Minimaal 1 van de twee teams moet er nog wel in slagen om de code te vinden natuurlijk, anders wordt er 3000 euro verdiend. Alleen maar op de achtergrond blijven is zodoende geen garantie op de gewenste uitkomst voor de mol.
Goed punt. In dit licht vond ik tijdens het herbekijken van deze opdracht het volgende wel opvallend:
Gilles zegt op een moment in de voiceover dat Jasmien en Annelotte (codekamer) van plaats hebben gewisseld. Jasmien zit nu in de codekamer bij de kartonnen doos. Het wordt alleen gezegd, de wisseling zelf is niet in beeld. In de andere groep wordt ook gewisseld en we zien in beeld dat Philip naar de codekamer gaat
Dan volgt via de intercom de dienstmededeling van Gilles:
"Opgelet, jullie hebben nog tien minuten om de code te vinden IN de kartonnen doos."Philip zien we (nu met Dami samen in de codekamer) in beeld hierop reageren en zeggen
"IN de kanonnen doos." Philip en Dami zien we de doos scheuren om op zoek te gaan.
Vervolgens zien we een shot van Jasmien en Katrien (die de doos ook al hebben opengescheurd) en zegt Jasmien
"Jaja we hebben ze." (daarmee de code bedoelend)
Philip, Jasmien en Katrien zijn (met de exit van Dami) nu de enigen die kunnen garanderen dat de code gevonden. En zodoende zijn deze drie voor mij het meest verdacht hier omdat ze tot het laatst in de codekamer zijn.
Voor aflevering 3 ben ik voor Annelotte als mol gegaan, maar op basis van het bovenstaande denk ik nu dat ze het niet is. Doordat ze niet (meer) in de codekamer is, heeft ze geen invloed meer op dat er geen 3000 euro wordt verdiend.