Het eerste wat mij opviel aan de aflevering was de sfeer. Iedereen is zo gesloten. Ik mis de persoon die zoiets heeft van 'Ach, wat kan mij het schelen, als ik maar lol heb.'. Iedereen is constant bezig met de mol te jagen, en dat is gewoon heel erg vermoeiend. Ook Yvon en Sander die gingen natrekken of Jim daar wel echt naar de WC was geweest.
Ze hadden natuurlijk wel gelijk, wat Jim had toen dat telefoongesprek. Maar er is te weinig gezelligheid. Misschien omdat de kanidaten tot nu toe weinig succesvol zijn geweest, dat hoop ik tenminste. Volgens mij kunnen ze dit niet echt lang volhouden, op dit niveau jagen op die mol. Dat gaat of heel veel irritatie veroorzaken, of ze worden gewoon wat losser. Ik hoop het laatste.
Nu eerst natuurlijk het meest opvallende aan deze aflevering: Gijs is terug. Kan dit zomaar? Je kan niemand meer afschrijven, stel je voor dat ie terugkomt! Roeland heeft ook in zijn dagboek staan: Misschien komt er een herkansing. Nou, dat belooft wat. Straks blijken er 3 mollen te zijn, ofzoiets. Een paranoide sfeer ontstaat zo wel, maar of we daar nou blij mee moeten zijn...
Welke gevolgen heeft deze 'wederopstanding' nou voor ons mollenjagen? Het roept heel veel vragen op. Is Gijs nu de mol, omdat Roeland eigenlijk de mol was? Het antwoord is nee. Waarschijnlijk zullen ze dit wel vaker doen. Waarom? Omdat ze 10 afleveringen hebben, en er kunnen er 2 uit per aflevering. En uiteindelijk moeten ze met 3 overblijven. Aangezien het erg onwaarschijnlijk is dat het percentage blijft stijgen, en we nog 6 excecuties te gaan hebben tot aflevering 10. Dit betekent dat als het percentage 1 keer te laag is, dat ze weer een kanidaat terug moeten halen om op 3 mensen te komen aan het eind.
Nee, ik vind het maar niks. Gijs kan nu de mol niet zijn, want de mol blijft altijd in het spel. En als hij toch de mol is, is het maar stom. Dat betekent dat de kanidaten gewoon helemaal niks hebben aan die 2 dagen, het is tenslotte onmogelijk voor ze om de mollestreken (het opbellen misschien wel) van Gijs te zien. Dan gaan ze elkaar alleen maar meer verdenken, en dat vind ik gewoon valsspelen van de mol. Als mol moet je mensen misleiden, maar niet op die manier! En als Gijs een kanidaat is, vind ik het ook stom. Waarom krijgt hij een tweede kans? Je hebt het fout gehad, pech voor jou, naar huis jij! Als ze hem nou zouden betrekken in een opdracht, vind ik dat niet erg. Maar om hem weer in het spel te gooien... Dat is gewoon oneerlijk. Hij weet namelijk nu wel wie de mol NIET is. Hij krijgt dan niet alleen gratis en voor niets een tweede kans, maar hij heeft ook nog extra informatie ook.
Ze doen vreemde dingen deze keer. Hopelijk word de sfeer wat beter, en hebben ze een goede verklaring voor deze actie.
Trouwens, kut dat Roeland eruit is. Hij was een van mijn favoriete kanidaten.