Auteur Topic: Aflevering 3  (gelezen 69340 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 3
« Reactie #180 Gepost op: 22-01-2008, 18:46:42 »

<netter schema>

Zo ongeveer?
Dit forum kan ook echte tabellen :) (ten minste een ding wat beter is aan smf...)

Inderdaad. Heb hem reeds aangepast.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Sjappie

  • Winnaar pool ER 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #181 Gepost op: 22-01-2008, 19:45:37 »
Mooi schema Wilm! Het komt er dus eigenlijk op neer dat het bij Edo in de soep loopt terwijl Patrick in de biecht de credits voor zijn rekening neemt  ;D. Edo weet precies welk bordje hij niet moet pakken (die Georgina als laatste pakt)....hmmmmm :-\\

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 3
« Reactie #182 Gepost op: 22-01-2008, 19:52:18 »
Wat mij trouwens ook nog opvalt aan die 'maak een zin' opdracht is dat Joris bij het keizen van zijn bordje een zin noemt om te kijken welk bordje hij moet pakken. Hij noemt hierbij woorden die hij (als het goed is) niet gezien heeft. Verdacht?
(Het gaat trouwens wel om voor de hand liggende woorden als 'mol').

Hij zegt trouwens in een biecht dat hij een tussen woorden pakt en denkt als één na laatste in de keten te komen. Terwijl in het schema hierboven goed te zien is dat Joris met 'maar' en 'neer' wel aan de rand van de keten zit.
Helaas is de tunnelvisie zwaar toegeslagen bij mij, dus ondanks dat joris uiteindelijk wel aan het (andere) uiteinde van de keten is gekomen, vindt ik ook deze uitspraak weer verdacht.

(Ik zit vast  :-\\ )

Offline don addiego

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #183 Gepost op: 23-01-2008, 14:33:15 »
Ben ik de enige die het is opgevallen dat de zin eindigde met ''...de mol en die zie ik.'' en dat het misschien wel heeeeel teovallig is dat Dennis het bordje ''ik'' om z'n nek had hangen???

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #184 Gepost op: 23-01-2008, 14:54:29 »
Ben ik de enige die het is opgevallen dat de zin eindigde met ''...de mol en die zie ik.'' en dat het misschien wel heeeeel teovallig is dat Dennis het bordje ''ik'' om z'n nek had hangen???
Als de 'ik' de mol ziet volgens de zin, dan is de 'ik' dus niet de mol  ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: Aflevering 3
« Reactie #185 Gepost op: 23-01-2008, 14:55:39 »
Is het iemand al opgevallen dat de Mol in zijn/haar dagboek een andere zin geeft als oplossing van de bordjes. Een zin die dus niet valt te maken: "Acht kandidaten rennen het dorp op en neer maar de mol saboteert en niemand die het ziet"

Niemand heeft "ziet" op zijn bordje. Bij Coen staat wel "zie".

Zou dit iets betekenen?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #186 Gepost op: 23-01-2008, 15:00:53 »
Is het iemand al opgevallen dat de Mol in zijn/haar dagboek een andere zin geeft als oplossing van de bordjes. Een zin die dus niet valt te maken: "Acht kandidaten rennen het dorp op en neer maar de mol saboteert en niemand die het ziet"

Niemand heeft "ziet" op zijn bordje. Bij Coen staat wel "zie".


Ja, dat was allang opgevallen: http://www.wieisdemol.com/forum/?topic=30233.msg821494
Keep calm and eat chocolates!

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #187 Gepost op: 23-01-2008, 16:31:38 »
De mol geeft daarmee dus aan dat de zin niet echt betrekking heeft op iemand, omdat er niemand is die daadwerkelijk de mol heeft gezien (naar zeggen van 'de Mol'). Hij maakt er dus als grapje van '... en niemand die het ziet!' Ha-ha-ha... Schnaps?

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Aflevering 3
« Reactie #188 Gepost op: 23-01-2008, 16:57:10 »
Als de 'ik' de mol ziet volgens de zin, dan is de 'ik' dus niet de mol  ;)

says who ?
dennis for mole !

Offline the_shagster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik was de mol!
Re: Aflevering 3
« Reactie #189 Gepost op: 23-01-2008, 17:08:22 »
Sorry als dit al gezegd is maar op de .nl site staat in het mollendagboek:

In het maïsveld is zoveel geld blijven liggen, dat ik er bijna trots op ben.
Er lag zoveel geld voor het oprapen en uiteindelijk is daar maar 500 euro verdiend. En maar rennen en zweten in dat veld. Prachtig

Ik denk dat dat wil zeggen dat de mol dus niet op de toren stond maar in het maisveld liep. edo en joris vallen. dus af.


Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #190 Gepost op: 23-01-2008, 17:11:01 »
Hoezo trek jij daaruit de conclusie dat de mol niet op de toren stond? :S Dat is puur speculatie en interpretatie van de manier van zeggen van de mol. Dat kan zo makkelijk bedoeld gedaan zijn.

En ik zie de mol is iets anders dan ik ben de mol. Dus ik sluit me aan bij swifty...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 3
« Reactie #191 Gepost op: 23-01-2008, 17:48:02 »
Is toch ook logisch, de mol heeft de zin niet voorgelezen, dat deed PJH namelijk. Ik blijf bij mijn redenatie: "...die zie ik", wie zie je als je dat voorleest? Dennis.
The British are not impressed.

