten/kunnen worden genomen, wil daar graag aan toevoegen dat slechts weinigen zich een voorstelling kunnen maken van hoe Philippe zich heeft gevoeld op dat moment. Ik was dit weekend op een feest waar ook enkele oud-WIDM'ers waren, onder wie ook mensen die het spel door omstandigheden eerder hebben moeten verlaten. Ik heb met eigen ogen gezien dat ten minste één van hen daar nog altijd niet normaal over kan praten.

Bedenk wel dat wat voor ons nu een paar weken speelt, het daar pas een week op gang was. Het lijkt mij juist heel gek als een mol op dag drie zegt, aju! Dan zou er waarschijnlijk iets mis zijn gegaan in de casting, wat hier niet persé het geval lijkt. De samenloop van omstandigheden hebben er voor gezorgd dat Philippe zich genoodzaakt voelde te stoppen.

Zoals Gilles zei zitten we nu precies halverwege. Dat betekent twee dingen.
1. Philippe heeft zichzelf voldoende kunnen tonen als Mol en voldoende tijd gehad om op zijn eigen situatie te reflecteren en een conclusie te trekken
2. De nieuwe mol heeft nog tijd zat om zichzelf te tonen

Er kon wat mij betreft geen beter moment zijn in de serie voor een mol om het stokje over te dragen. Speelt ook mee dat het nu voor het eerst voorkomt dat het interessant is. Als het vaker voorkomt is het minder leuk, maarja het blijft maar een spel en gezondheid gaat daarin terecht voor.

Respect voor Philippe inderdaad, maar dit geeft toch een beetje een wrang gevoel. Puur en alleen omdat het spel niet meer ''klopt'' zo.
Het komt vooral door het gevoel dat hier nog iets achter zit denk ik. We kennen de makers van de Mol natuurlijk ook goed genoeg.

Het lijkt mij niet alleen heel sterk dat hier nog meer achter zit, het lijkt mij zelfs compleet onmogelijk. Dat zou in één klap alle sympathie voor het programma wegslaan. Philippe is vanwege zijn mentale gezondheid uitgestapt. Daar zit niets meer achter dan dat.

« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 00:11:32 door Vensterbank »

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #101 Gepost op: 11-04-2022, 00:07:14 »
Ik geloof dat we ongeveer hetzelfde voelen. Eén van de sterkste punten van de Vlaamse Mol heb ik altijd de tot in het extreme gedetailleerde aandacht voor de casting en de voorbereiding van de mol gevonden. In dat licht valt deze ontwikkeling me een beetje rauw op het dak. "Praat jij in je slaap?" lijkt me bijvoorbeeld echt zo'n vraag die al dan niet grappenderwijs voorbij komt in de selectierondes. Misschien wist Philippe dat niet van zichzelf? Maar zelfs dan blijft overeind dat het echt al dagenlang niet goed met hem ging, en dat er van mollen al opdrachten lang niets terechtkwam. Ik had die gifbeker wat eerder opgevat, zeker als productie. Anderzijds hadden ze verleden week net de zelfeliminatie van Nele gehad. Wat een soap.

Misschien een beetje zuur om nu eroverheen te praten, maar dit "soap"-achtige, voelde ik al sinds Mexico, kon er niet zo mijn vinger op leggen, maar nu je dat woord hier in deze context plaatst valt het op zijn plaats.  :-X
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #102 Gepost op: 11-04-2022, 00:14:40 »
Bedenk wel dat wat voor ons nu een paar weken speelt, het daar pas een week op gang was. Het lijkt mij juist heel gek als een mol op dag drie zegt, aju! Dan zou er waarschijnlijk iets mis zijn gegaan in de casting, wat hier niet persé het geval lijkt. De samenloop van omstandigheden hebben er voor gezorgd dat Philippe zich genoodzaakt voelde te stoppen.

Zoals Gilles zei zitten we nu precies halverwege. Dat betekent twee dingen.
1. Philippe heeft zichzelf voldoende kunnen tonen als Mol en voldoende tijd gehad om op zijn eigen situatie te reflecteren en een conclusie te trekken
2. De nieuwe mol heeft nog tijd zat om zichzelf te tonen

Er kon wat mij betreft geen beter moment zijn in de serie voor een mol om het stokje over te dragen. Speelt ook mee dat het nu voor het eerst voorkomt dat het interessant is. Als het vaker voorkomt is het minder leuk, maarja het blijft maar een spel en gezondheid gaat daarin terecht voor.


Er is evident wél iets mis gegaan in de casting, anders was dit niet gebeurd. Het feit dat niemand dit zag aankomen is geen verwijt, maar een feit.

Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor Philippe, maar óók voor het programma. Het is niet meer dan begrijpelijk dat Gilles er een sympathieke punt aan probeert te draaien, maar dit moment komt naar mijn smaak écht te laat in het spel. Het is dat De Mol zelfs zonder mol een ontzettend leuk programma is, anders zou men haast kunnen beweren dat alles tot aan het einde van deze aflevering voor de kat zijn viool is uitgezonden.

Woosie down?

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #103 Gepost op: 11-04-2022, 00:18:54 »
Er is evident wél iets mis gegaan in de casting, anders was dit niet gebeurd. Het feit dat niemand dit zag aankomen is geen verwijt, maar een feit.

Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor Philippe, maar óók voor het programma. Het is niet meer dan begrijpelijk dat Gilles er een sympathieke punt aan probeert te draaien, maar dit moment komt naar mijn smaak écht te laat in het spel. Het is dat De Mol zelfs zonder mol een ontzettend leuk programma is, anders zou men haast kunnen beweren dat alles tot aan het einde van deze aflevering voor de kat zijn viool is uitgezonden.

Het is helemaal geen feit dat het mis is gegaan in de casting, heel gek om dat zo te stellen als een feit. Het leven is niet te voorspellen en met een casting kan je ook niet 100% waterdicht casten. Dat is een utopie en maakt het direct ook niet zeker dat het een fout in de casting is. Het kan, maar het is geen feit.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #104 Gepost op: 11-04-2022, 00:20:11 »
Er is evident wél iets mis gegaan in de casting, anders was dit niet gebeurd. Het feit dat niemand dit zag aankomen is geen verwijt, maar een feit.

Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor Philippe, maar óók voor het programma. Het is niet meer dan begrijpelijk dat Gilles er een sympathieke punt aan probeert te draaien, maar dit moment komt naar mijn smaak écht te laat in het spel. Het is dat De Mol zelfs zonder mol een ontzettend leuk programma is, anders zou men haast kunnen beweren dat alles tot aan het einde van deze aflevering voor de kat zijn viool is uitgezonden.

Casting is één ding, maar hoe goed een mol zich gaat vinden in het spel blijft een gok. Komt deze wissel te laat? Misschien, maar het zou even vreemd zijn om na een week gelijk te wisselen, sommige mollen moeten groeien in het spel.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #105 Gepost op: 11-04-2022, 00:22:00 »
Het is helemaal geen feit dat het mis is gegaan in de casting, heel gek om dat zo te stellen als een feit. Het leven is niet te voorspellen en met een casting kan je ook niet 100% waterdicht casten. Dat is een utopie en maakt het direct ook niet zeker dat het een fout in de casting is. Het kan, maar het is geen feit.

Ik zeg niet dat er een fout gemaakt is, ik zeg dat er iets fout gegaan is. Dat is een subtiel maar betekenisvol verschil. Philippe noch de productie heeft dit voorzien, en dát feit valt te betreuren - hetgeen ik zeer doe.
Woosie down?

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #106 Gepost op: 11-04-2022, 00:23:09 »
Er is evident wél iets mis gegaan in de casting, anders was dit niet gebeurd. Het feit dat niemand dit zag aankomen is geen verwijt, maar een feit.

Ik vind het oprecht verschrikkelijk voor Philippe, maar óók voor het programma. Het is niet meer dan begrijpelijk dat Gilles er een sympathieke punt aan probeert te draaien, maar dit moment komt naar mijn smaak écht te laat in het spel. Het is dat De Mol zelfs zonder mol een ontzettend leuk programma is, anders zou men haast kunnen beweren dat alles tot aan het einde van deze aflevering voor de kat zijn viool is uitgezonden.
Over de laatste zin: Dat is het toch ook? Alles wat gebeurd is tot nu, alles wat wij als kijkers dachten, je hebt er niks meer aan. Aan de vorige afleveringen hebben we niks, behalve dat we kunnen zien hoe Philippe gemold heeft, en hoe kandidaten zich vanaf nu anders gedragen. Maar het spel op zich klopt gewoon niet meer.

Hadden ze dit seizoen dan moeten cancelen? Er is veel om te filosoferen of dat de beste keuze was geweest voor het programma. Want het is niet meer hetzelfde, ervan uitgaande dat er geen twist meer is.

