Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering  (gelezen 5237 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #40 Gepost op: 6-04-2022, 15:22:20 »
Het is een bijdrage van Paraceta van wieisdemol.be.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #41 Gepost op: 6-04-2022, 16:07:14 »
Opvallend dat bij de gekozen strategie 3 van de 5 vragen voor Emanuelle/Philippe waren geweest.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #42 Gepost op: 6-04-2022, 16:51:13 »
Wat dat betreft was verdelen van vragen sowieso riskant want je zou maar net degenen die bepaalde borden gelezen hebben achter moeten laten..
(Nou waren de tussenopdrachten niet echt van het kaliber 'de halve groep blijft achter' maar dat wisten ze niet van tevoren)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #43 Gepost op: 6-04-2022, 17:05:03 »
Is er ergens uitgelegd dat je geen informatie aan elkaar mocht doorgeven?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #44 Gepost op: 6-04-2022, 17:34:26 »
Is er ergens uitgelegd dat je geen informatie aan elkaar mocht doorgeven?

Niet dat ik weet, maar ik weet niet of 'even de informatie doorkrijgen van 12 borden die je niet gezien hebt' nou zo lekker blijft hangen?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #45 Gepost op: 6-04-2022, 17:45:05 »
Opvallend dat bij de gekozen strategie 3 van de 5 vragen voor Emanuelle/Philippe waren geweest.
En nog steeds waren, ook toen de strategie werd losgelaten.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #46 Gepost op: 6-04-2022, 18:08:41 »
Niet dat ik weet, maar ik weet niet of 'even de informatie doorkrijgen van 12 borden die je niet gezien hebt' nou zo lekker blijft hangen?

Ik bedoel meer of het toegestaan was de vraag hardop te roepen als je eenmaal bij de zuil stond. Er werd aangegeven dat wie bij de zuil ging kijken minstens één vraag moest beantwoorden, maar ik heb niet meegekregen of je je wel of niet mocht laten assisteren op afstand.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #47 Gepost op: 6-04-2022, 19:05:06 »
Als je geholpen mag worden op afstand dan heeft die beperking dat je tenminste één vraag moet beantwoorden weinig zin lijkt me.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #48 Gepost op: 6-04-2022, 19:08:14 »
Ja, daar heb je gelijk in. Dan mocht het dus vrijwel zeker niet. En dan wordt het dus extra interessant om te zien wie er hun best deden om de voortgang van de buggy's te frustreren.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #49 Gepost op: 6-04-2022, 20:59:12 »
Sven komt aan bij de raket. Er is overleg met Bert en Anke. Van Bert en Anke was bekend dat zij weinig gestudeerd hebben (en ook door Sven bij de laatste vragen vooruitgestuurd waren, want die doen wij wel). Ondertussen komt Philippe aan met nog 4 minuut en 30 seconden op de klok. Philippe geeft aan vaak stil te hebben gestaan en gestudeerd te hebben, waaronder drie vragen die gesteld gaan worden. Sven gaat de vragen beantwoorden, vier in totaal, waaronder de drie van Philippe. Philippe weet niks van de laatste vraag. Sven laat de vraag over de maanlanding staan.  Hoopte hij dat Philippe die zou proberen te beantwoorden?
Helaas was ondertussen iedereen aangekomen waaronder Yens&Uma. Zij weten het antwoord allebei dus schaakmat voor Sven, Yens en Uma. Uma kwam gillend aangerend.
Het kan ook zijn dat Sven liever de vragen zelf gokte dan het aan Philippe over te laten, omdat hij hem niet vertrouwd.



« Laatst bewerkt op: 10-04-2022, 01:30:05 door foxhunter »

Offline Lotje00

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #50 Gepost op: 6-04-2022, 21:13:51 »
Maanlanding was een van de weinige borden die Sven niet gelezen heeft, dus het was wel heel riskant als hij die ook had geprobeerd. Volgens mij hadden alleen Yens en Uma die gelezen, dus wel verdacht van Sven dat hij alle andere vragen al wegspeelt, misschien in de hoop dat Yens en Uma er nog niet waren en niemand die vraag zou kunnen beantwoorden

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #51 Gepost op: 6-04-2022, 21:35:18 »
Maar maanlanding is juist een van de makkelijkste onderwerpen. Vrijwel iedereen weet Apollo 11, Neil Armstrong, Buzz Aldrin, Michael Collins, 'One small step', 'The Eagle has landed' wel op te sommen. Maar goed, ze hadden natuurlijk ook Mare Tranquillitatis, het Call Sign 'Columbia' en de datum 16 juli 1969 kunnen vragen en dan was het toch weer wat lastiger geworden voor de twintigers en dertigers.

