Ik heb mijn twee hersencelletjes gepijnigd aan de treinopdracht in aflevering drie. Nu er nog maar vier kandidaten over zijn, is het wellicht wat makkelijker er iets ‘zinnigs’ uit te halen, tussen 20.000 aanhalingstekens.
Ik heb de opdracht vanuit het perspectief van de mol proberen te bekijken, en alle vier de overgebleven kandi’s als mol proberen te zien, daarbij de volgende dingen in gedachte houdend:
- een hulpmol is de avond voor de opdracht gebeld, toen er (waarschijnlijk) nog niet geloot was, en de mol dus niet wist wie in welk groepje zou zitten (stokers, vrienden of collega’s)
- 2 hulpmollen zijn de ochtend erna gebeld, toen de indeling wel bekend was.
- Op het allerlaatste moment is de indeling aangepast, en die zin dat lottie is geswitched van Collega naar Stoker. Meer mensen wilden dat, maar Lottie is het geworden. Dat Lottie dit zou worden was vooraf geen zekerheid.
- Ik ga er natuurlijk vanuit (om alles open te houden), dat een hulpmol best de mol kan zijn
Stel Yvon is de mol: ’s avonds blijkt dat ze is ingedeeld in de Dodge. Om zichzelf minder verdacht te maken, besluit ze hulpmol te spelen (al voor de indeling). Ze kan nog twee hulpmollen inzetten. Is het dan niet heel onlogisch om nog een hulpmol in de dodge te plaatsen? Het zou toch meer voor de hand liggen om een hulpmol bij de stokers in te schakelen, aangezien de stokers het centrum van contact zijn (zowel met dodge alsmede wagon), dus makkelijke plaats om te mollen. Ook zou ik me nog enigszins kunnen voorstellen dat ze twee hulpmollen in de wagon neerzet; aan beide zijden 1, maar das toch al weer wat onlogischer.
Stel Isabelle is de mol: ’s avonds, voor de indeling bekend is, zet ze Yvon in als hulpmol.
Later blijkt dat Yvon is ingedeeld bij de Dodge en mol Isabel in de wagon. Isabel zet zichzelf in als hulpmol om minder verdacht te zijn, en kan nog 1 hulpmol inschakelen. Wederom de vraag: waarom een tweede hulpmol in de Dogde? Zou het niet veel logischer zijn om deze bij de stokers te plaatsen of aan de andere zijde van de wagon?
Stel Lottie is de mol: Wanneer blijkt dat haar hulpmol Yvon in de Dodge zit en zij zelf in de wagon, kan ze nog twee hulpmollen inschakelen. Ze heeft de zekerheid nog helemaal niet dat ze even later zelf stoker wordt, dat wordt pas op het laatste moment bepaald wanneer ze al haar hulpmollen al heeft ingeseind. Ze werpt zich als eerst op om dan maar stoker te worden, maar voor hetzelfde geldt had iemand anders perse voor dat baantje willen gaan. Wat ik wil zeggen is dat mol Lottie bij haar keuze voor hulpmollen, dus ook al geen hulpmol in de stokersruimte heeft geplaatst. De stokersruimte, het communicatiecentrum van de opdracht! Twee zitten er in de Dogde, en twee (incl. Lottie zelf als mol) in de wagon…ware het niet dat ze later richting stokersruimte kan vertrekken, maar nogmaals die zekerheid had ze niet toen ze haar hulpmollen inschakelde.
Alleen in het geval van MM als mol is voordat de opdracht plaatsvindt (en dus voor de switch van Lottie), absoluut zeker, de verdeling van hulpmollen (+ mol) min of meer perfect; verspreid over de drie onderdelen (dodge, stokersruimte, wagon) Alleen in dat geval is vooraf zeker dat er een mol in het communicatiecentrum zit, in alle andere gevallen niet, alle andere mogelijke mollen, hadden geen hulpmol in het communicatiecentrum, de stokersruimte, voordat de opdracht begon.
Tuurlijk valt er tegen deze theorie vast veel in te brengen (zijn de hulpmollen wel echt gebeld bijvoorbeeld) maar ik vind het toch wel de moeite waard om ‘eventjes’ te vermelden