Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol  (gelezen 15367 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #60 Gepost op: 26-04-2023, 17:26:23 »
Toen deze aflevering werd uitgezonden was het nog Suikerfeest. Ik moest daarom denken aan het nummer 'Evelyne' van de Vlaamse zanger Bert De Coninck:

Ze poetst haar mooie tanden en ze trekt haar kleren aan
'Suiker' zegt ze en ze lacht haar tanden bloot

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #61 Gepost op: 26-04-2023, 17:52:41 »
Aangezien ze allemaal meteen gingen nepmollen, kan dit ook gewoon nepmollen zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #62 Gepost op: 26-04-2023, 21:32:32 »
Aangezien ze allemaal meteen gingen nepmollen, kan dit ook gewoon nepmollen zijn.
Met dit soort argumenten ga je nooit een mol vinden, laat staan de mol.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #63 Gepost op: 26-04-2023, 21:33:20 »
inderdaad  ;D

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #64 Gepost op: 26-04-2023, 21:55:54 »
Ik had ook kunnen zeggen:
Lancelot zat aan zijn bril dus hij is de mol.
Of
Ruben zat met zijn hand in wisselende houdingen aan zijn gezicht, dus hij is de mol
Of
Toos zei Dank je wel dus hij is de mol

Of mag ik alleen comfort niet van nepmollen beschuldigen?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #65 Gepost op: 26-04-2023, 21:59:13 »
De simpelste en minst opvallende gebaar van de mol is gewoon met het hoofd draaien en daar iedereen rondkijkt valt dat niet op. Bv. naar links = stoppen, naar rechts = doorgaan.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #66 Gepost op: 26-04-2023, 22:55:44 »
Ik wil hierbij vermelden dat ik dan ook halsoverkop een Commytunnel ben ingedoken. Mijn observatie is dus niet louter objectief. Anderen gaan vast dan weer iets opmerken bij Ruben, Toos of Lancelot.
Maar mijn observatie klopt wel steevast met het resultaat, het is subtiel en het wordt meermaals in beeld gebracht.
Omdat ik deze observatie zo sterk vind heb ik even screenshots gemaakt, waar je de signalen duidelijk kunt zien. Hierbij wel de kanttekening dat het screenshot van Ruben -300 niet is gemaakt op het moment dat de mol signalen kan geven, maar dit wordt meteen daarna in beeld gebracht. Bij de -100 van Ruben is het moeilijk om een signaal van Comfort te zien, dus dat heb ik niet meegenomen.
De sceptici kunnen hier ook weer gaan beweren dat er maar 7 duidelijke plaatjes zijn van het signaal. De kans dat je zo'n signaal krijgt is dan 1 / 2^6 = 1 / 64 = 1,6 %. Toevallig gelijk aan de kans dat Comfort na de eerste kaart 10 keer een kaart trok van 100, 200 of 300.
Ik ben ook erg onder de indruk van de bevinding! Wel een kanttekening: zodra Gilles bij Lancelot het eerste signaal voor de mol geeft, lijkt de mond van Comfort juist dicht te gaan. Je ziet het beste in een gifje denk ik (in de aflevering rond @41:56), maar toch een poging in screenshots.

Foto 1: Gilles kondigt de speeltijd van de mol aan.
Foto 2: Eén seconde later lijkt Comforts mond zo goed als dicht.
Foto 3: Volgens de montage is de mond van Comfort kort daarna deze ronde zelfs helemaal dicht (dit kan heel goed montage zijn, maar toch).
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Spelen tegen de Mol
« Reactie #67 Gepost op: 26-04-2023, 23:06:45 »
Eens. Juist daarom weet ik bijna zeker dat we de beelden krijgen via de camerabril van de handpop van de mol. Dat de mol dus 1000/2000 draait en communiceert / bluft dat het 100/200 is. Vond men de acteerprestatie van Commy al chapeau in de Delorean, zou dat dit van soortgelijk niveau wezen. Zonder ook maar iets te laten blijken.

Ik kreeg de indruk dat het bij Comfort het geval was; dat een van de eerste kaarten een hoog bedrag was. Dacht het zelfs ook even te zien, maar dat kan ook inbeelding zijn geweest van mijn kant.  ;D Of tunnelvisie...  :-X
Maar mocht iemand toevallig die beelden hebben uitgeplozen, dan kan het misschien interessant zijn. (of niet natuurlijk  ;) )
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #68 Gepost op: 26-04-2023, 23:23:13 »
Ik ben even kwijt waar ik nou gelezen had dat er alleen een zwarte auto nog voor het witte busje staat als Toos het café binnenloopt. Bij de rest is de bus iets naar voren geplaatst.

Het kan natuurlijk zijn dat dat gewoon een auto is die daar tussendoor geparkeerd is, maar opmerkelijk is het wel. In de intro vooraf aan de aflevering staat hij nog iets naar achter, zonder de zwarte auto ervoor. (Hij staat trouwens hartstikke fout geparkeerd, maar ik gok dat ze de hele tent hadden afgehuurd voor de hele dag.)

We kunnen sowieso wel een analyse doen van de tijd. Bij Lancelot zie je bijvoorbeeld dat de avondschemer al inzet, terwijl het bij de rest nog dag is. Het meest logische is dat de mol als eerste naar de locatie wordt gebracht, aangezien ze vanaf een bepaalde locatie getaxied worden. Hoe ver is die afstand? Als de afstand kort is, kan het ook zijn dat ze Lancelot juist als laatste heen en weer getaxied is na het toneelstukje in het busje.
...óf niet!

