Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava  (gelezen 5766 keer)

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #20 Gepost op: 21-03-2022, 15:19:36 »
In de afgelopen jaren hebben we gezien dat als de mol in de eerste afleveringen fouten maakt, ze vaak goed uit te leggen zijn. Vragen verkeerd beantwoorden, omdat ze de antwoorden niet hadden kunnen weten bijvoorbeeld.
In het hokje krijgt elke kandidaat een vraag die gaat over zijn expertise. Het is altijd verdacht als iemand zo'n vraag fout beantwoord, het argument 'dit had je niet kunnen weten' gaat namelijk niet op (ondanks dat de vragen hier lastig lijken te zijn). Met het oog op dat de mol de eerste afleveringen onder de radar probeert te blijven, denk ik dat het onwaarschijnlijk is dat Jens, Uma of Bert hun vraag fout zouden beantwoorden als zij de mol waren. Daarbij vind ik Bert's getreuzel en Uma's vrijstelling ook te opvallend gedrag voor een mol in de eerste aflevering, die wil in de groep opgaan, niet zichzelf er buiten plaatsen. (dit geldt ook voor Nele bij de eerste opdracht)
Wat ik dan weer verdacht vind is dat we Bert na Manu's mislukte poging tot steltlopen 'goed geprobeerd' horen zeggen. Als dit een sabotage zou zijn, wordt die door montage meteen weer gladgestreken tot een goede poging.

Online Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #21 Gepost op: 21-03-2022, 15:44:46 »
Als niemand 'm zou pakken zou het verdiende bedrag verdrievoudigd worden. Uiteindelijk had niemand z'n vraag goed maar dat kon de Mol niet weten.
Klopt maar de mol hoefde daarvoor niet als één van de eersten naar het hutje te geraken. Het zou veel meer onder de radar zijn om als één van de laatste te gaan, de vrijstelling is dan waarschijnlijk toch al weg.
Volgens mij was de mol één van de mislukte steltenlopers.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #22 Gepost op: 21-03-2022, 15:51:46 »
Zou de opdracht mislukken als de vrijstelling gepakt werd?

Met die instelling wil de mol gewoon zoveel mogelijk mensen in het hokje krijgen, zodat een iemand in ieder geval die vrijstelling pakt. Het is dan wel opvallend dat de kandidaten die de mol het minste vertrouwde (aan de ketting) als eerste gingen.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #23 Gepost op: 21-03-2022, 16:02:57 »
Toch zou ik als mol dan liever wat later gaan en hopen dat een andere kandidaat de vrijstelling zou pakken, óf als eerste en treuzelen, zodat de druk hoger wordt en een volgende kandidaat nog sneller geneigd is het te doen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #24 Gepost op: 21-03-2022, 16:09:07 »
"Het is de koekoeksklok, die hebben we nog niet gezien, er is in het hokje een dilemma" vond ik bijna een 'waar in Kiev zijn jullie dan?" aanjaagmoment...
« Laatst bewerkt op: 21-03-2022, 16:25:45 door Mollem »

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #25 Gepost op: 21-03-2022, 16:23:26 »
Vooral het feit dat hij zo lang wegblijft en daarmee min of meer aangeeft dat er persoonlijk voordeel is te behalen. Je zou dan kunnen bedenken dat daar die koekoeksklok hangt.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #26 Gepost op: 21-03-2022, 16:26:54 »
Maar het was niet Bert die dat zei, het werd gezegd (Anke / Uma?) toen Bert zolang in het hokje bleef.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #27 Gepost op: 21-03-2022, 16:53:46 »
Als opdracht was dit leuk . Leuk Ingespeeld op de actualiteit, esthetisch mooi met lichte elementen op de zwarte lava. De vloer als echt lava.

Echter de toevoeging van de klok met de vrijstelling daarin, doet voor mij nep aan en geeft de opdracht ook een nasmaak. Want door het aanbieden van de vrijstelling ten koste van te winnen geld is de rol van een fanatieke kandidaat weer exact hetzelfde als die van de mol.

Verder kun je met 11 deelnemers als mol eigenlijk wel ervan uitgaan dat iemand die vrijstelling wel zal pakken , maar daarvoor moeten er wel mensen in dat hokje komen. Dus vroeg afvallen op het parcours is niet handig. Maar als eerste naar dat hokje willen is ook niet nodig, tenzij je zelf de aandacht op je wilt laden als mol en de vrijstelling pakt.  Wat jens  hier doet is exact wat ik als mol zou doen, laat naar dat hokje gaan en nog even controleren of de vrijstelling er nog is, zo ja meepakken . (Echter zou jens niet weten dat er een vrijstelling inzit en is zijn actie dus niet als Mols te noemen )

