Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol  (gelezen 15381 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #40 Gepost op: 25-04-2023, 14:44:52 »
Na het verhaal van Commy over de minibedragen was iedereen het over eens om verder te spelen. Dan is het niet logisch om te stoppen voordat je de 1000 of 2000 draait, want ze begonnen met 400.
Als je naar de winst-verliesrekening kijkt dan is het ook beter om door te gaan.
Elk van de 3 kaarten waarop je al dan niet vrijwillig stopt hebben evenveel kans om als eerste te komen na die 400. Met doorgaan scoor je gemiddeld (1000 + 2000 + 0) / 3 = 1000. Als je meteen stopt heb je 400. De verwachting is dus dat je 600 meer gaat scoren als je doorgaat. Het enige probleem is wel dat als je bijvoorbeeld de 1000 draait als eerste, de mol waarschijnlijk niet gaat passen op de -200 maar ook doorgaat in de hoop de -1000 te draaien. De kans dat hier de -1000 eerder komt dan de stopkaart is 50%. Gemiddeld zal er dan aan de negatieve kant -500 worden gescoord. Gemiddeld scoor je met doorgaan in dit scenario dus 1000 - 500 = +500. Als je meteen op de 400 past is de beste strategie van de mol om ook te passen op de -200 die er ligt. De winst is dan €200. Met doorgaan win je gemiddeld €500 als de mol optimaal speelt door te gaan voor de -1000. Past de mol meteen dan win je gemiddeld €800 als je doorgaat.

Lang verhaal kort. Door die extra 2000 in de stapel te krijgen maak je het als mol heel aantrekkelijk om door te gaan met draaien. Met de truc achter de hand om bij een onverhoopte 1000 of 2000 te bluffen dat het maar 100 of 200 was kun je als mol toch mooi wat geld uit de pot spelen. En het levert natuurlijk veel leuker beeldmateriaal op.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #41 Gepost op: 25-04-2023, 15:22:34 »
iets heel subtiels zijn, dus niet "dank u" zeggen, of aan je bril komen of van je glas drinken. Dat zijn dingen die te hard opvallen. Het moet iets naturel zijn.

Lancelot zit altijd aan z'n bril, dus dat zou heel goed een onopvallend signaal kunnen zijn bijv. linkerhand stoppen en rechterhand doorgaan. Het is trouwens ook een makkelijk aan te leren gebaar, dat een mol bij z'n voorbereiding als tic heeft kunnen aannemen.
Ook eten en drinken kan best een teken zijn bijv. glas links pakken is stoppen en rechts pakken is doorgaan. Dat wordt alleen wel lastiger als de mol tegenover z'n handpop zit, want dan heb je geen glas en moet je dus iets anders afspreken.  ;)

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #42 Gepost op: 25-04-2023, 15:43:41 »
Toos spreekt achteraf uit dat hij vermoedt dat "dat hoge bedrag ook getrokken is". Dus Toos denkt dat Commy de Mol is, want een kandidaat zou nooit die kaart "wegbluffen" (zoals dat hier genoemd wordt).
Zo'n expliciete uitspraak tonen gebeurt niet al te dikwijls. Dat is eigenlijk niet 'des makers' van De Mol.
Als Toos gelijk had, dan gaat hij nu al zeker naar de finale. Dan heeft hij intuïtief aangevoeld dat wat er gebeurde niet kon volgens de wetten van de kansberekening (tenzij Toos hyperintelligent is en dat eventjes los uit het hoofd heeft berekend :) )
Ofwel is Toos een kandidaat die denkt dat dat groot bedrag is weggebluft, maar zich vergist en dus op de verkeerde verdachte zit en bijgevolg volgende week grote kans maakt om de finale niet te halen.
Ofwel is Toos de mol en proberen de makers ons zo op een verkeerd spoor te zetten door een expliciete beschuldiging naar een kandidaat te laten horen uit de mond van de Mol...
« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 15:45:39 door Klaartje76 »

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #43 Gepost op: 25-04-2023, 17:03:15 »
Ik merk dat telkens Commy met haar mond toe lacht, de Taxi-chauffeur stopt, en wanneer ze met haar tanden bloot lach de dealer stopt. Dit wordt meermaals, al dan niet subtiel, in beeld gebracht.

