Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen  (gelezen 5624 keer)

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #60 Gepost op: 18-04-2022, 04:03:35 »
Precies, en bij het interpreteren van de gesprekken op het speelveld is het ook belangrijk om in rekening te brengen hoe duidelijk dit was voor de spelers.

Ondertussen herbekeken. Het lot van "afgeschoten" geld staat vrij duidelijk beschreven in de instructie in de barakken. Maar voor wie nog geen barak binnenging is het dus nog minder duidelijk.

Ik denk dat ze bij dat bord misschien nog wat extra uitleg kregen want Yens begon ook al over het feit dat iedereen dezelfde keuze zou krijgen en dat het een discussie zou worden met Manu, hij had al een vrij concreet beeld van de eindfase dus.

In dat opzicht pakt Yens het potentieel wel mols aan. Hij liegt niet zoals Sven maar focust vanuit zijn barak eenzijdig op de andere kant van het verhaal: afgeschoten pasvragen zijn voor Manu, ik ga sowieso voor de € 1000 want ik ga haar geen pasvragen geven.

Het is pas wanneer Bert vraagt wat er met met eventueel afgeschoten geld gebeurt dat Yens zegt dat het uit de groepspot gaat. Zou dus kunnen dat Yens de aandacht wat heeft willen afleiden van dit aspect.

Bert reageert dan met "dat gaat weg?" maar ik ben niet zeker dat Bert/iedereen beseft dat het uit de pot gaat en niet gewoon uit het spel.

Ankes "we gaan gewoon nul euro hebben" is in dat opzicht ook dubieus. Als Manu iedereen afschiet eindigen ze immers negatief van zodra er 1 persoon geld kiest, en niet met nul. En Anke lijkt niet te denken dat iedereen pasvragen zal nemen.

Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #61 Gepost op: 18-04-2022, 11:09:36 »
Heel mooi, psychologisch spel  ::bravo::
Wilt de mol geld pakken om zo mingeld in te brengen en afgeschoten te worden?
Of sowieso misschien geen geld in de pot en zoals kandidaten voor eigen gewin gaan?
Daarbij heel mooi dat je extra werk moest doen om uiteindelijk die pasvragen te kunnen bemachtigen en dan nog niet zeker zijn door Emanuelle.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #62 Gepost op: 18-04-2022, 12:00:54 »
Ankes "we gaan gewoon nul euro hebben" is in dat opzicht ook dubieus. Als Manu iedereen afschiet eindigen ze immers negatief van zodra er 1 persoon geld kiest, en niet met nul. En Anke lijkt niet te denken dat iedereen pasvragen zal nemen.

Volgens mij lijkt Anke juist wel te denken dat iedereen pasvragen zal nemen. Daarom ook 0 euro. En daarom ook de teleurstelling op het einde: zie je wel, jullie hebben 0 euro.

Ik vind Anke hier echt totaal niet verdacht, grappig dat anderen dat wel hebben. Volgens mij had ze als Mol Manu echt wel kunnen overtuigen toch te schieten. Er was veel tijd, en ze deed juist enorm haar best Manu te overtuigen dat ze geld had. Ik verwacht dat Anke als Mol ook wel van tevoren had kunnen inschatten of ze Manu zover zou kunnen krijgen haar af te schieten, en dat ze dan niet het risico neemt om 2000 euro binnen te brengen. Daarnaast vind ik Ankes felheid, bijna echt boos, meer dan eens deze aflevering, echt niet leuk als Mol. Zou ik jammer vinden, en zie daar ook niet het 'plezier' in terug uit de molbiecht.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #63 Gepost op: 18-04-2022, 12:02:17 »
Ondertussen herbekeken. Het lot van "afgeschoten" geld staat vrij duidelijk beschreven in de instructie in de barakken. Maar voor wie nog geen barak binnenging is het dus nog minder duidelijk.
Bert reageert dan met "dat gaat weg?" maar ik ben niet zeker dat Bert/iedereen beseft dat het uit de pot gaat en niet gewoon uit het spel.

