Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd  (gelezen 10787 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #160 Gepost op: 2-05-2023, 22:17:43 »
Wie kan er makkelijker de laagste score halen dan de Mol? Zoals de lerares tegen Miles Morales zei in Into the Spider-verse: De enige manier om alles fout te hebben is om alle juiste antwoorden te weten. En dat laat ook nog de mogelijkheid open voor een kandidaat om met een score van ook 0, maar dan langzamer, de Mol te dwarsbomen.
En welke kandidaat gaat dat doen? Een nulscore is in de eerste zeven seizoenen van De Mol zelfs niet één keer gehaald, Gilles was in seizoen 8 de eerste ooit. Geen waarschijnlijk scenario dus.

Dat de Mol precies zoveel fout kan hebben als hij zelf wil is precies het probleem dat ik met deze twist zou hebben. Waarom zou dat in de eerste ronde wél meetellen om te bepalen wie een rood scherm heeft, en de tweede ronde niet? Wat de mol ook voor capriolen uit zou halen, de tweede keer zou het scherm altijd groen zijn. Ik zie niet in hoe dat de eerste keer dan anders had kunnen zijn.
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #161 Gepost op: 2-05-2023, 22:46:02 »
Dat ben ik met je eens. En dat maakt het dan ook minder waarschijnlijk dat de Mol in de DeLorean zat.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #162 Gepost op: 2-05-2023, 23:36:44 »
 ::jaja:: hier ook met je eens

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #163 Gepost op: 3-05-2023, 23:48:37 »
Mol: "Ik hoef mijn scherm niet te zien vanavond" Gilles: OK, geen scherm voor jou"
Mol: "Ik wil als vierde mijn groene scherm zien vanavond" Gilles: "check"
Mol: "Gilles, ik wil vanavond een rood scherm" Gilles: "krijg je een rood scherm"

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #164 Gepost op: 11-05-2023, 20:38:04 »
Laat ik dan maar eens met iets nieuws komen, waarvan ik overigens niet weet of dit wel het juiste topic is.

Ik heb gekeken welke vragen over het doen en laten van de mol er te bedenken zijn voor de test met de inmiddels beruchte rode scherm twist. Het is dan interessant om te kijken hoeveel vragen je dan goed hebt als je tunnelt op de verkeerde mol. Ik kwam hierbij tot de volgende 11 vragen. Heb die maar even onder een spoiler gezet om het bericht wat leesbaarder te maken.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Het aantal goede antwoorden als je ingezet had op:
Leila: 4 of 5
Toos: 4
Lancelot: 3
Ruben: 3
Lieselot: 3
Thomas: 2

Gemiddeld is dit 3,24 uit 11 = 5,9 uit 20.
Dit is verrassend dicht bij de score van Comfort.
Interessant hierbij is dat Leila, als ze op Thomas tunnelde, maar 2 van deze 11 vragen goed had, waarbij deze 2 vragen allebei bij de laatste 6 vragen zaten.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #165 Gepost op: 15-05-2023, 13:27:27 »
Ongelofelijk knap hoe Lancelot zo snel het spel begreep en zijn tactiek had bepaald ::bravo:: Helemaal risicoloos was het nog steeds niet natuurlijk, want voor hetzelfde geld heeft iemand dezelfde tactiek - of gewoon meer pech - en wordt je alsnog één-na-laatste. Bovendien moet je alsnog zeker zijn van je top 3 verdachten. De eliminaties bij De Mol blijven altijd een loterij zolang je niet op de juiste mol inzet. Bovendien zagen we bij Samya dat zelfs als je goed zit, de test invullen zoals je wilt nog niet zo evident is.

Daarom vind ik ook niet dat alles inzetten op je hoofdverdachte per se minder strategisch is. Stel je zit goed, dan heb je niets te vrezen. Stel je zit fout, dan doe je net als anders mee aan de tombola om wie er afvalt. Alleen heb je bij deze eliminatie drie opties in plaats van twee. Je kunt óf doorgaan met een groen scherm, óf eruit liggen met een rood scherm (als slechtste of als één-na-slechtste), óf doorgaan met een rood scherm en dus extra info op zak.
...óf niet!

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #166 Gepost op: 15-05-2023, 13:47:35 »
Bovendien zagen we bij Samya dat zelfs als je goed zit, de test invullen zoals je wilt nog niet zo evident is.

Haha zeggen dat Samya "goed zat" is wel een enorme stretch.

Een betere conclusie lijkt me: zelfs als je de mol als derde op je verdachtenlijstje hebt staan, dan kan je eruit vliegen als je tijdens de test vergeet hier daadwerkelijk iets mee te doen.

Als je in aflevering 2 ook maar enigszins goed zit dan ga je simpelweg niet naar huis.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #167 Gepost op: 15-05-2023, 13:55:12 »
Ze geeft aan 6 vragen op Comfort in te willen zetten. Alleen is het nog best lastig strategisch te spreiden als je niet weet welke vragen er komen, je misschien lang niet alle antwoorden kent en dan ook nog eens tijdsdruk voelt.

Normaal gezien zou je met 6 vragen juist + toevallige overlap wel door moeten gaan, maar blijkbaar ging er al iets mis bij die 6 vragen.
...óf niet!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #168 Gepost op: 15-05-2023, 21:16:25 »
Stel: Comfort heeft 6 van de 20 vragen juist maar zij weet niet wie de laagste score heeft. Maar er is één kandidaat die 5 op 20 had. Normaal zou die dan in de Dolorean komen, een aantal vragen kunnen verbeteren en over Comfort springen waardoor Comfort als mol een rood scherm kan krijgen. Wat dan?
En wat als de kandidaten gezamenlijk besloten Comfort te helpen met de foto's?
Lancelot heeft het wel zeer verstandig gespeeld.

Offline JensXIII

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #169 Gepost op: 15-05-2023, 22:08:40 »
Stel: Comfort heeft 6 van de 20 vragen juist maar zij weet niet wie de laagste score heeft. Maar er is één kandidaat die 5 op 20 had. Normaal zou die dan in de Dolorean komen, een aantal vragen kunnen verbeteren en over Comfort springen waardoor Comfort als mol een rood scherm kan krijgen. Wat dan?
En wat als de kandidaten gezamenlijk besloten Comfort te helpen met de foto's?
Lancelot heeft het wel zeer verstandig gespeeld.

Antwoord op je eerste vraag: Comfort had sowieso niet het rode scherm gekregen, want de mol gaat niet naar huis. In de definitieve eliminatieronde kan de mol niet naar huis. En als de andere kandidaten hadden geholpen, was er 3000 euro in de pot gekomen :)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #170 Gepost op: 15-05-2023, 22:31:11 »
Zo na de uitleg in aflevering 9 kan ik al met al wel zeggen dat ik het toch geen geslaagde opdracht en uitwerking daarvan vind.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #171 Gepost op: 15-05-2023, 23:29:27 »
Ik ben er nu juist van overtuigd dat het wél een prima en eerlijke uitvoering van de opdracht was: Commy kreeg geen voorkennis over de andere tests. Bovendien kende Leila het risico dat ze nam. Voor hetzelfde geld had iemand anders net wat minder antwoorden goed.

De echte pech voor Leila was dat ze met name in die specifieke aflevering veel bij Commy zat waardoor de Leila-tunnelaars veel vragen goed had.