Auteur Topic: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen  (gelezen 42778 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #160 Gepost op: 8-04-2023, 22:05:57 »
OK, Martin, die uitleg is klaar en duidelijk.
Ik kijk uit naar wat dat scriptje mogelijk gaat opleveren qua leesbare woorden (of cijfers).
Tiens, Python vernoemd naar Monthy Python, dat wist ik niet. Leuk weetje bijgeleerd vandaag. Bedankt!
Ik was ook benieuwd dus ik heb even een Python scriptje geschreven. Heb gelijk maar even 2 versies gemaakt, eentje voor standaard morse tabel en eentje voor de USA versie. Het programma is gelijk alleen aan het begin zit een andere structuur voor de code tabel.  De scripts vind je onder de spoilers.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Edit:De manier waarop het script werkt is een leuk voorbeeld hoe je een complex probleem aanpakt. Je vertaalt het probleem naar een deelprobleem, dat je weer vertaalt naar een deelprobleem, etc.  totdat je een heel simpel deelprobleem overhoudt. De uitleg hiervan vind je onder de volgende spoiler.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Voor de eerste reeks leverde het programma maar liefst 386 "woorden" op. Voor 2 andere 1490 (!), en dat was  nog voordat ik cijfers en leestekens had toegevoegd aan de morse code tabel.
Dit komt omdat elke losse . of - een letter kan zijn. Daarom heb ik een parameter toegevoegd waarmee je het maximum aantal letters van de gezochte woorden kan aangeven. De gevonden woorden verschijnen automatisch in alfabetische volgorde.
Voor de code op 48:38 heb ik de volgende woorden gevonden: LEEP, LEUN, LIAN, LIEG, LIP, RESTTE, RIEP.
Voor 1:01:27 heb ik gevonden: AVARI, RELDE, RUINDE en RUIDE. Van de rest is geen chocola te maken.
Met de Amerikaans tabel heb ik geen enkel zinnig woord gevonden. Bij de Amerikaanse versie moet je i.p.v. een '-' een '=' ingeven voor de lange streep (de letter L).
Edit
Om het script uit te proberen, kun je naar de volgende site gaan:
https://www.w3schools.com/python/trypython.asp?filename=demo_default
Kopieer hier één van mijn scripts en voeg daar het decodeer commando toe voor de string die je wil decoderen, bijvoorbeeld:
decodeer( '.-.....--.', 5)
Veel plezier!
« Laatst bewerkt op: 9-04-2023, 10:25:40 door MartinJ »

Offline Molise

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #161 Gepost op: 8-04-2023, 23:31:52 »
Mogelijke hint naar Ruben in aflevering 2?
Bij het raadsel over de trein van Mol naar Antwerpen Centraal ligt de gemeente Nijlen net in het midden. Ruben is van Nijlen.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #162 Gepost op: 9-04-2023, 10:42:54 »
Het ging over de IC trein, en die stopt niet in Nijlen.

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #163 Gepost op: 9-04-2023, 11:37:36 »
Ik was ook benieuwd dus ik heb even een Python scriptje geschreven. Heb gelijk maar even 2 versies gemaakt, eentje voor standaard morse tabel en eentje voor de USA versie. Het programma is gelijk alleen aan het begin zit een andere structuur voor de code tabel.  De scripts vind je onder de spoilers.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Edit:De manier waarop het script werkt is een leuk voorbeeld hoe je een complex probleem aanpakt. Je vertaalt het probleem naar een deelprobleem, dat je weer vertaalt naar een deelprobleem, etc.  totdat je een heel simpel deelprobleem overhoudt. De uitleg hiervan vind je onder de volgende spoiler.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Voor de eerste reeks leverde het programma maar liefst 386 "woorden" op. Voor 2 andere 1490 (!), en dat was  nog voordat ik cijfers en leestekens had toegevoegd aan de morse code tabel.
Dit komt omdat elke losse . of - een letter kan zijn. Daarom heb ik een parameter toegevoegd waarmee je het maximum aantal letters van de gezochte woorden kan aangeven. De gevonden woorden verschijnen automatisch in alfabetische volgorde.
Voor de code op 48:38 heb ik de volgende woorden gevonden: LEEP, LEUN, LIAN, LIEG, LIP, RESTTE, RIEP.
Voor 1:01:27 heb ik gevonden: AVARI, RELDE, RUINDE en RUIDE. Van de rest is geen chocola te maken.
Met de Amerikaans tabel heb ik geen enkel zinnig woord gevonden. Bij de Amerikaanse versie moet je i.p.v. een '-' een '=' ingeven voor de lange streep (de letter L).
Edit
Om het script uit te proberen, kun je naar de volgende site gaan:
https://www.w3schools.com/python/trypython.asp?filename=demo_default
Kopieer hier één van mijn scripts en voeg daar het decodeer commando toe voor de string die je wil decoderen, bijvoorbeeld:
decodeer( '.-.....--.', 5)
Veel plezier!
Amai, Martin, indrukwekkend. ::ok::
Het uiteindelijke resultaat is licht tegenvallend, maar de 'modus operandi' is formidabel. Wat een aanpak van dit probleem!
Wordt er op dit forum geen trofee (of award) uitgereikt voor de beste speurdersinspanning van het seizoen? Men zou van mijlenver moeten komen om hier nog over te kunnen. Sommige mensen zijn echt veel te slim.