Ankes "we gaan gewoon nul euro hebben" is in dat opzicht ook dubieus. Als Manu iedereen afschiet eindigen ze immers negatief van zodra er 1 persoon geld kiest, en niet met nul. En Anke lijkt niet te denken dat iedereen pasvragen zal nemen.
Ik zie een verschil tussen wat staat beschreven in de instructie in de barakken en de VO van GDC.
Gilles zegt "dan gaat dat bedrag uit de groepspot". In de barakken staat "Is dat geld, dan gaat dat uit de groepspot". Het eerste is volgens mij duidelijk, er gaat geen geld in de groepspot maar hetzelfde bedrag gaat uit de groepspot. Het tweede heeft het duidelijk over het geld dat niet in de groepspot komt en niet over een even groot bedrag dat uit de groepspot wordt gehaald.
Ik had die aanwijzing dan ook geďnterpreteerd zoals Anke deed, en dat was ook mijn belevering bij het eerste keer kijken, er komt €0 in de pot als geld wordt afgeschoten.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #64 Gepost op: 18-04-2022, 12:04:27 »
Er staat in beide gevallen toch duidelijk 'dat gaat uit de groepspot'? ???
Ik vond het echt heel duidelijk tijdens het kijken, in ieder geval. Uit de groepspot is niet hetzelfde als  niet verdiend.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #65 Gepost op: 18-04-2022, 12:08:21 »
Ik zie dat anders. Als een kandidaat met geld bij Manu komt, dan gaat dat geld virtueel eerst in de groepspot. Schiet Manu die kandidaat dan af, dan gaat dat geld weer uit de groepspot. Netto dus €0 in de groepspot. Essentieel dat je het hebt over geld dat al in de groepspot zit en waar je dus naar verwijst met "een even groot bedrag" o.i.d. Nu gaat het alleen over dat extra geld wat in de koffer zit. Dit extra geld gaat uit de groepspot, oftewel niet erin.
Ik vind het echt op 2 manieren uit te leggen.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2022, 12:11:34 door MartinJ »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #66 Gepost op: 18-04-2022, 12:11:33 »
Als geld uit de groepspot gaat betekent dat het van het totale bedrag in de groepspot af gaat. Leek mij ook knip en klaar. Anke ziet de bui al hangen dat er 0 verdiend gaat worden en geld uit de pot gaat omdat je logischerwijs in kunt schatten dat Manu zeer eenvoudig iedereen kan neerschieten. Het is de enige manier voor Manu om zeker pasvragen in de wacht te slepen namelijk.

Dat Manu evenwel feilloos de pasvragen zich weet toe te eigenen en daarbij de geldkoffers laat passeren mja meer op intuďtie gedaan. Ik zou in die positie namelijk geen enkele kofferdrager vertrouwen.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #67 Gepost op: 18-04-2022, 12:12:05 »
Ik zie dat anders. Als een kandidaat met geld bij Manu komt, dan gaat dat geld virtueel eerst in de groepspot. Schiet Manu die kandidaat dan af, dan gaat dat geld weer uit de groepspot. Netto dus €0 in de groepspot. Essentieel dat je het hebt over geld dat al in de groepspot zit en waar je dus naar verwijst met "een even groot bedrag" o.i.d. Nu gaat het alleen over dat extra geld wat in de koffer zit. Dit extra geld gaat uit de groepspot, oftewel niet erin.
Ik vind het echt op 2 manieren uit te leggen.

Ik vind dat niet. Het geld is pas verdiend als de kandidaat op tijd bij de finish geraakt.
Dat is meermaals gezegd, en een kandidaat die voor Manu staat is nog niet bij de finish.
Dus is het geld nog niet in de pot, en gaat het er wel degelijk uit als ze afgeschoten worden.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #68 Gepost op: 18-04-2022, 12:18:29 »
Volgens mij lijkt Anke juist wel te denken dat iedereen pasvragen zal nemen.

Een paar seconden verder kijken, haar redenering lijkt toch vooral dat Manu op iedereen zal schieten vanuit de aanname dat er wel minstens iemand pasvragen zal hebben die ze zo kan scoren. Daarom klinkt ze voor mij niet alsof ze direct denkt dat iedereen pasvragen zal nemen, eerder alsof ze meteen denkt dat Manu iedereen eruit zal knallen.

Ik besluit overigens niet dat dat haar verdacht zou maken of wat dan ook, enkel dat het lastig te bepalen is hoe zij op dat moment denkt dat de opdracht werkt. Het kán misleidend zijn, misschien begrijpt ze het echt niet, misschien begrijpt ze het wél maar drukt ze zich een tikje onzorgvuldig uit door nul euro te zeggen...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #69 Gepost op: 18-04-2022, 12:18:50 »
Het geld is pas verdiend als de kandidaat op tijd bij de finish geraakt.
Klopt. Ik beschrijf alleen het algoritme wat als gevolg heeft dat er pas geld wordt verdiend als Manu de kandidaat niet afschiet. Als Manu die kandidaat afschiet wordt dat geld niet verdiend. Er wordt niets gezegd over geld dat al in de groepspot zit. Daar gebeurt dus niets mee.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #70 Gepost op: 18-04-2022, 12:21:18 »
...
Dus is het geld nog niet in de pot, en gaat het er wel degelijk uit als ze afgeschoten worden.

Ik had aanvankelijk ook eerst begrepen dat het geld alleen NIET verdiend werd indien iemand werd afgeschoten. Maar ik hoor Gilles nu wel degelijk zeggen dat het geld UIT de groepspot gaat bij neergeschoten worden. Dus i.p.v. van +1000 als iemand heelhuids over de finish komt, wordt het -1000 als diegene wordt afgeschoten.

