Auteur Topic: 12,5/Koper/Jubileum ['hint']  (gelezen 5282 keer)

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
12,5/Koper/Jubileum ['hint']
« Gepost op: 9-01-2012, 20:12:48 »
Het zou kunnen dat dit we hier iets mee moeten dus ik maak hierover voor alle zekerheid een topic aan. Ik kan er nu nog niet veel van maken, maar volgens mij komt dat nog wel, misschien als we allemaal samen brainstormen. Voorlopig houd ik het op een hint/theorie in wording

Laat me dit idee even lanceren. Het verbaast me dat er nog niemand over begonnen is, maar op hoop van zege so here it goes.
We zagen aan het eind van de aflevering al een paar koperen items de revue passeren, enkele koperen ketels, een poffertjespan? enz... in de testruimte, de executieruimte ...
Ik geraak er meer en meer van overtuigd dat we dit jaar iets in de richting moeten zoeken van het metaal 'koper'. Je weet wel, het chemisch element koper (afkorting: Cu) ...

Laat het nu net de 12e editie zijn, het twaalfjarig jubileum dat ook wel een koperen jubileum wordt genoemd!
Dit kan toch geen toeval zijn!

Het moet nog blijken maar dit kan zomaar een of andere doorlopende hint worden. Dus allemaal uitkijken naar 'koper', in welke vorm dan ook.

Zelf denk ik aan het chemisch element met afkorting Cu met atoomnummer 29, munten, juwelen, spiegels, ... het kan echt alle kanten opgaan.

Dit is al zowat het opmerkelijkste dat ik al ben tegengekomen, op de Engelse wikipedia: "Aphrodite and Venus represented copper in mythology and alchemy".
Blijkbaar wordt koper in de mythologie en alchemie geassocieerd met Aphrodite en Venus, de godin van de liefde. Dit zou erop kunnen wijzen dat de Mol een vrouw is. Denk sowieso dat we niet meteen een hint gaan krijgen waarmee we onmiddellijk iemand kunnen aanwijzen als Mol. Het zal een werkje van lange adem worden en dus zullen we nog wat afleveringen moeten afwachten wat er allemaal uit de bus gaat komen. Als we naar een ander land trekken zullen we het gauw genoeg weten.

Want koper kan ook wijzen naar een volgende land, als dat er überhaupt komt. Dat zou dan Spanje of Cyprus kunnen zijn? waar men vroeger altijd druk koper heeft kunnen ontginnen of misschien nog wel Italië ... door de hele mythologie rond Venus (Romeinse mythologie) en Aphrodite (Griekse mythologie) beiden de godin van de liefde etc.

De naam koper komt overigens van de Latijnse benaming 'aes cyprium' dat zoveel betekent als 'erts van Cyprus'. Zou dan wel logisch zijn dat ze voor hun koperen jubileum naar het land van herkomst gaan. Bovendien zou Aphrodite ook nog eens haar oorsprong vinden in Cyprus. Benieuwd of ze nog naar een tweede land gaan en of ik grandioos verkeerd zit.

Tot zover ben ik al gekomen, maar laat jullie brein er maar eens op los. Alle ideeën hierover zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: 2-02-2012, 19:17:17 door FenikXII »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #1 Gepost op: 9-01-2012, 20:16:52 »
Het probleem is alleen dat koper in jubileum-zin niet slaat op 12, maar op 12,5.

Dan zouden de hints in deze richting zich moeten richten op de middelste aflevering van serie 13, want eerst moet serie 12 afgerond zijn.



Voor de rest vind ik het wel leuk gevonden.

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #2 Gepost op: 9-01-2012, 20:26:52 »
Ja die 12,5 jaar zit mij ook dwars. Maar gaan we nu moeilijk doen over een half jaartje achter de komma? :P Misschien vieren ze het wel in aflevering 12.5 van dit seizoen? ;)

Het is de 12e serie wil ik maar zeggen, bij een 13e serie zitten we er al over want zit je weer vast aan het nummer 13. In principe zou het dit jaar toch mooier passen qua uitleg, 12,5 jaar is zo onhandig. Hoe ga je dat uitgelegd krijgen aan de gemiddelde kijker die languit in de zetel ligt en die dat nooit, zelfs in geen twaalf en een half jaar gaat begrijpen? ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 9-01-2012, 20:30:40 door FenikXII »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2012, 20:29:48 »
Ik voel een herboren versie van de theorie over TinTin het geitje.
Tin, symbool SN
2x Tin > Twee in het Spaans is: DOS

SN DOS > Soundos is de mol!

 ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2012, 20:32:00 »
FenikXII, ik heb het niet over een half jaar, het gaat over anderhalf jaar, dat zeg ik nou net. Waarbij ik een jaar voor het gemak voor 1 seizoen tel.

Maar in absolute zin zou je nog weleens gelijk hebben: dan baseer ik me op de eerste serie van de Vlaamse mol.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2012, 20:33:42 door Bodejos »

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2012, 21:04:24 »
het ZOU een hint kunnen zijn. het lijkt me lastig om in andere afleveringen in the middel of nowhere op ijsland koper te vinden dus ALS we toch koper vinden, is het een hint. mooi doorgedacht FenikXII.
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #6 Gepost op: 9-01-2012, 21:30:24 »
"Koperdiefstal langs spoor blijkt mollenstreek"

Ik zie de krantenkoppen al voor me.
The British are not impressed.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #7 Gepost op: 9-01-2012, 22:24:30 »
"Koperdiefstal langs spoor blijkt mollenstreek"

Ik zie de krantenkoppen al voor me.

haha :-)

Cyprus zou trouwens wel een gave locatie zijn voor het tweede deel van de serie.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Hint] 12/Koper/Jubileum
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2012, 10:38:39 »
Misschien een hint in aflevering 5, in ieder geval schrijf je dat als S12E5, oftewel 12,5. Lijkt me aannemelijker dan een hint in seizoen 13 hierover.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline molcontact

  • Forumlid
Re: 12/Koper/Jubileum ['hint']
« Reactie #9 Gepost op: 10-01-2012, 22:57:09 »
@fenik
Ik zou het prachtig vinden als er zoiets achter zou zitten.

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: 12,5/Koper/Jubileum ['hint']
« Reactie #10 Gepost op: 2-02-2012, 19:24:47 »
Even de titel aangepast van 12 naar 12,5.

Ben echt benieuwd of er alsnog iets staat te gebeuren. Vanavond is het namelijk de 5e aflevering van het 12e seizoen! ::hyper::

Tot nu toe zijn alleen Marits juwelen mij opgevallen, haar oorringen hebben af en toe een koperschijn. En Hadewych zei in de tweede aflevering dat ze 29 treden te kort kwamen terwijl het 28 treden waren. Het atoomnummer van koper is 29.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2012, 19:28:06 door FenikXII »

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 12,5/Koper/Jubileum ['hint']
« Reactie #11 Gepost op: 2-02-2012, 20:09:50 »
Even de titel aangepast van 12 naar 12,5.

Ben echt benieuwd of er alsnog iets staat te gebeuren. Vanavond is het namelijk de 5e aflevering van het 12e seizoen! ::hyper::


Ik wil de pret niet bederven, maar dat betekent dat er na vanavond nog maar 11½ seizoen op tv is geweest. Misschien over een jaar? :-)

Offline Kitsune

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • GOING UNDERGROUND
Re: 12,5/Koper/Jubileum ['hint']
« Reactie #12 Gepost op: 2-02-2012, 21:45:29 »
Ik wil de pret niet bederven, maar dat betekent dat er na vanavond nog maar 11½ seizoen op tv is geweest. Misschien over een jaar? :-)
We hebben natuurlijk óók de Junior serie gehad.
De Mol? Liesbeth > Hadewych > Liesbeth.

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 12,5/Koper/Jubileum ['hint']
« Reactie #13 Gepost op: 3-02-2012, 18:24:53 »

Ben echt benieuwd of er alsnog iets staat te gebeuren. Vanavond is het namelijk de 5e aflevering van het 12e seizoen! ::hyper::
Op 33 minuten kwam de fanfare voorbij. Koperblazers ::tandpastasmiley::