Auteur Topic: Lijst mol  (gelezen 10654 keer)

Offline Malcolm

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Lijst mol
« Gepost op: 28-10-2002, 20:48:06 »
Hoi allemaal!

Ik wil een fictieve politieke partij oprichten met de ideologie van de WieIsDeMol.Com bezoekers. :D De naam is 'Lijst Mol'!
Echter, 'Lijst Mol' heeft nog geen verkiezingsprogramma. Maar daar is dit topic voor!
Wat houdt jullie bezig? welke dingen moeten op de politieke agenda komen?

Dit is dé plek waar gediscussieerd kan worden over politieke onderwerpen. Gaandeweg komen we zo tot een fictief verkiezingsprogramma. Iedereen mag meedoen, dus ook degenen die nog niet mogen stemmen. :) Schroom niet, laat je mening horen en stel dingen aan de kaak die jij belangrijk vindt! Probeer wel realistisch te zijn. Niet overal kan meer geld aan besteed worden. Er zal dus ook weleens bezuinigd moeten worden.  ::)
Wil je weten waaraan en hoeveel geld nu besteed wordt, klik dan hier.

Mogelijke onderwerpen:
  • Onderwijs
  • Veiligheid
  • Zorg
  • Immigratie en integratie
  • Verkeer
  • Leger
  • Landbouw en visserij
  • Europa
  • Cultuur
  • Natuur en milieu
  • Ruimtelijke ordening
  • Economie
  • Sociale zaken(werk en uitkeringen)
  • Ontwikkelingssamenwerking
  • Financiën

« Laatst bewerkt op: 15-12-2002, 19:26:17 door Compuart »

Offline Malcolm

• Forumlid
LET OP: VERHUISD
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2002, 20:49:55 »
Meteen maar een eerste berichtje. :)

Verkeer:

Ik stel voor dat we het 'kwartje van Kok' NIET afschaffen en het geld dat we daarmee overhouden besteden aan de aanleg van de Hanzelijn(spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle).
Wil je de files tegengaan dan moet je het gebruik en niet het bezit van de auto belasten. Accijns is het meest eenvoudig middel om dat te berijken.
Ten tweede is het zo dat dat de schade die automobilisten aanrichten enorm is. Milieu, ruimte die ingenomen wordt in het landschap, verkeerslachtoffers en geluidsoverlast. Mensen die dicht bij een drukke weg wonen leven gem. 2 jaar korter. Wil je die schade tegengaan, dan zou de benzineprijs wel € 2,50,- moeten zijn.
Verder is die spoorlijn allang beloofd en kan Den Haag het niet maken om die belofte uit te stellen. Van uitstel komt afstel.

Offline Doris

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2002, 21:20:15 »
om dan maar ff verder te gaan op verkeer :)

ik vind dat de NS zoveel mogelijk geprivatiseerd moet worden waardoor de eigenaren winst willen draaien. op die manier kan je bereiken dat ze betere dingen met het bedrijf voorhebben zoals minder vertragingen, goedkopere kaartjes, etc.

over integratie/asielzoekersbeleid het volgende.
als buitenlander helemaal geïntegreerd zijn in nederland, zich gedragen als een volwaardig nederlands burger, geen strafblad hebben etc. ze dan níet terug gestuurd mogen worden naar hun thuisland als het daar weer veilig is. vooral niet als ze al meer dan 10 jaar in nederland wonen en kinderen hebben die in nederland geboren zijn.

Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2002, 21:49:14 »
Mee eens: Kwartje van Kok gewoon laten blijven bestaan en investeren in beter Openbaar Vervoer! Gebruik van de auto belasten en niet het bezit, en de subsidie op zuinige niet afschaffen! Geen verbreding van snelwegen...de files worden wel korter, maar ook breder! Oftewel, op de lange duur schiet je er geen donder mee op.  Als je wilt dat mensen de auto laten staan, zorg dan voor beter openbaar vervoer. Subsidieer van mij part de NS. Verdere privatisering heeft volgens mij geen zin, want het probleem is dat de NS nog steeds geen serieuze concurrentie heeft. Maar meer (zit)plaatsen in de trein, en comfortabele warme ruimten waar je op je aansluiting kunt wachten zou ook al erg prettig zijn. Al die koude tochtige perrons trekken mij ook niet zo, dan zit ik liever in mijn eigen auto te wachten met mijn eigen muziekie.

