Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 89182 keer)

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #300 Gepost op: 4-03-2017, 22:18:39 »
Is het dan nu voor iedereen duidelijk dat er niet met de verdenkingen is geknoeid van de kandidaten en dat iedereen echt zat op degene die wij te zien kregen.   :)

Toch knap trouwens dat (wanneer hij het is) Thomas zo onder de radar is gebleven bij iedereen. Slechts enkele keren is denk ik op vraag 20 Thomas ingevuld.  ::ok::
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #301 Gepost op: 4-03-2017, 22:20:23 »
Volgens mij maar 1 keer door Sanne helemaal op het eind?

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #302 Gepost op: 4-03-2017, 22:22:53 »
Volgens mij maar 1 keer door Sanne helemaal op het eind?

In de laatste afleveringen zeker ja, maar we weten natuurlijk niet van iedereen wat ze hebben gestemd in het begin. Bijvoorbeeld kan Jeroen de eerste paar afleveringen of Thomas hebben gezeten. (Theoretisch) Daarom trek ik daar geen harde conclusies uit.
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #303 Gepost op: 4-03-2017, 22:31:50 »
Ik ben inderdaad blij dat nu iedereen kan zien dat er niet met de verdenkingen is geknoeid. Thomas is gewoon een goede mol, maar als je thuis zit kijk je heel anders dan als je daar bent.
Frankje Lapi

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #304 Gepost op: 4-03-2017, 22:35:16 »
In de laatste afleveringen zeker ja, maar we weten natuurlijk niet van iedereen wat ze hebben gestemd in het begin. Bijvoorbeeld kan Jeroen de eerste paar afleveringen of Thomas hebben gezeten. (Theoretisch) Daarom trek ik daar geen harde conclusies uit.

Klopt, maar het is al geen Margriet-seizoen waar de laatste 5 kandidaten al door hadden wie de Mol was.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #305 Gepost op: 4-03-2017, 22:39:46 »
Inderdaad, er is dus blijkbaar niet geknoeid met montage. Alleen Sanne zit op Thomas. Maar zelfs zij hoopt dat Jochem de waarheid sprak toen hij zei dat hij niet de mol is. Er zit dus zelfs nog twijfel...

En Jochem is de grote verliezer, die zit nog op Sanne...

Wat betreft is dit echt een bizar seizoen!

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #306 Gepost op: 4-03-2017, 22:40:18 »
Klopt, maar het is al geen Margriet-seizoen waar de laatste 5 kandidaten al door hadden wie de Mol was.

Ik vond het ook wel leuk in dit opzicht om Arts praatjes te horen. Ze zitten écht allemaal op iemand anders en zijn blijkbaar dus ook écht allemaal geswitcht. Als iedereen fout zit kun je logischerwijs ver komen met fout zitten...knap gedaan van de Mol.

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #307 Gepost op: 4-03-2017, 22:42:37 »
Is het trouwens wel eens eerder gebeurd dat alle finalisten op een ander zaten?

Volgens mij is het altijd 2 om 1 geweest (en in 2007 3 om 1.)
Daarbij vermeld dat de mol niet altijd degene is geweest die in de finale het meest verdacht werd.
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #308 Gepost op: 4-03-2017, 22:49:28 »
Inderdaad, er is dus blijkbaar niet geknoeid met montage. Alleen Sanne zit op Thomas. Maar zelfs zij hoopt dat Jochem de waarheid sprak toen hij zei dat hij niet de mol is. Er zit dus zelfs nog twijfel...

En Jochem is de grote verliezer, die zit nog op Sanne...

Wat betreft is dit echt een bizar seizoen!

Inderdaad. Met de montage is inderdaad niet geknoeid, maar soms lijkt het of de verdenkingen gescript zijn. Jochem kiest een nieuwe Mol en gaat dan voor Sanne die voor zijn ogen de 500 euro nam in de kermis, geld bij de lasso's, 400 euro bij het schieten op de ballonnen,... terwijl hij Thomas in de duinen een pakje geld gaf met een halfje in dat Thomas dan niet controleerde.