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #28 Gepost op: 21-03-2022, 17:47:44 »
Kreeg wat Squid Game déjà vu's bij deze opdracht. Kinderspelletjes voor volwassenen, met potentieel serieuze gevolgen. Het boxspringen was zelfs bijna een kopie van de luchtbrug in Squid Game, waarbij een verkeerd antwoord naar een glaspaneel leidde waar je doorheen zakte. Leuk gedaan hier en was blij met de dubbele bodem middels die koekoeksklok. Dat geeft toch een beter motief voor alle deelnemers om 'rogue' te gaan, en dus iets moeilijker zoeken naar de Mol.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #29 Gepost op: 21-03-2022, 18:44:16 »
Grappig dat de productie uitgerekend deze IKEA-krukjes heeft gebruikt. Die heb ik ook thuis en er staat duidelijk op dat je er niet op mag staan, vanwege de stevigheid. De kandidaten hadden dus serieus kans erdoor te zakken.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #30 Gepost op: 21-03-2022, 20:00:34 »
Ik vond het jammer dat ze bij een fout antwoord toch de vrijstelling mochten pakken. Geen geld was natuurlijk prima, maar met een vrijstelling in het vooruitzicht kan niemand dat geld iets schelen. Als ze met een fout antwoord ook de kans op een vrijstelling hadden verspeeld, was het dilemma nog groter geweest.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #31 Gepost op: 21-03-2022, 20:36:01 »
Ik vond t toch zeker ook opvallend dat de kandidaten de vragen alledrie fout hadden.

Mammoetboom had ik geweten (en geen natuurvriend) en de vier evangelisten is nu niet bepaald een lastige vraag voor een godsdienstdocent …

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #32 Gepost op: 21-03-2022, 22:58:04 »

Mammoetboom had ik geweten (en geen natuurvriend) en de vier evangelisten is nu niet bepaald een lastige vraag voor een godsdienstdocent …

Iedere Christen kan op z’n minst 2 Evangelisten noemen, ook als je sporadisch de kerk bezoekt bij gelegenheden als een huwelijk, begrafenis of doopsel. Dat wordt letterlijk altijd hardop gezegd: Lezing uit het evangelie van … (Matheus bijv.).
Dan weet je er op z’n minst 2 te noemen.

Ik neem aan dat je niet godsdienstles gaat geven als je geen affiniteit hebt met het onderwerp en atheïst bent.

Dus Uma is geen Christen maar geeft enkel les op een Christelijke school (ref. bisschop) en is zelf Moslim, Joods, Hindoestaans etc.  (Wie kan dit uitzoeken ?!!) of … ze is de mol.

Vraag me alleen af of je als mol niet eerder 3 goede namen noemt en dan net niet op de 4e kan komen. Dan een compleet verkeerd antwoord geven zoals nu.


Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #33 Gepost op: 21-03-2022, 23:00:21 »
Dat denk ik niet hoor Lunatic. Ze zal gewoon Christen zijn, maar dit wordt ook niet meer op school geleerd.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #34 Gepost op: 22-03-2022, 09:07:50 »
Dat denk ik niet hoor Lunatic. Ze zal gewoon Christen zijn, maar dit wordt ook niet meer op school geleerd.

Ik ben rond Uma haar leeftijd en de vier evangelisten is er echt ingepompt op de lagere school. En ook nog eens als je je vormsel doet, wat ze als godsdienstleerkracht ook wel gedaan zal hebben.

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2022, 09:56:52 »
Ik ben hardcore atheïst en ken de vier evangelisten ook.  ::hypocriet::

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2022, 12:58:46 »
Ik geef zelf godsdienst en echt waar: dit weten is heel heel vreemd - zelf ben ik ook geen moslim bijv maar niet weten wat de vijf zuilen van de islam zijn zou ik net zo bizar vinden. Is gewoon basisvakkennis.

Maakt haar niet direct mijn molverdachte overigens

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2022, 15:08:53 »
bijv maar niet weten wat de vijf zuilen van de islam zijn zou ik net zo bizar vinden. Is gewoon basisvakkennis.

Verder dan de Koran kom ik niet.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2022, 15:24:28 »
Ik ben rond Uma haar leeftijd en de vier evangelisten is er echt ingepompt op de lagere school. En ook nog eens als je je vormsel doet, wat ze als godsdienstleerkracht ook wel gedaan zal hebben.

Ja kijk, ik had er 3 vd 4 juist gehad. Dus ook niet alle 4. Terwijl ik wel 6 jaar godsdienst gehad heb in het middelbaar en mijn vormsel gedaan heb en Uma haar leeftijd ben.

Dus ik vind het niet zo bijzonder dat ze dit niet wist

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 3 - De vloer is lava
« Reactie #39 Gepost op: 22-03-2022, 15:30:26 »
Dit is t shot net nadat Gilles zegt: “de vloer is lava.. 5..4

Yens staat nog met zn handen in zn zakken terwijl de mol weet dat ie moet gaan rennen.