Dat verandert de zaak wel even. Ik had eerst het idee dat de mol wel op safe met pasvragen bij  Manu zou verschijnen, maar nu denk dat de mol mogelijk wel voor geld gegaan kan zijn.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #71 Gepost op: 18-04-2022, 12:28:07 »
Het is de vraag waarom het op TV blijkbaar redelijk onduidelijk was of bedragen wel of niet als -/- geschreven zou worden (als er hier al onduidelijkheid is, is dat bij de andere miljoen kijkers zeker het geval). Misschien om de mol te beschermen?
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #72 Gepost op: 18-04-2022, 12:34:36 »
Het was voor mij heel duidelijk dat het geld UIT de pot zou gaan als Emanuelle een kandidaat met een koffer met geld zou afschieten. Waarom zou het geld al verdiend zijn nog voordat je voorbij Emanuelle bent? (Wat Lucy al zei dus.)

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #73 Gepost op: 18-04-2022, 12:44:38 »
Het was voor mij heel duidelijk dat het geld UIT de pot zou gaan als Emanuelle een kandidaat met een koffer met geld zou afschieten. Waarom zou het geld al verdiend zijn nog voordat je voorbij Emanuelle bent? (Wat Lucy al zei dus.)

Het was inderdaad duidelijk in de uitzending.
De strategie die Yens voorstelde was daarmee lang zo veilig niet als hij deed voorkomen (we nemen allemaal geld want dan krijgt Manu geen pasvragen)…bewust?

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #74 Gepost op: 18-04-2022, 13:04:02 »
Even opnieuw geluisterd en Gilles zegt idd dat het geld uit de groepspot gaat:

Dus stel:
Pot voor opdracht 10.000
Yens wordt neergeschoten met 1000, pot is 9000
Yens overtuigt Manu, pot is 11.000

Alles in de kering dus.

En toch had ik (en mijn pd ook niet) tijdens de opdracht door dat een mislukking tot mingeld zou leiden. Dat wordt normaal gesproken veel meer benadrukt. Sommige anderen hier hadden het ook niet door en bij modale kijkers zullen veel mensen het nog steeds niet weten.

Het is wel vrij cruciaal natuurlijk.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #75 Gepost op: 18-04-2022, 13:06:12 »
Anke kwam heel verdacht uit de montage, terwijl Yens degene was die een superplan had als mol (vooropgezet door de makers)

Waarom zou je open kaart spelen als je als tweede bent? Tevens we hebben net een nieuwe mol, waarom laat hij de kans op pasvragen (als kandidaat) zomaar varen, slaat totaal nergens op wat hij doet als kandidaat.

Hij dacht dat door zijn invloed iedereen voor geld ging en hierdoor emanuelle sowieso geld uit de pot ging halen.

Helaas voor hem kon Emanuelle iedereen goed lezen, waardoor dit slim molplannetje mislukte.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #76 Gepost op: 18-04-2022, 13:30:25 »
Even opnieuw geluisterd en Gilles zegt idd dat het geld uit de groepspot gaat:
Gilles zegt het duidelijk omdat hij het over een bedrag heeft dat uit de pot gaat. Namelijk hetzelfde bedrag dat ze zouden kunnen winnen. Mijn punt is dat de beschrijving die te lezen was in de barakken op twee manieren uit te leggen is omdat het hier gaat over het geld dat in de barakken ligt. Dat geld gaat uit de pot en niet het bedrag dat hiermee overeen komt. En als dit geld de finish niet haalt gaat het ook niet uit de pot. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Als je dit niet kan of wil begrijpen vind ik het ook prima.

Edit: Dat is ook de reden dat juridische termen vaak zo ingewikkeld zijn omdat (in dit geval) "geld" en een "bedrag" twee verschillende dingen zijn.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2022, 13:38:59 door MartinJ »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #77 Gepost op: 18-04-2022, 13:35:58 »
Dat Manu mensen wél door liet is bij nader inzien ook best een gevaarlijke keuze want zelfs al zou ze denken 'ik heb al genoeg pasvragen' dan nog worden die minder waard mocht een tegenspeler óók met pasvragen passeren. Zullen degenen die ze door liet gaan haar grootste verdachten zijn (want die hebben toch geen pasvragen nodig)?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #78 Gepost op: 18-04-2022, 15:04:25 »
Best wel goed opgemerkt. Waarom liet ze Yens door, die ze toch erg verdacht. Als ze denkt dat hij de mol is kan haar redenatie zijn : hij pakt geld want hij verwacht dat ik hem niet doorlaat. Heeft hij toch pasvragen, dan is dat geen bedreiging voor mij. Heeft hij geld dan heb ik hem mooi een hak gezet.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] Opdracht 2 - Vertrouwen
« Reactie #79 Gepost op: 18-04-2022, 16:17:39 »
Ja Manu zegt dit volgens mij ook gewoon letterlijk later bij de eliminatie hoor, dat ze geld nemen het verdachtst vond bij deze opdracht.