Ik kan er ook bijna niet bij dat dit jaar de verdenkingen gingen zoals ze getoond werden, maar er is inderdaad niets met de montage. De uitspraken waren daarvoor te duidelijk bij iedereen.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #309 Gepost op: 5-03-2017, 02:06:01 »
Inderdaad. Met de montage is inderdaad niet geknoeid, maar soms lijkt het of de verdenkingen gescript zijn. Jochem kiest een nieuwe Mol en gaat dan voor Sanne die voor zijn ogen de 500 euro nam in de kermis, geld bij de lasso's, 400 euro bij het schieten op de ballonnen,... terwijl hij Thomas in de duinen een pakje geld gaf met een halfje in dat Thomas dan niet controleerde.

Ik kan er ook bijna niet bij dat dit jaar de verdenkingen gingen zoals ze getoond werden, maar er is inderdaad niets met de montage. De uitspraken waren daarvoor te duidelijk bij iedereen.

Wat in ieder geval wél een feit is: alle drie de finalisten zijn in het 'echte' leven acteurs, die hier mochten spelen in een spel waar het erom gaat iedereen voor het lapje te houden. Iedereen te laten geloven dat zij iemand anders zijn dan ze zijn, of juist dat ze precies degene zijn die ze in werkelijkheid, in het dagelijks leven, ook zijn.

In wezen is 'bedrog' hun dagelijks werk, waar ze vertrouwd mee zijn en behoorlijk goed in zijn geworden en waar ze, mede om die reden, de kost mee verdienen.

Meestal werken acteurs, zoals bekend, met scripts, die ze zodanig en zo vaak uit het hoofd leren totdat de teksten er volslagen natuurlijk en geloofwaardig uitkomen, zodat ze zich verder 'alleen maar' met mimiek, gebaren en verdere lichaamsuitingen hoeven bezig te houden. Soms ook wordt er geïmproviseerd, dat is waar. Maar wat rolvastheid is, en hoe belangrijk deze is, weten ze ook alle drie. Als de rol die ze spelen niet kan worden vastgehouden, verdwijnt de geloofwaardigheid en daarmee, als dat vaker gebeurt in producties, mogelijk hun bestaanszekerheid.

Ik denk dat uit de 'vertrouwelijke' scènes tussen twee personen het minste de waarheid te achterhalen valt, omdat daar niet slechts de cameravrouw/-man bij staat (zoals bij de biechten - denk ik toch -), maar ook een van de tegenspelers, die eveneens zijn of haar (al dan niet tevoren door de speler zelf bedachte) tekst heeft, waarop natuurgetrouw gereageerd moet worden. Deze 'scènes' zijn in wezen het minst natuurlijk, waardoor de spelers juist het meest natuurlijk moeten acteren.
Ze zijn hier alle drie weliswaar behoorlijk goed in getraind, zoals gezegd, maar je ziet niet voor niets de deelnemers tijdens zo'n tweegesprek vrijwel altijd van opzij, zodat gezichtsuitdrukkingen minder goed te zien zijn.

Die tweegesprekken zijn in mijn ogen dus zo mogelijk nog minder spontaan dan de biechten, waarbij we de kandidaten, groot in beeld gebracht, recht in de ogen zien. Op die biechten is tevoren beter (en sneller) te oefenen, simpelweg omdat je geen 'echte' tegenspeler hebt.

Om bovenstaande redenen geloof ik niet zo in de 'verrassing' van zowel Jochem als Sanne bij hun ontdekking dat hun Mol-tot-dan-toe wel eens niet de juiste zou kunnen zijn.
Het zou daarom ook best wel eens kunnen dat er in werkelijkheid helemaal geen switch van Mol heeft plaatsgevonden en dat Diederik, (géén acteur van beroep!) al langer niet echt meer werd verdacht.

