Een beetje een late reactie, maar het spookte toch door mijn hoofd heen en dit is toch de beste plek om het te uiten.
Als iemand die erg fan is van het spelconcept van WIDM vrees ik een beetje voor het aankomende seizoen na dit seizoen en dat vind ik jammer.
Ik ben het eigenlijk geheel eens met wat Erik zegt over de Vlaamse mol. Ik waardeer ook enkele verschillen tussen de Vlaamse mol en de Nederlandse maar ik merk dat ik in veel meerdere mate tevreden ben met hoe de Vlaamse mol (het huidige seizoen) verschilt met de Nederlandse mol (seizoen 19). Het is misschien flauw dat die twee series continue met elkaar vergeleken worden, maar aangezien ik ook graag evenzo (of in ieder geval meer dan nu) zou willen genieten van de Nederlandse mol als van de Vlaamse mol vind ik dat het gerechtvaardigd is om deze vergelijking te maken. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat seizoen 19 van WIDM wel echt minder goed was dan seizoen 18, en dat het alsnog vermakelijk was, maar ook als ik seizoen 18 van WIDM vergelijk met het huidige seizoen van De Mol Vlaanderen zie ik zo veel manieren waarop de Nederlandse WIDM interessanter gemaakt zou kunnen worden. Ik heb bij WIDM 2019 mezelf eigenlijk soms door de afleveringen heen moeten slepen omdat die me totaal niet wisten te pakken. Ik voelde geen spanning. Maar ik bleef kijken omdat ik toch wel erg van het spelconcept houd.
Ik ben het dan ook eigenlijk met Erik eens dat een deel van het probleem ligt bij dat er aan de Nederlandse WIDM BN'ers meedoen in plaats van gewone kandidaten om exact de redenen die hij noemt. Ik hoop dat in de toekomst dit ooit weer niet zo zal zijn. Als je kijkt naar de Vlaamse mol zie je dat de kijkcijfers van dat programma ook erg hoog zijn (1,2 kijkers per uitzending ongeveer meen ik terwijl er zo'n 6,5 miljoen Vlamingen zijn en er veel minder Vlaamse molseizoenen zijn gemaakt). Dus het concept is duidelijk ook een groot succes zonder dat bekende mensen meedoen.
Ik hoop dus echt dat er veel met onze kritiekpuntjes gedaan wordt, want ik vind het niveauverschil tussen de Vlaamse mol en de Nederlandse mol nu zo groot dat het een beetje pijn begint te doen aan mijn hart. Veel dingen zouden in mijn ogen makkelijk positief veranderd kunnen worden door bij de Vlamingen af te kijken, zoals meer spanning in het programma brengen, meer lagen in de opdrachten introduceren, meer psychologische opdrachten erin doen, meer mindfucks erin stoppen, meer van de kandidaten vragen, een doorlopende plotlijn tussen opdrachten creëren, meer aandacht besteden aan de opdrachten dan aan biechten of de omgeving, minder knoeien met de montage, een uitgebreidere ontknoping maken waarin meer losse eindjes en molacties worden getoond en waarin de focus op de belevingen van de kandidaten ligt (het zou überhaupt fijn zijn als we een antwoord zouden krijgen op vragen als wie er af zou zijn gevallen bij de ziplineopdracht, waarom zou je dat niet vertellen....), etc.. Ik hoop echt dat seizoen 20 niet teleur gaat stellen, want anders haak ik wellicht af op den duur. Aan de hand van dit seizoen heb ik niet het idee dat dit programma nog wordt gemaakt voor de molloten.
Ik waardeer overigens heel erg de moeite die de productie ieder jaar weer steekt in dit programma, dat wil ik nog even erbij zeggen om toch niet volledig negatief te zijn. Deze gevoelens en gedachten uit ik dan ook alleen maar omdat ik het programma ooit keigaaf vond en ik hoop dat het niveau vanaf nu weer omhoog gaat in plaats van alleen maar achteruit.