Auteur Topic: Dagboek analyse  (gelezen 33172 keer)

Offline Suzanna

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek analyse
« Reactie #80 Gepost op: 12-02-2005, 15:16:35 »
Alle eer aan Suzanne op het forum van wieisdemol.nl!!!

Met Lottie bedoeld zij: in het dagboek stond iets over (vrij vertaald: ik stond erbij en keek ernaar..."

He wat leuk dat je mijn post van daar gebruikt! *bloos*
Voor meer hint, gezelligheid en afkick-verschijnselen: kijk eens op het WIDM-afkick-forum!

Offline MariekeK

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 12-02-2005, 15:48:17 »

In het dagboek heeft de mol het duidelijk over de verschillende groepjes in getallen: (opdracht 1: 1 van 4 en 2 van 2,  opdracht 2: 2 van 3 en 1 van 2). Dit is volgens mij een duidelijke aanwijzing dat getallen inderdaad belangrijk zijn en als hints moeten worden gezien.

Als we even uitgaan van het nr 9, wat veel vaker naar voren is gekomen:
we weten dat de hulpmol in het groepje van 4 heeft gezeten (Jim in de zanggroep)
dan heeft de mol dus in opdracht 1 in het groepje van 2 gezeten, (4+2)
om het getal 9 te krijgen moet de mol in opdracht 2 in een groepje van 3 hebben gezeten.
4+2+3 = 9   

De mol is dan dus niet: Jim, Lottie, Victoria, Gijs en Yvon.
maar MM, Isabel of Sander
Aangezien alle nummer 9 aanwijzingen zover richting MM gaan...... zou dit ook kunnen kloppen.

Offline Molloos

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 12-02-2005, 16:15:47 »
Hmmmm...
Er wordt in Angela's dagboek niks gezegd over de tweede opdracht. Terwijl ze wel een heel verhaal over de eerste opdracht vertelt.
Komt dat vaker voor.???
Mol, Mollig, Molst!

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #83 Gepost op: 13-02-2005, 09:31:10 »
Aflevering 5, uit het dagboek van de Mol:
En als je me ziet, zie je me dan?
Zou dit kunnen wijzen op het feit dat de kandi's naar het hotel keken waar de Mol zich bevond, maar deze toch niet konden zien vanwege te groot, te hoog, te veel kamers, geblindeerd (spiegel)glas ...
Zou de Mol zich in de controlekamer bevonden hebben (dus Lottie of Yvon)?
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline xki

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 14-02-2005, 12:06:31 »
Goed bedacht! Voor mij is Lottie de mol  :D

Wat mij ook opviel is dat als je bij dagboek kandidaat kijkt.
Je leest dan het dagboek van afvaller Victoria. Maar bovenaan staat dagboek van afvaller 4 Yvonne  ??? is dit met opzet niet veranderd  ???
to mole or not to mole that's the question

Offline limone

• Forumlid
  • let love rule
« Reactie #85 Gepost op: 14-02-2005, 12:16:39 »
Aflevering 5, uit het dagboek van de Mol:
En als je me ziet, zie je me dan?
Zou dit kunnen wijzen op het feit dat de kandi's naar het hotel keken waar de Mol zich bevond, maar deze toch niet konden zien vanwege te groot, te hoog, te veel kamers, geblindeerd (spiegel)glas ...
Zou de Mol zich in de controlekamer bevonden hebben (dus Lottie of Yvon)?

Hieruit maak ik op dat men de Mól niet doorheeft! Ze zien elkaar allemaal wel, maar of ze de Mól zien is een tweede! Volgens mij werd MM niet verdacht, deze aflevering... Dus werd hij NIET als mol geZIEN...
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Molloos

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 17-02-2005, 21:20:47 »
Aflevering 1, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL

Aflevering 2, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL

Aflevering 3, Dagboek De Mol
"IK WIL EEN BEETJE EER VAN M’N WERK!""
::vergroot::

Aflevering 4, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL

Aflevering 5, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL

Waarom ineens niet meer 'DAGBOEK VAN DE MOL'?
« Laatst bewerkt op: 17-02-2005, 21:23:33 door Molloos »
Mol, Mollig, Molst!