Welke acteur heeft steeds écht het best geacteerd? Met andere woorden: wie van de drie kwam op ons steeds als het meest geloofwaardig en natuurlijk over? Niet alleen tijdens de opdrachten, maar ook in de zeldzame, min of meer ongedwongen, groepsmomenten en tijdens de biechten? Wie van de drie kon met slechts een kleine oogbeweging, of een nauwelijks merkbaar veranderingetje van gezichtsuitdrukking, ons laten geloven dat het toch echt waar, of juist gelogen was, wat hij of zij deed of vertelde?

Maar ook: wie van de drie was het best in al dan niet subtiele overdrijvingen - voor zover overdrijvingen subtiel kunnen zijn dan -  waardoor we gingen geloven dat de acteur overacteerde, schmierde, zo je wilt, terwijl het nou net de bedoeling was dat wij dat zouden denken?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #310 Gepost op: 6-03-2017, 10:09:54 »
er is inderdaad niets met de montage. De uitspraken waren daarvoor te duidelijk bij iedereen.
Ja maar voor mij waren het vooral de daden en niet de woorden. Hij mocht op een gegeven moment de pot beheren. En hij werd vaak gekozen als de vertrouwenspersoon... de persoon in de sleutelpositie zoals in de duinen. Alles werd hem gegund.

Het is bizar mee te maken dat het zo kon lopen inderdaad en dat zijn slapie Diederik zo lang heeft kunnen overleven.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #311 Gepost op: 6-03-2017, 21:57:18 »
Met de montage is inderdaad niet geknoeid, maar soms lijkt het of de verdenkingen gescript zijn. Jochem kiest een nieuwe Mol en gaat dan voor Sanne die voor zijn ogen de 500 euro nam in de kermis, geld bij de lasso's, 400 euro bij het schieten op de ballonnen,... terwijl hij Thomas in de duinen een pakje geld gaf met een halfje in dat Thomas dan niet controleerde.

Inderdaad, dit was compleet ongeloofwaardig, maar wel makkelijk te verklaren: Alle kandidaten hebben baat bij een 'spannend' seizoen, dit betekent hogere kijkcijfers, meer naamsbekendheid voor de desbetreffende kandidaten wat op haar beurt hun carrière geen kwaad doet, integendeel. Ik ben bang dat ze daarom allen bereid zijn mee te gaan in de toneelstukjes die we te zien krijgen, die voor een oplettende kijker toch wel erg doorzichtig zijn.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #312 Gepost op: 7-03-2017, 17:34:43 »
Dat zie je vanuit jouw Thomas-tunnel. Je kunt tunnelen wat je wilt, maar als je hier nu nóg een complot in ziet, raad ik je aan om niet meer te kijken.
Ik wilde eigenlijk niet reageren op dat zogenaamde complot-gedoe, maar wil zeggen dat ik me hier 100% bij aansluit. Dit gaat gewoon nergens over...

Offline marver1982

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #313 Gepost op: 7-03-2017, 20:46:25 »
het blijft simpelweg entertainment van de publieke omroep, waar we met zijn allen nog steeds van kunnen genieten

Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan, maar uit de chats met Art begrijp ik dat hij en andere mensen van het team hier meelezen. Als ik eerlijk ben vind ik het best erg dat ze hier dan moeten lezen dat hun integriteit in twijfel getrokken wordt.

Daarnaast deel ik de vraag in hoeverre je nog kunt genieten van wat je "simpelweg entertainment" noemt als je zo bezig bent met de mogelijkheid dat je besodemieterd wordt. Voor mij zou de weerstand die op dit forum keer op keer ontstaat als het ter sprake komt reden zijn om het onderwerp voor mezelf te laten rusten.

