Twaalf Queens van RuPaul's Drag Race slapen. Het is aan jullie om ze wakker te maken. Dit spel is gebaseerd op het bestaande kaartspel
Sleeping Queens. Yep, hou je klaar om weer veel regels te lezen. Deze keer is er gelukkig maar één zo'n opdracht.
Jullie worden in drie groepen verdeeld. Susdus heeft deze ingedeeld. Meer daarover morgen.
Doel van het spel- Verzamel 5 Queens of 50 punten (in een groep met 3 spelers)
- Verzamel 4 Queens of 40 punten (in een groep van 4 spelers)
- Of in het uitzonderlijke geval dat alle Queens wakker zijn en er nog geen winnaar is, of als de deadline om is, wint degene die op dat moment de meeste punten heeft.
VoorbereidingEr zijn 12 Queens. Ik leg ze in elke groep in een random volgorde.
Daarnaast zijn er 67 kaarten, die ik schud en verdeel. Via pm stuur ik jullie vijf startkaarten.
Hoe spelen?Als je aan de beurt bent, kan je 1 van deze acties doen:
- Een kaart spelen en de daarbijhorende actie uitvoeren (zie 'Kaarten en hun acties' hieronder), OF
- Leg 1 of meerder getallenkaarten af. (zie 'Getallenkaarten afleggen' hieronder)
Daarna vul je je hand weer aan tot 5 kaarten.
Kaarten en hun acties:Er zijn 8 verschillende soorten kaarten, ik zal hier de Drag versies die ik gemaakt heb posten met daarnaast de naam hoe ze in het echte kaartspel heten, just in case je de officiële spelregels wil nalezen:
- 12 verschillende Queens, die al "op tafel" liggen.
- 8 RuPaul kaarten (Kings)
- 4 Jury kaarten (Knights)
- 3 Sashay Away kaarten (Dragons)
- 4 Sleeping Potions
- 3 Scepters (Wands)
- 5 Pit Crew kaarten (Jesters)
- 4 kaarten van de nummers 1 t/m 10 (dus 4 kaarten met 1 erop, 4 met 2 erop, etc)
Hieronder een overzicht van de kaarten en wat ze doen met telkens een voorbeeld erbij hoe ze er uit zien. De naam van de kaart staat er ook altijd op geschreven, dus kan niet missen.
RuPaulDoor een RuPaul kaart te spelen, mag je één Queen kaart naar keuze pakken. Deze wordt open voor je gelegd, zodat iedereen ziet welke Queen het is en hoeveel punten je dus hebt. Deze Queen is nu "wakker". En zo wil je er dus 4 hebben (of 5 als je in een groep van 3 spelers zit). Mocht je de Rose Queen Sasha Velour gekozen hebben, mag je nóg een extra Queen wakker maken en voor je leggen.
JuryAls je een Jury kaart speelt, mag je een wakkere Queen van een andere speler stelen. Je speelt je kaart en je post welke Queen je steelt.
Sashay AwayAls iemand met een Jury kaart jouw Queen wil stelen en je hebt een Sashay Away kaart, mag je die direct spelen. Hiermee roep je Sashay Away tegen het jurylid, die rechtsomkeer zal maken en geen Queen kan stelen. De Jury kaart en jouw Sashay Away kaart worden afgelegd en jullie krijgen beiden een nieuwe kaart. Dit geldt niet als actie voor degene die de Sashay Away kaart speelt (aangezien het niet in haar beurt was)
Sleeping PotionDoor een Sleeping Potion te spelen, mag je één van de Queens van een tegenstander terug laten slapen. De Queen wordt bij die speler weggenomen en jij mag kiezen op welke positie je de Queen terug legt.
ScepterAls iemand een wakkere Queen van jou in slaap wil brengen en je hebt een scepter kaart, kan je deze spelen om jou te beschermen van de Sleeping Potion. Beide kaarten worden afgelegd en ieder krijgt een nieuwe kaart. Dit geldt niet als actie voor degene die de Scepter kaart speelt (aangezien het niet in haar beurt was)
Pit CrewMet de Pit Crew kan je lekker gokken. Als je een Pit Crew kaart speelt, draai ik de bovenste kaart van de trekstapel open. Is het een kaart met een speciale power (RuPaul, Jury, Sashay Away, Sleeping Potion, Scepter of Pit Crew) dan mag je deze op handen nemen. Is het een kaart met een getal, dan tel ik het aantal spelers vooruit dat het getal aangeeft en de speler waar ik dan uit kom mag meteen een Queen wakker maken en voor zich leggen. Dus bvb in een groep met Speler A, B, C en D speelt A een Pit Crew kaart. Ze trekt getal 5. Ik begin dan bij de speler te tellen die die kaart getrokken heeft tot ik op 5 zit. In dit geval: 1=A, 2=B, 3=C, 4=D, 5=A. Na dus 5 vooruit te tellen kom ik bij speler A terecht. Die mag een Queen wakker maken en voor zich leggen.