Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd  (gelezen 10817 keer)

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #60 Gepost op: 11-04-2023, 00:27:11 »
Stel Comfort is de mol, dan hóéft het niet gescript te zijn. Ze kán op eigen houtje alle vragen fout hebben ingevuld. Ze wist natuurlijk dat de productie haar zou redden door een adequaat aantal goede foto’s door te seinen. De kans dat iedereen >14 vragen goed had is superklein. (gezien het niveau van de vragen zal het me verbazen als er überhaupt iemand 14 vragen goed had).

Het thema van dit seizoen lijkt te zijn “je kunt voor jezelf gaan, maar dit brengt risico’s met zich mee.” Je kunt dus all-in gaan, maar er nog altijd gemakkelijk uitliggen omdat de Mol de test nóg slechter maakt.


Desalniettemin vind ik het een beetje flauw dat de Mol hier rood zou kunnen krijgen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #61 Gepost op: 11-04-2023, 00:36:42 »
Het thema van dit seizoen lijkt te zijn “je kunt voor jezelf gaan, maar dit brengt risico’s met zich mee.” Je kunt dus all-in gaan, maar er nog altijd gemakkelijk uitliggen omdat de Mol de test nóg slechter maakt.
Of omdat:
a) Een andere kandidaat ook all-in gaat en de test nog slechter maakt; als 2 kandidaten all-in gaan en op de foute mol zitten is het puur toeval wie van die 2 het rode scherm krijgt.
b) Je dermate veel fouten hebt en te weinig vragen opnieuw mag maken om je score te verbeteren
c) Er nog genoeg andere kandidaten over zijn die de Mol kunnen zijn, dus je weet nog steeds niet wat je bij de herkansing in moet vullen.
Edit
d) Je weet niet welke vragen je fout had, dus je loopt het risico dat je een antwoord dat toevallig goed was om de verkeerde reden, verandert in een fout antwoord. Bij vele vragen moet je aangeven in welk groepje de Mol zich bevond. Je kan hierbij dus het goede groepje aanwijzen ook al verdenk je de verkeerde kandidaat of kandidaten als mol.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2023, 01:41:57 door MartinJ »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #62 Gepost op: 11-04-2023, 08:25:01 »
Kijk naar het dagboek, de mol voelt zich verraden door het groepsgevoel.  Stel je wilt als mol het imago ophouden ik ga niet meer voor vrijstellingen en je wilt daarmee eigenlijk je medespelers de kans geven dat wel te doen maar die doen het 2 keer juist helemaal niet .

Het is niet Lieselot alleen die die 5000 euro binnenbrengt , het is Lancelot die ook kiest om geen pasvraag te pakken .
Als mol kun je pas mollen als je niet buiten de groep valt met je acties. Zodra er iemand kiest voor eigen belang doorbreek je dat groepsgevoel en wordt die persoon in feite je bliksemafleider .helaas gebeurt dat niet en zou het een uitleg kunnen zijn voor het dagboek
Geweldige lieve, integere groep! Daarmee zie je dat je als mol kansloos bent als alles om vrijstellingen en pasvragen draait. Je zou als groep dit kunnen afspreken: wij gaan verder ook NIET voor pasvragen en vrijstellingen, zodat er een heel hoge pot ontstaat, en de buit gaan we onderling verdelen.  ::joehoe:: Daarmee blijft iedereen gemotiveerd om vol te houden. Of je zegt: de eerste 10.000 is voor de winnaar en de rest wordt onderling verdeeld. Het wordt daarmee ook super gemakkelijk om de mol te vinden voor iedereen.
Dan zal het meteen over zijn bij de bedenkers om met vrijstellingen en pasvragen te strooien.

Wat betreft risico nemen bij de test, het leek erop dat Comfort heel stoer begon met ‘ik ga helemaal op 1 persoon en als  ik rood krijg weet ik dat ik die kan schrappen’ maar in de auto zich realiseerde dat ze nog steeds laatste kon worden. Ik denk dat door op de vraag ‘ wie is de mol?’ die elke keer terugkomt, je je kans op overleven al behoorlijk kan laten toenemen. Ook de vraag: ‘ is de mol een man of een vrouw’ komt elke keer terug dacht ik. Stel ze zat op Leila. Als ze vervolgens een man als mol kiest, zit ze al behoorlijk veilig. Misschien mag je juist díe vragen niet opnieuw beantwoorden maar dat zou heel flauw zijn. Maar dan nog kun je de antwoorden invullen op het andere geslacht.
Stel je doet dat niet, en je blijft invullen op iemand van hetzelfde geslacht, dan nog is de kans groot dat je doorgaat omdat het vaak maar om weinig puntenverschil gaat met een ander.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2023, 09:12:59 door Run »