Offline juudith

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 17-02-2005, 22:06:08 »
dat viel mij ook op

Offline lilith

• Forumlid
  • all ears
« Reactie #88 Gepost op: 17-02-2005, 23:42:35 »
Omdat in dagboek drie de mol van identiteit veranderd is.
Misschien was er in aflevering 3 wel helemaal geen mol......

Daarom?

:-X
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Molloos

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 18-02-2005, 14:10:52 »
Dat dacht ik dus ook al. Het zoú dus een aanwijzing kunnen zijn dat Gijs de Mol (nu) is.  ::vergroot::
Mol, Mollig, Molst!

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #90 Gepost op: 19-02-2005, 00:32:46 »
Aflevering 6, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
Eindelijk, eindelijk, eindelijk! In één klap twee weg. Ik wel niet zeggen dat ik er helemaal verantwoordelijk voor ben, maar toch…

Gijs die leefde wat mij betreft toch al dagenlang in de extra tijd sinds zijn spectaculaire terugkeer bij de Dutch Community. En Jim, tja Jim die vond volgens mij zelf al dat hij dagenlang in de extra tijd leefde en genoot met volle teugen van de tijd die hij hier had. Ik heb het ze beiden gegund, maar nu moeten we toch echt verder.

Deze keer speelde de halve aflevering zich af op een heel klein bootje én een heel klein eilandje. En de andere helft van de helft in een piepklein vliegtuigje.Wat kun je dan doen? Ik vertel het jullie later, maar ik vind wel dat mijn medespelers niet zo goed opletten. En dat terwijl ze er bovenop zitten. Ik ben heel benieuwd of jullie het allemaal een beetje doorhebben.

Een paar opmerkingen hierover.

Die eerste schrijffout, 'WEL' ipv 'WIL' is een opvallende en wel hele slordige. Vooral als je bedenkt dat ze toch tijd zat hebben gehad om dit soort teksten voor te bereiden.
Je kan het ook als een contradictie lezen, wel,..niet.
In dat geval zou het kunnen betekenen dat de mol juist wel de hand heeft gehad in het vertrek van 2 personen door met opzet alle vragen fout te beantwoorden en zo het percentage omlaag brengen.

Er komen dit keer ook weer twee van die opvallende wederkerende uitdrukkingen in voor, dagenlang in de extra tijd, en heel klein.
In hoeverre dit hints zijn of een kwestie van 'armoedig' taalgebruik weet ik niet maar het begint wel steeds meer op te vallen dat er zoveel dubbel is deze serie.

Die laatste zin van het dagboek van de mol doen mij denken aan zo'n riddle, zo'n puzzle verhaaltje met een vragend einde waarvan het antwoord in het verhaaltje zelf zit verstopt. Zal eens gaan zoeken naar wat voorbeelden hiervan, zijn hele leuke en grappige exemplaren bij.
Als hier sprake is van een riddle betekent dat dus dat er dit keer echt een antwoord verstopt zit in het dagboek van de mol.

Voorbeeld van een heeeeeeele simpele riddle (zodat je begrijpt wat ik bedoel) is:

Hoe heet de keizer van China?

Hoe dus!

« Laatst bewerkt op: 19-02-2005, 00:35:19 door Lodewijk14e »
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #91 Gepost op: 19-02-2005, 00:35:36 »

Deze keer speelde de halve aflevering zich af op een heel klein bootje én een heel klein eilandje. En de andere helft van de helft in een piepklein vliegtuigje.Wat kun je dan doen? Ik vertel het jullie later, maar ik vind wel dat mijn medespelers niet zo goed opletten. En dat terwijl ze er bovenop zitten. Ik ben heel benieuwd of jullie het allemaal een beetje doorhebben.

het zwartgedrukte is ook dubbelop:
-Het is een kwart
-Een helft van de helft die eerder genoemd is?

Offline Lodewijk14e

• Forumlid
  • Talpaphaga fuscus
« Reactie #92 Gepost op: 19-02-2005, 00:38:12 »
het zwartgedrukte is ook dubbelop:
-Het is een kwart
-Een helft van de helft die eerder genoemd is?