Ik vind het een leuke en geloofwaardige theorie!
Maar je verhaal vond ik een beetje verwarrend:
Bedoelde je: Commy lacht met de mond dicht = Stoppen; en Commy lacht met de tanden bloot = Doorspelen ?

Commy geeft inderdaad wel het zelfde gesloten lachje, vlak voordat de taxi halt houdt op de parking. En ze zegt "stoppen we hier"? Ik zou het wel een leuke knipoog vinden, als het stoppen op de parking een parallel heeft met het stoppen in het kaartspel!



Ik vrees dat ik de deur naar de Commy-tunnel toch nog een keer moet openbreken, nadat ik die vorige week had dichtgespijkerd.
  ???

« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 17:05:54 door annebeestje »

Offline Herbie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #44 Gepost op: 25-04-2023, 18:09:41 »
De mol in gesprek met Ruben:

...
M: Ik moet je vooral bedanken, Ruben.
R: En waarom?
M: Je hebt het mij al heel gemakkelijk gemaakt.
R: Oké, een mol met humor.

Toch wat vreemde conversatie. Een theorietje:

Het waren Ruben en Lancelot die de allereerste opdracht - Tijd inschatten/Duel - verknoeiden. Ze leken daarbij allebei even verdacht.
Keer op keer heb ik het duo elke eliminatie zien overleven. Naast hen zijn er nu alleen nog Commy en Toos.
Zagen we destijds de mol - Lancelot - en een slimme kandidaat die het spelletje meespeelt - Ruben - bezig? Het is niet zo uitzonderlijk dat de mol door een kandidaat in een heel vroeg stadium ontmaskerd wordt. Vorig jaar had Sven Philippe meteen door; hij had hem een roosje zien weggooien, en toen kwam de vraag over het aantal roosjes.. En toen Philippe vervangen werd door Uma, had hij haar ook al meteen door - dankzij zijn broer. Ruben is ook niet de eerste de beste kandidaat. Vanaf zijn 18de heeft hij zich telkens ingeschreven; wees maar zeker dat hij het spel door en door beheerst.
Ruben als 'hulpmol' is natuurlijk een win-win situatie. Kandidaten zitten op een verkeerd spoor, en de echte mol kan onder de radar blijven. Zeker met een brutale in-your-face 'mol' als Ruben.

Lancelot, die zelf zijn eitje weggooit als hij de valiezen pakt, en dan een toneeltje opvoert van gekwetst jongetje.
Lancelot, die in een moeilijk moment er toch voor kiest om onder de radar te bleven, zelfs quasi afgeschreven wordt als mogelijke mol, ten koste van 5000€ in de pot.
Lancelot, die zijn lesuurtje perfect voorbereidt. Enzovoort.
Lancelot, die nauwelijks verdacht wordt. Een bedankje kan er dan wel van af. En Ruben, die weet natuurlijk van niets..

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #45 Gepost op: 25-04-2023, 19:22:35 »
Mooi verwoord Herbie, en zeer geloofwaardig.
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #46 Gepost op: 25-04-2023, 21:07:58 »
In het Comfort topic allerlei percentages gezien hoe klein de kans is dat Commy alleen maar lage bedragen heeft getrokken.

Toos die haar overduidelijk aanmoedigt (lachend zelfs volgens mij) door te blijven spelen.

Er wordt duidelijk op gehint dat Commy wel een hoge kaart moet hebben gezien.

Ergens maakt mij dat achterdochtig. Het is de mol immers. Kan de mol niet op de een of andere manier een hoge kaart achterover gedrukt hebben. Moet vast wel een truukje voor zijn geweest dat dit kon.
Want volgens mij werd er met hetzelfde pak kaarten gespeeld elke keer. Hebben wij ineens andere kansberekeningen en is het een stuk logischer waarom die lage bleven vallen. Toos was ook als eerste die het spel speelde, mede gezien zijn aanmoedigingen bij Comfort daarom ook nog verdacht.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #47 Gepost op: 25-04-2023, 21:44:35 »
In het Comfort topic allerlei percentages gezien hoe klein de kans is dat Commy alleen maar lage bedragen heeft getrokken.