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #63 Gepost op: 11-04-2023, 10:04:21 »
Ik heb Comfort niet echt hoog staan qua verdenkingen, maar juist door deze opdracht stijgt ze. Ze heeft hier veel macht. Je weet dat een aantal mensen hun informatie niet gaan delen. Ze kan daarom alles fout gokken, wat ze ook deed. Hierdoor gaat er geld uit de pot én valt degene met de meeste fouten (na de mol) af.

Ik vind dit heel goed uit te leggen als mol

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #64 Gepost op: 11-04-2023, 10:12:08 »
De mol bepaalt dit allemaal niet zelf. De productie bepaalt dat en ik vind het ook prima uitlegbaar als productie.
Wel n beetje gemeen naar de kandidaten maar vind het een risico die je als kandidaat zelf moet inschatten en het mag best n beetje gemeen zijn.
En Leila had sowieso alles op 1 ingezet zei ze dus zelfs van gemeen is hier bij toeval geen sprake
Alhoewel ze misschien met rood er groen van had kunnen maken dus daar zit t m dan in. Maar dan had nr2 weggegaan wat dan ook lullig is. Ik heb geen probleem met deze twist mocht C de mol toch zijn

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #65 Gepost op: 11-04-2023, 10:20:28 »
De mol bepaalt dit allemaal niet zelf. De productie bepaalt dat en ik vind het ook prima uitlegbaar als productie.
Wel n beetje gemeen naar de kandidaten maar vind het een risico die je als kandidaat zelf moet inschatten en het mag best n beetje gemeen zijn.
En Leila had sowieso alles op 1 ingezet zei ze dus zelfs van gemeen is hier bij toeval geen sprake
Alhoewel ze misschien met rood er groen van had kunnen maken dus daar zit t m dan in. Maar dan had nr2 weggegaan wat dan ook lullig is. Ik heb geen probleem met deze twist mocht C de mol toch zijn
Dan kan ze héél goed acteren. Maar ja, het kan bij de Belgen en dat ze Toos niet zag in baby nr 1 is verdacht.  :D
« Laatst bewerkt op: 11-04-2023, 10:24:04 door Run »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #66 Gepost op: 11-04-2023, 10:32:03 »
Ik had overigens niet het gevoel dat de opdracht de groep nou écht op scherp zette.
Wat het gaat doen met de groep dat iemand die niét voor zichzelf koos er nu uit vliegt, dat is wel een interessante

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #67 Gepost op: 11-04-2023, 10:39:34 »
Bottom line is dat degene die de test het slechts had gemaakt (ook nog eens all in op 1 kandidaat) uiteindelijk een rood scherm kreeg, omdat de Mol de kans heeft gepakt €1000 uit de pot te spelen. Wat een voice over ook mag verkondigen over herkansing, weten wie je kunt afstrepen... De meest verstandige kandidaten spreiden nog een beetje. De herkansing had finaal kunnen mislukken als alle foto's niet goed waren geraden, had je maar twee vragen kunnen overdoen, dat had je nooit gered.
Mol
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
heeft het productieteam ook af en toe flink op stang gejaagd door beslissingen te nemen waar ze niet blij mee waren, waarom zou dat nu ook niet kunnen gebeuren? Je ziet wat het zielige ge-acteer in de Delorean doet met de groep, prachtig, Lieselot breekt zelfs, Comfort speelt heel goed met de gevoelens van de rest.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #68 Gepost op: 11-04-2023, 10:40:07 »
Ik had overigens niet het gevoel dat de opdracht de groep nou écht op scherp zette.
Wat het gaat doen met de groep dat iemand die niét voor zichzelf koos er nu uit vliegt, dat is wel een interessante
Laila was zeker van haar zaak en Comfort helpen zou alleen maar geld toevoegen aan de pot.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2023, 10:43:28 door Run »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #69 Gepost op: 11-04-2023, 10:41:56 »
De mol kan nooit naar huis. Zelfs met de slechtste test. Dan zouden extra vragen alsnog overbodig zijn, want dan wordt het scherm automatisch groen als het er echt te doet.