Klopt, wist dat ik iets vergeten was want had het wel gezien.
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Chelly

• Forumlid
  • Hier zijn geen woorden voor...
« Reactie #93 Gepost op: 19-02-2005, 10:57:19 »
Aflevering 6, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
Eindelijk, eindelijk, eindelijk! In één klap twee weg. Ik wel niet zeggen dat ik er helemaal verantwoordelijk voor ben, maar toch…

Het kan ook zijn dat er officieel moet staan: ik KAN wel niet zeggen.. Dat er gewoone en woord is weggevallen, of gelaten natuurlijk..  :-\\

Offline sanneke

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 19-02-2005, 11:56:14 »
als ik het zo lees denk ik aan MM of Yvon.
Kom zlef uit brabant en is misschien ver gezocht maar heb het idee dat er toch een beetje een brabantse slag inzit.En MM is er wazig genoeg voor om alles precies op te schrijven hoe hij het zou zeggen.En ik hoor het hem zo vertellen

Offline lilith

• Forumlid
  • all ears
« Reactie #95 Gepost op: 19-02-2005, 12:04:00 »
Ik vind het eigenlijk ook een beetje vreemd dat er een fout in zou staan...... (fouten maken is menselijk), dus is de vraag: betekent het dan ook iets?

Ik heb van de week meerdere keren het stukje teruggedraaid waarop Lottie van de zangopdracht in the artscool op zoek moet naar het juiste kunstwerk. Ik heb toen letterlijk weergegeven wat Lottie in het groepje zei.
Ik vond het toen opvallend dat zij niet en wel in een zin vlak achterelkaar zette.

Namelijk: "deze sokkenbak is wel niet heel oud, toch?"

Ik heb geen idee of het hier betrekking op heeft, maar ik meld het maar even.
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Molloos

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 19-02-2005, 12:14:37 »
Ik vind het eigenlijk ook een beetje vreemd dat er een fout in zou staan...... (fouten maken is menselijk), dus is de vraag: betekent het dan ook iets?

Ik vind dat er een beetje téveel fouten gemaakt worden, de mol heeft immers genoeg tijd om zijn/haar dagboek te schrijven. Zeker in het dagboek van aflevering 6, is het gewoon overduidelijk verkeerd gedaan (door al die dubbele woorden, die haal je er toch uit als je het een tweede keer leest?). Hier moetdus wel haast een aanwijzing in zitten.

Is er niet toevallig iemand dyslectisch van de kandi's? Dat kan het gebrekkige taalgebruik verklaren.
Mol, Mollig, Molst!

Offline -Jutta-

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 19-02-2005, 17:57:11 »
Zou het aan mij liggen, of is de stijl van het dagboek van de mol veranderd??? Het leekt net of iemand het heeft overgenomen.

Zou die Roeland was de mol en nu een andere -theorie dan toch kloppen?  ???
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline S-type

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 23-02-2005, 16:30:46 »
Ik vind allereerst dat dit dagboek echt lijkt of het door een vrouw is geschreven.
Het gaat over eilandjes en vliegtuigjes.
Mannen gebruiken namelijk niet zo gauw Verkleinwoordjes  ::trots::

Ik heb nog iets ontdekt. De mol schrijft zinnen die zo -vaag- zijn.
En er zit een soort gelijkenis in die zinnen.Het gaat vaak over kijken en zien.
 Bij dagboek 1 en 2 is het heel anders beschreven.
Daarom denk ik echt dat er van mol geruild is,
omdat Roeland ziek geworden was. Dus Roeland was de mol.

Kijk maar:

Dagboek 3: Maar kijk goed en je weet wel beter!
Dagboek 4 : Hoe vind je dat ik het doe?
Dagboek 5: Hoe groot is dan de kans dat je mij aan het werk ziet? En als je me ziet, zie je me dan?
Dagboek 6:Ik ben heel benieuwd of jullie het allemaal een beetje doorhebben!

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #99 Gepost op: 23-02-2005, 16:37:34 »
Ik vind allereerst dat dit dagboek echt lijkt of het door een vrouw is geschreven.
Het gaat over eilandjes en vliegtuigjes.
Mannen gebruiken namelijk niet zo gauw Verkleinwoordjes  ::trots::

Maar ja zoals Sander al zei: 'Nu ben ik de enige overgebleven echte man' waarop MM zei: 'Ben jij een man dan?' dus echte mannen zijn er al niet meer  :P