Ik wil gewoon niet zulke nare situaties als vorig jaar in dit topic, maar gewoon inhoudelijke (positieve) en kritische inhoudelijke discussies over wat er nog beter kan. Want 1 ding weet ik wel: hoewel niet alles vlekkeloos ging, en zoals Hetoord het zei: 'jullie zijn zelf jullie grootste critacasters', is dit qua niveau van spellen en molgevoel een beter seizoen dan het vorige en dat precies wat ik wilde en waarom ik samen met de andere jongens deze serie ben gaan maken. Maar waarom ik nog even wilde wachten zijn de volgende punten/spelkeuzes inzichtelijk maken.
1. Aantal twists
Voorgaande jaren was er misschien een overkill aan twists of te veel nagemaakte tv twists of twists met een stomme consequentie. De twists klopten niet. Dit jaar wilde ik / we minder twists en toen bedacht ik de executiekaarten. Laat de spelers zelf maar de twisten en het spelverloop bepalen. Dat hebben we deels ook gedaan door de ranking, waarbij de spelers zelf bepaalden wat er verderop in het spel zou gebeuren (penningmeester, wie krijgt een voordeel noem maar op). Maar nog belangrijker: door de executiekaarten. Het is een mooi item, dat als je toch minder items wilt, dat je dan beter een item als dit erin kan stoppen dan een joker of wat dan ook. Het is alleen jammer dat er maar 1 kaart is gebruikt uiteindelijk. Maar dat is het risico dat je neemt als spelleider. In ieder geval het doel was: de twisten, als ze er zijn, liggen in handen van de spelers en veel minder van ons als spelleiding. Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit ervaren hebben.
2. Aantal items
Ik heb een aantal keer gezien dat het aantal items te hoog was. Ik vind dat persoonlijk wel meevallen in dit seizoen. Maar omdat dta ook de feedback was van vorig jaar, hebben we ervoor gekozen in aflevering de onderhandeling redelijk wat items te stoppen en tot aan de helft wat losse items. Daarna, na de helft zouden er bijna geen items meer zijn, omdat ze dan te spelbepalend kunnen zijn. De opdracht gunnen was misschien niet helemaal handig, maar die waren we ook eigenlijk een beetje aan Lama verschuldigd erin te stoppen n.a.v vorig seizoen. Om toch nuttige, maar wel andere items in het spel te hebben, heb ik uiteindelijk de executiekaarten (iets minder goed uit de verf gekomen) en de sleutelwoorden bedacht (helaas al snel geraden, maar dat is ook dankzij een topmol die door zijn sociale skills veel bondjes had veel info en zonder voorkennis de finalevrijstelling veilig stelde). We hebben dus wel oprecht het aantal items geprobeerd te beperken, omdat we ons ervan bewust zijn dat overkill niet goed is. Maar ik ben heel benieuwd hoe iedereen daar tegenaan kijkt. Tegen de nieuwe items, tegen de hoeveelheid e.d.
3. Psychologische mindf*cks
Wat ik heel graag wilde in dit seizoen was minder gebrei in de spellen, maar meer gelaagdheid. Meer mindf*cks in de spellen zelf. En ik denk dat dat met name in de eerste helft van het seizoen aardig is gelukt met meteen de rankingsopdracht al, de onderhandelingen, wil je nu al weten wie de de mol is, het geheim, gunnen, ijsberen. Maar ook zelfs een opdracht als met de Salsabarren heeft die gelaagdheid (team van de mol?). Alleen in de bingo opdracht zat daar ook zo'n element in van vertellen wie je mol is. Dat is gewoonweg mislukt en onnodig. Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
4. De spellen
Je ontkomt niet aan kennisspelen (quizzen), want online is dat net even anders dan in het echt. Wij kunnen niet echt gaan abseilen, karten lasergamen etc. Al proberen we wel de locatie vaak aan iets leuks te koppelen wat je daar kunt doen. Maar ik ben benieuwd of daar een goede mix in zit, want als spelleider is het heel makkelijk om er toch weer een quiz in te schrijven zeg maar. We hebben ook geprobeerd een bepaald level van spellen te krijgen. Een combinatie tussen makkelijk en moeilijk, simpele en ingewikkelde spellen, langdurige en korte spellen. Al weet je nooit van tevoren hoe zo'n groep dat gaat doen. Ben benieuwd hoe iedereen dit ervaren heeft
Dit waren even de speltechnische punten waar ik wat over kwijt wilde. Nou ja er is eigenlijk nog veel meer, rol van de spelleiding (combinatie met persoonlijk leven/online zijn en reageren want dat gaat ook niet altijd goed), locaties, de spellen zelf (zijn het er genoeg, te veel, duren ze te lang, zijn ze te gelaagd of niet), de speluitleg, communicatie, het format zelf, de testen/executie, maar ook interne dingen tussen spelleiders/mol achter de schermen daar moeten dingen ook beter maar die gooien we niet hier op het forum uhm.. ja zoveel nog eigenlijk er is nog zoveel goeds, maar ook zoveel te verbeteren. Maar al met al was dit alles bij elkaar opgeteld inclusief een topmol echt een hele goede serie. Ook al kan ik best wel kritisch zijn op dingen en lijk ik niet altijd blij met wat we doen, dit is een serie die gewoon erg geslaagd is
Zo nu mogen jullie los