Toos die haar overduidelijk aanmoedigt (lachend zelfs volgens mij) door te blijven spelen.

Er wordt duidelijk op gehint dat Commy wel een hoge kaart moet hebben gezien.

Ergens maakt mij dat achterdochtig. Het is de mol immers. Kan de mol niet op de een of andere manier een hoge kaart achterover gedrukt hebben. Moet vast wel een truukje voor zijn geweest dat dit kon.
Want volgens mij werd er met hetzelfde pak kaarten gespeeld elke keer. Hebben wij ineens andere kansberekeningen en is het een stuk logischer waarom die lage bleven vallen. Toos was ook als eerste die het spel speelde, mede gezien zijn aanmoedigingen bij Comfort daarom ook nog verdacht.
Daar heb ik ook aan gedacht. Iedereen vindt het onmols om als eerste te gaan, maar dan heb je wel de kans om de 1000 uit het spel te halen, die je als enige op tafel hebt liggen.


Offline Draaksje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #48 Gepost op: 25-04-2023, 22:03:48 »
Iemand hier een mening of idee over? (41:30 op goplay);
Na Commy haar beurt zegt ze dat ze beter gestopt waren op +100. Ruben reageert hierop "of op 400". Waarna Commy verdergaat met "die €2000 zit... Maakt niet uit".
Is dit de mol die zich verspreekt of heeft ze iemand wat zien wegsteken?? ???
« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 22:05:51 door Draaksje »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #49 Gepost op: 25-04-2023, 22:27:12 »
Het enige wat ik hier logischerwijs van kan maken dat ze wou zeggen: die 2000 zit er niet meer in. Dat wil zeggen op de stapel kaarten die nog getrokken konden worden, waarmee de kans dat ze zouden stoppen op 1000 of op de stopkaart allebei 50% was, i.p.v. 33% 1000, 33% 2000 en 33% stopkaart = 0.
We zien heel duidelijk in beeld dat Gilles de 2000 kaart op het stapeltje legt voordat April de kaarten schudt. Zo te zien schudt ze maar 2 keer het pakje. Na de eerste keer zal die 2000 dus ergens onderop liggen. Met de tweede keer schudden is de kans heel groot dat die 2000 weer ergens bovenin terecht komt, ga dit maar even voor jezelf na. Het zal niet de bovenste kaart zijn want bij schudden pak je normaal telkens een paar kaarten tegelijk om om te steken. Ik ben zelf fanatiek bridge speler en ik weet dat kaarten die met de hand worden geschud geen random verdeling hebben na het schudden. Computer geschudde spellen hebben dat wel.
Edit
Ik heb zelf even een testje gedaan met 21 kaarten. Na 2 keer schudden bleek de kaart die aan het begin bovenop lag, na het schudden 2 keer de 2de kaart was, 1 keer de 4de en 1 keer de bovenste. Do try this at home.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 22:33:54 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #50 Gepost op: 25-04-2023, 22:35:09 »
Ik denk dat ze bang was dat het was opgevallen, en naar een excuus zocht. 'De 2.000 zit bij de overgebleven kaarten'. Maar dat ze na een paar woorden bedacht dat ze er toch beter niets over ging zeggen, omdat het alleen maar opvallender zou worden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #51 Gepost op: 25-04-2023, 23:37:11 »
Toos spreekt achteraf uit dat hij vermoedt dat "dat hoge bedrag ook getrokken is".
Toos kan die uitspraak hebben gedaan op grond van de (door sommigen verguisde) kansberekening. Maar ik bedacht nog iets. We zien dat April met het gezicht naar de kandidaten staat als ze de kaarten schudt. Gilles staat ook met het gezicht naar de kandidaten.
Nadat Commy klaar is moeten de kaarten weer een stapeltje worden en moet die 2000 er uit worden gehaald. Lancelot krijgt namelijk een extra stopkaart en Gilles heeft bij het muziekfragment 2 kaarten in zijn hand.
Wat je dan normaal gesproken doet is het stapeltje blinde kaarten omdraaien en dit op de omgedraaide kaarten leggen. Vervolgens waaier je door dit stapeltje en haalt de 2000 er uit. Daarom leg je ook het (kleinere) stapeltje nog niet gespeelde kaarten op het andere want dan hoeft je de kaarten niet nog een keer om te draaien bij het zoeken naar de 2000. Bovendien zou je dan ook de 2000 het snelste vinden want die zit kennelijk nog bij die laatste 9. Een opmerkzame kandidaat zou kunnen kijken waar die 2000 kaart ongeveer vandaan komt, want je zou verwachten dat die kaart nu redelijk bovenaan ligt, op zijn minst tussen de op dat moment 9 bovenste kaarten. Heeft Comfort zitten valsspelen, dan zou die 2000 heel goed de een na onderste of twee na onderste kunnen zijn. Dit zijn namelijk de kaarten die Commy noemde zonder dat wij zagen dat ze die ook draaide. Dat verschil zou je moeten kunnen zien als je goed oplet. Nog steeds ervan uitgaande dat het verwijderen van de 2000 open en bloot gebeurt.

