Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos  (gelezen 32301 keer)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #140 Gepost op: 2-03-2018, 21:17:59 »
Ik snap even niet waarom Jan het als mol moeilijker zou hebben dan Olcay in die opdracht hoor... Zou je dat toe willen lichten?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #141 Gepost op: 2-03-2018, 21:22:10 »
Ik snap even niet waarom Jan het als mol moeilijker zou hebben dan Olcay in die opdracht hoor... Zou je dat toe willen lichten?

Omwille van de inhoud van hun envelop:
- Als Olcay de Mol is, moet ze de finish niet bereiken (wat een makkelijke opgave is)
- Als Jan de Mol is, moet hij proberen als eerste de finish te bereiken of in ieder geval de mensen met geld uitschakelen (wat toch meer moeite kost)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #142 Gepost op: 2-03-2018, 21:33:50 »
Omwille van de inhoud van hun envelop:
- Als Olcay de Mol is, moet ze de finish niet bereiken (wat een makkelijke opgave is)
- Als Jan de Mol is, moet hij proberen als eerste de finish te bereiken of in ieder geval de mensen met geld uitschakelen (wat toch meer moeite kost)

En Olcay hoeft Loes dus niet ook uit te schakelen, alleen maar omdat ze het hoogste bedrag heeft?  ??? Terwijl Jan zowel Loes als Olcay zou moeten uitschakelen?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #143 Gepost op: 2-03-2018, 21:35:10 »
Jan denderde al snel de voetgangers tunnel in. Dat was de manier om voorsprong te krijgen. Maar het ging mis. Net zoals een taxi in aflevering 1. Soms heb je pech.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #144 Gepost op: 2-03-2018, 21:37:49 »
En Olcay hoeft Loes dus niet ook uit te schakelen, alleen maar omdat ze het hoogste bedrag heeft?  ??? Terwijl Jan zowel Loes als Olcay zou moeten uitschakelen?

Klopt, maar dan nog moet Olcay 1 iemand uitschakelen en Jan 2, want jezelf uitschakelen is eigenlijk best wel supermakkelijk denk ik. ;D

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #145 Gepost op: 2-03-2018, 21:39:22 »
Klopt, maar dan nog moet Olcay 1 iemand uitschakelen en Jan 2, want jezelf uitschakelen is eigenlijk best wel supermakkelijk denk ik. ;D
Iig hebben beiden jammerlijk gefaald mbt Loes  ::rofl::
Daarover kunnen we het wel eens zijn denk ik...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #146 Gepost op: 2-03-2018, 21:42:49 »
Iig hebben beiden jammerlijk gefaald mbt Loes  ::rofl::
Daarover kunnen we het wel eens zijn denk ik...

Aflevering 10 gaat uitwijzen dat Loes gewoon een topkandidate was die er veel te vroeg is uitgegaan. ::ohno::

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #147 Gepost op: 2-03-2018, 21:46:35 »
Het lijkt erop dat Jan zich echt verkeken heeft.

Jan gaat als een speer, pakt snel de eerste auto, rent op de roltrap Stine en Simone voorbij, is als eerste het metrostation uit.
Vervolgens rent hij als enige onder de weg door. De anderen blijven op de straat naar de volgende locatie zoeken.

Jan zegt dat hij dacht dat hij dichtbij de auto's was. Waarom dacht hij dat? Duidt dat op voorkennis? Wilde hij de weg afsnijden maar raakte verward omdat hij de auto's niet zag? Ze hadden alleen een naam van een plein......alle anderen vragen de weg aan locals behalve Jan.

Omdat Jan de auto's niet ziet gaat hij terug, hier heeft hij tijd verloren die hij niet meer inhaalt.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 21:50:47 door Moedermol »

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #148 Gepost op: 2-03-2018, 21:53:46 »
En Olcay hoeft Loes dus niet ook uit te schakelen, alleen maar omdat ze het hoogste bedrag heeft?  ??? Terwijl Jan zowel Loes als Olcay zou moeten uitschakelen?

Natuurlijk moeten ze allebei Loes uitschakelen, maar dat heeft niemand gedaan (ook Ruben niet).

Er wordt m.i. onterecht Olcay hier veel meer credit gegeven voor deze opdracht (als ze de mol
Is) dan Jan (als hij de mol is). Olcay lag er snel uit, schakelde dus niet het andere geldbedrag uit. Zichzelf uitschakelen is een makkie.
Jan moest iedereen uitschakelen juist omdat hij geen geld heeft. Hij schakelde ook zichzelf uit (onbedoeld, of hij nu kandidaat is of mol).

Ik ben zelf totaal niet zeker over de mol, maar weet wel dat het riskant is om op basis van 1 opdracht (zeker eentje waarbij je tegen andere kandidaten moet racen en je geen invloed hebt op wat je is toebedeeld)

« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 22:00:12 door hamsterdam »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #149 Gepost op: 2-03-2018, 21:53:55 »
Het lijkt erop dat Jan zich echt verkeken heeft.

