Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing  (gelezen 11789 keer)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #120 Gepost op: 22-04-2023, 11:30:29 »
Maar de mol kan wel met opzet zijn geplaatst naast iemand van wie hij de code weet, en net zolang wachten tot die gaat. Dan kan hij rustig roepen dat ie zijn nummer heeft gezien, zonder zichzelf heel erg verdacht te maken.

Die iemand moet dan wel weer een goed element nemen, ook hier is er een kans van 2 op 7 dat dat niet het geval is. In jouw voorbeeld kan Comfort de code van Lieselot absoluut niet zien overigens, enkel die van de onhandige Ruben. Als die met een fout element terugkomt zit je daar als mol ook gevangen. En er is ook geen zekerheid dat Ruben zijn code aan Comfort laat zien, bvb. als Toos vroeger weg is of Ruben de weg kiest waarbij enkel Toos zijn code kan zien.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 11:35:47 door Molekule »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #121 Gepost op: 22-04-2023, 11:35:20 »
Weer een goed punt. Daarom is twee codes kennen ook veiliger, denk ik. Maar dan kan het inderdaad iets opvallender worden dat je de code van bv. Toos weet, die een stoel verder zit.

Dus ja, waar kies je hier voor als mol: een risico om iets op te gaan vallen (Comfort, Toos), of een risico om niet in de bunker terecht te komen (Thomas).

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #122 Gepost op: 22-04-2023, 11:46:56 »
maar als degene waarvan je de code onthouden hebt een fout element gekozen dan is er nog maar 1 ander fout element dus dan is de kans alweer groter dat jij een goed element hebt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #123 Gepost op: 22-04-2023, 14:51:31 »
Interessant moment hierbij: je ziet Thomas ook vloekend zuchten en de handen omhoog slaan op het moment dat Lancelot onverwacht toch een fout element neemt. Hij voelt de bui precies al hangen. Nochtans is de consequentie van het raden van een code van een medekandidaat pas later duidelijk, Gilles had enkel gezegd dat die code belangrijk was, niet waarom.

Dat is zeker interessant maar kan ook  suggestieve montage zijn. Op dat punt in de aflevering zien we niet precies meer wat er gepakt wordt en nadat Thomas zijn handen omhoog slaat zien we Lancelot terugkomen met zijn bordje..  Ik ga er vanuit dat de mol voorkennis heeft en weet welke bordjes fout zijn. De foute bordjes waren no 2 en 4. Wellicht is het ook interessant om te zien wie welk bordje pakt en wanneer. Ik heb kunnen deduceren wat de volgorde was en welke bordjes de eerste 3 kandidaten hebben gepakt,

De volgorde van de bordjes is:
7 Radium gepakt door Leila
6 Uranium gepakt door Thomas
5 Strontium gepakt door Commy
4 Brodium gepakt door Lieselot
3 Thorium gepakt door Ruben
2 Cevium gepakt door Lancelot
1 Polonium gepakt door Toos

Lieselot, Thomas en Leila zijn het eerst bij de bordjes. Lieselot kiest 4. Thomas duwt Leila weg bij 6 en neemt deze zelf waardoor Leila naar bordje 7 gaat. Dat Thomas Leila wegduwt bij Uranium kan ook kandidaats zijn omdat hij als kandidaat met uranium zeker kan zijn van een goed element.

Vervolgens komen Ruben, Lancelot en Toos  bij de bordjes. Ruben zoekt aan het begin, Lancelot kijkt en Toos is nog niet bij de bordjes. We zien in de montage niet wat er gepakt wordt maar het blijkt dus dat Ruben meteen bordje 3 heeft gepakt en Toos het eerste bordje. Lancelot staan aan de andere kant en ziet de lege bordjes 7,6 en 4. Hij loopt 5 voorbij, misschien vertrouwt hij Strontium niet  ;D bordje 3 en 1 zijn dan al weg zodat hij bordje 2 pakt.