Het zou pas echt een blunder zijn geweest als April de 2000 kaart zoekt in de stapeltjes voordat ze op elkaar zijn gelegd. Met name als je al hebt bedacht dat hier iets niet klopt met al die lage kaarten die Commy toevallig trekt, dan ben je hier natuurlijk extra op attent. Het is maar een ideetje.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 23:42:07 door MartinJ »

Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #52 Gepost op: 25-04-2023, 23:47:47 »
De mol in gesprek met Ruben:

...
M: Ik moet je vooral bedanken, Ruben.
R: En waarom?
M: Je hebt het mij al heel gemakkelijk gemaakt.
R: Oké, een mol met humor.

Toch wat vreemde conversatie. Een theorietje:

Het waren Ruben en Lancelot die de allereerste opdracht - Tijd inschatten/Duel - verknoeiden. Ze leken daarbij allebei even verdacht.
Keer op keer heb ik het duo elke eliminatie zien overleven. Naast hen zijn er nu alleen nog Commy en Toos.
Zagen we destijds de mol - Lancelot - en een slimme kandidaat die het spelletje meespeelt - Ruben - bezig? Het is niet zo uitzonderlijk dat de mol door een kandidaat in een heel vroeg stadium ontmaskerd wordt. Vorig jaar had Sven Philippe meteen door; hij had hem een roosje zien weggooien, en toen kwam de vraag over het aantal roosjes.. En toen Philippe vervangen werd door Uma, had hij haar ook al meteen door - dankzij zijn broer. Ruben is ook niet de eerste de beste kandidaat. Vanaf zijn 18de heeft hij zich telkens ingeschreven; wees maar zeker dat hij het spel door en door beheerst.
Ruben als 'hulpmol' is natuurlijk een win-win situatie. Kandidaten zitten op een verkeerd spoor, en de echte mol kan onder de radar blijven. Zeker met een brutale in-your-face 'mol' als Ruben.

Lancelot, die zelf zijn eitje weggooit als hij de valiezen pakt, en dan een toneeltje opvoert van gekwetst jongetje.
Lancelot, die in een moeilijk moment er toch voor kiest om onder de radar te bleven, zelfs quasi afgeschreven wordt als mogelijke mol, ten koste van 5000€ in de pot.
Lancelot, die zijn lesuurtje perfect voorbereidt. Enzovoort.
Lancelot, die nauwelijks verdacht wordt. Een bedankje kan er dan wel van af. En Ruben, die weet natuurlijk van niets..

Mooie theorie, maar in de vorige aflevering voor de eliminatietest zegt Ruben geen enkel idee te hebben wie de mol zou kunnen zijn.
Of liegt hij erover, maar waarom zou hij erover liegen als hij zelf niet de mol is?
« Laatst bewerkt op: 25-04-2023, 23:50:20 door Paraceta-mol »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #53 Gepost op: 26-04-2023, 08:06:27 »
De volgorde was Toos, Thomas, Ruben, Comfort, Lancelot.
We zagen beelden van de Taxi buiten voor de opdracht met de gele lamp  Taxi op het dak brandend en die zagen we tussen Thomas en Ruben. Daarna nog een keer een beeld van een lege parkeerplaats voor Lancelot. De taxi is weg. Het bordje Taxi bevat XI en dat is een Romeinse 11. Dit lijkt op een aanwijzing maar hoe en naar wie. Maakte er iemand een X met zijn armen én stak daarbij of daarna één vinger op X🖕🏽?
« Laatst bewerkt op: 26-04-2023, 08:08:52 door foxhunter »

