Dank allemaal voor de bedankjes. Nog even reageren op een paar zaken.
Wat betreft het geruzie en de sfeer, dat is iets dat volgens mij een klein beetje hoort bij de manier waarop er op dit forum spellen gespeeld worden. Niet alleen bij weerwolven, maar zoals hillo aanhaalde ook bij WIDMO en ik heb het bij meer spellen gezien. Er wordt soms hard en op de man gespeeld, waardoor het voor buitenstaanders die niet perse van drama houden, maar ook voor de spelers die dat niet leuk vinden, best vervelend kan voelen. Ik weet dat inmiddels en mocht ik weer eens aan een spel meedoen, dan houd ik daar rekening mee. "If you can't stand the heat....". Misschien wel verstandig om dat nieuwe spelers van tevoren te melden
![Grin ;D](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/grin.gif)
Vooropgesteld, verreweg de grootste tijd is er geen enkel probleem en is het vooral leuk om spellen te spelen en te volgen. Ik vind wel dat je altijd respectvol moet zijn naar elkaar, daar vond ik zowel Chip als Convans deze laatste nacht de grens voor mij overgaan. Maar ik ben het wel eens met Convans, dat bij weerwolven nou eenmaal ook het onder druk zetten van elkaar hoort. De manier waarop is wel belangrijk, maar iemand uitlokken is wel onderdeel van het spel.
2- Sinds wanneer zijn screenshots geoorloofd? (nep of echt) En waarom bevestigd de host nog even dat hij een foutje gemaakt had?
Ik was er vrij zeker van dat Chipie cultleider was, aangezien ik totaal geen wolf- noch burgertactieken bij hem kon speuren. En de laatste dag was, ondanks een mooie wanhoopspoging, ook vrij duidelijk. Maar dan komt die Monkeysuncle er even lekker tussendoor fietsen, waardoor hij lijkt te bevestigen dat Brent een burgerrol heeft. Gelukkig was het verhaal van chipie te inconsistent, waardoor de burgers juist stemden. (Bovendien was Brent in zijn stemgedrag ook wel mega-opvallend) Maar ik raakte echt volledig in de war. ![Hilarisch ::rofl::](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/COL.gif)
Ik had echt een fout gemaakt bij Brent en ik vond dat ik die moest herstellen. De verkeerde naam bij zijn (schuil)rol geplaatst, waardoor zijn claim ineens niet klopte. Dit had ik bij elke speler verbeterd, omdat er anders onterechte conclusies getrokken kunnen worden. Ik heb nergens gezegd dat Brent geen wolf is, ik heb alleen mijn kopieerfout hersteld. De chaos die daarna ontstond vond ik eerlijk gezegd wel vermakelijk, anders was het best een saaie laatste nacht geworden.
Dat over rollen bekend maken komt denk ik uit een WVW Discord server waar een aantal hier aan mee doen of deden. Daar is het al weleens voortgekomen dat burgers gewoon allemaal een rol konden claimen en er niet zoveel meer aan was. Maar dat is volgens mij als je met heel veel spelers speelt sowieso al veel minder een probleem. De stilzwijgende afspraak dat je je rol pas claimt als het nodig is (bv als je al veel gezien hebt of als je dreigt te sterven) is imo de beste manier om te spelen.
Om te voorkomen dat het zinvol zou zijn voor de burgers heb ik ook die schuilrollen voor de wolven en neutrale rollen toegevoegd. Ik heb die stilzwijgende afspraak wat zien vervagen, hoort ook een beetje bij het spel. En ik wilde dat voor zijn, wij hadden het destijds met Diva-weerwolven met nog 3 bij de laatste 10 al moeilijk omdat er zoveel rollen bekend werden. Volgens mij moet je óf met schuilrollen werken, óf met één rol voor de burger zonder extra kracht, zodat claimen als gewone burger niet iets is dat je spontaan onschuldig maakt, óf iets als de stoorwolf
![Roll Eyes ::)](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/rolleyes.gif)
. Of je photoshop, screenshots e.d. toestaat, dat is aan de spelleider natuurlijk, tenzij we vinden dat het iets algemeen weerwolvigs zou moeten zijn.
Dag en nacht zijn in het normale spel toch ook gesplitst. Dat hebben we juist ingevoerd omdat het anders verwarrend werd. Bijvoorbeeld een ziener die ‘s nachts nog iets mag zien en dat dan direct kan zeggen terwijl ze eigenlijk in dezelfde nacht ook opgegeten wordt.
Dit inderdaad. Of je daar als spelleider dan nog iets nachtelijks aan toevoegt, dat is aan jezelf. Ik heb ook wel weerwolvenspellen gespeeld met een vaste dag-deadline en een vaste nacht-deadline een paar uur later. Maar dat betekent vaak wel extra tijdsdruk, je moet dan ook maar beschikbaar zijn. En dan krijg je die "zo-en-zo was niet online, dus die kan geen ziener/beschermer/... zijn" argumenten
![Zeker niet! ::ohno::](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/no.gif)