Ja, dat dit consequenties moet hebben voor de etappebouwers lijkt me logisch. Sowieso geen eindsprint bergaf, een brede, rechte weg aan het einde, veiligere hekken en misschien ook de mogelijkheid voor niet-sprinters om kort voor het einde een afrit te nemen (net als de volgauto's) waarmee ze niet meer kunnen winnen, maar wel gewoon de tijd van dat moment geklokt krijgen.
Eindsprint naar beneden moet inderdaad stoppen, en zeker op zulke smalle wegen. Echter, ik heb al van meerdere oud-sprinters gehoord dat je juist geen lange rechte weg moet hebben. Een bocht op een paar honderd meter van de finish haalt immers de snelheid eruit, en zorgt voor een langgerekter peloton. En dus minder kansen op dit soort fouten.
Renners wegleiden zal ook onmogelijk zijn. Want wie zouden dan weggeleid moeten worden? En wie zouden door mogen gaan? Daarnaast: plaatseringen zijn ook van belang voor het eindklassement, bij gelijke stand.
Voor Groenewegen lijkt me een stevige straf (lange schorsing) binnen de sport het meest gepaste. Strafrechtelijke vervolging zie ik niet echt gebeuren. Is nog nooit gebeurd in het wielrennen en daarvoor is deze situatie niet uitzonderlijk genoeg. Dat zou bijvoorbeeld zo zijn als een wielrenner echt zijn hand uitsteekt en een ander 'hoppa!' het ravijn in duwt.
Schorsing van een paar weken: ja, maar lange schorsing? Nee. het mag niet, maar er zijn in het verleden genoeg soortgelijke zaken gebeurd. En die zijn ook niet met extreem lange schorsingen afgedaan. Niet perse met zulke gevolgen, maar er is genoeg geslagen en gekwakt tijdens koersen in het verleden... En ook genoeg horrorcrashes... (ik heb er in 40 jaar wielrennen volgen heel wat voorbij zien komen) En als ik eerlijk mag zeggen: ik heb de sprint daar in Polen meermaals voorbij zien komen, en het was zeker over het randje van Dylan, maar ik vond het nog meevallen. Fabio kwam gewoon compleet verkeerd terecht.
En wat zijn manager aangaat: ik begrijp in eerste instantie zijn reactie wel, maar een moordaanslag? Volgens mij is hij dan een bidon-incident ooit in de Tour vergeten (was dat niet Tom Boonen?) Dan zou dat ook een moordaanslag zijn geweest.
En wat er in de toekomst moet gebeuren? Andere aankomsten, dat zeker. Maar zwaarder straffen van renners zal vrees ik niks gaan helpen. Dit soort acties is inherent aan het sprinten, en zal door zwaarder straffen zeker niet minder worden.