Auteur Topic: [De Mol] Philippe  (gelezen 15179 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #120 Gepost op: 11-04-2022, 00:45:28 »
Ik denk dat het wel laat zien dat in de casting het extra belangrijk is om te weten hoe mensen omgaan met teleurstellingen en hoe ze zich gedragen als je weet dat je verdacht wordt. Wordt je snel paranoia of kan je zoiets makkelijk accepteren?

(maarja, Philippe was vorig jaar natuurlijk ook maar 3e keus mol.  :-X :-X :-X)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #121 Gepost op: 11-04-2022, 00:49:46 »
Was Neele dan ook fout gecast?

Een lichamelijke blessure is heel wat anders dan mentaal niet tegen je taak als mol opgewassen blijken te zijn, dus die vergelijking begrijp ik niet.

De enige twee feiten die ik benoem zijn 1) dat Philippe na een lange selectieprocedure als mol is gekozen en 2) dat diezelfde Philippe vervolgens de loodzware last van het molschap niet aankon. De combinatie van die twee feiten vind ik heel betreurenswaardig, en bevat geen enkel waardeoordeel. Ik begrijp werkelijk al dat gesputter niet. ???
Woosie down?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #122 Gepost op: 11-04-2022, 00:54:14 »
Voor mij persoonlijk is het in ieder geval niet belangrijk of er een fout is gemaakt en zo ja waar die dan gemaakt zou zijn. Het belangrijkste is dat het fraai is opgelost en het mijn kijkplezier nog steeds geen moment verpest heeft. Alle vertrouwen in dat ook de volgende afleveringen weer geweldig gaan worden en de nieuwe mol zijn of haar werk gaat doen  :D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #123 Gepost op: 11-04-2022, 00:54:39 »
Een lichamelijke blessure is heel wat anders dan mentaal niet tegen je taak als mol opgewassen blijken te zijn, dus die vergelijking begrijp ik niet.

De enige twee feiten die ik benoem zijn 1) dat Philippe na een lange selectieprocedure als mol is gekozen en 2) dat diezelfde Philippe vervolgens de loodzware last van het molschap niet aankon. De combinatie van die twee feiten vind ik heel betreurenswaardig, en bevat geen enkel waardeoordeel. Ik begrijp werkelijk al dat gesputter niet. ???

Heel simpel. Het gesputter zit hem erin dat je dat gelijk afrekent op foute casting, en daarbij concepten als het onverwachte verloop van het spel en risico opzij schuift. Ik ben groot voorstander van kritisch denken, maar je maakt nu teveel aannames.

Offline Brent

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #124 Gepost op: 11-04-2022, 00:56:15 »
Op sociale media lees ik toch overwegend positieve reacties op hoe deze situatie werd aangepakt, wederom kan ik stellen dat ik trots mag zijn op de Vlaamse kijker! Een risicofactor zal altijd een onderdeel van het spel vormen, een casting kan uiteraard niet elk risico elimineren omdat De Mol een onvoorspelbaar kluwen aan emoties en reacties met zich meebrengt. Philippe heeft dat goed gedaan en de juiste keuze gemaakt, hopelijk krijgt hij een waardige opvolger als Mol!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #125 Gepost op: 11-04-2022, 00:57:56 »
De enige twee feiten die ik benoem zijn 1) dat Philippe na een lange selectieprocedure als mol is gekozen en 2) dat diezelfde Philippe vervolgens de loodzware last van het molschap niet aankon. De combinatie van die twee feiten vind ik heel betreurenswaardig, en bevat geen enkel waardeoordeel. Ik begrijp werkelijk al dat gesputter niet. ???

Dat gesputter komt voort uit het FEIT dat je zaken als feiten brengt die geen feiten zijn.  ;)

En ja die twee punten die je hier noemt ZIJN feiten. Dat er iets mis is gegaan bij de casting is GEEN feit. Het kan. We weten het simpelweg niet.

Verder hou ik erover op gezien we er toch niet uitkomen en de discussie niks toevoegt aan Philippe zijn optreden als kandidaat/mol.


Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #126 Gepost op: 11-04-2022, 00:58:49 »
Over risico's gesproken: Wat als van de 6 andere kandidaten het echt niemand zag zitten om de mol te zijn? Iedereen gaat op dit punt van het spel het wat zwaar hebben, ik zou het wel begrijpen als je als kandidaat dit spel speelt, erachter komt dat de mol naar huis gaat je geen zin hebt om zelf de mol te zijn. Was het spel dan alsnog gestopt? Er berust in ieder geval heel veel toeval op deze situatie.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #127 Gepost op: 11-04-2022, 00:58:56 »
Heel simpel. Het gesputter zit hem erin dat je dat gelijk afrekent op foute casting, en daarbij concepten als het onverwachte verloop van het spel en risico opzij schuift. Ik ben groot voorstander van kritisch denken, maar je maakt nu teveel aannames.

Mijn post bevatte geen enkele aanname, noch een 'afrekening'. Ik benoemde twee evidente, eenvoudig te controleren omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Ondanks alle zorgvuldigheid blijkt er iemand als mol te zijn aangewezen die gaandeweg het spel niet geschikt was voor die rol.

In de voetbalvergelijking die je maakte zou mijn analyse overigens dezelfde zijn: als een voetballer geen bal raakt is er wel degelijk een verkeerde (en vrij prijzige) inschatting gemaakt bij de scouting.
Woosie down?

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #128 Gepost op: 11-04-2022, 01:00:15 »
De zichtbare achteruitgang van Philippe zal wel grotendeels te maken hebben met z'n zelfgekozen slaapdeprivatie. Dat doet verschrikkelijk vreemde dingen met een mens.

Philippe heeft blijkbaar nog niet vaak tegenslag gekend en ik hoop dat hij in die gedachte alleen al troost vindt. Hem valt niks te verwijten.

Laten we blij zijn dat het hierbij blijft en dat De Mol van echte ongelukken gespaard blijft.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #129 Gepost op: 11-04-2022, 01:00:28 »
Ai ai ai... Wat een vervelend unicum dit. Dat was echt even schrikken, en een buikpijn tv moment. Vreselijk voor Philippe. Ongetwijfeld stressvol voor de productie. Maar ook een heel nieuwe situatie, waarbij één van een groep van zes de monstertaak krijgt om volledig natural een compleet tegenovergestelde taak te krijgen, in een groep die elkaar al behoorlijk goed lijkt te kennen. Daar waar het bij De Mol altijd een voordeel was dat er met onbekende Vlamingen gespeeld werd, is dat voordeel nu zo goed als ongedaan gemaakt, want iedereen heeft elkaar al natural meegemaakt als kandidaat. Een extra uitdaging dus, en ik ben er toch ook wel nieuwsgierig naar hoe de nieuwe mol deze uitdaging aan zal gaan.

Maar pijnlijk om Philippe in de briefings te zien worstelen. Hij klonk toch onzeker over zichzelf en heel erg wankel, en wanneer de sowieso al eenzame rol van de mol ervoor zorgt dat iemand nog meer geïsoleerd en in zichzelf gekeerd raakt, dan is er wel een probleem. Fijn dat de groep en het team zo sympathiek en zorgzaam zijn. Ben toch heel erg benieuwd hoe de opvolger deze klus gaat klaren.

Oh, en misschien een goed idee voor de toekomst om kandidaten aparte kamers te geven? Je wilt niet weten hoeveel mensen in hun slaap praten, soms zonder het zelf te beseffen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #130 Gepost op: 11-04-2022, 01:02:08 »
Dat gesputter komt voort uit het FEIT dat je zaken als feiten brengt die geen feiten zijn.  ;)

En ja die twee punten die je hier noemt ZIJN feiten. Dat er iets mis is gegaan bij de casting is GEEN feit. Het kan. We weten het simpelweg niet.

Verder hou ik erover op gezien we er toch niet uitkomen en de discussie niks toevoegt aan Philippe zijn optreden als kandidaat/mol.

Jij schijnt te denken dat ik hem of de productie iets verwijt, en dát is nou weer géén feit.

