Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk  (gelezen 7188 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #60 Gepost op: 18-04-2023, 13:48:46 »
Als er iemand is die zich weer handig op een positie manoeuvreert, is het Comfort wel. Eerst de pasvragen noemen, mensen lokken naar de andere groep. En dan zeggen: 'Ik heb een tweede kans gehad, ik durf niet nog voor pasvragen gaan'. Wat is dat nou voor argument? Heel vreemd. Maar precies op tijd getimed, want de stuntgroep dreigde al vol te lopen. Dus hup direct na Toos, die zich als tweede meldde.

Thomas
Thomas speelt dit enorm tactisch: "ik wil graag bij de stunts, maar ben bang dat ik uiteindelijk niet durf".
Thomas had helemaal niets meer te kiezen, want alle plaatsen waren inmiddels al vergeven. ;)

De mol kiest vaak minstens 1 of 2x per seizoen een groep met (op het eerste gezicht) niet de beste molpositie. Dit kan zo'n opdracht zijn. Dus ik zou de stuntgroep niet te snel uitsluiten.

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #61 Gepost op: 18-04-2023, 14:15:47 »
De mol kiest vaak minstens 1 of 2x per seizoen een groep met (op het eerste gezicht) niet de beste molpositie. Dit kan zo'n opdracht zijn. Dus ik zou de stuntgroep niet te snel uitsluiten.
Aan het einde van de rit kan je eens kijken wie vaakst op belangrijke posities zat, maar per opdracht afzonderlijk al acties gaan wegdenken duidt vaak op tunnelvisie vind ik.

Feit blijft dat dit de proef was waar veruit meest verschil zat om te kunnen mollen, behalve Toos/Lieselot bij proef 1 aflevering 1 mss. Als de drone even vlot ging bij de andere kandidaten als bij Lancelot, dan was er waarschijnlijk €4.500 of €6.000 verdiend, punt. Da's echt een pak geld om als mol zomaar eventjes vanop de zijlijn te observeren.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #62 Gepost op: 18-04-2023, 14:29:05 »
Ben ik met je eens. Je kunt zeggen dat je als mol bij de stuntvliegers invloed had op hoogstens 3.000 euro. En als mol bij de drones op 6.000 euro (als ik me goed herinner had je daar invloed op alle vragen, maar ik moet nog terugkijken).

Maar juist omdat verreweg de beste molpositie zo duidelijk bij de drones is, zou de mol ervoor kunnen kiezen om in de andere groep te gaan.

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #63 Gepost op: 18-04-2023, 14:47:43 »
Maar juist omdat verreweg de beste molpositie zo duidelijk bij de drones is, zou de mol ervoor kunnen kiezen om in de andere groep te gaan.
Ik denk niet dat dit willekeurig gekozen wordt door de mol zelf. De productie zal de mol wel briefen en dan zal hij of zij zo'n posities enkel vermijden wanneer er echt veel mensen hem of haar in het vizier hebben. Is dat zo? Geen idee, maar Lieselot zat eerst op Leïla, die het nog slechter deed dan Lieselot die er de week daarna uitlag. Dus er waren er echt nog veel kandidaten gans de mist in aan het gaan.

Bovendien: wil je als mol in de groep zitten met geen invloed? Stel Ruben is de mol, veel kandidaten zetten in op hem en hij wil wat undercover gaan. De groep met de drones haalt echter €4.500 of €6.000 binnen. Dan is Ruben alsnog beter af om het één keer goed te doen in de groep met invloed, want anders valt het op dat de groep zonder Ruben het alsnog goed doet. Zeker in deze proef, waar een perfecte score halen voor één keer haalbaar was, en er meerdere methodes waren om het te doen lukken (ipv meerdere manieren om het te laten mislukken).

Nee ik zie echt niet in waarom de mol zou willen gaan stuntvliegen, behalve dan voor de ervaring zelf natuurlijk.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #64 Gepost op: 18-04-2023, 14:53:18 »
Ik denk niet dat dit willekeurig gekozen wordt door de mol zelf. De productie zal de mol wel briefen en dan zal hij of zij zo'n posities enkel vermijden wanneer er echt veel mensen hem of haar in het vizier hebben. Is dat zo? Geen idee, maar Lieselot zat eerst op Leïla, die het nog slechter deed dan Lieselot die er de week daarna uitlag. Dus er waren er echt nog veel kandidaten gans de mist in aan het gaan.

