Auteur Topic: Maan, zon en maya's verwijzingen  (gelezen 28876 keer)

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Maan, zon en maya's verwijzingen
« Gepost op: 10-01-2008, 17:59:17 »
Omdat hier ook heel erg veel over te zeggen valt, heb ik er maar even een topic over geopend.
Hier de info tot zover:






Op de site zie je een maan maansverduistering en volgens sommige ook een zonverduistering.

DC ontdekte dat er ook op de jeep van PJ een aanwijzing staat:


De Muzikale hint van Bad Moon rising ook daar weer een maan.


DC vond naar aanleiding van dit alles de volgende info:

Citaat
[quote user="Dikke controleur"]

Citaat
[quote user="angelsss"]

Citaat
[quote user="R-J"]

 Die rode bol in het plaatje is een totale maansverduistering en geen planeet zoals jij zegt. Dat zarte bolletje lijkt inderdaad op een soort satteliet, maar dit is zeker geen totale zonsverduistering, omdat je bij een totale zonsverduistering altijd een ring van de zon om de maan ziet.
 



de rode bol zou idd een maansverduistering kunnen zijn daar die meestal zo donkerrood is.

de zwarte bol daarentegen is volgens mij toch een zonsverduistering (chromosfeer, 5 sec na de diamantring:

bij een totale eclips krijge je de coronas te zien

bij het 2e contact krijg je de diamantring te zien en 5 seconden later zie je de chromosfeer, dan ziet de verduistering er zo uit zoals op de afbeelding (je ziet dan ook de halo rond de zwarte bol)...maar kijk dan wel op die afbeelding waar de achtergrond veranderd na enkele seconden dan zie je die zwarte bol duidelijker dan op de statische foto



Helemaal mee eens.  ff image googelen geeft de volgende gelijkenis mbt maansverduistering:






Maansverduistering 27 oktober 2004

En dat zwarte bolletje is mijns inziens inderdaad een zonsverduistering met corona. Al kan ik nergens vinden dat een zonsverduistering een halo heeft. Maansverduisteringen juist weer wel, maar dan is er geen zwart centrum.

Tenslotte is het opvallend dat de banner op het forum samengesteld is uit twee banners op de .nl site:



PLUS



EQUALS

 

Uiteindelijk staan er dus drie verduisteringen op de banner!
Samen met Schiffers FM hint 1 lijkt het er sterk op dat we hier iets mee moeten.





Naar welke kandidaten kan dit wijzen:

VOLLE MAAN >> Film waar Georgina Verbaan in meespeelt.
ZONSVERDUISTERING >> de zonsverduistering van een paar jaar geleden werd live vanuit frankrijk uitgezonden op tv en een van de presentatoren was annette van trigt
MAAN >> Annette is een van de presentatoren van het programma Casa Luna
ZWARTE METEROOR >> film waar edo in meegespeelt heeft.

Ook las ik dat iemand poste dat MOL in het Spaans Lunar zou zijn, en Lunar is in het engels maan.


« Laatst bewerkt op: 10-01-2008, 18:19:49 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2008, 18:15:19 »
MAYA's

In de maya cultuur staat de zon en de maan centraal. de piramide/tempel die op de foto staat is een van de 7 wereldwonderen.
De maya's kennen een aparte kalender
Hier wat info daarover:

Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya, en hier bevindt zich de Piramide van Kukulcán.

Ook is dit een van de 7 nieuwe wereldwonderen. die op 7-7-2007 gepresenteerd zijn.

Met dank aan  Goblin77 want die was ook al in de maya geschiedenis gedoken en kwam met de kalender aanzetten.

Citaat
Truus.papiermolen  De Maya kalender bestaat uit een samenstelling van de tzolkin en de haab.

Bij de Haab zit er een maand bij die MOL genoemd wordt.

De Maya's moeten een uitzonderlijk inzicht hebben gehad in het cyclische karakter van de tijd, getuige het ontwerp van de gebouwen die op de een of andere wijze gebaseerd waren op astronomie en astrologie, zoals de pyramide van Chicken-Itza met zijn "zeven" terrassen, zijn oriëntatie op de cardinale punten en zijn 365 treden naar de dagen van het jaar.