Aan de andere kant: Een nieuwe mol, het is ergens wel leuk om opnieuw opzoek te gaan. Ik zal positief blijven. Dit is gewoon een uitzonderlijk geval waarin we te zien krijgen wat nu echt het B-plan van de makers is in zo'n speciaal geval.
FEIT blijft ook dat dit een spel is, een programma met echte mensen is, en dat er situaties kunnen voortkomen waar niemand op rekent. Dat is de realiteit, en daar blijft het programma wel altijd bij.
En tot slot: Ik hoop dat Philppe hier goed op terug kan kijken, want het lijkt me echt een hele fijne gouden vent.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 00:25:33 door Reflektor »

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #107 Gepost op: 11-04-2022, 00:28:45 »
Ik zeg niet dat er een fout gemaakt is, ik zeg dat er iets fout gegaan is. Dat is een subtiel maar betekenisvol verschil. Philippe noch de productie heeft dit voorzien, en dát feit valt te betreuren - hetgeen ik zeer doe.

Dat hoeft helemaal niet. Er kan ook een perfecte casting zijn en daarna iets fout gaan. Het is geen feit dat er iets is fout gegaan bij de casting.

Een voetballer kan ook perfect gescout zijn, maar door omstandigheden daarna niet uit de verf komen. Dat betekent niet dat er iets is fout gegaan bij de scouting.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #108 Gepost op: 11-04-2022, 00:30:49 »
Maar het is toch achteraf wel heel makkelijk zeggen dat dit een foute inschatting was, niet?

Er spelen toch altijd factoren mee waar niemand invloed op heeft en niemand kan voorzien. Of moet een productie de volgende keer een robot als mol kiezen?

Je mag nog zoveel tests doen en zoveel gesprekken voeren. In de realiteit heb je geen 100% controle.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #109 Gepost op: 11-04-2022, 00:32:10 »
Over de laatste zin: Dat is het toch ook? Alles wat gebeurd is tot nu, alles wat wij als kijkers dachten, je hebt er niks meer aan. Aan de vorige afleveringen hebben we niks, behalve dat we kunnen zien hoe Philippe gemold heeft, en hoe kandidaten zich vanaf nu anders gedragen. Maar het spel op zich klopt gewoon niet meer.

Hadden ze dit seizoen dan moeten cancelen? Er is veel om te filosoferen of dat de beste keuze was geweest voor het programma. Want het is niet meer hetzelfde, ervan uitgaande dat er geen twist meer is.

Aan de andere kant: Een nieuwe mol, het is ergens wel leuk om opnieuw opzoek te gaan. Ik zal positief blijven. Dit is gewoon een uitzonderlijk geval waarin we te zien krijgen wat nu echt het B-plan van de makers is in zo'n speciaal geval.
FEIT blijft ook dat dit een spel is, een programma met echte mensen is, en dat er situaties kunnen voortkomen waar niemand op rekent. Dat is de realiteit, en daar blijft het programma wel altijd bij.
En tot slot: Ik hoop dat Philppe hier goed op terug kan kijken, want het lijkt me echt een hele fijne gouden vent.

Dit was voor alle betrokkenen gewoon het naarste wat kon gebeuren - Nouja, er zijn altijd ergere dingen denkbaar, maar het punt is helder.

Ze hebben het op de elegantst mogelijke manier opgelost, denk ik. De Mol kan bij mij heel wat potten breken, en zelfs deze. Je kijkt in Vlaanderen namelijk letterlijk en figuurlijk naar een traject dat de kandidaten afleggen, en deze episode hoort daar onmiskenbaar bij. Maar voor het spel blijf ik het in dit relatief late stadium diep, diep jammer vinden.
Woosie down?

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #110 Gepost op: 11-04-2022, 00:33:02 »
Misschien ligt de vraag niet bij de casting, maar bij de keuze die gemaakt is?
Misschien lukte niks bij Philippe, werd hij door iedereen verdacht (terwijl Gilles zijn in de briefing dat dat niet zo was), maar dan? Misschien heb je een seizoen een mol die door de mand valt, maar dat kan toch? Ik heb liever dat zo'n mol het spel dan uitspeelt in plaats van opgeeft. En ik heb nu het gevoel dat de mol heeft opgeven omdat het niet goed ging.
Ik hoop gewoon nog wat meer te weten te komen waarom de mol niet meer doorging. Als het echt te zwaar werd psychisch, chapeau, goede keuze. Maar niet omdat het wat tegenviel.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #111 Gepost op: 11-04-2022, 00:37:10 »
Maar het is toch achteraf wel heel makkelijk zeggen dat dit een foute inschatting was, niet?

Er spelen toch altijd factoren mee waar niemand invloed op heeft en niemand kan voorzien. Of moet een productie de volgende keer een robot als mol kiezen?