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #69 Gepost op: 26-04-2023, 23:35:42 »
Als we Toos zien in de taxi schijnt de zon vol op zijn gezicht, het kan dat er bij de anderen meer bewolking is. Als Ruben uitstapt zit de zon meer naar het westen, aan de schaduw van de taxi te zien. De mol is sowieso als eerste gebracht, maar of die dan als eerste in de taxi is gefilmd is nog de vraag.

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #70 Gepost op: 27-04-2023, 00:53:01 »
De volgorde was Toos, Thomas, Ruben, Comfort, Lancelot.
We zagen beelden van de Taxi buiten voor de opdracht met de gele lamp  Taxi op het dak brandend en die zagen we tussen Thomas en Ruben. Daarna nog een keer een beeld van een lege parkeerplaats voor Lancelot. De taxi is weg. Het bordje Taxi bevat XI en dat is een Romeinse 11. Dit lijkt op een aanwijzing maar hoe en naar wie. Maakte er iemand een X met zijn armen én stak daarbij of daarna één vinger op X🖕🏽?

Dat deed Lancelot in de opdracht tegenover de handpop

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #71 Gepost op: 27-04-2023, 00:57:06 »
Dat deed Lancelot in de opdracht tegenover de handpop
Altijd in voor een grapje die Lancelot

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #72 Gepost op: 27-04-2023, 01:58:13 »
Als we Toos zien in de taxi schijnt de zon vol op zijn gezicht, het kan dat er bij de anderen meer bewolking is. Als Ruben uitstapt zit de zon meer naar het westen, aan de schaduw van de taxi te zien. De mol is sowieso als eerste gebracht, maar of die dan als eerste in de taxi is gefilmd is nog de vraag.

Ik heb ook naar de schaduwen gekeken en van de taxirit zelf kan ik alleen bepalen dat Commy, Ruben en Toos nog met vol zonlicht hebben gereden, maar Thomas en Lancelot niet.
Als we ervan uitgaan dat de mol als eerste gebracht is, wat mij logisch lijkt, zal de mol tussen Commy, Ruben en Toos moeten zitten.

Wanneer ik dan puur naar het uistapmoment van de auto kijk, lijkt mij de volgorde:
Commy (schaduw begint halverwege het witte plaatje op de linkerdeur)
Ruben (schaduw begint ongeveer bij het oranje witte plaatje rechterdeur)
Toos (schaduw begint onder Welcome rechterdeur)

Ik heb ook nog gekeken naar de schaduwen tijdens het gesprek.
Bij Commy lijken aanrijmoment, gesprek en uitstapmoment te kloppen zonder gekke dingen.
Bij Ruben en Toos zie ik het aanrijmoment niet en kan ik dus niet bepalen of het gesprek gelijk na aankomst gedaan is. Wat ik wel kan zeggen is dat bij Ruben het gesprek klopt met de uitstaptijd en ook bij Toos lijkt dit te kloppen, als is het hier moeilijker te bepalen doordat de taxi anders geparkeerd staat (slecht zicht op het restaurant)

Ik heb de taxirit zelf echt een aantal keren bekeken, maar ik kan niet goed zien wie hier de hoogste zon heeft en dus als eerste van de drie gebracht moet zijn.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Evake

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #73 Gepost op: 27-04-2023, 07:16:50 »
Ik zou eerder zeggen dat de mol als laatste aankomt, want hij moet in het busje zitten. Als eerste moet je in de diner zitten en op de anderen wachten. Als laatste kan Gilles het overnemen en de mol zogezegd uit de taxi stappen...

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #74 Gepost op: 27-04-2023, 07:58:20 »
De mol moet de acteur toch influisteren vanuit het witte busje op de parking?
Die moet daar dan toch als eerste zijn? Of hij als eerste in de taxi wordt gefilmd weet ik niet, maar wel als eerste gebracht om kennis te maken met zijn handpop en afspraken te maken, oefenen met nazeggen.

Offline Evake

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #75 Gepost op: 27-04-2023, 08:07:29 »
De mol moet al aanwezig zijn in het busje. Maar gezien de kandidaten iedereen kan zien aankomen met de taxi, kan de mol niet al in de diner zitten bij bijvoorbeeld de kandidaat die als tweede aangekomen is, terwijl de derde kandidaat in de taxi wordt aangesproken door de mol. Als de mol als eerste is, dan zien de andere kandidaten hem niet uit de taxi stappen maar uit een andere hoek aankomen...de mol zit dus in het busje en doet alsof hij als laatste aankomt.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #76 Gepost op: 27-04-2023, 08:08:03 »
Met al dat zoomen en Teams kan de mol toch overal zitten met een laptop? Ik neem ook aan dat ze bij de diner apart gehouden worden tot de opdracht begint, anders kan je mensen uitsluiten door volgorde van binnenkomst.

Edit: En ze zien elkaar vast ook niet aankomen.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2023, 08:10:29 door Crapuleke »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #77 Gepost op: 27-04-2023, 08:12:16 »
Wat Crapuleke zegt, na de taxi worden de kandidaten weer apart gezet en geroepen wanneer ze naar de diner mogen. De mol is ook veel wachten.

Offline Evake

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #78 Gepost op: 27-04-2023, 08:20:05 »
Die diner ziet er toch heel open uit (veel ramen), dat het wel erg moeilijk lijkt om zeker 4 aparte ruimtes te hebben zonder uitzicht naar buiten?

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #79 Gepost op: 27-04-2023, 09:21:13 »
Het zou heel raar zijn als ze op volgorde naar binnen gaan en daar op elkaar wachten. Dan weten ze allemaal wie als laatste naar binnen komt.
En dus wie de mol is en heeft de hele opdracht geen zin.