Er is een 13de sterrenbeeld Slangendrager


Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya, en hier bevindt zich de Piramide van Kukulcán. Het staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

De stad lag in het noorden van de Mexicaanse staat Yucatán en werd pas laat in de geschiedenis van de Maya belangrijk, nl. in de 9e eeuw.

Het schrift van de Maya wordt vaak naar analogie van dat van het oude Egypte een hiërogliefenschrift genoemd. Hoewel er geen verwantschap is, bestaat het inderdaad ook uit een combinatie van fonetische en ideografische tekens. Het is het enige schrift van de pre-Columbiaanse beschavingen dat in staat was de gesproken taal in vergelijkbare mate weer te geven als dat in de Oude Wereld het geval was.

De Maya of misschien hun Olmeekse voorgangers hadden geheel onafhankelijk het begrip 'nul' (dat in de Oude Wereld pas laat werd ingevoerd) ontdekt. Ze gebruiken het getal 20 als grondtal van hun talstelsel. Inscripties vermelden soms getallen die tot in de honderden miljoenen reiken. De Maya deden bijzonder nauwkeurige astronomische waarnemingen en hadden een nauwkeurige en ingewikkelde kalender. Hun tabellen voor de bewegingen van de maan en de planeten zijn even goed of zelfs beter dan die van andere beschavingen die met het blote oog de hemel bestudeerden. De berekening van het zonnejaar is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die als basis voor de Gregoriaanse kalender gebruikt is.

De piramide van Kukulcan staat bekend om zijn ingenieuze trucs. Zo is de tempel een reusachtige kalender: de treden en etages bij elkaar opgeteld vormen het getal 365, het aantal dagen van het jaar. Ook heeft de piramide achttien terrassen, net zoveel als het aantal maanden in de Mayakalender. Opvallend is ook een godsbeeld naast de tempel: op bepaalde momenten in het jaar geeft het beeld opvallende schaduweffecten.

Maya's en werd wel in verband gebracht met de slangengod Kukulcan, de god waaraan de tjilpende piramide is gewijd. "In veel oude culturen geloofde men dat echo's de stemmen van geesten zijn," aldus Lubman. "Het lijkt dus niet meer dan toepasselijk dat de echoënde geest van de piramide van Kukulcan de stem heeft van een quetzal."

Inderdaad lijkt de piramide zorgvuldig 'afgestemd' om het geluid van een handklap te beantwoorden met getjilp, Lubman geloofde dat het tjilpen besloten ligt in de vorm van de tempeltrap. Onderaan zijn de treden hoog en hebben ze een smal loopvlak, voor een hogere toon; bovenaan zijn ze wat breder, voor een lagere toonhoogte. Het geluid wat terugkaatst is dus hoog-laag, net als het getjilp van de quetzal, aldus Lubman.Ook kun je het geluid van regendruppels horen als je benede bij de trap wacht terwijl andere hem beklimmen.


 
Wat wel ook belangrijk is om hier bij te vermelden is dat de Maya's onder de indianen worden gerekend. dit zou dus ook weer op edo kunnen slaan vanwege de indiaan op zijn petje

« Laatst bewerkt op: 10-01-2008, 18:20:28 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2008, 18:15:31 »
Citaat
Truus.papiermolen   Kreeftskeerkring is een bijzondere parallel rond de Aarde die op ongeveer 23½° Noorderbreedte (exact: 23,439°) ligt. De naam is afgeleid van het sterrenbeeld Kreeft (Cancer), het teken van de dierenriem dat ingaat op het moment dat de zon boven deze keerkring staat. De Kreeftskeerkring wordt ook wel noorderkeerkring genoemd.De Kreeftskeerkring markeert de noordelijkste breedtegraad waarop de zon eenmaal per jaar in het zenit (loodrecht boven je) staat. Dit gebeurt tijdens de zonnewende, rond 21 juni, en luidt het begin in van de zomer op het Noordelijk Halfrond. De Kreeftskeerkring loopt door de volgende landen: Mexico


Mollig ontdekte daarnaast nog het volgende:
Citaat
Mollig:

In 2002 heb ik een maand lang alle Maya ruines in Mexico, Guatamala, Belize en Honduras afgereisd. Een echte aanhanger van Quetzalcoatl
Volgens mij moet er een keer een hint voorbijkomen die met de Maya hieroglyfen te maken heeft. Ergens anders op dit forum heeft iemand al opgemerkt dat er een symbool voor MOL bestaat, zijn/haar informatie is helaas niet correct: er zijn geen 20 maanden maar 18 maanden in de Maya kalender. Het gaat echter nog veel verder, er zijn nl. ook symbolen voor IK en BEN. Die hebben weer te maken met de dagen van een maand.