Zorg: geef die verpleegsters eens een fatsoenlijk loon! Ze lopen zich de hele dag uit de naad en krijgen nog een grote bek op de koop toe. Ik zou er ook voor passen. Terwijl men in verzorgingstehuizen nog maar 1x per week kan douchen vanwege personeelstekort. Schande! Haal maar bij defensie vandaan. Wat moeten we in hemelsnaam met zo'n miljoenenkostende Joint Strike Fighter?

Ontwikkelingssamenwerking terug op de agenda. Je kunt niet alle asielzoekers uitmaken voor criminelen, de toegangspoorten tot Nederland dichtgooien en de problemen in de landen waar zij vandaan komen totaal negeren, zolang er nog heel veel mensen gewoon simpelweg doodgaan omdat ze nix te eten hebben... Zo egoistisch kun je toch niet zijn?

Nou, dat was het ff voor vandaag. Wel lekker hoor, ff je eigen ideeen spuien..!

Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2002, 22:09:39 »
ik ben dus niet mee met de nederlands politiek, maar om over onderwijs te beginnen: schaf je geen minister aan zoals de onze (minister Marleen Vanderpoorten)
der is hier in Belgie al massaal veel kritiek op haar beleid gekomen, uit het kamp vd leerkrachten vooral, met stakingen tot en met en ik moet hen gelijk geven

ze heeft nl de pensioenleeftijd van 55 naar 58 opgetrokken en heel het onderwijssysteem is verandert, ipv bv latijn-wiskunde en latijn-moderne talen is het latijn a en b, met amper onderscheid voor de wiskundigen en niet-wiskundigen en de meeste kinderen vinden dat zelf niet goed, dusja...

banaan begint met een b, soms met een s

Offline Malcolm

• Forumlid
VERPLAATST: test
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2002, 22:18:24 »
Uiteraard zal 'Lijst Mol' geen slechte ministers aannemen.  :)

Maar waar ben je het niet mee eens in de Nederlandse politiek? En hoe moet het volgens jou wel?

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2002, 22:49:23 »
Oke, zeer voor de hand liggend naar aanleiding van de gebeurtenissen hier in Venlo:

Veiligheid: Er moet meer geld besteed worden aan 't heropvoeden van ontspoorde (criminele) jongeren. Hierbij moeten niet alleen de jongeren zelf aangepakt worden, maar ook de ouders waardoor alle ellende meestal begint. Sommige ouders weten niet hoe ze hun kinderen moeten opvoeden en moeten daar hulp in krijgen.

Immigratie en integratie Inburgeringscursus verplicht stellen voor alle immigranten, dus ook voor immigranten die hier al jaren zijn. Ik vind het erg belangrijk dat immigranten Nederlands kennen, leren hoe de Nederlandse cultuur in elkaar zit en wetenschap hebben van dingen als Nederlandse wetten en Nederlandse normen en waarden. Dit betekent niet dat ze hun eigen cultuur of geloof moeten opgeven, maar ze moeten zich in andere situaties als de thuissituatie aan kunnen passen aan de normen aan waarden zoals die hier gelden.

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2002, 09:50:14 »
Uiteraard zal 'Lijst Mol' geen slechte ministers aannemen.  :)

Maar waar ben je het niet mee eens in de Nederlandse politiek? En hoe moet het volgens jou wel?

ik weet niet of ik eigenlijk zo direct slechte punten bij jullie kan aanmerken, het is al moeilijk genoeg om onze politiek te volgen, dus ik volg die van jullie niet zo direct maar op vlak van verkeer vind ik alvast dat jullie land het heel doet met de wegen! Ik bedoel daarmee dat de wegen in Belgie in slechte staat zijn, zeker ivm die van jullie, in Nederland rijd je lekker soepel, hier dus niet... en ook jullie ritsmethode is goed gevonden, dat proberen ze hier nu ook te promoten

Offline Kenner

• Forumlid
  • The one and only
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2002, 13:09:34 »
Gaan we dan ook (ex)kandi's als ministers aanstellen ? Kzie Cor uit serie 2 de politiek ingaan, kerstin en jantien lijken me ook erg geschikt, en natuurlijk Ellen die zich met het ontwikkelingshulp gedeelte mag gaan bezighouden... Als Winnie de Jong zomaar een partij op mag richten, moet WIDM dat zeker kunnen , toch ?

