Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop  (gelezen 8520 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #60 Gepost op: 3-04-2023, 15:57:30 »
Alleen Toos zou dat kunnen hebben gedaan, want de deuren van alle andere kamers bleven op slot.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #61 Gepost op: 3-04-2023, 16:00:17 »
Vraag: als Toos echt zo begaan is met de groep en echt vond dat hij niet nog een keer een vrijstelling mocht hebben, waarom heeft hij dan niet toch één vrijstelling meegenomen en die aan de groep aangeboden? Dan had hij 5000 euro voor de pot verdiend en zijn actie waarbij hij plotseling bij het ontbijt een vrijstelling aan de rest van de groep zou aanbieden, zou de Mol enorm in verlegenheid hebben gebracht. Zelden zou de Mol openlijk zo voor schut zijn gezet.

Dus waarom gebeurde dit niet? Omdat Toos zelf de Mol is wellicht?

Hoe dom zou je dan zijn als kandidaat? Er zit meer geld in de pot, ok, maar uw eigen kansen om af te vallen zijn verhoogd van 1/7 naar 1/6, ten faveure van een andere kandidaat? Nee hoor. Dan zou ik ook wel redeneren "ik geen vrijstelling, niemand een vrijstelling"
I was blind but now I can see

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #62 Gepost op: 3-04-2023, 16:03:48 »
Maar door geen vrijstelling te nemen heeft hij zijn kansen af te vallen toch zeker ook verhoogd? Hij had de kans 100% zeker door te zijn. Hoe dom ben je dan als kandidaat? Juist! Reden voor mij om te denken dat hij helemaal geen kandidaat is.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #63 Gepost op: 3-04-2023, 16:30:30 »
Even wat gedachten op een rijtje zetten:

Zou de mol als een malle op de knop drukken? Of wil de mol naar kamer 101?
Ik denk eigenlijk niet dat de mol zelf veel gaat drukken. De mol benadeelt zo een kandidaat, door de kans op een vrijstelling weg te nemen. Zeker omdat het erop lijkt dat de kamerindeling niet door de kandidaten zelf gekozen is, denk ik dat de mol in een van de kamers zat waar niet al te veel gedrukt is. Of als de mol toch in de kamer zat waar veel gedrukt is, dan zal de mol het drukken vooral aan de kandidaat laten.
Nog een reden voor de mol om op de kamer 101 te willen: je wilt als mol in elk geval niet met 5000 eur de kamer uit. Dus de discussie in de richting gaat van 1 vrijstelling voor de ander, dan heb je als mol nog een kans om de schade te beperken en zelf de tweede vrijstelling ongezien mee te nemen.

Met wie zou de mol dan op een kamer willen?
Aangenomen dat de mol een grote kans maakt in kamer 101 te belanden, wil de mol daar het liefst op 0 eur uitkomen. Twee vrijstellingen dus. Dat lijkt mij het best te bereiken met iemand die je volledig vertrouwt. In elk geval met iemand die niet zeker van zijn/haar zaak is en graag de vrijstelling wil hebben.
Dan kun je samen afspreken voor een vrijstelling te gaan, en misschien het feit dat je daarmee geld laat liggen verzwijgen naar de rest van groep? Ik vraag me alleen af of dat sneaky zou kunnen. In WIDM zou dat zeker kunnen, maar in De Mol wordt doorgaans iets transparanter gespeeld. In dit geval zien we Toos en Lieselot zelf bij het ontbijt vertellen hoe de nacht is verlopen, dus het is in elk geval niet Gilles die daar meteen openheid van zaken kwam geven. Uitzonderlijk voor De Mol!