De Maya kalender is als volgt opgebouwd. Iedere maand heeft 20 dagen. Elke dag heeft een symbool en dat word de drager van de dag genoemd. Een maand (periode van 20 dagen) wordt een Uinal genoemd, er zitten 18 maanden in een jaar.
Ieder symbool heeft een naam, dit betekent echter niet dat de uitspraak gelijk is aan de betekenis. Maar in het geval van MOL is dat toevallig wel het geval.
Als je de 2e en 13e dag van de 8e maand (van boven naar beneden) weergeeft zie dat er als volgt uit:

   IK

  BEN

  MOL

Als iemand deze combinatie van symbolen voorbij ziet komen laat het hier dan meteen weten. Hou er wel rekening mee dat de symbolen iets kunnen afwijken. Een symbool op de ene ruine ziet er iets anders uit dan op de andere.
Voor zover mij bekend is er geen symbool voor DE maar misschien vergis ik me... Ik heb op zolder nog een heel dik boek liggen waar alle bekende Maya hieroglyfen staan, zodra ik iets vind laat ik het hier meteen weten.

Voor wie hier wat mee wil puzzelen: betekent 2 augustus of 13 augustus iets? (de 2e of 13e dag v.d. 8e maand)  Misschien komt er in de komende afleveringen iets relevant voorbij, hou dit in de gaten.

Nog een tip, dit heeft hier eigenlijk niet mee te maken maar: de Maya's waren de eerste beschaving die begonnen te tellen bij 0 en hier zelfs een symbool voor hadden. In de westerse beschaving was dit nog niet het geval en begon met te tellen bij 1. Misschien kan iemand hier iets mee.

Succes met jullie speurtocht! En hou me op de hoogte...

Groet, Mollig

verwijzingen naar kandidaten:

Maya's worden onder de indianen gerekend >> Edo had een indiaan op zijn petje

Uiteraard met dank aan alle mensen die mee hebben geholpen deze info bij elkaar te sprokkelen.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2008, 18:21:22 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Seraphina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Kijk, een hele kudde!
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2008, 18:22:05 »
 :o

De maan had ik wel gezien, maar `t was me niet opgevallen dat er ook een zon was!!

Mooie theorie/hint!!!! ::ok::
Sera: "Nou ik vind m`n Karel-quote mooi" , *Wendy*: "Ik vind hem ouderwets."

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2008, 18:32:08 »
Op 21 februari 2008 is er weer een maansverduistering. De avond van aflevering 8 van widm serie 8.
The British are not impressed.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2008, 18:33:21 »
Mooi en intressant om dit allemaal te lezen. Hoop en verwacht dat er in de serie aandacht aan besteed wordt en dat we op deze manier hints vinden. ::bravo:: ::zwaai::

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2008, 18:39:40 »
Op 21 februari 2008 is er weer een maansverduistering. De avond van aflevering 8 van widm serie 8.

misschien verwijzen de manen dan wel naar de datum van de speurtocht.. (post xania hoopvol)
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2008, 18:52:25 »
Misschien is er 21 februari wel weer zo'n AVRO-georganiseerd Molmeeting. :D

Offline Seraphina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Kijk, een hele kudde!
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2008, 18:58:12 »
Misschien is er 21 februari wel weer zo'n AVRO-georganiseerd Molmeeting. :D

Nou...het is een donderdag...dus dat is dan minder waarschijnlijk. Maar het zou best een rol kunnen spelen!

*sterrengids pakt op zoek naar hints *
Sera: "Nou ik vind m`n Karel-quote mooi" , *Wendy*: "Ik vind hem ouderwets."