Jan gaat als een speer, pakt snel de eerste auto, rent op de roltrap Stine en Simone voorbij, is als eerste het metrostation uit.
Vervolgens rent hij als enige onder de weg door. De anderen blijven op de straat naar de volgende locatie zoeken.

Jan zegt dat hij dacht dat hij dichtbij de auto's was. Waarom dacht hij dat? Duidt dat op voorkennis? Wilde hij de weg afsnijden maar raakte verward omdat hij de auto's niet zag? Ze hadden alleen een naam van een plein......alle anderen vragen de weg aan locals behalve Jan.

Omdat Jan de auto's niet ziet gaat hij terug, hier heeft hij tijd verloren die hij niet meer inhaalt.
Dat is dan echt wel een dikke faal als mol hoor....  :-[  :-X

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #150 Gepost op: 2-03-2018, 22:00:39 »
Dat is dan echt wel een dikke faal als mol hoor....  :-[  :-X

Yep, die zien we waarschijnlijk niet terug in aflevering 10  :)

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #151 Gepost op: 2-03-2018, 22:08:37 »
Yep, die zien we waarschijnlijk niet terug in aflevering 10  :)

Maar waarom zou Olcay hier dan niet gefaald hebben?

Deze opdracht is vanuit oogpunt Mol toch gewoon mislukt?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #152 Gepost op: 2-03-2018, 22:55:33 »
Maar waarom zou Olcay hier dan niet gefaald hebben?

Deze opdracht is vanuit oogpunt Mol toch gewoon mislukt?

Ja klopt. Kandidaat Loes heeft 500 euro binnengebracht dus wie de mol ook is, Ruben, Olcay of Jan heeft dat niet weten te voorkomen.
Van Olcay kun je nog zeggen dat ze het hoogste bedrag uit de pot heeft gehouden.

« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 22:57:08 door Moedermol »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #153 Gepost op: 2-03-2018, 23:37:16 »
Wat ook nog een mogelijkheid is, als Jan de mol is. Dat hij Ruben ertoe heeft aangezet het penningmeesterschap te claimen (verdachte rol naar een ander) in de hoop het grote geldbedrag te kijgen (omdat Jan zo fanatiek is). Het allermakkelijkste voor de mol is natuurlijk om niet aan te hoeven komen, veel gemakkelijker dan de race te winnen i.i.g.
Het loopt niet altijd zoals een mol gehoopt had?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #154 Gepost op: 3-03-2018, 08:41:34 »
Het lijkt mij niet al te ingewikkeld om tijdens elk autoritje de Mol even bij te praten over de volgende stop mocht dat nodig zijn geweest.
De mol kan deze opdracht niet helemaal in de hand hebben (hangt af van het verkeer) maar hij zal toch wel eerder met de productie de route doorlopen hebben. Als die de enveloppe met 1000 euro krijgt moet de mol enkel voor zorgen niet als eerste aan te komen, in geval van de jokers natuurlijk wel.
Het lijkt me toch echt dat de mol in deze opdracht lastig zijn voorkennis in praktijk kan brengen. Streetview bestaat nouwelijks in Georgië en een route onthouden is ook niet bepaald eenvoudig. Ik dacht in eerste instantie ook dat dit niet logisch is voor Jan als mol. Maar een klein foutje kan al heel veel schelen. Of om mijn handtekening te citeren. Mollen zijn ook maar mensen.
Zelfs als je wordt bijgepraat tijdens het ritje, dan nog ben je mede afhankelijk van het verkeer. Denk aan stoplichten, net een auto die af moet slaan... Dat heeft de mol niet in de hand.
Hij zal zeker de route doorlopen hebben, het is alleen de vraag hoe en in welke mate. Hij zal lijkt mij niet het de dag ervoor hebben gedaan. Of enkele maanden eerder. Het zal dus hetzij via een plattegrond zijn gegaan, hetzij via streetview, hetzij via foto's of zoiets. En alle 3 zijn maar een weergave van de werkelijkheid. Via een kaart zie je alleen maar hoe je moet lopen, niet wat je allemaal tegen kan komen. Streetview is ook lang niet altijd up to date (in Oost Europa kan in een paar jaar tijd alles volledig veranderd zijn...) en ook foto's zullen je niet 100% helpen.
Om die reden ook wil ik niet zeggen dat de mol gefaald heeft bij deze opdracht. Misschien niet het onderste uit de kan gehaald, maar gefaald? Nee, daarvoor waren er te veel invloeden van buitenaf van invloed.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Chaos
« Reactie #155 Gepost op: 3-03-2018, 08:42:20 »
En Olcay hoeft Loes dus niet ook uit te schakelen, alleen maar omdat ze het hoogste bedrag heeft?  ??? Terwijl Jan zowel Loes als Olcay zou moeten uitschakelen?