Wie is er hier dan verdacht, op basis van de gedachten hierboven?
- De mol zat waarschijnlijk in een van de kamers die niet vaak gedrukt hebben: Lieselot + Toos; Leïla + Ruben verdacht.
- De mol wil graag met iemand op een kaer die de vrijstelling gaat pakken. De mol zat niet bij Lieselot, want zij heeft gezegd dat ze geen vrijstelling meer gaat pakken. (En doet ze ook niet) > Toos is niet de mol. En ook Lieselot heb ik nu echt al drie keer afgestreept als mol.

Dus dan vind ik het koppel Leïla en Ruben het meest verdacht in deze opdracht.
Klopt het dan dat Leila en Ruben elkaar vertrouwen en niet verdenken? En is een van de twee extra geneigd voor troeven te gaan? Daar heb ik nog niet echt bewijs voor kunnen vinden...

Ik denk dat het de mol weinig kon schelen wie er de kamer binnen ging. Laat ons dit spel spelen met alle kandidaten van alle seizoen van de mol/wie is de mol, en ik denk dat het resultaat altijd gaat zijn: er worden 2 vrijstellingen gepakt, want het geld kan de meeste kandidaten niet echt schelen. Ze willen vooral verder het avontuur beleven. En ze willen de ander geen voordeel geven ten koste van hun eigen kansen. Dus nemen ze allemaal de vrijstelling.
Wat er nu in kamer 110 is gebeurd is zéér uitzonderlijk denk ik.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #64 Gepost op: 3-04-2023, 16:38:05 »
Maar door geen vrijstelling te nemen heeft hij zijn kansen af te vallen toch zeker ook verhoogd? Hij had de kans 100% zeker door te zijn. Hoe dom ben je dan als kandidaat? Juist! Reden voor mij om te denken dat hij helemaal geen kandidaat is.

Ja, of een kandidaat met veel lef die zichzelf hierdoor superverdacht maakt en weet dat als hij deze eliminatie overleeft daar later de vruchten van kan plukken. Ikzelf zou het nooit gedaan hebben en ik zou mijn ticket naar de volgende ronde wel gegrepen hebben.

Wat ik niet zou doen, als ik dan toch besluit geen vrijstelling voor mezelf te nemen, is de vrijstelling aan iemand anders geven, want dat verkleint mijn kansen enorm en ik win er niks bij. Ik word dan door niemand verdacht, want ik breng geld in de pot. En mijn kansen om door de eliminatie te geraken verkleinen. Niet enkel omdat er dan iemand een vrijstelling heeft wat mijn kansen doet slinken van 1/7 naar 1/6, maar ook omdat niemand die ronde en de rondes daarna vragen op mij gaat invullen, wat je natuurlijk wel wil als kandidaat.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #65 Gepost op: 3-04-2023, 16:52:23 »
Het kunnen ook simpele verdachtmakingen zijn, maar het viel me op.
Stel Lieselot pakt stiekem die vrijstelling. Meest logische molactie is om dan s'nachts stiekem naar de kamer van Lieselot te gaan en de vrijstelling af te pakken. Dan liegt Lieselot, maar ze heeft geen vrijstelling meer, want die is weg. Ze zal er zelf niet over beginnen. De score klopt weer: 2000 euro. Lieselot zal dan Toos, haar kamergenoot, gaan verdenken, want hij had de beste kans om haar vrijstelling te pakken.

