Koningshuis:
Ik denk niet dat dat probleem daarmee opgelost is. Dan krijg je nl. een president. Ik vraag me af hoe mensen reageren als de president zou zeggen wat Bernard nu gezegd heeft....
Ze kiezen bij de eerstvolgende verkiezing een ander.
Een koningshuis instand houden, omdat anders de roddelbladen niks te schrijven hebben lijkt mij een beetje ver gaan. Of het koningshuis een goede representatie is voor Nederland, hangt af van hoe "schattig" de zittende koning(in) is.
Ik denk dat de premier het eerder lichter dan zwaarder krijgt bij afschaffing. Dan hebben we een premier én een president. De president zal meer werk wegstofzuigeren dan de koningin nu doet.
Met het Zweedse model kan ik ook wel leven, zolang het allemaal maar een schattige boel blijft.
Orgaandonatie:
Het is inderdaad zo dat er wel wat haken en ogen aan mijn voorstel zitten. Toch denk ik dat we er wel uitkomen.
Of artsen niet durfen te vragen weet ik niet. Wel dat 76% van de nabestaanden niet instemt.
Er is idd wel een probleem dat mensen even snel donor worden op het moment dat ze een orgaan nodig hebben. Dit is een zelfde soort probleem waar verzekeraars mee te maken hebben. Even snel een tandartsverzekering afsluiten als je een kunstgebit nodig hebt. Ik vind dat je later je keuze moet kunnen wijzigen, maar je moet donor zijn vóórdat je te horen krijgt dat je een nieuw orgaan nodig hebt.
En wat als iemand nooit een formulier heeft opgestuurd of anderzins, maar altijd aan vrienden en familie kenbaar heeft gemaakt dat hij z'n organen beschikbaar stelt als het zover mocht komen.
Je bent donor of je bent het niet.
Het formulier komt niet aan: Die kans is erg klein. Je krijgt trouwens een bevestiging terug. Als het Register het forulier niet binnen vier weken terug ontvangt, kunnen ze bijv. opnieuw een sturen.
Of is nog onderweg...: De kans is nu veeeeeeel groter dat je overlijdt omdat er simpelweg geen donor voor je is, dan dat dadelijk je formulier nog onderweg is. Kinderen krijgen altijd een orgaan van mij. Dus als je ervoor zorgt dat je op je 18e verjaardag geregistreerd staat, heb je het hele probleem niet.
Of een ander voorbeeldje: Iemand die jouw 5e keuze heeft aangekruist ligt in het ziekenhuis en komt te overlijden. Vanwege omstandigheden moet er snel gehandeld worden, soms kunnen ze in coma gehouden worden, maar soms niet. Het blijkt dat de enige persoon/personen die in de buurt zijn en in aanmerking komen; niet de 5e optie op hun formulier hebben ingevuld. Moeten dan die organen niet gebruikt worden? Doodzonde, lijkt me.
Het leven is hard. Maar iemand die "Nee" invult of z'n formulier niet opstuurt is nog veel harder. Hij tekent daarmee voor jouw dood.
(En dan heeft hij vaak nog het lef ook om te zeggen dat hij recht heeft op jouw organen. "Omdat het gaat om mensenlevens...", zeggen ze. Hoe gemeen kunnen sommigen zijn. Een ander laten sterven, maar zelf eisen dat je geholpen wordt. )Ik weet dat mijn oplossing niet 100% ideaal is. Dat is geen enkele. Maar er zullen meer donoren komen en minder mensen overlijden.
Ik verplicht niemand donor te worden en ontneem niemand het recht organen te ontvangen. Ik wil alleen bepalen aan wie ik ze geef. Van discriminatie is evenmin sprake. Of je andere eisen mag stellen(ras, strafblad etc.), is een heel andere discussie.
gr, Malcolm