Dat de mol een rood scherm kan krijgen, ooit, sluit ik niet uit. Maar als het bij deze opdracht met deze twist gebeurd zou zijn voor dan nog eens slechtst -1000 euro, zou heel flauw zijn.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #70 Gepost op: 11-04-2023, 10:49:02 »
By the way, ik ben er van overtuigd de de mol nooit echt een test doet, toneelspel doet achter de laptop, maar de 'score' is volkomen nep en met een 'uitslag' van de mol doen ze elke keer wat ze willen.
Als Comfort zo gefrustreerd was over het samenwerken in de groep en in actie wilde komen, was dit een sterk moment. Een mol in de stoeltjes kon niet meer doen dan zeggen 'ik ga voor mezelf', dat is niet echt actief iets doen met het groepsvertrouwen...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #71 Gepost op: 11-04-2023, 11:23:43 »
Het is een seizoen waarbij bij de telefoon, de vrijstellingkamer de toon duidelijk is. Voordeel pakken mag, maar dit heeft gevolgen/komt met risico.

Zo ook de idee: een herkansing krijgen bij een rood scherm. Kandidaten weten niet dat zij in de Delorean foto's juist moeten zien te raden bij de namen van de kandidaten. Evenmin was duidelijk dat je zo tot 14 vragen opnieuw had kunnen invullen. Daarbij zie alle foto's überhaupt maar te raden als de groep je niet gaat helpen.

De mol is wel geïnstrueerd. Die weet wat er komt: 7 foto's raden met of zonder hulp van de groep. Ik sluit niet uit dat de mol vooraf de foto's al gezien heeft en het juiste antwoord weet. Natuurlijk is het dan opvallend als je zonder hulp een score 7 van 7 haalt. Maar in feite doet de hele test voor de mol er niet toe. Je kunt alle vragen op jezelf invullen, je kunt 0 vragen goed invullen. Het maakt voor de mol niet uit want de mol gaat nooit naar huis.

En met dat in het achterhoofd kun je de mol prima in de Delorean plaatsen door 0 antwoorden juist in te vullen. Je krijgt dan wel de spotlights op je en zoals eerder bleek bij de vuurpijlen op het strand met Bart: het is dikwijls een kandidaat die een bezegeld lot weet om te turnen. Dus ik denk niet dat hoe dan ook de mol een rood scherm zou gaan krijgen. Dat is geen fairplay naar de echte kandidaten. Je kunt er wel mee spelen want die test heeft geen invloed op de rol van de mol.

Ben zelf geneigd om te denken dat Comfort dus haar verblijf zeker stelt als kandidaat met zes vragen anders invullen. En dat terwijl ik tot deze aflevering haar als hoofdverdachte had.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #72 Gepost op: 11-04-2023, 11:37:15 »
Geweldige lieve, integere groep! Daarmee zie je dat je als mol kansloos bent als alles om vrijstellingen en pasvragen draait. Je zou als groep dit kunnen afspreken: wij gaan verder ook NIET voor pasvragen en vrijstellingen, zodat er een heel hoge pot ontstaat, en de buit gaan we onderling verdelen.  ::joehoe:: Daarmee blijft iedereen gemotiveerd om vol te houden. Of je zegt: de eerste 10.000 is voor de winnaar en de rest wordt onderling verdeeld. Het wordt daarmee ook super gemakkelijk om de mol te vinden voor iedereen.
Dan zal het meteen over zijn bij de bedenkers om met vrijstellingen en pasvragen te strooien.

De meeste kandidaten (alle kandidaten) geven volgens mij geen zier om het geld, maar willen er inblijven voor de once-in-a-lifetime ervaring. Ze willen er langer inblijven en meer leuke opdrachten doen. Kandidaten die gaan voor vrijstellingen en pasvragen zullen altijd een ding zijn, ongeacht of je het geld verdeelt of niet.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2023, 12:17:25 door marivwae »
I was blind but now I can see

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #73 Gepost op: 11-04-2023, 11:41:59 »
De meeste kandidaten (alle kandidaten) geven volgens mij geen zier om het geld, maar willen er inblijven voor de once-in-a-lifetime ervaring. Ze willen er langer inblijven en meer leuke opdrachten doen. Kandidaten die gaan voor vrijstellingen en pasvragen zal altijd een ding zijn, ongeacht of je het geld verdeelt of niet.
Nou dat blijkt maar weer!