Voor Comfort blijft het laatste bordje 5 over

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #124 Gepost op: 22-04-2023, 15:05:45 »
Precies. Ik heb me ook al afgevraagd waarom de mol het groepsgevoel zou willen verzieken. Als Thomas de mol is en het plan was om in de laatste kamer te komen heeft hij de medewerking van de groep hard nodig om de codes te krijgen. Waarom zou hij ze dan tegen zich in het harnas jagen? Ik had me wel 3x bedacht om hem te helpen als ik Leïla was. Bovendien valt hij extra op, hij gedraagt zich zo anders. Ook Comfort is dit opgevallen zoals ze direct na de opdracht al zei.

Maar waarom zou hij, als hij de mol is, de hulp van Leïla en de anderen wíllen? Het is toch net de mol zijn bedoeling dat die schaarlift naar beneden komt? De mol wíl toch net helemaal geen hulp? Als iedereen had geholpen en ze de juiste codes hadden ingegeven was de schaarlift niet naar beneden gegaan, kon niemand bij de pasvragen en werd er sowieso 5000€ verdiend. Je geeft dus eigenlijk een argument voor Thomas als mol
I was blind but now I can see

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #125 Gepost op: 22-04-2023, 15:18:29 »
Ja, je hebt gelijk. Ik realiseerde me afgelopen week ook dat ik dat niet handig geformuleerd heb.  ;) De mol had natuurlijk wel een uitweg door alsnog een foute code in te vullen in de laatste kamer maar daar stond nog een kandidaat op zijn vingers te kijken. Het is dus slimmer om niet alle codes te krijgen maar Thomas en Toos deden toch juist hun best om die codes wel te krijgen?

Ik zie echter nog geen noodzaak om het groepsgevoel te willen verzieken alhoewel dat groepsgevoel de mol deze opdracht wel dwars gezeten heeft gezien zijn dagboek.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #126 Gepost op: 22-04-2023, 15:21:59 »
En uitgerekend Comfort pakt het meest ongeloofwaardig klinkende echt bestaande radioactieve element van het bord: Strontium.
Er zijn een beetje veel zaken te toevallig bij Commy.
Comfort kon niet kiezen, het was het laatst overblijvende bordje. Wellicht omdat anderen dachten dat Strontium geen radioactief element is. Overigens vind ik als laatste gaan onmols (zie eerder bericht van mij).
Ik ga (net als Marimol) ervan uit dat de mol voorkennis heeft en weet welke bordjes juist zijn. Lancelot om die reden ook onmols.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 15:24:07 door Luc »

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #127 Gepost op: 22-04-2023, 17:11:57 »
Dat is zeker interessant maar kan ook  suggestieve montage zijn. Op dat punt in de aflevering zien we niet precies meer wat er gepakt wordt en nadat Thomas zijn handen omhoog slaat zien we Lancelot terugkomen met zijn bordje..  Ik ga er vanuit dat de mol voorkennis heeft en weet welke bordjes fout zijn. De foute bordjes waren no 2 en 4. Wellicht is het ook interessant om te zien wie welk bordje pakt en wanneer. Ik heb kunnen deduceren wat de volgorde was en welke bordjes de eerste 3 kandidaten hebben gepakt,

De volgorde van de bordjes is:
7 Radium gepakt door Leila
6 Uranium gepakt door Thomas
5 Strontium gepakt door Commy
4 Brodium gepakt door Lieselot
3 Thorium gepakt door Ruben
2 Cevium gepakt door Lancelot
1 Polonium gepakt door Toos

Lieselot, Thomas en Leila zijn het eerst bij de bordjes. Lieselot kiest 4. Thomas duwt Leila weg bij 6 en neemt deze zelf waardoor Leila naar bordje 7 gaat. Dat Thomas Leila wegduwt bij Uranium kan ook kandidaats zijn omdat hij als kandidaat met uranium zeker kan zijn van een goed element.