Adverteren onder de posts van Kenner? Bel nu voor een gratis offerte : 0800-BELKENNER (of mail bij geen gehoor) en vraag naar Kenner

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2002, 14:17:51 »
Ik stel voor om het eerst over de inhoud te hebben. De poppetjes komen later wel. In onze partij gaan we niet ruziën over wie op welke post moet zitten. ;D

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #10 Gepost op: 29-10-2002, 14:19:18 »
Angela for President! ;D

Maar nog even over veiligheid. Ik denk dat de verregaande indiviualisering van de samenleving ook een grote rol speelt. We moeten volgens mij meer terug naar "samen". Dan kunnen we ook "samen" ingrijpen als er iemand in elkaar geschopt wordt o.i.d.  Nu heeft iedereen zoiets van "ik bemoei me er mooi niet mee".

Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 29-10-2002, 15:26:29 »
Onderwijs:
A&K, met het optrekken van de pensioenleeftijd van 55 naar 58 lijkt mij weinig mis. De meeste mensen zijn op 55 jarige leeftijd bog prima in staat om voor de klas te staan lijkt mij. De werkende mensen betalen de kosten voor niet werkende mensen(jongeren, ouderen, en werkelozen) hoe kleiner de groep werkenden is hoe meer belasting ze moeten betalen.
Met het op z'n kop zetten van het onderwijs hebben we in Nederland ook nare ervaringen. Iedere 10 jaar wordt het onderwijs compleet veranderd. Zijn de scholen net gewend, komt de volgende verandering er weer aan. Ik pleit er dus voor om de komende paar jaar weinig grote veranderingen door te voeren.

Veiligheid:
Ik ben het helemaal eens met Han13 dat er meer aandacht besteed moet worden aan de (her)opvoeding van ontspoorde jongeren en dat we ouders daarbij moeten helpen. Tot nu toe er is altijd een mentaliteit geweest dat niemand (ook de overheid) zich niet bemoeit met de opvoeding. Erg gek eigenlijk als je je bedenkt dat het opvoeden van kinderen is een van de moeilijkste taken is binnen een gezin.
Tweety, wat zou onze partij volgens jou kunnen doen om meer "terug naar samen" te bereiken?

Integratie:
Ook ik vind dat allochtonen mensen die hier al lang wonen ook een inbugeringscursus moeten krijgen. Het is te gek voor worden dat er  mensen zijn die hier al 36 jaar wonen en nog geen woord Nederlands spreken.

{edit: spelfout}

« Laatst bewerkt op: 29-10-2002, 18:38:11 door Malcolm »

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 29-10-2002, 18:34:17 »
maar op vlak van verkeer vind ik alvast dat jullie land het heel doet met de wegen! Ik bedoel daarmee dat de wegen in Belgie in slechte staat zijn, zeker ivm die van jullie, in Nederland rijd je lekker soepel, hier dus niet...

Dat vind ik idd erg vervelend als ik 'ns in Belgie ben of door Belgie heen rijd. Jullie snelwegen zijn echt vreselijk slecht! 't moet toch echt niet goed zijn voor 'n auto om met 120 km/uur over dat belabberde wegdek te rijden.

Nou moet ik wel zeggen dat ik deze zomer (ik ben toen 'n paar dagen in Cadzand geweest en daar rijd je vanaf hier via Belgie naar toe) zag dat er op 'n paar plaatsen wel aan gewerkt wordt. Maar er moet nog veel gebeuren om 't zo gladjes zoals hier in Nederland te krijgen.  ;)

Citaat
Met het op z'n kop zetten van het onderwijs hebben we in Nederland ook nare ervaringen. Iedere 10 jaar wordt het onderwijs compleet veranderd. Zijn de scholen net gewend, komt de volgende verandering er weer aan. Ik plijt er dus voor om de komende paar jaar weinig grote veranderingen door te voeren.

Dat klopt idd. 'n aantal jaren geleden is er begonnen met 't fuseren van scholen. De scholen konden maar niet groot genoeg zijn! Hier in Venlo werden ook alle middelbaren scholen bij elkaar gevoegd en werden er grote campussen met duizenden leerlingen opgezet.