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #54 Gepost op: 26-04-2023, 09:39:49 »
Ik merk dat telkens Commy met haar mond toe lacht, de Taxi-chauffeur stopt, en wanneer ze met haar tanden bloot lacht de taxi-chauffeur een kaart vraagt. Dit wordt meermaals, al dan niet subtiel, in beeld gebracht.

Nog even een momentje van extra waardering voor deze observatie van marivwae!
Ik ben dit zojuist na nog nagegaan en het gedrag van Comfort is inderdaad heel consistent met dat van de handpop van de Mol. Wat mij betreft een heterdaadje.
 ::bravo::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #55 Gepost op: 26-04-2023, 12:11:28 »
Omdat ik deze observatie zo sterk vind heb ik even screenshots gemaakt, waar je de signalen duidelijk kunt zien. Hierbij wel de kanttekening dat het screenshot van Ruben -300 niet is gemaakt op het moment dat de mol signalen kan geven, maar dit wordt meteen daarna in beeld gebracht. Bij de -100 van Ruben is het moeilijk om een signaal van Comfort te zien, dus dat heb ik niet meegenomen.
De sceptici kunnen hier ook weer gaan beweren dat er maar 7 duidelijke plaatjes zijn van het signaal. De kans dat je zo'n signaal krijgt is dan 1 / 2^6 = 1 / 64 = 1,6 %. Toevallig gelijk aan de kans dat Comfort na de eerste kaart 10 keer een kaart trok van 100, 200 of 300.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2023, 12:48:29 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #56 Gepost op: 26-04-2023, 13:24:22 »
Als 'Sceptici' snap ik in de eerste plaats al niet waarom jouw mol zou kiezen voor 2000 euro in de stapel in plaats van een extra stopkaart.

Omdat je dan net minder opvalt. Ze speelt een kaart met 2000€ erin, maar de kaart maakt niet veel uit als je ze wegbluft. En als de 2000€ komt en je zegt dat het een kaart van 100 is gaat de rest heus wel zeggen om verder te spelen. Hoe zou je betrapt kunnen worden? De kandidaten zullen heus wel op hun stoel moeten blijven zitten.

Dat is mislukt dan, want Toos had het door.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2023, 13:26:00 door Belgian Mol »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #57 Gepost op: 26-04-2023, 13:28:06 »
Mond open, mond dicht, foutje is snel gemaakt. De vuist bij gezicht afgewisseld met vingers van Ruben lijkt me effectiever.

Online Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #58 Gepost op: 26-04-2023, 14:18:26 »
Ik vind het ook een lastig signaal. Misschien in combinatie met oogcontact?

Moest het toch kloppen, dan is dit uiteraard afgesproken in de taxi.
Levert leuke beelden op in aflevering 9.

« Laatst bewerkt op: 26-04-2023, 14:31:59 door Molshoop_ »

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: De handpop van de Mol
« Reactie #59 Gepost op: 26-04-2023, 14:53:29 »
Mond open, mond dicht, foutje is snel gemaakt. De vuist bij gezicht afgewisseld met vingers van Ruben lijkt me effectiever.

Een handgebaar in combinatie met gezicht valt gewoon heel hard op. Mocht Commy telkens haar haar aanraken zou ik zeggen: dat is zeker niet het gebaar, want dan val je direct door de mand. De kandidaten gaan zeker handgebaren in het oog houden, want Gilles gebruikt 'de handpop van de mol'. Een afleidingsmanouevre volgens mij, want kandidaten weten dat dat mogelijk een hint is.

En het gaat ook maar over 20 seconden hé. Je kan je toch wel 5 x 20 seconden concentreren. Een lach lijkt mij iets dat je wel 20 seconden lang kan controleren.
I was blind but now I can see