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #74 Gepost op: 11-04-2023, 12:33:27 »
Ik denk niet dat de mol een rood scherm kreeg.
Het gaat een beetje in tegen de geest van deze opdracht, want dan is de kandidaat die zijn/haar test het tweedeslechtsts heeft ingevuld kansloos.
Wanneer een kandidaat een rood scherm heeft en die kandidaat mag de test opnieuw invullen, dan moet die kandidaat nog steeds de juiste keuzes maken. Een beetje zoals Bart in het seizoen van Griekenland. Wanneer de mol een rood scherm zou krijgen, dan ligt de kandidaat met de tweedeslechtste test er sowieso uit. Dan is het eigenlijk gewoon een eliminatie als alle andere.

Dus Comfort kan technisch de mol nog zijn. Ze staat bij mij nog steeds op nummer 2, maar wel ver onder mijn nummer 1.


Als ik kandidaat was zou ik trouwens dit soort tests/proeven gebruiken als alternatieve vrijstelling: genoeg spreiden. Er gaan er altijd wel een paar zijn die all-in gaan. Door genoeg te spreiden ben je haast zeker dat je door kan naar de volgende ronde. Dan heb je geen extra info, maar je bent nog maar halverwege dus je hebt nog even tijd.
I was blind but now I can see

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #75 Gepost op: 11-04-2023, 12:47:10 »
Wisten de kandidaten op voorhand trouwens dat je vragen moest verzamelen? Ik dacht dat dit pas duidelijk werd toen diegene met het rode scherm in de Dolorean zat.

Gilles zegt voor de test: "...want vrienden, de kandidaat die een rood scherm heeft, krijgt de kans om terug te gaan in de tijd en een deel van de eliminatietest opnieuw in te vullen. En dus misschien het resultaat ervan te verbeteren."

Nergens zegt hij hier iets over een proef waarbij je het aantal testvragen zelf moet weten te verzamelen.

Nochtans zegt Thomas bij het maken van de test:

I was blind but now I can see

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #76 Gepost op: 11-04-2023, 12:50:54 »
Jammer dat we niet weten wat er buiten de draaiende camera's / edit van de uitzending om aan info gegeven wordt, maar misschien moeten we ervan uitgaan dat wat wij via de voice-over horen ook bij de kandidaten bekend is.
En anders is dit voorkennis.

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #77 Gepost op: 11-04-2023, 12:55:56 »
Ja, dat was ook mijn conclusie.
De kandidaten krijgen bij opdrachten ook vaak meer uitleg over de proef, en de spelregels.
Maar hier gaat het toch eerder om een twist? Want als ik weet dat ik als kandidaat met een rood scherm mogelijk maar twee vragen kan verzamelen, dan ga ik nooit all in in de vierde aflevering. Dus of je bij een twist ook al extra info gaat krijgen...misschien wel.
Maar ik vond het alleszins opmerkelijk en het delen waard.
I was blind but now I can see

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #78 Gepost op: 11-04-2023, 13:05:39 »
Je kunt dit dus ook zien als een verdachte montage van Thomas. Bij de mol zullen ze niet zo gauw de schijn van voorkennis erin laten.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Terug In De Tijd
« Reactie #79 Gepost op: 11-04-2023, 13:16:30 »
Er gaan er altijd wel een paar zijn die all-in gaan. Door genoeg te spreiden ben je haast zeker dat je door kan naar de volgende ronde. Dan heb je geen extra info, maar je bent nog maar halverwege dus je hebt nog even tijd.
En die extra info valt wel mee denk ik. We hebben 3 van de laatste 6 vragen gezien:
a) Waar speelde de Mol vandaag (In de bingohal / in de zoo)
b) Heeft de Mol kinderen?
c) Hoe heet de Mol?

Vanuit Comfort gezien hebben de antwoorden bingohal en zoo evenveel kans om juist te zijn. Ruben, Leila en Thomas zaten met haar in de zoo. De andere 3 in de bingo.
Leila, Lieselot en Thomas hebben evenals Comfort zeker kinderen. Toos, Ruben en Lancelot hoogstwaarschijnlijk niet. Wat ga je extra weten als je vraag a) en/of b) verandert? Je weet niet welke van de 2 je eerst goed of fout had en evenmin welke je na de verandering goed of fout had. Alleen bij vraag c) zou je iets kunnen weten, maar de kans dat je deze bij een verandering goed hebt is nog steeds klein.