![Bravo! ::bravo::](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/kus.gif)
Spacy
Dan moeten we nu even heel goed nadenken wat handig is.
WinconditiesWolven: Wanneer een wolf de laatste in het dorp is die nog staat wint team slecht.
Burgers: Ze winnen als ze alle onrust (slecht & neutraal) hebben verjaagd uit het dorp.
Stokers: Ze winnen als een stoker aan het einde overeind blijft.
Volgens mij betekent dit in versimpelde vorm dat een team wint als de andere teams allemaal dood zijn? Bij de stokers is dat het minst duidelijk omschreven, maar doordat het spel pas 'aan het einde' is als ofwel een wolf als laatste overblijft óf alle onrust verjaagd is, kan het niet anders dan dat stokers winnen als wolven en burgers dood zijn.
We zijn nu nog met 8 spelers. Naar alle waarschijnlijkheid zijn er 2 wolven (waarvan Kaaasje er één is) en 2 stokers (waarvan PB er één is). Dan houden we 4 burgers over.
Stel we stemmen nu PB eruit, dan gaan we de nacht in met 2 wolven en 1 stoker. De wolven eten dan naar alle waarschijnlijkheid Spacy op in nacht 7 omdat de laatste wolf onbekend wil blijven en dan is het morgen 3-2-1. Dan kunnen we Kaaasje eruit stemmen op dag 7, en sneuvelt 's nachs in nacht 8 door de laatste onbekende wolf ook een semi-confirmed goodie. Het voordeel hier: die laatste wolf moet een gok wagen, want we hebben de beschermer nog. Het nadeel: Kaaasje kan een stem op zichzelf teniet doen. Op dag 8 is het dan 2-1-1 (of met geluk 3-1-1) en dan hebben we geen info meer.
Als we nu Kaaasje eruit stemmen, ziet het er als volgt uit:
Na dag 6: 4 burgers, 2 stokers, 1 wolf
Na nacht 7: 3 burgers, 2 stokers, 1 wolf, want Spacy sneuvelt
Na dag 7: 3 burgers, 1 stoker, 1 wolf, want PB sneuvelt.
Na nacht 8: 2 burgers, 1 stoker, 1 wolf, want (semi-)confirmed goodie sneuvelt.
En dan zijn we op hetzelfde punt als hierboven, want ook dan leeft de beschermer waarschijnlijk nog.
Lang verhaal kort: volgens mij maakt de volgorde geen klap uit
![Tongue :P](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/tongue.gif)
Enige voordeel om met Kaaasje te starten is dat PB minder krachten heeft dan Kaaasje, maar Kaaasje kan ook weinig doen denk ik.
Heb ook nog gekeken naar het scenario dat stokers en wolven mogelijk samen stemmen, maar volgens mij is dat niet per se in hun voordeel. Dan wordt het 4-4. Stel de burgemeester ligt bij een wolf of stoker, dan gaat er een burger uit.
Na dag 6: 3 burgers, 2 wolven, 2 stokers
Na nacht 7: 2 burgers, 2 wolven, 2 stokers | 3 burgers, 2 wolven, 1 stoker (wsl scenario 1)
Dan moeten op dag 7 de burgers en stokers wel samenwerken, anders winnen de wolven: 2 burgers, 1 olf, 2 stokers | 3 burgers, 1 wolf, 1 stoker
Na nacht 8: 2 burgers, 1 wolf, 1 stoker | 1 burger, 1 wolf, 2 stokers
Kom je denk ik na nacht 8 ook weer op dezelfde situatie uit, behalve dat de kans dan groot is dat er wat random mensen sterven door de samenwerking stokers/burgers. Maar dit scenario is denk ik niet wenselijk voor de wolven, dus die samenwerking zie ik niet van de grond komen.
------
Sorry voor het epistel met als conclusie dat er niet een simpele overwinning is haha. Ik denk dat het op het eindspel gaat aankomen. Maar misschien ziet iemand ergens een flaw in mijn verhaal en een voordeel van een bepaalde tactiek die ik over het hoofd zie?
Voorlopig stem ik op
Kaaasje, omdat die dus net wat meer kan dan PB.