Of je bent als kandidaat overtuigd van je gelijk en hoopt zo op 1 concurrent minder. Ik zou als kandidaat ook mijn (mogelijke)mol de vrijstelling gunnen.
Nou, dat is dus het ding. Als je je vrijstelling inzet op iemand die je niet verdenkt, dan heb je een grotere kans dat één van je overgebleven verdachten alsnog afvalt en je beter weet op wie je de volgende keer moet stemmen.
De mol heeft sowieso geen vrijstelling nodig en kan niet afvallen. Als je je vrijstelling op de Mol inzet, is er meer kans dat er een kandidaat overblijft die het fout heeft en daardoor afvalt.
Met andere woorden: als je je Mol een vrijstelling geeft, dan geef je jezelf in principe meer kans om in het spel te blijven. Als je op een andere kandidaat inzet, neem je een groter risico, maar dan weet je achteraf door wie afvalt wel sowieso beter of je gelijk had of niet.
Daarom verbaast het me dat iedereen gewoon volgens zijn verbondjes vrijstellingen heeft uitgedeeld. Ik denk dat ik dat veel tactischer zou hebben aangepakt.