Hoe dan ook een erg leuke opdracht en ik verheug me op de finale waarin na de lancering een kleine parachute naar beneden zien komen met daaraan een bordje met de naam van de Mol erop. Het was immers opvallend dat de raket totaal niet meer getoond werd terwijl die in de lucht was.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #52 Gepost op: 6-04-2022, 21:42:11 »
Maar maanlanding is juist een van de makkelijkste onderwerpen. Vrijwel iedereen weet Apollo 11, Neil Armstrong, Buzz Aldrin, Michael Collins,

Kennelijk niet want Yens had Phil Collins nodig om het te onthouden  ;)

Persoonlijk ben ik n spacejunky en wist alle antwoorden zonder de infoborden maar uranus en neptunus worden door veel mensen omgedraaid.. beiden blauwige gasreuzen.
Sommigen denken zelfs dat pluto er nog bijhoort.
Niet iedereen is hier thuis in

Maar Sven wist deze vraag 100% zeker .. en hij wist niet dat Yens zo slim was om n ezelsbruggetje voor Collins te gebruiken voor die laatste vraag. De meeste mensen weten Armstrong en Buzz maar die derde wordt door de leek vaak vergeten.

Sven is echt zo de mol  ::jaja::


Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #53 Gepost op: 6-04-2022, 21:48:54 »
Sven komt aan bij de raket. Er is overleg met Bert en Anke. Van Bert en Anke was bekend dat zij weinig gestudeerd hebben (en ook door Sven bij de laatste vragen vooruitgestuurd waren, want die doen wij wel).

Maar vooraf, als Bert en Anke nog alleen zijn, zegt Bert al dat als er binnen 5 minuten iemand komt die ze vertrouwen en hij zegt zelfs dat als dat Sven is dat ze die de vragen laten beantwoorden. Nog eerder zelfs, in de buggy heeft Bert gezegd Sven volledig te vertrouwen.

Ondertussen komt Philippe aan met nog 4 minuut en 30 seconden op de klok. Philippe geeft aan vaak stil te hebben gestaan en gestudeerd te hebben.

Bert noemt Philippe meerdere malen als een molverdachte. Heel logisch voor kandidaat Bert om Sven, die hij vertrouwt, de vragen te laten beantwoorden en zijn molverdachte buiten spel te laten staan.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #54 Gepost op: 6-04-2022, 22:03:39 »
Sommigen denken zelfs dat pluto er nog bijhoort.

Maar tot aan dat congres in Praag in 2006 was dat natuurlijk ook zo.    8)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline PieterBasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1/8e finalist WidMO 2022
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #55 Gepost op: 6-04-2022, 22:16:02 »
Ik blijf erbij dat yens in deze opdracht gewoon (te) veel onnodig geld heeft verdiend. Verdacht hier is Sven, maar van Sven wil ik niet dat hij de mol is. Mijn mol Bert heeft hier volgens mij niet zo veel bijzonders kunnen doen, dit zou kunnen wijzen op de molbriefing?
'Ze noemen me ook wel Duracell konijn'

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #56 Gepost op: 6-04-2022, 22:23:23 »
Maanlanding was een van de weinige borden die Sven niet gelezen heeft, dus het was wel heel riskant als hij die ook had geprobeerd. Volgens mij hadden alleen Yens en Uma die gelezen, dus wel verdacht van Sven dat hij alle andere vragen al wegspeelt, misschien in de hoop dat Yens en Uma er nog niet waren en niemand die vraag zou kunnen beantwoorden

Maar stel je bent de mol, je staat als eerste op dè plek om de opdracht te laten mislukken dan weet je dat je 3 van de 5 vragen fout moet hebben en dat je dat alléén moet doen. Waarom doe je dat dan niet? Niemand houdt hem tegen...de mol klaagt in de molbriefing dat de groep hem tegenwerkt. Dat is hier helemaal niet aan de orde......de groep heeft zelf een potje gemaakt van strategie en het studeren.

