De oorspronkelijke vraag was: 'Zouden de makers dat ooit doen, de mol een rood scherm geven?'
Die vraag is nu klip en klaar beantwoord. Ja, in de interne documenten van de makers staat dat de test van de mol blijkbaar in speciale gevallen tóch mee kan tellen voor wie het rode scherm krijgt.
De vraag die rest is: 'Hadden we genoeg aanknopingspunten om dit te weten?'
Sommigen vinden het een zo'n grote afwijking van de basisspelregels dat dit expliciet benoemd had moeten worden, of ze hadden een dergelijke twist überhaupt liever anders gezien. Anderen vinden het juist volkomen logisch dat het bij de spelregels hoort dat de mol een rood scherm kan krijgen. Een derde groep wist niet wat ze konden verwachten en is tevreden met de uitleg die we achteraf hebben gekregen.
De makers gingen er blijkbaar vanuit dat veruit de meeste mensen bij de laatste twee groepen zouden horen:
Ik heb net de Trust Nobody van deze week geluisterd (afl 9 deel A) en daar zeggen de podcasters dat ze de makers hebben gesproken (Gilles en Wouter) en dat die niet hadden verwacht dat de doorgewinterde fans hier zo'n ding van gingen maken.
Voor mij verzacht dit de situatie wel. Blijkbaar hadden de makers gewoon echt gedacht dat wij obviously zouden uitgaan van "de mol kan rood krijgen". Moesten zij geweten hebben wat ze nu weten, hadden ze misschien iets meer uitleg voorzien in aflevering 4 of 5.
Het lijkt me mooi om met deze conclusie af te sluiten. De makers proberen altijd nieuwe dingen uit en weten nooit op voorhand hoe dat uitpakt. Veruit de meeste wendingen worden hier vol lof ontvangen, andere leiden tot discussie. Ik ben blij dat er geëxperimenteerd blijft worden en kijk alweer uit naar het volgende seizoen
Wie nog inhoudelijke verbeterpunten heeft voor een volgende keer, nodig ik uit om zich naar de makers te richten in het feedback topic. Hier is de discussie wel zo'n beetje gevoerd. Dit topic gaat de geschiedenisboeken in en nu ook het archief