Dus, stel Comfort is de mol. Dan moet 1) Comfort gebriefd worden 's nachts door de productie, wat moeilijk is, want ze slaapt met Lancelot, dus dan moet ze uit haar kamer gehaald worden op een manier die geen argwaan wekt bij Lancelot.
Dan moet Comfort de kamer van Lieselot en Toos binnengaan, twee kandidaten die net een zware keuze hebben moeten maken en allicht niet goed in slaap geraken. Om dan uit de lade van Lieselot een vrijstelling te vissen. Als het al in haar lade ligt, want dat weet je ook niet als mol. Het kan net zo goed tussen haar bagage liggen, dus zoek maar in het donker, zonder licht en zonder lawaai te mogen maken.
Als dan Toos of Lieselot hiervan wakker worden, dan staat er temidden van de nacht een Comfort in hun kamer...ga dat dan maar even uitleggen. Lijkt mij nu wel een heel groot risico om betrapt te worden als mol.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2023, 21:25:49 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #66 Gepost op: 3-04-2023, 17:10:08 »
Als Mol wil je dat hier 2 vrijstellingen worden gepakt want dan komt er geen geld inde pot. Je wil dus dat die ander een vrijstelling pakt. Dan kun je later zelf stiekem ook nog een vrijstelling pakken.
Wat doet Lieselot? Ze zegt tegen Toos dat hij gerust een vrijstelling kan pakken. Lieselot zegt wel dat ze geen vrijstelling hoefde, maar ze kan zich altijd bedenken. Dus wie zou hier de Mol zijn?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #67 Gepost op: 3-04-2023, 17:14:55 »
Wat ik niet zou doen, als ik dan toch besluit geen vrijstelling voor mezelf te nemen, is de vrijstelling aan iemand anders geven, want dat verkleint mijn kansen enorm en ik win er niks bij. Ik word dan door niemand verdacht, want ik breng geld in de pot. En mijn kansen om door de eliminatie te geraken verkleinen. Niet enkel omdat er dan iemand een vrijstelling heeft wat mijn kansen doet slinken van 1/7 naar 1/6, maar ook omdat niemand die ronde en de rondes daarna vragen op mij gaat invullen, wat je natuurlijk wel wil als kandidaat.


Oké, maar dan is er nog een mogelijkheid: wel die vrijstelling nemen, maar hem niet gebruiken. Dan heb je 5000 euro in de pot in plaats van 2000 en heeft er niemand voordeel en wordt jouw kans niet kleiner. De programmamakers hebben nooit geëist dat je een gewonnen vrijstelling ook daadwerkelijk moet gebruiken. Simpelweg omdat nog nooit iemand op het idee is gekomen hem wel te pakken, maar vervolgens door het toilet te spoelen / in de fik te steken / aan een serveerster te geven.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #68 Gepost op: 3-04-2023, 17:17:59 »
Als Mol wil je dat hier 2 vrijstellingen worden gepakt want dan komt er geen geld inde pot. Je wil dus dat die ander een vrijstelling pakt. Dan kun je later zelf stiekem ook nog een vrijstelling pakken.
Wat doet Lieselot? Ze zegt tegen Toos dat hij gerust een vrijstelling kan pakken. Lieselot zegt wel dat ze geen vrijstelling hoefde, maar ze kan zich altijd bedenken. Dus wie zou hier de Mol zijn?

Dan had ze toch juist veel beter haar best moeten doen en moeten inzetten op: 'Bij het begin had alleen jij er eentje en nu gaan we samen vieren dat we door zijn, Toos!'
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #69 Gepost op: 3-04-2023, 17:36:17 »

Oké, maar dan is er nog een mogelijkheid: wel die vrijstelling nemen, maar hem niet gebruiken. Dan heb je 5000 euro in de pot in plaats van 2000 en heeft er niemand voordeel en wordt jouw kans niet kleiner. De programmamakers hebben nooit geëist dat je een gewonnen vrijstelling ook daadwerkelijk moet gebruiken. Simpelweg omdat nog nooit iemand op het idee is gekomen hem wel te pakken, maar vervolgens door het toilet te spoelen / in de fik te steken / aan een serveerster te geven.