De montage is hier weer niet helemaal duidelijk. Bij de vraag over de maanlanding zie je Sven twijfelen en daarna komen Yens en Uma aangerend. Vervolgens zien we Sven teruglopen en in het volgende shot is Emanuelle ook al bij de groep. Nadat de vraag over de maanlanding is besproken stuurt Uma  Yens naar de computer. Ook onmols van Uma....

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #57 Gepost op: 7-04-2022, 09:53:29 »
Waarom doe je dat dan niet?
Sven is een slimme kandidaat, die altijd op de goede posities zit maar niet de mol is? Hij wil de opdracht tot een goed einde brengen. Sven verdenkt Bert (2x al in de auto van die momentjes).

stuurt Uma Yens naar de computer. Ook onmols van Uma....
Ja, want het was Uma of Yens bij een vraag over maanlanding, en als mol ga je dan toch zelf het goede antwoord geven, de mol weet dan toch wat de vraag is en dat Yens dat antwoord weet. Dan ga je hem niet met de eer laten strijken, die eis je zelf op.

Met name Bert en Philippe zou in deze opdracht gedwarsboomd kunnen zijn. Bert verdenkt ook Philippe, dus Philippe was niet aan bod gekomen, want Bert is een beetje de leider van de groep.

Bert vroeg aan Anke ga jij of ga ik, een minuut per vraag is niet veel. Als Anke besluit te gaan zonder kennis dat zou mooi zijn. Bert zou zonder kennis kunnen gaan en dan twee, drie vragen wegspelen en dan zeggen ik weet het niet, iemand anders moet het doen in de hoop dat die het ook niet weet.
Het is wel een beetje simpel maar wel mols. En simpele oplossingen zijn vaak de beste.

Dat Sven net die laatste drie planeten omwisselt, dat doe ik ook altijd. Zie er geen molactie in.
Mijn ezelsbruggetje na deze aflevering is: het begint met de SUN en eindigt met SUN.
Want al die andere ezelsbruggetjes vergeet ik ook, deze is niet waterdicht maar wel te onthouden.

Na deze opdracht en in de auto ook komt er een schreeuw naar boven die zegt: Waar is Philippe gebleven? Compleet van de radar verdwenen. Heel vreemd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #58 Gepost op: 7-04-2022, 11:16:44 »
Dat Sven net die laatste drie planeten omwisselt, dat doe ik ook altijd. Zie er geen molactie in.
Mijn ezelsbruggetje na deze aflevering is: het begint met de SUN en eindigt met SUN.
Want al die andere ezelsbruggetjes vergeet ik ook, deze is niet waterdicht maar wel te onthouden.
Toen Pluto nog een planeet was, waren de laatste 4 planeten als een soort van ezelsbruggetje op zich.
Als je het rijtje saTURnus, uRAnus, nepTUnus en PLUto een beetje op kadans uitspreekt met de klemtoon op de hoofdletters dan krijg je een soort van deuntje en deuntjes zijn makkelijker te onthouden dan losse woorden. Wat waarschijnlijk ook bij het deuntje helpt is de lettergrepen met TU en de R in zowel Saturnus als Uranus. Wat ook helpt is de A in achtereenvolgens Saturnus en Uranus. De A die bij de laatste 2 niet meer voorkomt. Bij mij zit dit deuntje in mijn hoofd zoals Heb Je Even Voor Mij van Frans Bauer om maar wat te noemen.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2022, 11:19:30 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 2 - Raketlancering
« Reactie #59 Gepost op: 7-04-2022, 21:55:53 »
Helaas. Vanmiddag geleerd nu weer vergeten.

Wat als Yens rigoreus verdenkingen wil weg spelen met zijn Michael Collins? Bert Uma Manu en Sven hebben behoorlijk wat verdenkingen richting Yens.
Hij is de held van de dag, veel geld, dan moet hij daar wel mee gaan pronken.
Dat het een plan was om er een ezelsbruggetje van te maken.
Zou het heel straf vinden, maar misschien nodig omdat zoveel kandidaten zich als kandidaat verraden?
We gaan het hem nog heel lang nadragen dat hij hier een ‘fout’ maakte.