Als Olcay de mol is was het niet simpel om Loes uit te schakelen. Haar voorblijven met effectief 2000 aan molduiten in haar eigen envelop was natuurlijk geen optie. Dus dan had ze  Loes moeten overtuigen een verkeerde kant te lopen. En dan nog, zelfs als dat even lukte, was dat geen garantie op succes. Niet te doen, bij Loes die overal naar toe sprintte. Zelf als mol dat bedrag niet binnenbrengen is dan idd een makkelijke manier om te mollen, maar mol Olcay kon ook niet veel anders.

Als Jan de mol is hoefde hij idd "alleen" voor Olcay en Loes te finishen, tenzij het al duidelijk was dat Simone had gewonnen. Dat hij daarmee de twee geld enveloppen weg zou spelen, en Olcay maar een iemand uit hoefde te schakelen, maakt het voor hem natuurlijk niet twee keer zo lastig (niet dat je dat beweerde  ;) ).

Jan zat juist in een veel gunstigere mol positie door de "loting" van de enveloppen, mits hij zich goed heeft kunnen voorbereiden. Loes liep ook niet altijd goed.

Maar... als demol die extra voorkennis niet had, dan eigenlijk nog steeds. Dan had mol Jan Loes kunnen proberen controleren, toen het duidelijk was dat Olcay de metro had gemist. En ongeveer gelijk met Loes de laatste auto's kunnen pakken. En dan hopen op het beste. Maar niks van dat. Hij verloor de enige kandidaat met geld die op dat moment nog echt in het spel zat uit het oog.

Dat Olcay het meest verdacht is, daar zijn we het dan over eens. ;D



;D


Citaat
Maar ik plaats Ruben niet boven Jan qua verdachtheid in deze opdracht. Beiden zitten sowieso in de kolom 'onverdacht', maar Ruben zit daar wat mij betreft harder in. Ik schat het uitkiezen van kandidaten echt heel laag in. Zelf mee lopen geeft je tenminste de kans om de uitslag actief te beïnvloeden.

Kijk, ik zie dat je van mening bent dat er meer voorkennis is dan alleen maar weten wat iedereen in zijn enveloppen heeft. Dus als Ruben de Mol is, dan brengt hij dat penningmeesterschap toch niet ter sprake? Als je dan 1 van de 3 niet-geld enveloppen hebt gekregen van Olcay (die Ruben in die aflevering bovenaan haar lijstje had staan) dan gebruik je die magische voorkennis toch gewoon om zo ver mogelijk mee te gaan tot de geldenveloppen er uit zijn?
In het geval Olcay hem wil testen en ze hem geld geeft, dan gaat hij gewoon mee tot ze met 2 zijn en dan laat hij de ander winnen (tenzij die 1000 euro in de envelop heeft en jij maar 500).

In ieder geval is jezelf vlak er voor op die positie zetten heel onmols. Zeker voor Ruben die niet het imago heeft van het spel risicovol te spelen.


Ja, ik snap dat je Ruben hier op een verre derde plek zet en ben het er ook eigenlijk wel heel erg mee eens. ::hypocriet::

Dat hij ineens penningmeester wilde worden was inderdaad heullll slecht getimed, en dus ook heel onmols, zou je denken. Ik vind al een tijd dat hij die discussie als mol dan eerder zou hebben gestart. Dit sloeg idd nergens op.

Maarrrr ik ben van de complottheorieen. En als ik te ver doordenk dan vraag ik me af of het, in theorie, toch niet mogelijk zou kunnen zijn??

Stine en Simone zaten pas geleden nog steeds op Ruben nadat er respectievelijk 7 en 8 afleveringen waren uitgezonden (mijn interpretatie, op basis van hun recente interviews), dat ik denk, van WTF heb ik gemist?!?? Dus dan ga ik nadenken, "wat als...?"

In een normale situatie kun je Ruben dan bijna afstrepen als mol idd, maar wat als hij al zo massaal verdacht werd door de kandidaten dat Rick zoiets had van, nu maakt het niks meer uit, we doen er nog een schep, dan wel een karrevracht bovenop?

Want het klopt idd dat zo'n move niet de manier was waarop Ruben het spel leek te spelen. dus waarom doet hij het dan toch, en niet bijvoorbeeld 's ochtends bij het ontbijt?

Misschien dat het meer een opzetje van Loes waar ze het samen over hadden gehad, maar de timing blijft hoe dan ook heel erg vreemd. Ook als hij geen voorkennis had is het een raar moment om zo'n discussie aan te gaan.

Wat ik niet hoop en vooralsnog niet denk is dat de produktie een kandidaat zou kunnen aanzetten tot zo'n actie. Ik blijf het een rare (kandidaten?)actie vinden. Hopelijk komt het aan bod in de liveuitzending...