Vervolgens komen Ruben, Lancelot en Toos  bij de bordjes. Ruben zoekt aan het begin, Lancelot kijkt en Toos is nog niet bij de bordjes. We zien in de montage niet wat er gepakt wordt maar het blijkt dus dat Ruben meteen bordje 3 heeft gepakt en Toos het eerste bordje. Lancelot staan aan de andere kant en ziet de lege bordjes 7,6 en 4. Hij loopt 5 voorbij, misschien vertrouwt hij Strontium niet  ;D bordje 3 en 1 zijn dan al weg zodat hij bordje 2 pakt.

Voor Comfort blijft het laatste bordje 5 over
Thomas was zeker van Uranium (wie niet) maar was ook 100% zeker van Strontium, dat horen we hem bevestigen.

Als je de volgorde van de bordjes ziet en bijgaand beeld waarbij Lancelot voor het bordje Strontium staat maar uiteindelijk de heel andere kant uitgaat om Cevium te nemen, dan kan die zucht van Thomas effectief een betekenis hebben : hij heeft Lancelot onderschat en vreest voor zijn code...

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #128 Gepost op: 22-04-2023, 18:47:41 »
Thomas was zeker van Uranium (wie niet) maar was ook 100% zeker van Strontium, dat horen we hem bevestigen.

Als je de volgorde van de bordjes ziet en bijgaand beeld waarbij Lancelot voor het bordje Strontium staat maar uiteindelijk de heel andere kant uitgaat om Cevium te nemen, dan kan die zucht van Thomas effectief een betekenis hebben : hij heeft Lancelot onderschat en vreest voor zijn code...

Ja dat kan maar wat ik aangaf was dat het suggestieve montage kan zijn. We zien meteen na de zucht van Thomas een shot van Lancelot die terugloopt naar zijn stoel. Het shot met de zucht van Thomas kan van een ander moment zijn, kandidaten waren in gesprek over hun aanpak. Door meteen een shot van Lancelot te monteren na de zucht wordt de suggestie gewekt dat e.e.a. met elkaar te maken heeft.

Ik kan me voorstellen dat een  mol baalt dat zijn code is gezien en dat degene die de code zag ook nog eens kans maakt om de bunker in te gaan i.p.v. de mol zelf. Maar waarom zou de mol dat zo in de groep laten blijken en waarom zou dat in de montage blijven??


Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #129 Gepost op: 22-04-2023, 18:59:55 »
Thomas vreesde dat Lancelot zijn code gezien had en dat was blijkbaar ook het geval (Lancelot had de code bijna correct). Het kan zowel een kandidaat- als molactie zijn.
Aan de andere kant, als mol zou je je code toch wel beter bedekken.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #130 Gepost op: 22-04-2023, 20:04:52 »
Ik kan me voorstellen dat een mol baalt dat zijn code is gezien en dat degene die de code zag ook nog eens kans maakt om de bunker in te gaan i.p.v. de mol zelf. Maar waarom zou de mol dat zo in de groep laten blijken en waarom zou dat in de montage blijven??