Maar dan blijft het resultaat hetzelfde: niemand gaat jou dan ooit nog verdenken, wat je dus absoluut niet wil. Voor jou blijven er dan nog steeds 7 potentiële mollen over, voor de rest van de groep, die jou volledig kunnen afstrepen blijven er nog maar 6 over.
Stel: Toos en Kandidaat X hebben elks 3 verdachten voor het spel met de rode knop. Eén van die verdachten is bij zowel Toos als bij kandidaat X de mol. Bij kandidaat X is Toos één van de verdachten.
Na het spel met de rode knop denkt kandidaat X even na en zegt 'ok, Toos valt af, ik hou nog 2 kandidaten over, ik spreid mijn 20 vragen over 2 kandidaten.' Persoon X heeft dan minstens 10 vragen juist. Toos zelf kan niemand afstrepen en blijft nog met 3 kandidaten over. Toos heeft minstens 6 à 7 vragen juist. Toos is in het nadeel en mag mogelijks zijn koffers pakken.
Dus neen, als je de vrijstelling neemt, dan gebruik je de vrijstelling ook. Dan word je misschien niet verdacht, maar dan ben je toch door naar de volgende ronde.
I was blind but now I can see

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #70 Gepost op: 3-04-2023, 17:45:00 »
Ja, jouw redenering en je cijfervoorbeeld zijn helder. Maar waarom zou Toos nu nog wel verdacht worden? Hij heeft nu toch óók 2000 euro in de pot gespeeld?
Als je dan toch geld gaat verdienen en accepteert dat je als geldverdiener niet echt meer verdacht bent, dan kun je net zo goed wél de vrijstelling pakken?
Dan ben je tenminste zeker door.

Of anders gezegd: ben je bij je medekandiaten meer verdacht als je 2000 euro verdient en geen vrijstelling neemt dan wanneer je 5000 euro verdient en de vrijstelling wel neemt?

Mijn vermoeden: de Mol is hier totaal overruled door een kandidaat die het spel op zeer onverwachte wijze speelt. In misschien wel 95% van de gevallen zouden er gewoon twee vrijstellingen zijn gepakt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #71 Gepost op: 3-04-2023, 17:55:58 »
Of anders gezegd: ben je bij je medekandiaten meer verdacht als je 2000 euro verdient en geen vrijstelling neemt dan wanneer je 5000 euro verdient en de vrijstelling wel neemt?
::jaja:: Dat bleek ook wel uit de testbiechten, er waren dacht ik twee mensen die dat verdacht vonden. Als Toos kandidaat is, is dit een prima doordachte actie. Had hij de vrijstelling en 5.000 euro gepakt, dan was hij af te strepen. En nu kan hij nog steeds mol zijn.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #72 Gepost op: 3-04-2023, 18:03:00 »
Dan ga je er dus vanuit dat de Mol niet in Room 101 is geweest en het risico heeft gelopen dat er (flink) geld zou worden verdiend. Als dat het geval zou zijn, vind ik dat de Mol bij deze opdracht verzaakt heeft. Hij had daar binnen moeten zijn en er voor moeten zorgen dat er niets verdiend werd.

Maar goed, in mijn opinie was hij daar ook binnen en heeft hij moeten overschakelen op damage control.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3:
« Reactie #73 Gepost op: 3-04-2023, 18:14:05 »
En de enige keer dat er geen "vrijstelling" op stond was vorig jaar aflevering 1 en dat was nu net omdat het een valstrik was en geen vrijstelling:


Zou het kunnen dat de er in deze kamer twee vrijstellingen lagen die de kandidaten moesten zoeken? Dat er bijvoorbeeld twee vrijstellingen met 'Vrijstelling' er op en de rest als afleiding in de kamer lag.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #74 Gepost op: 3-04-2023, 18:15:40 »
De kans is zeer miniem dat er geld verdiend zou worden, zoals ik eerder zei verwacht de productie en de mol dat beide kandidaten de vrijstelling zouden kiezen. Wat Lieselot en vooral Toos deden is uitzonderlijk en bizar.