En nu wil men weer naar kleinere scholen toe, met kleinere klassen waarbij er meer aandacht is voor de individuele leerling. Dat is toch echt niet te geloven!

Nou vind ik zelf kleinere scholen en kleinere klassen wel beter, maar om nu weer alles om te gaan gooien?  ???

Offline ovide

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 29-10-2002, 19:36:33 »
Sociale zaken en werkgelegenheid:
Dit ligt in mijn straatje. Er wordt verwacht dat we in Nederland in de komende jaren duizenden, misschien wel honderdduizend werkelozen erbij krijgen. Er zijn simpelweg te weinig banen en ook sluit het aanbod van werknemers niet aan op de vraag van bedrijven. Nu wil men dus voor de grope oudere werkelozen (>57,5 jaar) weer de sollicitatieplicht instellen. Men moet weer verplicht solliciteren tot zn 60ste. Zo voeg je een nieuwe groep toe aan 'de werkelozen', een groep die vaak al eel lang uit de roulatie is en waarvan de afstand tot de arbeidsmarkt heel groot is. Het is voor deze mensen alleen maar frusterend, lijkt mij, om keer op keer afgewezen te worden, terwijl er voor jongere mensen niet eens werk te vinden is. Dan willen ze ook nog de gesubsidieerde arbeidsplaatsen gaan afschaffen (de Melkert banen), dus dan komen er nog meer werkelozen bij. Ik vraag me af wat het land meer geld kost. Het in stand houden van die banen en van de uitkering van die oudere groep werkelozen, of een nog grotere groep werkelozen 'creeren'. Een groep die zo weinig kansen heeft, dat je er alleen maar geld en energie in moet pompen terwijl je waarschijnlijk maar weinig resultaten zult zien.

Op zich vind ik dat iedereen moet werken voor zijn geld, als ie daar toe in staat is. Maar nu heb ik het idee dat er ellende op ellende gestapeld wordt (deze maatregel zou misschien goed zijn als er een heel groot tekort aan werknemers was en niet zoals nu aan banen). Ik heb hier niet echt een oplossing voor.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Offline fenn

• Forumlid
  • ik koe van you..!
« Reactie #14 Gepost op: 29-10-2002, 21:29:50 »
We moeten ervoor zorgen dat alle pc's het goed doen, en dat iedereen altijd op t forum kan posten...

Ik vind dat er igg GEEN wegen bij moeten komen...alles is al bereikbaar en files los je er niet mee op.
Verder moeten de grenzen tuurlijk wel open blijven voor vluchtelingen...hoe dat allemaal zit weet ik niet precies, maar laat die arme mensen wel binnen.
Meer doen voor de natuur en de dieren. Scharrelvlees wat goedkoper maken enzo, van die kleine dingen die veel goed doen!

Jeetje moeilijk hoor om dat zomaar te zeggen. want met mijn punten kom je ook nie verder...dat zijn maar wat uitflapsels van mn mening
Ochja zoveel mogelijk doen tegen zinloos geweld...want das zo zinloos

een parachute is net als verlichting...soms trek je aan 't touwtje en gebeurt er niks

Offline Mahtob

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2002, 11:48:37 »
Bij de "lijst mol" zou je toch verwachten dat ze zo subtiel mogelijk alle gemaakte afspraken proberen te saboteren.
 ;)

molzot

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2002, 16:45:38 »
Veiligheid:
Nog geen maand geleden vertelde procureur generaal De Wijckersloot(een van de hoogste bazen bij de politie) in de media dat de politie veel te weinig menskracht heeft en dat de politie voortaan keuzes moet gaan maken. Wordt er ingebroken in je huis dan zal de politie daar hoogstwaarschijnlijk geen zaak van maken. Van de 8 miljoen misdrijven die er jaarlijks gepleegd worden, leiden er 10.000 tot een veroordeling. Dat is slechts 1 promille! De rest gaat vrijuit. Het grooste gedeelte daarvan omdat er geen aandacht aan de zaak wordt gegeven of omdat de zaak geseponeerd(=niet voor de rechter gebracht) wordt.