En om dan toch ook nog even inhoudelijk te reageren:
Ik geloof best dat, daar waar mogelijk, er shots overgedaan worden e.d. Het is en blijft televisie en dan ben je afhankelijk van mooie en goede plaatjes. Maar ik geloof het ook als ik vervolgens lees dat bepaalde momenten heel spannend zijn voor de makers, omdat ze maar 1 kans hebben om het op te nemen.  Dit geeft in mijn ogen ook weinig ruimte voor een "complot". De belangen zijn te groot en sommige dingen die ik op dit forum lees zouden ook absoluut niet eerlijk zijn tegenover de 7 kandidaten die (soms met dikke oprechte tranen) in de weken voor de finale naar huis moeten. Om die reden gaat het er ook bij mij echt niet in. 
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 20:48:04 door marver1982 »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #314 Gepost op: 8-03-2017, 09:49:20 »
Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan, maar uit de chats met Art begrijp ik dat hij en andere mensen van het team hier meelezen. Als ik eerlijk ben vind ik het best erg dat ze hier dan moeten lezen dat hun integriteit in twijfel getrokken wordt.

Daarnaast deel ik de vraag in hoeverre je nog kunt genieten van wat je "simpelweg entertainment" noemt als je zo bezig bent met de mogelijkheid dat je besodemieterd wordt.

We hebben het hier over WIDM, juist het programma bij uitstek waar het besodemieteren van de kijker en de medekandidaten het doel van het programma is. Ik zou Art's integriteit pas in twijfel trekken als hij dat niet zou doen.

Maar ik geloof het ook als ik vervolgens lees dat bepaalde momenten heel spannend zijn voor de makers, omdat ze maar 1 kans hebben om het op te nemen.  Dit geeft in mijn ogen ook weinig ruimte voor een "complot". De belangen zijn te groot en sommige dingen die ik op dit forum lees zouden ook absoluut niet eerlijk zijn tegenover de 7 kandidaten die (soms met dikke oprechte tranen) in de weken voor de finale naar huis moeten. Om die reden gaat het er ook bij mij echt niet in. 

Het enige dat ik in twijfel trek zijn de verdenkingen die door de kandidaten, meest recentelijk Jochem, worden uitgesproken. Daarmee worden geen andere kandidaten geschaad, aangezien je een verdenking van een medekandidaat toch al nooit kunt vertrouwen.
En ik heb ook moeite met het woord "complot" dat zo makkelijk gebruikt wordt. Ik vind dat een te zware term voor een leugentje om bestwil om ons iets meer spanning te geven.

Offline marver1982

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #315 Gepost op: 9-03-2017, 09:02:37 »
We hebben het hier over WIDM, juist het programma bij uitstek waar het besodemieteren van de kijker en de medekandidaten het doel van het programma is. Ik zou Art's integriteit pas in twijfel trekken als hij dat niet zou doen.

Het enige dat ik in twijfel trek zijn de verdenkingen die door de kandidaten, meest recentelijk Jochem, worden uitgesproken. Daarmee worden geen andere kandidaten geschaad, aangezien je een verdenking van een medekandidaat toch al nooit kunt vertrouwen.
En ik heb ook moeite met het woord "complot" dat zo makkelijk gebruikt wordt. Ik vind dat een te zware term voor een leugentje om bestwil om ons iets meer spanning te geven.

Wat het "besodemieteren" betreft denk ik dat het wel duidelijk is dat ik daarmee niet het doel van het programma bedoel. Ik heb ook andere posts gelezen die gaan over hoe de kandidaten en hun verdenkingen e.d. in beeld worden gebracht.

Ik heb nog even mijn reactie terug gelezen en had het achteraf iets beter moeten scheiden in een directe reactie en een wat meer algemene reactie, sorry daarvoor. Goed om te lezen dat je "complot" ook een te zware term vindt ;) Maar die opmerking (en die over integriteit in twijfel trekken) waren zeker niet alleen tegen jou gericht, maar komen meer voort vanuit een algemene verbazing over hoe ver sommige mensen gaan in hun overtuiging dat de makers het programma (en wie wie verdenkt om on topic te blijven ;) ) manipuleren (op een manier die verder gaat dan het verborgen houden van de Mol en alles daaromheen).

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #316 Gepost op: 9-03-2017, 17:31:24 »
graag on topic blijven.

Het onderwerp is Wie verdenkt Wie
er was eens......