Wél denk ik dat deze beslissing eerder genomen had moeten worden, in eenieders belang. En tevens vind ik dit eigenlijk iets te laat in de reeks om nog van mol te wisselen (zeker na de dubbele executie zo vroeg in het spel). Maar we zullen het ermee moeten doen.   :\'(
« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 01:05:15 door Michmol »
Woosie down?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #131 Gepost op: 11-04-2022, 01:02:49 »
Dat gesputter komt voort uit het FEIT dat je zaken als feiten brengt die geen feiten zijn.  ;)


Het enige feit van Michmol wat ik lees is dat niemand dit zag aankomen en dat dat een feit is.

Verder ben ik het eens dat de casting van Philippe niet n topkeuze was.. achteraf gezien is dat makkelijker praten uiteraard.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #132 Gepost op: 11-04-2022, 01:07:41 »
Mijn post bevatte geen enkele aanname, noch een 'afrekening'. Ik benoemde twee evidente, eenvoudig te controleren omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Ondanks alle zorgvuldigheid blijkt er iemand als mol te zijn aangewezen die gaandeweg het spel niet geschikt was voor die rol.

In de voetbalvergelijking die je maakte zou mijn analyse overigens dezelfde zijn: als een voetballer geen bal raakt is er wel degelijk een verkeerde (en vrij prijzige) inschatting gemaakt bij de scouting.

Nee, nu maak je wederom dezelfde fout. Of de mol ‘geschikt’ is en goed uit de verf komt hangt af van tig variabelen. In dit geval vielen die variabelen slecht uit voor Philippe, maar dat kan heel goed pure toeval zijn. Het had ook net zo in elkaar kunnen vallen dat Philippe de beste mol ooit zou zijn. Je weet het simpelweg niet, dus is het zinloos om het te benoemen als foute casting/niet geschikt voor de rol.

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #133 Gepost op: 11-04-2022, 01:12:14 »
Jij schijnt te denken dat ik hem of de productie iets verwijt, en dát is nou weer géén feit.

Wél denk ik dat deze beslissing eerder genomen had moeten worden, in eenieders belang. En tevens vind ik dit eigenlijk iets te laat in de reeks om nog van mol te wisselen (zeker na de dubbele executie zo vroeg in het spel). Maar we zullen het ermee moeten doen.   :\'(

Nee dat denk ik niet.

Je blijft een beetje om de hete brei heen draaien. Nog een keer vragen of dat feiten zijn schiet niet op aangezien ik dat net ook al aan gaf. Maar goed hier nogmaals dan. Ja. Ja. Nee. Geen van die dingen is echter waar de discussie om draait. (Dit stukje reactie is op je uitgeeditte stuk)

Je noemt het een feit dat er iets is misgegaan bij de casting. De casting kan alles perfect doen. 100% vlekkeloos. En nog kan een mol gewoon door een samenloop van omstandigheden het tóch niet aan kunnen.

Stel even dit hele scenario waarin Philippe de mol is, was vooraf bekend. Dan kan je nog 100 duizend miljard testen hebben, dan nog kan je niet volledig omvatten hoe een mol in die situatie zou reageren. Hoezo zou er dan iets fout zijn gegaan bij de casting? Het kan. Maar is geen feit.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2022, 01:14:46 door Vensterbank »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #134 Gepost op: 11-04-2022, 01:13:21 »
Nee, nu maak je wederom dezelfde fout. Of de mol ‘geschikt’ is en goed uit de verf komt hangt af van tig variabelen. In dit geval vielen die variabelen slecht uit voor Philippe, maar dat kan heel goed pure toeval zijn. Het had ook net zo in elkaar kunnen vallen dat Philippe de beste mol ooit zou zijn. Je weet het simpelweg niet, dus is het zinloos om het te benoemen als foute casting/niet geschikt voor de rol.

Maar zo ís het niet in elkaar gevallen. We weten wél wat er is gebeurd: Philippe kon in deze groep, onder deze omstandigheden, in dit land, met deze opdrachten, in dit jaar niet goed functioneren als mol, en dat bracht zowel zijn mentale als fysieke gezonheid in gevaar. Het is toch helemaal niet "nodeloos kwetsend" om dat te benoemen?
Woosie down?