Bovendien: wil je als mol in de groep zitten met geen invloed? Stel Ruben is de mol, veel kandidaten zetten in op hem en hij wil wat undercover gaan. De groep met de drones haalt echter €4.500 of €6.000 binnen. Dan is Ruben alsnog beter af om het één keer goed te doen in de groep met invloed, want anders valt het op dat de groep zonder Ruben het alsnog goed doet. Zeker in deze proef, waar een perfecte score halen voor één keer haalbaar was, en er meerdere methodes waren om het te doen lukken (ipv meerdere manieren om het te laten mislukken).

Nee ik zie echt niet in waarom de mol zou willen gaan stuntvliegen, behalve dan voor de ervaring zelf natuurlijk.
In het vliegtuig kan je vrij onopvallend mollen, je hebt 1 getuige, namelijk Lancelot die toch al zo zijn verdenkingen mbt Ruben had. In de dronesgroep moet je je verantwoorden voor een grote groep.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #65 Gepost op: 18-04-2023, 14:58:52 »
Mee eens dat op de grond de beste molpositie was. Maar daarom zou ik Ruben nog niet uitsluiten temeer omdat hij zijn stunt verkeerd beschreef.
De mol zit meestal wel op de beste molpositie maar niet altijd en daar zal ik mij ook niet meer op blind staren. Zo had ik 5 jaar geleden Pieter ten onrechte min of meer geschrapt als mol omdat hij ging worstelen waar je nauwelijks kon mollen terwijl de escaperoom een veel betere molpositie was.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2023, 15:05:05 door Luc »

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #66 Gepost op: 18-04-2023, 15:03:41 »
In het vliegtuig kan je vrij onopvallend mollen, je hebt 1 getuige, namelijk Lancelot die toch al zo zijn verdenkingen mbt Ruben had. In de dronesgroep moet je je verantwoorden voor een grote groep.
Grote groep? Ik heb het gevoel dat wij een ander programma bekeken hebben. Het videofragment was helemaal solo, en voor het vliegen met de drone had je één getuige. Om de films te raden zat je in een "grote" groep van 3 maar als er te weinig tips gescoord waren dan maakte dit onderonsje al niks meer uit.

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #67 Gepost op: 18-04-2023, 15:05:37 »
De mol zit meestal wel op de beste molposities maar niet altijd en daar zal ik mij ook niet meer op blind staren. Zo had ik 5 jaar geleden Pieter ten onrechte min of meer geschrapt als mol omdat hij ging worstelen waar je nauwelijks kon mollen terwijl de escaperoom een veel betere molpositie was.
Akkoord. Maar hier zou ik het dan eerder op de ervaring van het vliegen steken dan iets anders :-)

Toos daarentegen zou wel al twee keer op de allerslechtste positie gezeten hebben (stuntvliegen en eerste opdracht aflevering één), dus dat is dan weer een pak extra niet-mollerig tov Comfort en Ruben.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #68 Gepost op: 18-04-2023, 15:50:40 »
Meestal gaat een mol wel in een helikopter, zweefvliegtuig of ander vliegtuig. Welke mol deed dat niet?

Online marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #69 Gepost op: 18-04-2023, 16:30:05 »
Aangezien je mijn vraag vakkundig ontwijkt herformuleer ik ze net iets anders: hoeveel van die vijf films (Daens, Loft, Rundskop, De Zaak Alzheimer, Marina) denk je dat de gemiddelde 27-jarige heeft gezien? Nog  een alternatief: hoeveel 27-jarigen denk je die de naam Evelien Bosmans kennen? Voor die leeftijdscategorie is het Vlaamse tv-landschap echt niet zo populair en is Marina geen groot cadeau tov bvb Ghostbusters.

De mol heeft hier en daar wat quizelementen maar is zeker geen programma waar de kandidaten daar echt op voorbereid zijn dus dat is irrelevant.

Bwoah, ik denk dat er wel vrij veel 27jarigen zijn (toch geen pubers meer) die al deze films gezien hebben, want het zijn nu eenmaal klassiekers binnen de Vlaamse Film. Evelien Bosmans kennen de meeste jonge mensen wel, want ze speelt ook wel mee in andere films en series, ook recente. Marina kenden ze duidelijk alledrie, ook Lancelot. In Vlaanderen is dit echt een weggever.
I was blind but now I can see

Offline Shenzi26

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #70 Gepost op: 18-04-2023, 16:41:25 »
Meestal gaat een mol wel in een helikopter, zweefvliegtuig of ander vliegtuig. Welke mol deed dat niet?