Reiken de makers van de podcast 'TrustNobody' geen trofeetje meer uit voor 'De molloot van de week'? Nelleke P. leest toch ook hier alles mee in dit topic voor haar 'aluhoedjes'-rubriek, dacht ik gehoord te hebben. Ik nomineer MartinJ alvast voor deze award, want zeg nou zelf: hier kan toch niemand nog over?!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #164 Gepost op: 9-04-2023, 19:54:32 »
Kijk het is natuurlijk supertof allemaal, maar misschien zijn we niet op zoek naar Nederlandse woorden... :-X
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #165 Gepost op: 9-04-2023, 22:17:14 »




De Mol die zijn vingerafdruk achterlaat? ;D (En dan nog wel bij de afvaller.)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #166 Gepost op: 9-04-2023, 22:50:12 »
Na de atoomproef verspreekt Comfort zich: “He wat straf van jullie nadat Gilles de hele groep had toegesproken ( en niet alleen de Lotten)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #167 Gepost op: 9-04-2023, 23:25:28 »
2 hints/theorien

1 de code op de rug van toos in de bunker w1mn7. Wie is mol nummer 7, dit is het 7e molseizoen op deze zender


2 alle films die we tot nu voorbijzagen komen met een quote wonnen een Oscar . Zoeken we iemand met als tweede naam Oscar ?

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #168 Gepost op: 10-04-2023, 00:01:06 »




De Mol die zijn vingerafdruk achterlaat? ;D (En dan nog wel bij de afvaller.)

Probeerde hij de toekomst te voorspellen :P?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #169 Gepost op: 10-04-2023, 00:13:18 »
Ik zie de makers er voor aan om een mooie hint te verwerken in de verwijzingen naar de toekomst, maar wat? ::rofl::

De 'Tucson Today' lijkt niet te bestaan, dus ze hebben in elk geval alle ruimte gehad om hints te verstoppen in de artikelen en advertenties.
De oudere vrouw die in de Tucson Today wordt geïnterviewd over de explosie heet 'Irene Landry', toevallig ook de naam van een personage uit Better Call Saul, in een aflevering genaamd Bingo ::vergroot::
Het artikel is geschreven door Kent Brockman, de nieuwslezer uit The Simpsons ::rofl::

Daarnaast zit er een artikel in dat oorpronkelijk uit augustus 2022 komt. Verder een krantenkop van een man die beweert met Jezus te hebben gesproken en een stukje zwarte humor met de titel: '10 Ways To Win A Discussion Without Using Guns'.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2023, 00:45:49 door Pac »
...óf niet!

Offline StRuPiE

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #170 Gepost op: 10-04-2023, 00:56:31 »
In de krant is er ook een QR-code te zien, alleen is deze in alle shots te blurry om opgepikt te worden door mijn scanner.

Iemand die meer geluk heeft?




Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #171 Gepost op: 10-04-2023, 01:08:19 »
Nope, ik ben ook al bezig ::rofl::

Dit is m'n beste poging om het helderder/scherper te maken, maar ik weet niet of ik meer kwaad doe dan goed.
...óf niet!

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #172 Gepost op: 10-04-2023, 02:00:00 »
Ik vind het maar een rare QR code, lijkt niet eens op een normale QR. Ik zie er letters in, of het is mijn tunnelvisie ::rofl:: Echter, ik zie ook een B en met fantasie ook Rub. Alleen kan ik een E erbij toveren of een N. ::rofl::

Wel iets typisch dat de Belgische makers zouden doen.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #173 Gepost op: 10-04-2023, 08:34:37 »
QR: tipuitdekrant.be. Daar valt te lezen, sorry, geen tip hier.

Wat Pac gaf, Bingo, nieuwslezer en no guns.. de mol speelde Bingo, vond de krant en ging niet de raketsilo in.. >:D
« Laatst bewerkt op: 10-04-2023, 08:46:21 door Mosquito »
'Ook een fijne dag verder...’

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #174 Gepost op: 10-04-2023, 09:55:21 »
De jonge kandidaten werden opeens oud dankzij een gert. Ze gingen over van jong naar oud. Overgang.
Net zoals de teletijdmachine. Overgaan naar een ander tijdperk.
De link met gynaecologie ligt weer voor de hand.

Offline StRuPiE

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #175 Gepost op: 10-04-2023, 10:39:08 »
QR: tipuitdekrant.be. Daar valt te lezen, sorry, geen tip hier.

Idd, vandaag via officieel "De mol" fb kanaal, beetje flauw vind ik, vooral dit:



 ::)
« Laatst bewerkt op: 10-04-2023, 10:54:16 door StRuPiE »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #176 Gepost op: 10-04-2023, 10:46:01 »
Helemaal aan het eind van de uitzending was nog een woord van Liselotte te horen: ‘wederkeren’. Toen de aflever eigenlijk al afgelopen was. Zou dit nog iets kunnen betekenen?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #177 Gepost op: 10-04-2023, 11:00:26 »
Idd, vandaag via officieel "De mol" fb kanaal, beetje flauw vind ik, vooral dit:

Geweldig. ::rofl::

Offline StRuPiE

  • Forumlid
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #178 Gepost op: 10-04-2023, 11:10:08 »
Of is er misschien toch een hint?

Als ik een whois doe tipuitdekrant.be zie ik toch wel iets vreemd:


Vergelijk dit met de whois van woestijnvis.be:


En dan merk je toch het vreemde nummer 888
Dit kan een verwijzing zijn naar Jezus https://nl.wikipedia.org/wiki/888_(getal)
... het nummer heb ik niet gebeld
« Laatst bewerkt op: 10-04-2023, 18:45:45 door StRuPiE »

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Topic voor alle mogelijke verborgen aanwijzingen
« Reactie #179 Gepost op: 10-04-2023, 12:02:56 »
 ::rofl::
Dat vind ik altijd juist humor bij de mol. Eerder ook al eens in morse onder een cijfercode de melding "dit is geen hint".
Nu dus achter de qr code  ::bravo::