Even wat vraagjes, want ik zie hier allerlei aannames waar ik niet weet waar die vandaan komen?
Wie bepaalt wat verantwoordelijkheidsgevoel is? En groeien door naar wat; wie bepaalt dat 'doel' (als er een doel is.
Misschien voel jij je fijner of gelukkiger of weet ik wat met wijs zijn; maar waarom is dat een universeel doel voor de mensheid volgens jou en niet het nastreven van genot?
Tja, als genot het belangrijkste is, kan je een pedofiel ook wel laten doen, die heeft er genot van. Dit is alleen rationeel bekeken, en niet bedoeld als aanmoediging daarvoor.
Waar wordt bepaald of iemand echt kiest? Is dat afhankelijk van de keuze die hij maakt?
Dat is heel moeilijk. Wanneer maak je een echte keuze en wanneer is dat bepaald door ingebrachte programmatie. Ik weet ook niet waar de lijn ligt. Ik weet alleen dat er veel manipulatie is. Dat op instincten wordt ingewerkt.
Zoals nu je haast niet meer kan genieten van een stukje vlees?
Ik weet niet waarom ik zou genieten van het lijden van een ander terwijl er andere lekkere dingen zijn waar mededieren niet voor hoeven lijden.
De overheid ben je zelf.
Klopt, maar iedereen manipuleert iedereen om genot te kunnen hebben, ook al brengt dat genot lijden voor anderen.
Is het dus a priori fout wat overheid en wetenschap beweren? Maar wat nu als overheid en wetenschap gaan beweren dat we geen vlees moeten eten? Dit lijkt een flauw argument maar het schijnt mij toe dat jij het argument gebruikt dat wij vlees eten omdat overheid en wetenschap het zeggen.
Ik heb het heel de tijd niet over goed en fout. Ik probeer alleen mededogen bij te brengen. Goed en fout denken leidt tot zelf verheffing en oorlog.
Waaraan kan de mens zelf zien of hij gevangen zit. Hoe weet jij dat jij niet gevangen bent; geen puppet on a string bent?
Iedereen is op een of andere wijze wel gevangen. In dit lichaam zitten we al gevangen. Toch heb ik meer vrijheid omdat ik minder overbodige dingen wil. En heel veel willen is gemanipuleerd door anderen die ook willen, en zich daar niet bewust van zijn. Ik zeg dus ook niet dat het allemaal met opzet is. De overheid en wetenschap is ook mensenwerk, en die mensen willen ook.
[/quote]