Dit doet mij denken aan een opdracht 2 jaar geleden in Duitsland toen de kandidaten in groepen van 5 in een bunker waren verdeeld en konden drukken op de rode knop wat een vrijstelling voor die groep inhield maar geen geld werd verdiend. De mol hoefde niets te doen omdat hij terecht van uitging dat zeker één van de groepen op de rode knop zou drukken. Ik denk ook hier dat de mol zich op de achtergrond heeft gehouden.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3:
« Reactie #75 Gepost op: 3-04-2023, 18:16:31 »
Zou het kunnen dat de er in deze kamer twee vrijstellingen lagen die de kandidaten moesten zoeken? Dat er bijvoorbeeld twee vrijstellingen met 'Vrijstelling' er op en de rest als afleiding in de kamer lag.

Dat was mijn gedachte. Maar dan had ik wel ergens een shot verwacht waarin minstens één keer "vrijstelling" op zo'n ding te lezen was en dat heb ik nog niet kunnen vinden. (Misschien was het goedkoper om zoveel schijfjes te laten maken zonder "vrijstelling" erop, al lijkt me dat een vreemde reden voor een programma met zo'n groot budget. ;D)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #76 Gepost op: 3-04-2023, 18:22:54 »
Interessante mogelijkheid. Dan kan Toos wel heel stoer zeggen dat hij geen vrijstelling wilde, maar misschien kon hij er gewoon geen vinden. Zette Lieselot haar voet niet ergens op?

Als dat zo is dan weet alleen Lieselot dat, en is Toos voor haar minder verdacht. Een voordeeltje dat ze voor zich zal houden.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3:
« Reactie #77 Gepost op: 3-04-2023, 18:33:30 »
Zou het kunnen dat de er in deze kamer twee vrijstellingen lagen die de kandidaten moesten zoeken? Dat er bijvoorbeeld twee vrijstellingen met 'Vrijstelling' er op en de rest als afleiding in de kamer lag.

Maar wat zou de meerwaarde van die zoektocht dan zijn geweest? Binnen 10 minuten hadden ze toch makkelijk al die dingen kunnen omdraaien? En dan?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #78 Gepost op: 3-04-2023, 18:42:23 »
Ja, jouw redenering en je cijfervoorbeeld zijn helder. Maar waarom zou Toos nu nog wel verdacht worden? Hij heeft nu toch óók 2000 euro in de pot gespeeld?

Neen, Toos heeft voor de groepspot alleszins de slechtste beslissing genomen en dat in zijn eigen nadeel. En dat is dus verdacht.
Toos had, door de keuze van Lieselot om geen vrijstelling te nemen, maar 2 keuzes: 2000€ of 5000€ en een vrijstelling. Toos wordt hier dus net super verdacht. Dus het blijft: Toos is de mol en maakt het beste van een slechte situatie.

Of Toos is een gewiekste kandidaat die verder denkt dan die ene eliminatie.

Ik denk dat de mol niet per sé naar die kamer wil gaan omdat, idd, met of zonder mol in die kamer, in 99% van de gevallen er 2 vrijstellingen gaan genomen worden.
Wie ik hier dan verdacht vind is Thomas. Thomas overtuigt Conny al dat ze beiden een vrijstelling zouden nemen: "Ik wil hier nog niet weg Conny" 'Ik ook niet Thomas'. Met andere woorden, mochten ze toch tot een consensus komen en Conny en Thomas mochten naar de kamer zouden er 2 vrijstellingen genomen worden. Op een haar na was dit ook gelukt, want alle andere kamers hadden al gezegd dat ze de kamer Conny - Thomas het meest vertrouwden. Voor de mol ook goed om bij Conny te zitten, want zij straalt vertrouwen uit. Lukt het niet, ook goed, want ws worden er toch 2 vrijstellingen genomen door de anderen en je blijft als mol in de schaduw.



I was blind but now I can see

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De Rode Knop
« Reactie #79 Gepost op: 3-04-2023, 19:05:14 »
Iemand zich al afgevraagd waarvoor ze in hemelsnaam zo'n opdracht bedacht hebben waarbij normaal gesproken 2 kandidaten een vrijstelling kunnen pakken?