Waar ik me ongelooflijk aan erger is dat de politie wel tijd heeft om twee medewerkers van een AH supermarkt in amsterdam te vervolgen. Zij hebben een overvaller die gewapend met een mes 500 euro had buitgemaakt overmeesterd. De overvaller had daarbij slechts een gebroken neus opgelopen.
Stel dat de omstanders in Venlo die ...-marokkaan een gebroken neus hadden geslagen, dan waren waarschijnlijk ook zij vervolgd.  >:(

Ik vind dat de politie haar prioriteiten anders moet leggen en deze zaak moet seponeren.

Wat vinden jullie ervan?

{edit: titel + typfout}

« Laatst bewerkt op: 30-10-2002, 20:51:06 door Malcolm »

Offline Doris

• Forumlid
  • t is weer begonnen!
« Reactie #17 Gepost op: 30-10-2002, 16:57:26 »
volkomen mee eens malcolm. en idd, die zaak van die twee medewerkers is echt complete waanzin. maar goed, ik vind het ook heel erg fout dat er maar zo weinig zaken behandeld worden. nog niet zo lang geleden was een vriend van mij op het politie bureau om aangifte te doen van diefstal, toen was er ook een vrouw en die deed aangifte van verkrachting en mishandeling door dr man en die werd gewoon weggestuurd! ze moest later maar terug komen ofzo. nou, dat is toch belachelijk! als zoiets je gebeurd en je hebt eindelijk besloten om toch maar aangifte te gaan doen, en je wordt gewoon weggestuurd dan is dr toch iets aardig fout met de nederlandse politie of iig hoe die georganiseerd is.

Offline Compuart

• Realitynet.nl Administrator
  • SMF rulez!
« Reactie #18 Gepost op: 30-10-2002, 19:48:06 »
Ik ben het niet eens met de ophef rond de voorleiding van de AH-medewerkers. Ik heb er alle begrip voor dat mensen zeggen dat het geen goed signaal is wat je afgeeft, zeker na hetgene wat er is gebeurt in Venlo, maar ik wil daarmee de actie van justitie niet afkeuren. Er is hier (naar justitie zegt) sprake van gebruik van buitenproportioneel geweld. Hoe buitenproportioneel weet ik niet (en de rest van de media overigens ook niet). Feit is wel, dat de overvaller een aangifte van een geweldsmisdrijf gedaan heeft en de rechter alleen maar de zaak in behandeling heeft genomen.

Naar mijn mening moet elke geweldszaak waarbij voldoende bewijs van het delict en de daders zijn in behandeling genomen worden. Wat vervolgens het oordeel van de rechter is, dat zou pas ter discussie moeten staan als de rechter een oordeel erover uitspreekt.

Als de overvaller een gebroken neus is geslagen en dat was niet nodig geweest om de man staande te houden (met de nadruk op 'als', want ik ken het dossier niet), dan is het volgens mij nog steeds een geweldsdelict, ongeacht de omstandigheden.

Een samenleving waarin geweld om welk motief dan ook gedoogd wordt, bevindt zich op een hellend vlak. Zoals ergens eerder ergens de vraag werd gesteld: bestaat er wel zoiets als zinvol geweld? Nee, naar mijn mening niet. Ook niet als er geweld van de tegenpartij aan vooraf ging.

« Laatst bewerkt op: 30-10-2002, 20:21:46 door Compuart »
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 30-10-2002, 19:58:07 »
Onderwijs:
A&K, met het optrekken van de pensioenleeftijd van 55 naar 58 lijkt mij weinig mis. De meeste mensen zijn op 55 jarige leeftijd bog prima in staat om voor de klas te staan lijkt mij. De werkende mensen betalen de kosten voor niet werkende mensen(jongeren, ouderen, en werkelozen) hoe kleiner de groep werkenden is hoe meer belasting ze moeten betalen.

nou, ik wil ook onderwijzeres worden in het hoger middelbaar en ik verwacht niet dat ik mijn beroep zo beu zal worden dat ik op 55 jaar al wegwil, maar er zijn scholen waar de criminaliteit bv stijgt, waar leerkrachten zenuwinzinkingen krijgen ed en dan snap ik eigenlijk wel perfect dat je wegwil. Bij ons zitten er leekrachten boven de 55 en die doen hun job nog perfect hoor en je kan best wel zeggen van: als je je niet goed voelt op je school, probeer ergens anders les te geven maar zo makkelijk gaat het dus niet en die jongeren moeten ook onderwezen worden