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #135 Gepost op: 11-04-2022, 01:14:45 »
Stel even dit hele scenario waarin Philippe de mol is, was vooraf bekend. Dan kan je nog 100 duizend miljard testen hebben, dan nog kan je niet volledig omvatten hoe een mol in die situatie zou reageren. Hoezo zou er dan iets fout zijn gegaan bij de casting? Het kan. Maar is geen feit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevolgenethiek

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #136 Gepost op: 11-04-2022, 01:15:38 »
Maar zo ís het niet in elkaar gevallen. We weten wél wat er is gebeurd: Philippe kon in deze groep, onder deze omstandigheden, in dit land, met deze opdrachten, in dit jaar niet goed functioneren als mol, en dat bracht zowel zijn mentale als fysieke gezonheid in gevaar. Het is toch helemaal niet "nodeloos kwetsend" om dat te benoemen?

Niets kwetsend aan, maar dat is net de nuancering die tot nu toe miste.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #137 Gepost op: 11-04-2022, 01:16:37 »
Ik vind het vooral bizar dat de mol zelf ten onder is gegaan aan tunnelvisie (de gedachte dat iedereen hem verdacht). Heel naar voor Philippe. En natuurlijk ook een groot probleem voor de productie. Respect hoe iedereen hier mee is omgegaan. En dit was volgens mij ook de beste keuze, hoe pijnlijk ook.

Maar ik vraag me ook af: het lijkt me toch ook dat 'praten in je slaap' en 'hoe ga je om met stressvolle situaties?' wel van tevoren besproken moeten zijn. Al kun je bepaalde dingen ook nooit weten van tevoren, misschien is dat ook zo gegaan bij Philippe. Ik ben erg benieuwd hoe dat is gegaan bij de voorbereidingen.

Wat ik bij Philippe opvallend vond (zijn uitspraken althans), was dat hij blijkbaar nooit echt tegenslag heeft gehad?
Plus: na afl. 2 was hij zichtbaar uit balans, wat ook wel te begrijpen is: de mol zijn, is een eenzame en soms een mega-zware taak. Zeker als je daarbij te weinig slaap krijgt. Philippe gaf aan dat hij het zwaar had, de productie probeerde hem gerust te stellen. Maar misschien was het kwaad al geschied en is er daarna toch te lang door geprobeerd? Dat vraag ik me af.

Maar ik realiseer me ook dat ik makkelijk praten heb: ik kijk tv en zit niet volop in het maakproces van dit toffe programma. Dus nogmaals: veel respect voor dit programma en voor Philippe als mens. En wat is dit een fijne en lieve groep. Ook hulde daarvoor. Maar oei, de '2e mol' heeft nu wel een extra zware taak.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #138 Gepost op: 11-04-2022, 01:26:12 »
Niets kwetsend aan, maar dat is net de nuancering die tot nu toe miste.

Die nuance lag, zo meende ik, al in mijn eerdere posts besloten. Want het blijft ook een feit dat Philippe in deze groep, onder deze (grotendeels vooraf geplande) omstandigheden, in dit land, met deze opdrachten, dit jaar tot (oorspronkelijke) mol is gekozen. En zo zijn we weer terug bij af  :P.

Een en ander betekent dat ik me heel goed kan voorstellen dat de makers zich achteraf wel allerlei vragen zijn gaan stellen over de procedure die heeft geleid tot de keuze voor Philippe als Mol.
Woosie down?

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Philippe
« Reactie #139 Gepost op: 11-04-2022, 01:39:10 »
Philippe oogde bij de eerste molbiechten al erg onzeker en erg op zoek naar bevestiging vanuit productie. Nou niet bepaald een persoonlijkheid die erg zeker is van zichzelf.

Een fout in de casting, misschien ja, maar je kunt ook niet ieder jaar hetzelfde type persoon casten, want dan is de lol er ook snel af.

Daarbij denk ik dat productie op basis van screening van slechts een paar dagen een mol moet kiezen.
Zullen geen bootcamps van enkele weken zijn.

Geen enkele kandidaat leek verbaasd te reageren dat Philippe de mol was. Dat zegt genoeg. Als hij zich inderdaad versproken heeft in zijn slaap, en Bert heeft dit met de hele groep gedeeld, dan zou zelfs de sterkste persoon het heel zwaar hebben.

Voor Philippe is dit heel spijtig en een persoonlijk drama. Die zal zelfs over 10 jaar nog wel eens zwetend wakker worden hiervan. Hopelijk is er goede nazorg voor hem geregeld vanuit het programma.