Jurre?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #71 Gepost op: 18-04-2023, 16:45:22 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #72 Gepost op: 18-04-2023, 16:55:35 »
In precies dezelfde opdracht in widm 2005 stond de mol aan de grond terwijl Marc Marie in loopings zat

Omdat je daar beter kon mollen  ;)

Offline tpain

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #73 Gepost op: 18-04-2023, 17:02:19 »
Bwoah, ik denk dat er wel vrij veel 27jarigen zijn (toch geen pubers meer) die al deze films gezien hebben, want het zijn nu eenmaal klassiekers binnen de Vlaamse Film. Evelien Bosmans kennen de meeste jonge mensen wel, want ze speelt ook wel mee in andere films en series, ook recente. Marina kenden ze duidelijk alledrie, ook Lancelot. In Vlaanderen is dit echt een weggever.
Ik ben de 30 al gepasseerd en zou Evelien Bosmans voor geen €100.000 uit een line-up weten te halen, noch zou ik haar naam met 'actrice' kunnen linken. Ik heb ook een hoop vrienden waar dit hoogst wsl hetzelfde zou zijn.

Allebei onze ervaringen zijn persoonlijk en anekdotisch uiteraard, maar als je de statistieken er even bij haalt scoort Vlaamse tv bij de jeugd niet zo super. Ze grijpen een pak vaker naar streamingservices en andere media.

De film is zeker wel bekend genoeg; ik heb hem niet gezien en herkende het aan de hand van het filmpje op basis van trailers/reclame. Maar enkel op naam van de actrice bvb is het zeker geen cadeau voor jonge mensen denk ik.

Online marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #74 Gepost op: 18-04-2023, 17:15:30 »

Toos daarentegen zou wel al twee keer op de allerslechtste positie gezeten hebben (stuntvliegen en eerste opdracht aflevering één), dus dat is dan weer een pak extra niet-mollerig tov Comfort en Ruben.

Toos al 3 keer. De Bingo was ook de slechtste positie.

En sorry, maar bij de filmkenners was echt gewoon wel de beste positie om te zitten. Als alles goed ging met de drones en je bij alle 3 de films alle hints kreeg (of vaak zelfs maar 2 (Ghostbusters)) was het heel eenvoudig om te raden.
De enige reden die je kan aanhalen waarom de mol bij de vliegtuigen wil zitten is: de mol wil graag vliegen. In dat geval: schrap Comfort al maar zeker.
Maar zelfs dan kan ik me niet voorstellen dat je als mol, die toch daar zit met een bepaalde taak én die gefrustreerd moet zijn over de 5000€ in de sillo, je weer het risico wil nemen dat er weer een groot bedrag in de pot gaat. Of dat de productie het zou toelaten. Het is een proef van 6000€. Geen proef van 1500€ ofzo. En de enige invloed die je hebt in het vliegtuig is 'het doorgeven van slechte informatie over de stunts' en dat garandeert je niet eens dat de film niet geraden wordt, want, in het geval van Ruben, zelfs met de foute filmclip, zou de titel van de film geraden zijn mochten ze slechts één tip meer hebben. (Who you gonna call?, of het muziekfragment). Dus Ruben zijn invloed op het winnen of verliezen van 1500€ is hier nihil.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2023, 17:55:49 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #75 Gepost op: 18-04-2023, 17:25:55 »
Ik moet het even duidelijk hebben, de pasvragen hadden toch helemaal niks met de uitkomst te maken van het wel of niet geld verdienen, dat stond toch los van elkaar.

In dat opzicht:

Raar dat Comfort niet vliegt. Ze kan Lieselot beinvloeden, maar die had haar dus wel door, ze heeft dus slecht geacteerd, en als ze de mol is zou ze Ruben en Toos toch benadelen.

Als Thomas de mol is, zou het raar zijn dat hij als eerst kiest voor het foute antwoord: iedereen heeft gevlogen. Hij neemt hierin de leiding, en mede door zijn toedoen krijgt niemand pasvragen. Als je de mol bent in zo'n situatie, laat je dan de andere twee niet gewoon kiezen en daarin meegaan?

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #76 Gepost op: 18-04-2023, 17:29:14 »
Toos al 3 keer. De Bingo was ook de slechtste positie.