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #192 Gepost op: 23-01-2008, 17:57:13 »
Al met al wordt de hint steeds slapper :P omdat je er zoooo veel onder kan verstaan. Ik snap jullie nu ook wel weer. Maar in combinatie met de musikale hint, zou Edo logischer zijn. Die verdient Statistisch veel meer kans :)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #193 Gepost op: 24-01-2008, 09:51:26 »
Wel er zit natuurlijk een aanwijziging in die opdracht;
je kunt zeggen:
1: Edo. De zin luidt immers: De mol saboteert en die zie ik. Wie heeft hier het bordje mol? Edo! En hij saboteert bovendien. En je ziet dus de mol heel letterlijk.
2: Patrick. Er zijn acht kandidaten. In de "juiste" zin komt "mol" op de 11e plaats. Patrick is de zesde kandidaat. Aan het eind moeten ze van PJH omdraaien en beginnen ze opnieuw bij de achterkant van de laatste kandidaat. De kandidaten staan inmiddels door elkaar maar oorspronkelijk was Patrick nummer 6. Dat betekent dat hij bij het omdraaien de 3e is, en dus het 11e woord zou moeten hebben in de originele zin. Dat is "mol".

Offline the_shagster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik was de mol!
Re: Aflevering 3
« Reactie #194 Gepost op: 24-01-2008, 12:02:56 »
ik heb een nieuwe theorie bedacht naar aanleiding van de zin:

de zin luid als volgt: acht kandidaten rennen het dorp op en neer maar de mol saboteert en DIE zie ik.

die slaat op de mol. en Regina heeft die om haar nek hangen.

zou dit de oplossing zijn???



Offline Pindarotsje

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #195 Gepost op: 24-01-2008, 12:04:32 »
Wat mij opviel aan aflevering 3 en wat volgens mij nog niet genoemd is, is dat Joris nu ineens 2 jokers inzet bij de test en bij aflevering 2 deze niet inzette. Joris wil dus bij de openbare test niet laten zien dat hij nog 2 jokers heeft, en vindt dit dus blijkbaar zwaarder wegen dan door te veel fouten eruit te moeten gaan. Of is hij de mol en blijft hij er toch wel in?

Offline RJBanthum

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #196 Gepost op: 24-01-2008, 14:16:06 »
Ik denk dat hij dacht dat hij de jokers beter kon bewaren tot wanneer hij ze echt nodig dacht te hebben. Ik denk dat hij vrij zeker van zijn zaak was en daarom niet wilde dat de anderen zagen dat hij de jokers niet had ingeleverd. Nu er topito's zijn, denkt hij dat zijn jokers minder waard zijn geworden, dus heeft hij ze maar ingezet.

Als iedereen evenveel kans heeft om eruit te gaan, dan had hij op dat moment 1/9e kans om eruit te gaan, en 8/9e kans om er níet uit te gaan. Natuurlijk kan je dat niet altijd zo bekijken, maar ik denk niet dat dat naar hem als mol verwijst. Dan zou hij ze in aflevering 1 stiekem hebben ingeleverd...

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #197 Gepost op: 24-01-2008, 15:45:46 »
Wat mij opviel aan aflevering 3 en wat volgens mij nog niet genoemd is, is dat Joris nu ineens 2 jokers inzet bij de test en bij aflevering 2 deze niet inzette. Joris wil dus bij de openbare test niet laten zien dat hij nog 2 jokers heeft, en vindt dit dus blijkbaar zwaarder wegen dan door te veel fouten eruit te moeten gaan. Of is hij de mol en blijft hij er toch wel in?

Ik denk eerder dat Joris erg z'n best doet zich verdacht te maken. De 1e keer betekende jokers inleveren : geld uit de pot, dus de mol zal zeker de joker(s) ingeleverd hebben, of gebruikt ze op een later tijdstip om verdenkingen van zich af te schuiven, of gebruikt ze helemaal niet, want : niet nodig voor een mol. De 2e test was openbaar, en daar maak je je als mol minder verdacht door de joker(s) te gebruiken.
Ik zou dan nog eerder denken : Regina is de mol, want zij maakt zich veel minder verdacht door de jokers open en bloot op tafel te leggen, zo van : ik ben een kandi en heb ze hard nodig. Voor een echte mol is dat een gunstige zet, voor een kandidaat die zich verdacht wil maken niet zo.

« Laatst bewerkt op: 24-01-2008, 16:16:15 door tureluurs »

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #198 Gepost op: 24-01-2008, 15:55:57 »
Wat betreft het maken van de zin kom ik tot de volgende conclusie.
De woorden zijn allemaal paartjes, het 1e en laatste woord, het 2e en één na laatste woord, enz.
Het middelste paar heeft Joris, neer en maar en zou dan op het einde moeten staan gezien de 1e helft van de zin.
Bij Joris is alles in spiegelbeeld, let maar op.
- Hij zou neer op de voorkant dan moeten dragen maar heeft maar op de voorkant.
- Bij het ketenen sluit hij inderdaad als laatste aan, maar aan de verkeerde kant.
- Bij het tonen van de zin moet hij eigenlijk als laatste staan ( hij staat als 1e ) en bij het draaien ( het spiegelen ) staat hij als laatste en moet dus als eerste staan.

Nu resteert alleen bij mij nog de vraag, hoe kwam hij aan dat bordje, mocht hij als 1e pakken? Of is dat bordje er later bijgelegd.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #199 Gepost op: 24-01-2008, 16:36:01 »
Wie kan er trouwens een zeer duidelijke ( vergrootte ) cap maken van het nummerbord van het blauwe karretje op de markt wat 3 x in beeld komt.
Ik zie daar namelijk een verwijzing in maar ik kan niet alles goed ontcijferen.