De groep zal dit niet opmerken omdat ze op dat moment de consequenties nog niet kent van een Lancelot met een fout element die de code van Thomas met een goed element raadt.
Het kan in de montage blijven omwille van wat je zelf aangeeft: als de montage al iets suggereert is het dat Thomas zich ook op een of andere manier zou ergeren aan het lelijke spel, onmiddellijk erna benoemd door Lancelot. Die suggestie maskeert de ware toedracht.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2023, 22:47:13 door Molekule »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #131 Gepost op: 23-04-2023, 14:21:37 »
In de auto zegt Lieselot: ik ga ook niet voor pasvragen tegen Comfort. Comfort verbaasd. Bij het rennen voor de bordjes gaat Lieselot als een van de eerste rennen. Pakt een bordje. Ondertussen heeft Comfort het bordje van Ruben gezien. Als Lieselot terug is gaat Comfort pas weg. Als Comfort weet welk bordje Lieselot heeft gepakt, bijvoorbeeld door dit te vragen toen Lieselot terug was, dan weet ze nu ook dat Lieselot helaas toch voor de pasvragen zal opgaan en niet pakken. Dit zou je als een poging kunnen zien om Lieselot in het team van vijf te krijgen. Dit zou voor de mol de kans op ontploffing aanzienlijk doen verhogen.
De grootst mogelijk molactie in deze opdracht, afgezien van zelf de pasvraag pakken. Maar samen met Lieselot bij de pasvragen, daar wil je ook niet staan.
En essentieel dat Comfort bij Lieselot in de auto zat en zei dat ze dat effetjes wilde bespreken.
De opdracht was al voor 50% gespeeld in de auto alvorens hij echt begon.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #132 Gepost op: 23-04-2023, 14:41:47 »
De essentie blijft dat Comfort haar code weggeeft en een groot risico tot geld verdienen opent. Dat er geen geld verdient wordt, is geen inschatting van haar als mol dat iemand zijn code niet zou doorgeven. Het is Ruben die zijn code niet doorgeeft of Thomas/Toos die een foute code opschrijven.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #133 Gepost op: 24-04-2023, 09:15:39 »
We weten nu dat Thomas geen enkel belang had bij foute codes invoeren, dus er kan er nog maar één zijn die dat gedaan heeft: Toos
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #134 Gepost op: 24-04-2023, 09:29:23 »
Is er ook nog zoiets als dyslexie, of gewoon fout horen, fout maken bij ingeven. Bij zo een codes is er snel een fout gemaakt. 


Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #135 Gepost op: 24-04-2023, 09:33:54 »
Punt is dat we in beeld hebben gekregen dat een code eerst goed was en later toch fout. Dat was dus een bewuste actie en het is extreem onwaarschijnlijk dat niet-Mol Thomas dat gedaan heeft.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #136 Gepost op: 24-04-2023, 09:40:26 »
Of de beelden zijn omgedraaid? Al schat ik de makers van België wel niet zo in.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #137 Gepost op: 24-04-2023, 11:34:41 »
Met de exit van Thomas wordt het zeker weer interessant om nog eens naar deze opdracht te kijken...

Een mini-molduelletje Ruben-Toos.

Als Ruben de mol is, heeft hij de kans om in de laatste kamer te komen bewust laten lopen. Hij was immers aan de beurt tussen Thomas en Toos, en pakte de kans niet. (Ik ga ervan uit dat de mol precies weet hoe aan de overkant te komen. Dat kun je instuderen). Ruben hoopte er dan op, dat niet iedereen bereid zou zijn de blacklight code af te geven. Hij doet een goede poging te stoken door heel stelling zijn eigen code te beschermen. Dat mislukt echter, Leila geeft de eigen code geeft, en Commy gaat daarin mee.

Als Toos de mol is, heeft hij de kans op invloed in de laatste kamer dus aangegrepen. En(!) hij hield de kans om invloed uit te oefenen als achterblijver ook nog achter de hand, door zijn code op de borst goed af te schermen. Dat doet hij zelfs al voordat de groep als geheel doorheeft dat er blacklight codes zijn. Vervolgens legt hij er nog even de nadruk op dat de codes ook de rug staan. Om zo te voorkomen dat ze de kandidaten ze te makkelijk laten aflezen?




« Laatst bewerkt op: 24-04-2023, 11:44:26 door annebeestje »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #138 Gepost op: 24-04-2023, 22:50:35 »
Ik vond het vooral verdacht dat lancelot bewust een niet-bestaand element koos, terwijl hij nog een goede kon kiezen. Want iemand met zijn opleidingsniveau weet echt wel welke elementen bestaan en welke niet.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Ontploffing
« Reactie #139 Gepost op: 24-04-2023, 23:08:45 »
Ik vond het vooral verdacht dat lancelot bewust een niet-bestaand element koos, terwijl hij nog een goede kon kiezen. Want iemand met zijn opleidingsniveau weet echt wel welke elementen bestaan en welke niet.
Bij een makelaar verwacht ik niet direct een schoolpakket met exacte vakken, laat staan een studie.