Qua mogelijke voorkennis vind ik Viktor eigenlijk toch wel interessant. Direct op Margriet stemmen als penningmeester. Bij het namen raden stemt hij direct voor 30-50 en doet heel snel zijn hand naar beneden als hij ziet dat de handen voor 50-70 de lucht ingaan (Martine overigens ook). Het niet inzetten van zijn joker voor een tegenprestatie kan een goede actie zijn om zichzelf onverdacht te maken. Je kunt namelijk zowel als kandidaat, als mol als als hulpmol 100 euro uit de pot kijken.
Toch zijn er diverse zaken die me bij Viktor juist niet logisch lijken als hij de mol is. Het vertellen waar de bom ligt, kun je als mols uitleggen als er in bakje 8 een hoog bedrag zou liggen (iemand die bij 8 begint, weet dat die nog helemaal rond kan, iemand die bij 6 begint komt iets goeds tegen alvorens bij 8 aan te komen. Alleen:
- Zijn verhaal eromheen is niet sterk
- We weten niet of er een hoog bedrag in bakje 8 ligt
- Hij verkleint de kans dat iemand af gaat en vergroot de kans op geldbedragen in de pot.
Ook bij de foto-opdracht is hij erg verdacht. De New York foto mislukt en hij haalt een foto niet. Echter ligt de aandacht bij hem, maar kan ook een ander er onterecht op staan. Daarnaast: waarom zou je als mol met voorkennis direct naar een locatie toelopen waar je op de foto moet staan? Ik zou als mol zorgen dat de eerste locatie die ik tegen kom een plek is waar ik zelf niet hoef te zijn. Chris, Margriet en Viktor worden hierdoor mijns inziens minder verdacht.
Dat Viktor met maar 100 euro aankomt bij de lasergame zou een mooie molactie kunnen zijn. Vergelijkbaar met Kees in de minedump of George in de geldwagen. Maar daar haalden meerdere kandidaten een geldbedrag binnen. Als enige speler een geldbedrag binnenbrengen vind ik not done voor een mol. Zeker niet als als je een envelop pakt waarvan Chris over de porto vertelt dat die er niet zou liggen.
Qua mogelijke voorkennis is Viktor interessant. Echter vind ik hem weer een voorbeeld een kandidaat die acties maakt, waar – als je er genoeg omheen bedenkt- je het kan uitleggen als een molactie. En die dus vooral dingen doet waarvan je hoopt dat het molacties zijn.
Toch heb ik meerdere redenen om hem af te schrijven:
- Hij is de enige kandidaat die geld (100) pakt bij lasergamen, en heeft als laatste loper de slechtste positie
- Follow the momey maakt hem de meest onwaarschijnlijke mol van allemaal (Viktor is 7e van de 7, de mol zit in deze fase eigenlijk altijd wel in de top 3 van mijn rekenmethode)
- Hij vertelt waar de bom ligt, en vergroot de kans op geld in de pot (er wordt 750 verdient)
- Hij loopt direct naar een fotolocatie waar hij zelf op moet staan en verteld ook dat hij hierop moet (250 in de pot)