Volgens mij had niemand het bij het rechte einde bij de eerste Nederlandse mol, maar dat was er dan ook geen echte...
Ik dacht dat Petra (de winnares) wel op Deborah had gestemd, hoor...
Maar het doet er niet zoveel toe. Er kan inderdaad een winnaar zijn, zonder dat iemand de goede mol kiest en zelfs als allebei alle vragen fout beantwoorden.
Als het stemgedrag in de finale inderdaad zo is als we in de uitzending gezien hebben, kan de situatie dat geen van de kandidaten op de goede mol stemt alleen voorkomen indien John de mol blijkt te zijn. In dat geval wint degene die de meeste vragen goed heeft. Ik heb daar een theorietje op gebaseerd dat misschien wel heel gevaarlijk is, maar die ik hier toch maar neerzet.

In dat geval zal degene die het
minste bij de mol in een groepje heeft gezeten, of in dezelfde situatie heeft verkeerd als de mol, wellicht de
meeste kans hebben om te winnen. Immers, als er een meer algemene vraag tussen staat over de opdrachten, heb je dan meer kans dat je die goed hebt, want degene die jij verdenkt deed op dat moment hetzelfde als de mol. Ik heb daarom een kleine berekening gemaakt voor Jantien en George, gelet op de keren dat ze met John in een groep zaten of in dezelfde situatie als John verkeerden (en de ander niet):
Jantien:
- Wijnstampen - zat in dezelfde groep
- Fietsen - zat in dezelfde groep
- Gids - zat ook in het groepje dat werd rondgeleid
- Vliegtuig - heeft ook op het vliegtuig gezeten en vond ook maar 1 letter
- Schapenhoeden - opdracht samen met John
- Onderhandelen - koos hetzelfde koffertje als John
- Estafette - moest ook nummers onthouden
George:
- Geldwagen - moest ook achter de geldwagen aan
- Middelpunt bepalen - moest net als John op zoek naar de telefoon
- Ontvoering Kerstin - zat in dezelfde groep
- Boom kappen - opdracht samen met John
- Ondervraging - werd ook ondervraagd
- kamers in fort - is het eerste deel van de opdracht samen met John geweest
Volgens deze berekening is Jantien vaker in dezelfde situatie geweest als John, dus zou George meer kans hebben om te winnen.
Aanvullingen/opmerkingen zijn welkom. ;) En nogmaals: ik weet dat dit een hele gevaarlijke redenering is, maar je moet toch wat om de week door te komen. :P