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #9 Gepost op: 10-01-2008, 19:00:19 »
Misschien is er 21 februari wel weer zo'n AVRO-georganiseerd Molmeeting. :D

dat zei ik idd... maar idd het is wel op een dag waarop wie is de mol wordt uitgezonden en op een doordeweekse dag.. dus het is niet echt logisch dat er dan een speurtocht zou zijn.. maar hoop wel dat die nog komen gaat... heb er iig weer zin in..
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #10 Gepost op: 10-01-2008, 19:11:18 »
Lijkt me niet dat er dan een mol bijeenkomst is..
Want je moet best wel lang door zoeken om bij die dag uittekomen..
Stel je voor niemand was erachter gekomen.. het is dan best wel riskant..

Vorig jaar was er dan nog de sms-actie.. Dan kom je door sms-jes erachter waneer en waar de molbijeenkomst is..

maar zo.. Nou dan is het wel HEEL ver zoeken voordat je uit eindelijk uitkomt op 21 februari.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2008, 19:29:46 »
ja vorig jaar was middels sms maar het eerste jaar was het ook best lang zoeken.. en er komen natuurlijk altijd nog meer hints.. maar ik denk ook niet dat het naar de datum van de speurtocht verwijst.. puur vanwege dat het een doordeweekse dag is en dat mensen die ver moeten reizen wie is de mol dan misschien wel missen savonds...
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2008, 19:57:00 »
Denk eerder dat er in die aflevering iets speciaals staat te gebeuren in de aflevering zelf. En nu maar hopen dat niet zoals vorig jaar ineens voetbal wordt uitgezonden..
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2008, 20:02:40 »
dat zou idd ook heel goed kunnen.
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William

Offline miepens

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #14 Gepost op: 10-01-2008, 21:43:02 »
op de website van www.wieisdemol.com staan er weer nieuwe krantenknipsel. daarin staat nu een groot woord pororoca
ik heb gegoogeld en vervolgens op you tube dit filmpje gevonden : http://www.youtube.com/watch?v=2VMI8EVdQBo
op 2.08 minuten zie je de uitleg en ook daar komt het thema maansverduistering terug. Toch wel heel toevallig....

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #15 Gepost op: 10-01-2008, 22:46:43 »
Op 21 februari 2008 is er weer een maansverduistering. De avond van aflevering 8 van widm serie 8.

Ha da's dan op Dennis zijn verjaardag!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #16 Gepost op: 10-01-2008, 22:55:55 »
Ai, daar wordt je toch tureluurs van. We hebben nu al een hint naar Georgina's verjaardag en naar Dennis' verjaardag.
Of krijgen we straks een hint "De mol is nooit jarig geweest".
The British are not impressed.

Offline Loezel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2008, 23:50:50 »
Dat zou dan wel weer linken naar Alice in Wonderland als ze hun onjaardag (of het ook moge heten) vieren. De dag waarop ze niet jarig zijn dus.  ::tandpastasmiley::

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2008, 00:02:00 »
Ai, daar wordt je toch tureluurs van. We hebben nu al een hint naar Georgina's verjaardag en naar Dennis' verjaardag.
Of krijgen we straks een hint "De mol is nooit jarig geweest".

Wat te denken van: "Er is er een jarig, hoera, hoera, daarom zingen we blij.." :P

Maar ik denk inderdaad wel dat er of iets met Alice in Wonderland, of iets met dit topic de rode draad van WIDM is. Voor beide vallen dingen te zeggen en beide klinken erg aannemelijk. Maar ergens krijg ik nu het idee dat de WIDM redactie misschien wil dat we massaal op Alice in Wonderland ons richten en dat we jouw theorie achterwege laten.

Want dat maisveld van volgende week. Dat komt dus voor in die Mexicaanse film? Ik ga deze ook maar volgen, kan best weleens net zoals Alice in Wonderland WIDM 8 ontrafelen :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline xaniapops

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Maan, zon en maya's verwijzingen
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2008, 00:04:40 »
labyrinth komt zowel in alice als in pan voor en ik vind beide theorieen erg goed passen.
hoe bedoel je dat de redactie wil dat we ons op alice focussen,, de redactie weet toch ook niet dat we dat zouden ontdekken??

dat dennis dan jarig is op komende maansverduistering zou wel een hele grote hint naar dennis kunnen zijn
« Laatst bewerkt op: 11-01-2008, 00:09:59 door xaniapops »
Ik denk Finale met mijn 3 hoofdverdachte: Tim, Liesbeth & William