Je mag nog zoveel tests doen en zoveel gesprekken voeren. In de realiteit heb je geen 100% controle.

Er wordt allerlei in mijn posts gelezen dat er helemaal niet staat. Ik sta achter mijn woorden, niet achter sommige interpretaties. Ik constateer enkel: operatie geslaagd, patiënt overleden.

Woosie down?

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #112 Gepost op: 11-04-2022, 00:38:47 »
Misschien ligt de vraag niet bij de casting, maar bij de keuze die gemaakt is?
Misschien lukte niks bij Philippe, werd hij door iedereen verdacht (terwijl Gilles zijn in de briefing dat dat niet zo was), maar dan? Misschien heb je een seizoen een mol die door de mand valt, maar dat kan toch? Ik heb liever dat zo'n mol het spel dan uitspeelt in plaats van opgeeft. En ik heb nu het gevoel dat de mol heeft opgeven omdat het niet goed ging.
Ik hoop gewoon nog wat meer te weten te komen waarom de mol niet meer doorging. Als het echt te zwaar werd psychisch, chapeau, goede keuze. Maar niet omdat het wat tegenviel.

Het blijft gewoon een mensenspel. Twijfelen aan de keuze is denk ik ook niet aan de orde. Ze zullen het echt niet licht opvatten dat een mol een vertrekwens heeft. Dat er direct verduidelijking komt in het programma dat het over mentale problemen gaat lijkt mij gewoon een valide reden om uit te stappen. Zoals Gilles zegt heeft iedere mol wel eens periodes waarin het minder gaat, maar als er geen uitweg meer te zien is dan kan je er beter voor kiezen om aan je gezondheid te denken. Dat is ook de reden waarom er niet na drie dagen is besloten om te stoppen, maar na 7 (8?) dagen.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #113 Gepost op: 11-04-2022, 00:40:43 »
Er wordt allerlei in mijn posts gelezen dat er helemaal niet staat. Ik sta achter mijn woorden, niet achter sommige interpretaties. Ik constateer enkel: operatie geslaagd, patiënt overleden.

Ja en daar ben ik het dus niet mee eens. Er is niets fout gegaan in de casting.

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #114 Gepost op: 11-04-2022, 00:41:28 »
Er wordt allerlei in mijn posts gelezen dat er helemaal niet staat. Ik sta achter mijn woorden, niet achter sommige interpretaties. Ik constateer enkel: operatie geslaagd, patiënt overleden.

Citaat
Er is evident wél iets mis gegaan in de casting, anders was dit niet gebeurd. Het feit dat niemand dit zag aankomen is geen verwijt, maar een feit.

Je zegt hier letterlijk dat iets mis is gegaan bij de casting en dat dat een feit is. Dan moet je nu niet komen met dat het verkeerd wordt geïnterpreteerd.  ???

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #115 Gepost op: 11-04-2022, 00:42:06 »
Ja en daar ben ik het dus niet mee eens. Er is niets fout gegaan in de casting.

Dus Philippe was niet de mol en hij heeft het spel niet verlaten? Dat is een opluchting!
Woosie down?

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #116 Gepost op: 11-04-2022, 00:43:09 »
Dus Philippe was niet de mol en hij heeft het spel niet verlaten? Dat is een opluchting!

Was Neele dan ook fout gecast? Want die kon een fysieke proef niet aan, en dit programma wordt soms wat fysiek.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #117 Gepost op: 11-04-2022, 00:43:44 »
Ah, je luistert toch enkel naar je eigen waarheid.

Je zegt letterlijk dat er iets fout is gegaan bij de casting. Daar is het dus niet fout gegaan. Maar ik ga hier niet meer op reageren, het heeft weinig zin.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #118 Gepost op: 11-04-2022, 00:44:25 »
Maar hoe kon het dan dat Philippe zo weinig plezier had uiteindelijk?
Het is een zware en eenzame taak,
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Als je de mol wilt zijn moet je toch ook beseffen dat het een spel blijft, en je plezier hebt om de groep te saboteren.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar ik snap ook wel dat de druk van zo'n programma je teveel kan worden. Ik heb oprecht medelijden met Philippe. Sneu toch.

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #119 Gepost op: 11-04-2022, 00:44:46 »
Dus Philippe was niet de mol en hij heeft het spel niet verlaten? Dat is een opluchting!

Gekke conclusie.

Nogmaals. Voetballer A wordt gescout en gecontracteerd. Voetballer A raakt door omstandigheden geen bal. Dat betekent niet dat het een feit is dat er iets mis is gegaan bij de scouting. Het KAN, het is GEEN feit.

We zijn allebei niet bij de casting geweest.