En sorry, maar bij de filmkenners was echt gewoon wel de beste positie om te zitten. Als alles goed ging met de drones en je bij alle 3 de films alle hints kreeg (of vaak zelfs maar 2 (Ghostbusters)) was het heel eenvoudig om te raden.
De enige reden die je kan aanhalen waarom de mol bij de vliegtuigen wil zitten is: de mol wil graag vliegen. In dat geval: schrap Comfort al maar zeker.
Maar zelfs dan kan ik me niet voorstellen dat je als mol, die toch daar zit met een bepaalde taak én die gefrustreerd moet zijn over de 5000€ in de sillo, je weer het risico wil nemen dat er weer een groot bedrag in de pot gaat. Of dat de productie het zou toelaten. Het is een proef van 9000€. Geen proef van 1500€ ofzo. En de enige invloed die je hebt in het vliegtuig is 'het doorgeven van slechte informatie over de stunts' en dat garandeert je niet eens dat de film niet geraden wordt, want, in het geval van Ruben, zelfs met de foute filmclip, zou de titel van de film geraden zijn mochten ze slechts één tip meer hebben. (Who you gonna call?, of het muziekfragment). Dus Ruben zijn invloed op het winnen of verliezen van 1500€ (of 3000€) is hier nihil.

Ja, eens. Speltechnisch gezien wil de mol altijd bij de drones zitten hier. Ik zou het teleurstellend vinden als Ruben de mol blijkt en hij gewoon erg graag wou vliegen, ook al kon hij dan minder mollen. Als mol heb je al de garantie dat je alles meemaakt, dan mag je als tegenprestatie toch soms wel de minst leuke optie kiezen.

Niks is onmogelijk, maar deze opdracht wijst op alle manieren erg hard naar Thomas als mol.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #77 Gepost op: 18-04-2023, 17:32:41 »
Feit blijft dat dit de proef was waar veruit meest verschil zat om te kunnen mollen, behalve Toos/Lieselot bij proef 1 aflevering 1 mss. Als de drone even vlot ging bij de andere kandidaten als bij Lancelot, dan was er waarschijnlijk €4.500 of €6.000 verdiend, punt. Da's echt een pak geld om als mol zomaar eventjes vanop de zijlijn te observeren.

Ook wat kort door de bocht. Als iemand exact het juiste filmfragment ziet en het herkent, heb je als mol ook weinig te zeggen. Idem als iemand goed met de drone vliegt.

En mol of niet, een kans op stuntvliegen laat je toch niet liggen?

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #78 Gepost op: 18-04-2023, 17:40:27 »
Ik moet het even duidelijk hebben, de pasvragen hadden toch helemaal niks met de uitkomst te maken van het wel of niet geld verdienen, dat stond toch los van elkaar.

In dat opzicht:

Raar dat Comfort niet vliegt. Ze kan Lieselot beinvloeden, maar die had haar dus wel door, ze heeft dus slecht geacteerd, en als ze de mol is zou ze Ruben en Toos toch benadelen.

Als Thomas de mol is, zou het raar zijn dat hij als eerst kiest voor het foute antwoord: iedereen heeft gevlogen. Hij neemt hierin de leiding, en mede door zijn toedoen krijgt niemand pasvragen. Als je de mol bent in zo'n situatie, laat je dan de andere twee niet gewoon kiezen en daarin meegaan?

Als ze juist kozen hadden ze de pasvragen en een extra 1500 euro verdiend dacht ik

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Stunt- en Vliegwerk
« Reactie #79 Gepost op: 18-04-2023, 17:51:54 »
Als ze juist kozen hadden ze de pasvragen en een extra 1500 euro verdiend dacht ik
Ah, dan is het de omgekeerde wereld inderdaad (zoals Ruben en Toos in hun vliegtuigjes).

Misschien informeert Gilles de mol dan wel in de uitleg? Zodat de mol het al weet (Lijkt me niet dat de mol ergens in de tussentijd gebriefd kan zijn).

Thomas stuurt hier wel dan naar het foute antwoord.
Lancelot:  ''Ik vond het wel duidelijke instructies''.
Thomas: ''Duidelijk dat ze erin zat''?
Lancelot: ''Nee, (te) duidelijke instructies, maar jij zei dat Toos ook wel duidelijk was''.

Lieselot gaat mee, en Lancelot probeert zelfs nog naar het goede antwoord te sturen (wat een mol dus niet zou doen, behalve als de mol het waard vind om pasvragen in de groep te laten raken, zodat mensen sneller voor pasvragen kiezen later nog).

Blijf het dan alleen raar vinden dat Thomas zo opzichtig is om het goede fragment te kiezen, en dan zo duidelijk Peter te verbergen, maargoed.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2023, 18:02:45 door Reflektor »